Aan wat hebben jullie nu een hekel in de keuken ?

Heb je iets gezien, te vertellen of vragen? Dat kan en mag hier.
Plaats reactie
stefanneman

Aan wat hebben jullie nu een hekel in de keuken ?

Bericht door stefanneman » 21 dec 2008, 16:46

Waaraan ergeren jullie je nu in de keuken, of wat doen jullie het minst graag. Is misschien niet hetzelfde maar zou het wel eens willen weten. Zelf heb ik het er nogal moeilijk mee als je in de les een collega meekrijgt om samen een menu te maken en meneer/mevrouw gaat dan terwijl je al bezig bent en de tijd begint te dringen nog eens rustig het recept nalezen in het boek en begint dan ook nog te vragen van zouden we dat zo wel doen of is dit wel genoeg of niet te veel enz... grr :evil:
Ik denk dat je als kok (bij zeker van) wel degelijk je bereiding op voorhand dient te kennen en dan kan het misschien nog zijn dat je dingetjes een beetje aanpast naar eigen smaak of goeddunken.

Groeten Stefan.

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Re: Aan wat hebben jullie nu een hekel in de keuken ?

Bericht door Leo » 21 dec 2008, 18:09

Op school is het verschil al duidelijk zichtbaar. Opzich hoeft het niet veel uit te maken.
Ik snap je ergenis. Ik stoor me aan verschillende zaken:

-het niet weten wat er in de kasten staat.
-het niet op tijd komen
-geen overzicht hebben van wat er de komende week gereserveerd is.

er schieten me vast wel nog meer dingen te boven.....
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

wouterkik

Bericht door wouterkik » 21 dec 2008, 19:15

ik stoor me eigenlijk altijd aan kinderen in de keuken! niet dat ik ze niet mag maar dan ben ik altijd over voorzichtig en kan ik me niet concentreren (ivm hete pannen enzo) super irritant!
en als een collega er een zooitje van maakt en ik t op kan knappen!

Surksum

Bericht door Surksum » 22 dec 2008, 09:46

Aan mensen die zich niet aan "mijn" regels houden in de keuken.
Ik erger me ook dood aan mensen die niet practisch werken of in een slechte volgorde werken.

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 22 dec 2008, 10:11

wouterkik schreef:ik stoor me eigenlijk altijd aan kinderen in de keuken!
kinderen zijn de gasten van de toekomst...niet vergeten he...... :!:
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

Cees Timmerman
Contacteer:

Bericht door Cees Timmerman » 22 dec 2008, 20:34

Ik heb een hekel aan herrie in de keuken. Als de kitchen aid draait, de paco jet zijn opgevoerde brommergeluid giert, de ezi dri blaast en de afzuigkap zuigt, en dat allemaal tegelijk, wordt ik gek :x

Tristan

Bericht door Tristan » 22 dec 2008, 20:47

ik stoor me aan:
- de mentaliteit van sommige leerlingen van tegenwoordig
- het te snel roepen van 'Het ligt er niet meer, of het is uit'
- Serveersters die bij de koffiemachine in de keuken hun hele weekendplanning aan mekaar staan te vertellen terwijl er eten op de klep staat of het fucking druk is in de keuken
- mensen die tijdens de mise en place lopen te lanterfanteren terwijl jij je poten onder je lijf uit loopt om je MEP op tijd af te krijgen.

komt overal wel voor denk ik, maar vooral bij mijn bedrijf

pmlelieveld

Bericht door pmlelieveld » 22 dec 2008, 21:30

Ik stoor me aan een collega, waar ik mee samen moet werken, en waar totaal niets bij zit.
Geen initiatief, geen inzicht in wat er nog moet gebeuren, en totaal niet creatief.
Dus als er nog iemand een vacature open heeft staan.........

joost
Contacteer:

Bericht door joost » 25 dec 2008, 11:03

idd mensen die de juiste mentaliteit missen, en daardoor te laat komen.
Die meteen roepen dat iets op is als het niet meteen binnen hun zichtsveld ligt. pff
En volwassenen die zich als kinderen gedragen. Een chef de parti die komt vragen of hij even mag roken. Dan denk ik, hallo 28 jarige, even zeggen dat je gaat is goed genoeg hoor. Koks die een sectie runnen dienen zelf te kunnen beoordelen of ze tijd hebben.
Ook zo lekker irri. In de kroeg nog chef tegen me zeggen. In de keuken vind ik het best, maar het hoeft niet. Zolang het maar voor iedereen duidelijk is dat soms mijn regels gelden en geen discussie mogelijk is. :twisted:
En ik maar als chef betaald word :D
Maar als we na het werk ff staan te bieren in de pub, ben ik dus vrij. En in mijn vrije tijd ben ik niet de chef...

