De garnaal wordt duur betaald...

Heb je iets gezien, te vertellen of vragen? Dat kan en mag hier.
Plaats reactie
Webmaster
Contacteer:

De garnaal wordt duur betaald...

Bericht door Webmaster » 23 aug 2007, 22:35

Garnaalliefhebbers moeten diep in de buideltasten: door het tekort aan schaaldieren is de prijs van garnalen tot recordhoogte gestegen. Bij visafslagen is de garnaalprijs bijna verdubbeld.

Normaal gaat een kilo garnalen voor 2,5 tot 3 euro over de toonbank, nu is dat 4 tot 5 eur per kilo. „Dit is echt een prijs die bij grote schaarste past”, aldus directeur Willem Smit van Europa’s grootste garnalenleverancier Heiploeg.

De koelhuizen waar garnalen liggen opgeslagen, zijn nagenoeg leeg en door onder meer het matige weer tijdens de zomer is de aanvoer van garnalen op veilingen laag.

Vorig jaar probeerden Nederlandse, Duitse en Deense garnalenvissers onderling vangstbeperkingen af te spreken, om de toen lage prijs omhoog te krijgen. De koelhuizen waren vorig jaar tot de nok toe gevuld.

Johan van Nieuwenhuijzen van de Nederlandse Organisatie van Visafslagen (NOVA) is blij met de hoge prijs. „Dat is broodnodig gezien de bedrijfsresultaten van de laatste jaren en de investeringen van de vissers.”

Op de Noordzee vissen ongeveer 350 kotters uit Nederland, Duitsland en Denemarken op garnalen. Het grootste deel van de garnalen wordt verkocht aan België waar de schaaldieren in cocktails worden verwerkt

Bron: http://www.overgeld.nl/nieuws/article2054268.ece
Kokforum.nl : de website voor koks

chef peter

Bericht door chef peter » 24 aug 2007, 21:59

Het zijn geen hollandse, maar ik heb voor de eerste keer een container gepelde, en tot de kern gekookte tijgergarnalen gekocht, zeg maar de bekende partygarnaal, maar dan zonder staartje, rechtstreekt in bangladesh, het maatje is 41/50, mooie grote maat, en volgens mij is deze in Nederland nog niet op de markt.
Wat ik zeg, geen grijzegarnaal, maar een leuk geprijsd tijgertje. :wink:

Bon Chef

Bericht door Bon Chef » 24 aug 2007, 22:13

Zijn dat die heerlijke garnalen die gekweekt worden in grote riolering basins? Daarna worden ze vol gestopt met medicijnen.
Ze geven nog net geen licht in het donker. :D
De producenten zorgen voor grote vervuiling, door de koop van deze garnalen stimuleer je de vervuiling, maakt je garnaal veel kilometers dus verbruikt veel stookkosten, mangrove bossen worden gekapt en veel meer ellende.
Buiten dit alles ... da smaak :shock:
Inversteer in een echte goede en eerlijke garnaal en vraag iets meer zou ik zeggen.

chef peter

Bericht door chef peter » 25 aug 2007, 15:17

kookstijl schreef:Zijn dat die heerlijke garnalen die gekweekt worden in grote riolering basins? Daarna worden ze vol gestopt met medicijnen.
Ze geven nog net geen licht in het donker. :D
De producenten zorgen voor grote vervuiling, door de koop van deze garnalen stimuleer je de vervuiling, maakt je garnaal veel kilometers dus verbruikt veel stookkosten, mangrove bossen worden gekapt en veel meer ellende.
Buiten dit alles ... da smaak :shock:
Inversteer in een echte goede en eerlijke garnaal en vraag iets meer zou ik zeggen.
Je overdrijft enigzins, de medicijnen die je bedoeld zijn ongeveer dezelfde als in de Noorse zalm, de Africaanse witte garnalen (ja deze worden gekweekt), polak, de kabeljauw, ik denk dat ik nu zowat alle gekweekte zout en zoetwater vissen, alsmede de in Nederland verkrijgbare schaaldieren moet benoemen, je wilt als kweker nu eenmaal niet dat je een ziekte krijgt in je basin.
Het riool daar klopt niets van, je hebt duidelijk de klok horen luiden (misschien zelfs een tikje gekregen) maar je weet niet waar de klepel hangt.
De garnalen worden in enorme basins gevuld met zeewater, op de stranden gekweekt, en geloof me maar, want ik kom er 1x per jaar, misschien bedoel je panga, dat klopt, en is zeker niet de meest frisse rivier.
Wat jij nu eigenlijk wilt met dit antwoord weet ik niet, maar ik denk als elk Nederlands restaurant stopt met de volgens jou "vuile" garnalen, en samenhangend alle gekweekte vissoorten welke met medicatie op gekweekt worden, zij, ten eerste de prijzen drastich op moeten gaan schroeven, of de salarissen van de koks naar beneden moeten brengen.
En dan zeg ik als je dan nog een visje kunt krijgen, want zoveel is er vers niet te krijgen.
Misschien moet je niet met je linker groene oog kijken naar bepaalde informatie, en hier direct op reageren, maar soms er eerst eens over nadenken.
natuurlijk zou het geweldig zijn om lekkere wilde garnalen te eten, hoor je mij niet zeggen, maar ik wil die prijs niet neerleggen, en zo zijn er meer.

