houten snijplank, onderhoud enzo

Heb je iets gezien, te vertellen of vragen? Dat kan en mag hier.
Plaats reactie
mudsliptones

houten snijplank, onderhoud enzo

Bericht door mudsliptones » 02 dec 2008, 11:16

Ik heb net een messenset gekocht die ik graag voor het leven wil bewaren.
Ik ben net samenwonend dus hadden we nog niet alles qua luxe, dus groenten snijden deden we met een goedkoop ms op een glazen plank.... Ik weet het

Nu wil ik dus een houten snijplank kopen. Maar ben wat in het ongewisse over het onderhoud, Ik lees namelijk veel uiteenlopende zaken.

Voor zover ik heb gevonden:

Voor gebruik overvloedig inolien met pinda of olijf olie, ik las ook paraffine olie, welke is beter?
Na gebruik, afwassen onder de kraan en goed drogen, dendoods wat zout erop strooien na afwassen
Ik lees ook over een zout/citroensap mengsel... Wat doet dit?

Na het proper maken, mag ik de plank dan laten liggen? of moet deze rechtop staan?
Moet ze rechtop staan voor volledig te drogen?

Ik merk dat een snijplank bestaat uit van de kopse stukken... Nu bij een vriend van me komen de groeven aan de buitenkant van de plank wat open te staan. Kan dit kwaad? Wat kan hij hieraan doen en wat veroorzaakt dit? (hij is ook niet echt onderhoudsvriendelijk ingesteld, gewoon water en zeep)

Ik weet, het is een hele boterham, maar ik wil het ineens te goed doen zodat mijn messen en plank lang meegaan

alvast bedankt

topkoks
Contacteer:

Re: houten snijplank, onderhoud enzo

Bericht door topkoks » 02 dec 2008, 12:10

Ik denk dat de eerste vraag die je je moet stelle is:
Koop je een gelijmde plamk of niet?
Als hij gelijmd is kan je hem het best zo min mogenlijk en zo kort mogelijk met vocht in aanraking laten komen.

Dat zout waar je het over had... Was dat om het vocht uit het hout te trekken, of wordt het gebruikt om mee te schuren ( ipv schuurmiddel of schuursponsje)?

Sowieso is bij houten planken goedkoop vaak duurkoop, hou dat in de gaten
Op zoek naar een vaste baan in de keuken?
Topkoks Werving & Selectie

jeroenbr

Bericht door jeroenbr » 02 dec 2008, 13:31

Is een kunststof snijplank geen betere optie?

mudsliptones

Bericht door mudsliptones » 02 dec 2008, 14:37

de plank is zo allemaal kopse stukken, dus gelijmd...
dat zout was denk ik om mee te ontsmetten met het citroensap, zal dan, denk ik, inderdaad als schurend middel gebruikt worden

kunststof wil ik niet, heb liever een echte, het onderhoud stoort me niet, maar dan moet ik natuurlijk wel weten wat ik moet doen voor ik zo een dure plank koop en ze na 1 keer doe kromtrekken

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 02 dec 2008, 14:56

heb een houten plank van de Karwei. 3 jaar oud. Niet veel gebruikt. Maar, gaat gewoon in de vaatwasser etc...
Snijdt goed!

Je ziet ook wel eens van de glazen snijplanken....
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

Zint

Bericht door Zint » 21 sep 2014, 14:10

Een houten plank kan je heel eenvoudig en goed onderhouden. Dit is belangrijk voor de levensduur en hygiëne. Als je het onderhoud goed doet dan is een houten plank de meest hygiënische van alle andere materialen (ook kunststof). Tevens is hout ook beter voor je messen...

Was de houten plank met een harde borstel en spoel deze af in warm water om etensresten te verwijderen. Doe dit eventueel met eeen beetje zeep. Veeg de plank na het afspoelen schoon met een theedoek en laat deze rechtop drogen om kromtrekken te voorkomen. Om luchtjes te verwijderen kunt u de plank reinigen met onverdunde witte azijn.

Voor het ontsmetten en rein houden van je plank kan je eens per maand grof zout over de houten plank strooien. Wrijf de plank daarna in met een gesneden citroen, en spoel de plank vervolgens goed af met warm water.

TIP: Smeer de plank ook regelmatig in met een geurloze plantaardige olie zoals druivenpitolie of amandelolie om kromtrekken te voorkomen. Gebruik geen olijfolie, dit laat een plakkerig laagje achter.

bron: broodplank.nl

Susanne1968

Bericht door Susanne1968 » 06 mar 2015, 11:34

Ik spoel mijn planken thuis altijd gewoon af met lauw water en een sopje en laat hem rechtop drogen. Wassen met zout en citroensap is niet nodig (dit is een truukje uit de middeleeuwen toen er nog geen heet water en afwasmiddel was :lol: ) Wel regelmatig insmeren met druivenpit of camelia olie.
Als ik een zalm of vis geprepareerd heb dan schraap ik de plank altijd even af met een scherp mes, je staat verbaasd wat er na het wassen nog van de plank afkomt!

Plaats reactie