Gefrituurd ijs,, (een succes:))

Heb je iets gezien, te vertellen of vragen? Dat kan en mag hier.
Plaats reactie
Airborne101

Gefrituurd ijs,, (een succes:))

Bericht door Airborne101 » 06 dec 2008, 22:54

Hey mensen,,

ik ben Dion Rozema 15 jaar, en vroeg aan een collega wat ik kon maken thuis (iets met eten) waar ik wat van kon leren,

het eerste gerecht wat ik mocht maken was Parfait... dat was gelukt (alleen de eieren heb ik niet au bain mari verwarmd :P dus hier allemaal salmonella :roll:,, maar hij was lekker :lol: )

en ik vond het wel leuk om te doen, dus ik vroeg een tweede gerecht wat ik kon maken en van kon leren, dit was dus gefrituurd ijs...( http://www.kookjij.nl/recept-gefrituurd-ijs )
ik heb de hazelnoten vervangen door macadamia's. (ik wou eerst het paneermeel vervangen voor klapper gemalen, kokos, maar dat heeft me vader niet meegenomen toen hij boodschappen ging doen,, ( hij haalt ingrediënten,, ik kook :) mooi toch:))
en ik heb voor slagroom ijs, bananen ijs genomen.
maar dus alle ingrediënten zijn in huis.

het begon slecht,, ik wou ijsbolletjes draaien maar de ijsknijper hier was een beetje kapot...
dus ik van alles proberen lukte niet enzo,, uiteindelijk in een spuitzak gedaan (irritant ding,, met plastic zakken :roll: )
en dat lukte,, tot mijn verbazing.

dus ik vroor ze in enzo,, toen in de bloem gerold, dan in eiwit en dan in het gemengde paneermeel.
daarna ingevroren, en nog een x herhaald, bloem, eiwit, paneermeel.

toen heb ik ze de volgende dag in de frituurpan gedaan, 2 per x, ongeveer 30 seconden erin laten zitten, en eruit gehaald... en het was geslaagd:)

maar ik ben er wel achtergekomen dat je serieus echt alles moet paneren, ik bedoel dat je geen 1 klein stukje ijs mag zien... anders smelt de binnenkant erg snel!

maar hij was voor de rest erg lekker:) en ik ga het zeker nog een x doen:)

en misschien aanrader voor jullie om een x te maken.
en tips hoor ik altijd graag hoe ik het de volgende x beter kan doen:)

gr dion :D

Surksum

Re: Gefrituurd ijs,, (een succes:))

Bericht door Surksum » 10 dec 2008, 15:53

Ik heb het een aantal weken geleden gezien bij "Wie is de chef?", had er al eens vaker van gehoord en op de beurs in Italie scheen het ook ergens gemaakt te zijn maar ben het niet tegen gekomen.
Ik ga het binnekort ook eens proberen.

Heb vandaag banaan straciatella ijs met stukjes walnoot gemaakt... misschien leuk i.c.m. met kokos.

Ik zal tegen die tijd wat foto's schieten en hier posten.

Airborne101

Bericht door Airborne101 » 10 dec 2008, 16:00

je bedoelt alleen kokos?
ik denk dat het niet gaat lukken,, ook al doe je er dan 2-3 paneer lagen omheen,,

cake is een idee,, liefst oude cake, eerst cake om het ijs heen, en dan kokos... is ook lekker;)
gr dion

chef-dave
Contacteer:

Bericht door chef-dave » 27 jan 2009, 16:24

Late reactie maar bon,
Paneren met enkel cocos gaat perfect. Roomijs bolletjes draaien deze opnieuw in de diepvriezer zodanig ze echt keihard zijn en dan met eiwit en cocos paneren. Het eiwit stold dadelijk door de hoge temperatuur wat maakt dat de roomijs er niet uitdruipt, en de cocos is lekker als paneermiddel. Dit serveren met een beurre suzette en smullen.
Het gras is steeds groener aan de andere zijde. Helaas is het dan ook meestal kunstgras!
Dave

Plaats reactie