Tim

Bericht door Tim » 25 aug 2007, 16:49

Goed onderbouwt antwoord chef peter.

Ik vroeg me nog wel af wat je met een container bedoelt, echt zo'n zeecontainer ofzoiets?
a state of mind, a passion, an addiction, an abusive drive to reach perfection knowing that it is impossible to obtain in this lifetime...Guillaume St. Cin

Bon Chef

Bericht door Bon Chef » 25 aug 2007, 18:24

Sorry Sorry Sorry! Ze zullen het bij stichting Noordzee wel fout hebben.
Het spijt me heel erg, ook was ik even vergeten dat jij dat allemaal natuurlijk weer beter weet Chef Wikipeda Peter.
Wat ik probeer duidelijk te maken is dat we wat meer verantwoording moeten nemen.
Ik vindt je antwoord ook weer vreselijk irritant ( zoals altijd bijna)
Je hebt het over groene oog e.d.
Eigenlijk zou ik hier geen woorden aan vuil moeten maken, maar bij deze moet het me toch van het hart.

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 25 aug 2007, 23:08

ik ben blij met peter,
hij weet veel van producten, altijd goed om te zien!
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

Tim

Bericht door Tim » 26 aug 2007, 01:34

Bon Chef,
Laten we het ff gezellig houden joh, wat doet het er nou toe?... helemaal niets.
Ik vond het interessant en anderen misschien ook wel, dan zit je toch niet te wachten op zo een reactie?
Eventjes iemand de grond in trappen?
Of zie ik het misschien dan toch verkeerd?

Als ik een post op het forum zou gooien met mijn verhaaltje, en dan zo'n reactie zou krijgen, dan was ik er wel klaar mee geweest hoor.
'T word er niet leuker op zo.
a state of mind, a passion, an addiction, an abusive drive to reach perfection knowing that it is impossible to obtain in this lifetime...Guillaume St. Cin

Webmaster
Contacteer:

Bericht door Webmaster » 26 aug 2007, 04:12

Beste Bon Chef

Als eerste wil ik ook even zeggen dat ik het niet met je antwoord eens bent. Chef Peter is een grote aanwinst voor het forum. misschien niet in jouw ogen. maar dat is een reden om iemand zo af te kraken

ik citeer " jij dat allemaal natuurlijk weer beter weet Chef Wikipeda Peter.
Wat ik probeer duidelijk te maken is dat we wat meer verantwoording moeten nemen. Ik vindt je antwoord ook weer vreselijk irritant ( zoals altijd bijna"

En tevens hebben Leo en ik jouw ookal diverse malen gevraagd je woonplaats te vermelden wat je ook niet hebt gedaan.

gebasseerd op http://www.koksforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=1495 had je allang verwijderd moeten worden, dus je mag blij zijn dat je nog kan posten.

een advies: zal je het niet eens bent met iemand probeer het anders te formuleren.
Kokforum.nl : de website voor koks

Bon Chef

Bericht door Bon Chef » 26 aug 2007, 08:35

Het gaat er helemaal niet om dat ik het niet met Peter eens ben!
Wat ik probeer te zeggen is dat er bij de kweek van vissen en garnalen veel problemen vrij komen.
We zouden dus wat meer verantwoording kunnen nemen als consument door ze gewoon simpelweg niet te eten.
Ik ben niet groen, en als ik zijn antwoord irritant vindt dan vindt ik dat ik dat mag zeggen.
IK vraag niemand om een mening hierover.
Ik had het mischien anders kunnen formuleren, maar na 14 uur werken per dag komt het er wel eens anders uit.
Ik vul niet mijn plaatsnaam in omdat ik dat onzin vindt en jullie mij dat niet gevraagd hebben.
Mischien kun je bij het aanmelden er een verplicht veld van maken.
Als je dit al niet meer kan zeggen mag je wat mij betreft mijn account opzeggen.
Een forum is een plaats om te discuseren, ik scheld niet ik geef gewoon mijn mening.
Nogmaals ik heb niets tegen Peter ik ken hem niet eens maar vindt zijn antwoorden irritant, ik zie het al helemaal niet als iemand in de grond trappen.