Pinxo

Bericht door Pinxo » 28 dec 2008, 13:56

Bediening die bestellingen niet doseert, dus alle bonnen tegelijk doorstuurt, niet rekening houdt met keuken dus (en dan ook nog bonnen met allerlei speciale wensen er op gekrabbeld)

Botte messen

Spullen op een andere plek teruggezet

niet aanvullen

lauw drinken (eigen schuld, weet ik :wink: )

mensen die niet kunnen inspelen op de situatie, niet "mee kijken", alleen met hun eigen hoekje bezig zijn, als "hun hoekje" even rustig is dan ook echt niets staan te doen.

Bediening die met "de afwas" alle weekendroddels staat door te nemen terwijl de koks als een kip zonder kop rondrennen in de keuken.

3 keer moeten vragen of het eten mee kan!!!

Gasten met allergieen waarvan je het pas hoort als ze bewusteloos neervallen.

veganisten (geen vlees, geen vis, geen ei, geen kaas, geen melk)

JeroenTrimbos
Contacteer:

Bericht door JeroenTrimbos » 02 jan 2009, 17:58

Mensen die alleen maar in dit beroep werken voor geld en niet omdat ze het een mooi vak vinden.
Practice what you preach

Marielle
Contacteer:

Bericht door Marielle » 02 jan 2009, 23:27

ik denk als mensen het voor het geld zouden doen,ze dan juist niet in de horeca gaan..

jeroenbr

Bericht door jeroenbr » 02 jan 2009, 23:37

Marielle schreef:ik denk als mensen het voor het geld zouden doen,ze dan juist niet in de horeca gaan..
Wat hij bedoelt is om te verdienen, maakt niet uit wat voor bedrag. Mensen die totaal passieloos, demotiverend, slordig en snel werken om alleen maar zo snel mogelijk weer thuis te zijn.

Marielle
Contacteer:

Bericht door Marielle » 03 jan 2009, 00:11

ok dan had ik het verkeerd begrepen...
maar dat is inderdaad vervelend.

Tim

Bericht door Tim » 03 jan 2009, 00:39

jeroenbr schreef:
Marielle schreef:ik denk als mensen het voor het geld zouden doen,ze dan juist niet in de horeca gaan..
Wat hij bedoelt is om te verdienen, maakt niet uit wat voor bedrag. Mensen die totaal passieloos, demotiverend, slordig en snel werken om alleen maar zo snel mogelijk weer thuis te zijn.
Dit zijn voor mij de ergste mensen in het vak, ik moet daarbij ook zeggen dat ik daar ook wel gevoelig voor ben.
Ik stoor me mateloos aan deze types, ik heb er nog maar één keer mee gewerkt gelukkig, maar werd er zelf ook niet vrolijk van.
Rij altijd en elke dag met zin naar mn werk, ik bruis altijd van energie en ben altijd met nieuwe dingen bezig vol met passie, dat wil ik graag zo houden.
Vaak is het dan lastig voor mij om met deze mensen door één deur te kunnen.

Beste wensen nog allemaal!

Tim
a state of mind, a passion, an addiction, an abusive drive to reach perfection knowing that it is impossible to obtain in this lifetime...Guillaume St. Cin

jeroenbr

Bericht door jeroenbr » 03 jan 2009, 00:49

Tim schreef:
jeroenbr schreef:
Dit zijn voor mij de ergste mensen in het vak, ik moet daarbij ook zeggen dat ik daar ook wel gevoelig voor ben.
Ik stoor me mateloos aan deze types, ik heb er nog maar één keer mee gewerkt gelukkig, maar werd er zelf ook niet vrolijk van.
Rij altijd en elke dag met zin naar mn werk, ik bruis altijd van energie en ben altijd met nieuwe dingen bezig vol met passie, dat wil ik graag zo houden.

