KOK Kom uit de kast

Heb je iets gezien, te vertellen of vragen? Dat kan en mag hier.
Plaats reactie
CGH Heemskerk
Contacteer:

KOK Kom uit de kast

Bericht door CGH Heemskerk » 14 dec 2008, 16:18

Wat is dat toch? De mooiste gerechten op tafel maar de kok nooit zien.
Vreemd aldus CGH voorzitter Mario Lander.
Als we naar een restaurant gaan kijken we op de kaart, naar de omgeving,
de gastheer of vrouw en de bediening.
Na de bestelling wachten we geduldig af wat er met het bordje op onze tafel verschijnt
we kijken en proeven kortom
we laten onze zintuigen hun werk doen en, als het goed is genieten we.
Na afloop van het diner bedanken we de bediening en de gast heer of vrouw betalen en verlaten het pand.
Eigenlijk een zotte vertoning.
Want eigenlijk ontbreekt aan dit geheel de aller belangrijkste persoon namelijk de KOK.
Hij is degene die in de regel het menu samenstelt de produkten inkoopt de produkten bereid en de creativiteit
opbrengt om steeds weer de mooiste eind produkten op tafel te toveren.
Vreemd dat uitgerekend deze kunstenaar zich niet laat zien,
degene die backstage het restaurant draagt en maakt.
Zijn de koks in Nederland over het algemeen zo introvert? Is het angst? Is het schaamte?
Ik weet het niet maar wat ik wel weet is dat dit niet goed is en eigenlijk niet zou moeten kunnen.
Waarom komt de kok niet eens wat vaker uit de keuken waarom laat hij of zij zich niet eens wat vaker zien?
Het is toch voor de consument hartstikke leuk om deze persoon te zien en om aan hen of haar kwijt te kunnen
dat het allemaal heerlijk is en smaakt.
Ook kan door dit contact dankbaarheid en enthousiasme overgebracht worden van
producent naar consument en visaversa.
HET IS TOCH LEUK TE HOREN WAT JE EET EN HOE DIT IS KLAARGEMAAKT.
Zelfs in de beste restaurants komt de kok de keuken niet uit.
Zo n voorbeeld is oud sluis met Sergio Herman. 3 sterren maar de echte ster zie je daar niet,
nee dan Beluga met Hans van Wolde een echte gastheer die je niet alleen ontvangt,
maar ook uitgeleide doet al is het half twee s nachts.
Super en heel leuk ook zie je hem regelmatig aan tafel om te vragen hoe het gaat en hoe het smaakt.

Enfin, mijn harte kreet is dan ook KOK KOM UIT DE KAST.
www.culinairgenootschapheemskerk.eu

Maurits

Re: KOK Kom uit de kast

Bericht door Maurits » 14 dec 2008, 17:58

Hallo Ezel!

Ik was nieuwsgierig door dit bericht geworden, maar ik snap er niets van....Wat is het CGH precies? Wat wil je precies van de koks hier?
When there's smoke, there's flavor (Colgin)

Pinxo

Bericht door Pinxo » 15 dec 2008, 09:38

(Maurits, Het Staat er onder wat en wie (beetje spammerig zelfs als je het mij vraagt)
Ik zie echter niet in wat Heemskerk nu zo belangrijk maakt dat het over de hele Nederlandse horeca moet gaan oordelen.

Maar buiten dat: heb je zelf weleens full-service achter het fornuis gestaan? weinig kans dat je dan even met je gasten gaat buurten hoor!
Ik zelf ben altijd zichtbaar voor mijn gasten maar dat heeft met de aard van mijn werk te maken. Maar even "de zaal" in lopen terwijl er 20 bonnen hangen gaat gewoon niet op.

En dan nog; de kok(niet alleen de chef) manifesteert zich met zijn kaart en zijn gerechten, de bediening draagt dat uit en zorgt dat mensen zich verwend voelen.