Marielle
Contacteer:

Bericht door Marielle » 26 aug 2007, 22:46

ik vind inderdaad dat chef peter veel goeie informatie geeft,maar ik moet ook toegeven dat ik hem ook niet altijd even correct vind antwoorden naar iemand toe.
geloof ook wel dat dit niet persee negatief bedoelt is,maar kan me voorstellen dat dat wel afentoe zo over komt...

verder heb ik op niemand nu kritiek of wat dan ook.we zijn hier tenslotte om van elkaar te leren...

chef peter

Bericht door chef peter » 27 aug 2007, 08:04

Mijn excuus voor de woorden "linker groene oog"deze hoort niet in het antwoord thuis, en was ook niet relevant.
Verder is het natuurlijk een forum waar een discussie, indien daar aanleiding voor is, gewoon moet kunnen.
Ik vind bon chef ook een goede speler op het forum.

chef peter

Bericht door chef peter » 27 aug 2007, 08:08

Tim schreef:Goed onderbouwt antwoord chef peter.

Ik vroeg me nog wel af wat je met een container bedoelt, echt zo'n zeecontainer ofzoiets?
Ja een container is in dit geval een 20 foot container, kan in het geval van de garnalen zón kleine 9000 kg in.

Maurits

Bericht door Maurits » 27 aug 2007, 08:34

Aaah, discussie, altijd interessant. :D

Om Bon Chef maar bij te vallen: ik vind het goed dat hij pleit voor locale producten die verantwoord geproduceerd zijn. Zijn argument dat producten die van ver komen tot transportvervuiling leiden, weegt voor mij zwaar. Goede producten moeten goed smaken én ecologische verantwoord geproduceerd worden. En waarom garnalen van ver halen? Kijk een naar de aflevering ‘Dagvers’ van Klootwijk aan Zee. Die garnalen lijken me top!

Ennuh, Peter, 1x per jaar bij een kwekerij komen is nauwelijks een sterk argument, hoe zit het met al die anderen kwekerijen :wink: ? Er zitten vast onkuise bedrijven tussen…..

En nee, ik kies geen kanten. Dit zijn opmerkingen ‘for sake of the argument’.
When there's smoke, there's flavor (Colgin)

Marielle
Contacteer:

Bericht door Marielle » 27 aug 2007, 08:55

lijkt me dat t nu wel goed is zo.... beetje onzin om er nog verder over door te praten.

Maurits

Bericht door Maurits » 27 aug 2007, 09:09

Je hebt gelijk, de verleiding was zo groot...... :oops: 'Boys will be boys'. Beschouw mijn bericht als onverzonden :)
When there's smoke, there's flavor (Colgin)

Bon Chef

Bericht door Bon Chef » 27 aug 2007, 09:27

Klopt, het is geen strijd tussen Peter en ik. (nooit bedoeling geweest)
Maar over de inhoud kan wel gediscuseerd worden vindt ik, daarvoor is het een forum.
Het gaat over garnalen, kwaliteit en verantwoord kopen, en dat dit niet in alle gavallen haalbaar is, dat is wel duidelijk.

Tim

Bericht door Tim » 12 sep 2007, 21:04

chef peter schreef:

Ja een container is in dit geval een 20 foot container, kan in het geval van de garnalen zón kleine 9000 kg in.
Peter,
Sorry dat ik even afwezig was voor een tijd, zit nu op mn nieuwe kamer in Zeist moest nog wachten op m'n internet.
Maaareeeh wat doe je dan precies met zo'n groot aantal garnalen.
Gooi je ze in de verkoop of handel?

tim

chef peter

Bericht door chef peter » 12 sep 2007, 22:08

Tim schreef:
chef peter schreef:

Peter,
Sorry dat ik even afwezig was voor een tijd, zit nu op mn nieuwe kamer in Zeist moest nog wachten op m'n internet.
Maaareeeh wat doe je dan precies met zo'n groot aantal garnalen.
Gooi je ze in de verkoop of handel?

tim
Vekoop aan catering, handel in Nederland, vergeet het, Heiploeh en Puul he, gaat niet goedkomen met deze marktpartijen.

Plaats reactie