Tim
Juist, en als leerling is dat ook niet optimaal. Maar volgend jaar is er weer een jaar, en een nieuw bedrijf! Ben er al flink mee bezig dus volgend jaar gaat een top jaar worden.

Tristan

Bericht door Tristan » 03 jan 2009, 11:53

Tim schreef:
jeroenbr schreef:

Tim
Zo heb je ook mensen die alles willen doen, als ze maar een beloning krijgen. bijvoorbeeld 2 uur eerder beginnen (drukke mise en place, drukke avond ervoor) maar dan ook 2 uur eerder willen stoppen. of als iemand ziek is, wel willen werken, maar er een vrije dag voor terug willen of zwart uitbetaald. zo'n collega heb ik ook. en omdat ie in dezelfde woonplaats als ik woont, rijdt ie soms ook wel is mee, en dan niet het fatsoen hebben om mij een kleine vergoeding te geven

jeroenbr

Bericht door jeroenbr » 03 jan 2009, 16:24

Tristan schreef:Zo heb je ook mensen die alles willen doen, als ze maar een beloning krijgen. bijvoorbeeld 2 uur eerder beginnen (drukke mise en place, drukke avond ervoor) maar dan ook 2 uur eerder willen stoppen. of als iemand ziek is, wel willen werken, maar er een vrije dag voor terug willen of zwart uitbetaald. zo'n collega heb ik ook. en omdat ie in dezelfde woonplaats als ik woont, rijdt ie soms ook wel is mee, en dan niet het fatsoen hebben om mij een kleine vergoeding te geven
Wel een beetje tegenstrijdig wat je zegt ...

JeroenTrimbos
Contacteer:

Bericht door JeroenTrimbos » 03 jan 2009, 17:48

Als je in dit vak zit weet je toch vantevoren dat je er iets voor over moet hebben (als je wilt groeien).
Ik heb zelf jarenlang (en nú nog meer) vele uren overgewerkt en niet uitbetaald gekregen.
Daardoor heb ik wel ontzettend veel kunnen leren en in hele mooie bedrijven kunnen werken.
Met als doel ooit mijn eigen zaak te beginnen en het is gelukt :D

Ik bedoel, stel je kunt 3 maanden stage lopen bij de Fat Duck o.i.d. zonder betaald te krijgen, dan doe je dat toch???
Practice what you preach

elamphen
Contacteer:

Bericht door elamphen » 12 jan 2009, 12:53

De ergenissen...
Het je leerlingen 3x uitleggen en voordoen en ze dan 2 juiste borden opmaken om vervolgens het weer totaal andeers te gaan doen.
LL die bij zijn MEP lijstje al meteen vraagt hoe het moet, we hebben niet voor niets een receptenboek.
Bediening die geleidelijk aan amuses uitvraagt maar het wel voor elkaar krijgt 10 tafels tegelijk aan te slaan en dan verlangd of het meteen mee kan!
Veranderingen van gerechten met uiytvragen op een drukke avond, bijv een salade kalfstaartsuk met langoustines, wordt puppie koe met zompige deegstaafjes
Je bestellingen doorfaxen/mailen/bellen en je denkt klaar te zijn er nog iemand bedenkt, o ja dat m oet ik ook nog hebben.

Op dit moment met te weinig mensen steen, dus iemand nog intresse in een nieuwe baan :D
het wordt vanzelf 12 uur

ztevie-18

Bericht door ztevie-18 » 16 jan 2009, 10:55

de bediening in de keuken, willen ze je helpen. doet ie bitterballen in de frituur, 160 graden, en nog aan elkaar vast gevroren, 3 x raden wat er gebeurd, idd wordt 1 grote koek, waardoor je meteen je frituur werr kan schoon maken.

een baas die alles met spoed wil, maar wel alles zelf op het laatste moment regeld.

bediening die idd nog een bestelling wil veranderen 3 sec voor doorgifte. of komt met het idee om het ff te zeggen vlak voor doorgifte dat de gast iets niet lekker vindt en dat we dat er uit moeten laten..

veganisten (meer hoef ik niet te zeggen toch?)

en kinderen die door het bedrijf heen rennen. ookal loop je met schaalen van 180, en heb je ze al 3x gewaarschuwd

ppppppfffffff zo dat lucht op 8)

Plaats reactie