Ik ken voorbeelden van chefs die wel aan je tafel komen maar dan met een soort standaard riedeltje en aan elke tafel hetzelfde zeververhaal ophangen. Voel ik me niet echt prettig bij!

Enfin, kortom: niet mee eens, chef blijf in je hok :D

Cees
Contacteer:

Bericht door Cees » 15 dec 2008, 10:26

Daar is idd het bedienend personeel voor, als je dan toch de chef of keukenbrigade wilt zien, kom dan naar de keuken indien mogelijk.
Volg me op Twitter: http://twitter.com/CeesCook

ThomasVR

Bericht door ThomasVR » 15 dec 2008, 13:50

Ruik ik een Michelin rip-off? :p

JeroenTrimbos
Contacteer:

Bericht door JeroenTrimbos » 15 dec 2008, 14:41

Ik kom vaak in mijn restaurant, bonnen opnemen enzo.

Maar als er een foto in een krant cq blad geplaatst wordt laat ik liever mijn restaurant of een gerecht zien als mijn eigen kop. Ik heb liever dat mijn gasten een indruk krijgen van mijn restaurant als mijn haargrens :D
Practice what you preach

hcptdg

Bericht door hcptdg » 15 dec 2008, 17:11

JeroenTrimbos schreef:Ik kom vaak in mijn restaurant, bonnen opnemen enzo.

Maar als er een foto in een krant cq blad geplaatst wordt laat ik liever mijn restaurant of een gerecht zien als mijn eigen kop. Ik heb liever dat mijn gasten een indruk krijgen van mijn restaurant als mijn haargrens :D
Helemaal mee eens Jeroen. Je kookt beter dan ......... :mrgreen:

Tevreden gasten: Hans & Tilly oet Geweusteroah :mrgreen:
Wel je bordje leeg eten!

CGH Heemskerk
Contacteer:

Bericht door CGH Heemskerk » 16 dec 2008, 07:54

even wat opmerkingen.
De stichting CGH werkt niet lokaal, de stichting is opgericht en heeft zijn zetel in Heemskerk vandaar de naam.
Het CGH heeft vele deelnemers door heel Nederlanden zelfs daarbuiten, ook restaurant bezoeken
gaan verder dan de Heemskerkse grens
De stelling is wat het bestuur en onze deelnemers ervaren.
Het plaatsen van het site adres is absoluut niet spammig bedoeld, het was enkel bedoeld
om te laten zien waar wij voor staan.
Bestuur C.G.H.

Tristan

Bericht door Tristan » 16 dec 2008, 12:28

Als ik zo graag bij mensen aan tafel had willen staan had ik wel ober geworden :P

sjaak

Bericht door sjaak » 17 dec 2008, 00:42

als je concurerende prijzen wilt hanteren heeft de chef idd geen tijd om aan de voorkant gezellig te doen daar hebben we inderdaad vakmensen voor .
laat ons maar zorgen dat alles goed en op tijd meegaat wil je ons zien vraag dan idd na het dessert of je even in de keuken mag kijken. (zal je zien zit de chef net op kantoor zijn bestellingen te doen.)

Surksum

Bericht door Surksum » 17 dec 2008, 10:25

Als je de kok graag wilt zien ga je toch lekker wokken :p

Ik moet toegeven dat het wel wat extra charme met zich meebrengt als de kok af en toe een rondje langs de tafels doet en even wat meningen peilt, veel mensen kunnen die persoonlijke benadering wel waarderen.
Ik ken daarnaast genoeg restaurants waar een kok a la schnitzelparadijs staat en niet bepaald representatief is.
EN je moet er natuurlijk tijd voor hebben, ik ben dan geen kok maar ijsbereider en werk in een open keuken.
Op de meest ongelukkige momenten komt er vaak iemand op je vingers kijken en wil graag een babbeltje maken... heel lastig om daar dan de tijd voor te nemen.

Plaats reactie