messen slijpen met wetsteen

Heb je iets gezien, te vertellen of vragen? Dat kan en mag hier.
Plaats reactie
Joline

messen slijpen met wetsteen

Bericht door Joline » 21 jun 2007, 23:36

heb even een vraag.. ben op zoek naar een wetsteen voor mijn global messen.

het moet een goede prijs/kwaliteitverhouding zijn, en hoeft niet persé van een bepaald merk te zijn.
is er iemand die hier ervaring mee heeft? waar koop je je wetsteen? wat kost zoiet?

heb al even rond gekeken, maar kom eigenlijk alleen op de bekende merken uit..

bij voorbaat dank
kookboeken en KOKSmessen zijn net schoenen.. je kan er niet genoeg van hebben.. :D

Tim

Bericht door Tim » 23 jun 2007, 00:35

Hey Joline,

Hoi, ik heb zelf ook een wetsteen, alleen is die van Wusthof, ik doe gewoon mijn globals daar mee slijpen, komt omdat de messen van het wusthof set gewoon nog erg scherp zijn.

Wetsteen

Wetsteen slijp techniek (even klikken op 'Sharpen Knives (print)'

Het slijpen van messen met wetstenen is echt vakmanschap, misschien is dat wat overdreven maar je moet het wel kunnen in ieder geval.
Je moet gewoon de juiste hoek vinden, probeer eerst gewoon met een oud mes om op te oefenen en daarna even over de aanzetstaal, en boven alles moet je er echt de tijd voor nemen.

Hoop je hier voldoende mee geholpen te hebben.
Mocht er toch iets niet duidelijk zijn moet je gewoon ff pmmen of reageren in de topic.

Groeten en succes Tim
a state of mind, a passion, an addiction, an abusive drive to reach perfection knowing that it is impossible to obtain in this lifetime...Guillaume St. Cin

Danuta

Bericht door Danuta » 23 jun 2007, 09:24

Ik laat mijn messen altijd slijpen door mijn echtgenoot, maar ik heb een vraagje, ik gebruik bijna geen koksmessen, nooit mee om kunnen gaan.....

Ik gebruik bijna overal een scherp fileermes (heel oud intussen) voor vooral omdat het gewicht van de meeste messen mij te zwaar is en het handvat te breed (worden die dingen alleen gemaakt voor grote mannenhanden?:).

Is er een merk waar ik naar kan kijken die wat lichter in gewicht zijn en wat minder breed/dik handvat hebben?

Joline

Bericht door Joline » 23 jun 2007, 11:23

globals al geprobeerd? zijn er in diverse gewichten..

bedankt voor de info elk geval!
kookboeken en KOKSmessen zijn net schoenen.. je kan er niet genoeg van hebben.. :D

Danuta

Bericht door Danuta » 23 jun 2007, 11:40

Joline schreef:globals al geprobeerd? zijn er in diverse gewichten..
Nope, zal eens kijken, moet dinsdag toch even naar de ISPC, volgens mij hebben ze daar in ieder geval. Bedankt voor de tip.

Jom
Contacteer:

Bericht door Jom » 23 jun 2007, 20:15

wetsteen te koop in groothandel of keukenspeciaalzaak. Ook te koop in de betere kluswinkel, waar ze ook beitels etc verkopen. Hier heb ik ze wel eens stukken voordeliger gezien dan in horeca gerelateerde zaken.
De aanhouder wint

Jeff

Bericht door Jeff » 02 jan 2008, 20:38

Ik heb sinds kort ook een Global G2 en nu las ik op de site knivesandtools.com dat je deze niet mag aanzetten met een stalen aanzetstaaf, maar alleen met een keramische slijpstaaf. Klopt dat? In de winkel vertelden ze me namelijk dat ik gewoon een stalen mag gebruiken. Dus nu ben ik in de war en ik wil mijn mes goed onderhouden. :wink:

Tim

Bericht door Tim » 03 jan 2008, 09:59

Jeff,
Die slijper die altijd met zn busje langs de horeca gaat heeft mij een keer verteld dat je het best Globals kunt aanzetten met een platte diamand staaf.

Dit zorgt vast voor meer verwarring, maar ik heb hier in ieder geval goeie ervaringen mee.
Let er wel op dat je niet blijft aanzetten, dit is gewoon slecht voor het mes.
Zet je messen gewoon 1 keer aan per dag...mits dit nodig is en NOOIT onder het servies natuurlijk :).

Tim
a state of mind, a passion, an addiction, an abusive drive to reach perfection knowing that it is impossible to obtain in this lifetime...Guillaume St. Cin

Jeff

Bericht door Jeff » 04 jan 2008, 11:58

Thanks! En je bedoelt vast boven het servies of niet :wink:

Bij knivesandtools stond idd keramisch of diamant... dus dan strookt dat met jouw verhaal en ik had ook al mijn twijfels bij de deskundigheid van deze verkoopster. Ga ik daar voor.

Rudi B
Contacteer:

Bericht door Rudi B » 05 jan 2008, 00:53

eigenlijk is de keuze van het staal heel simpel

ten 1e moet het aanzetstaal harder zijn dan je mes. een goed stalen aanzet staal is dit, een ceramische en een diamanted coated natuurlijk ook.

ten 2e moet de lengte van je aanzetstaal langer zijn dan het aan te zetten mes.

als je een goede aanzetstalen hebt kom je op het volgende neer...

1 STALEN aanzetstaal, neemt weinig staal van je mes af en is dus voor de snelle aanzet

2 CERAMISCH aanzetstaal, neemt wat meer staal van je mes en kan dus met een iets botter mes overweg dan een stalen aanzetstaal, maar slijt je mes wel sneller

3 DIAMANT COATED STAAL , neemt het meeste staal van je mes en is dus voor nog bottere messen maar zal je mes ook sneller doen slijten.

erg gaat natuurlijk niets boven een echte slijper maar komen je messen terug van de slijper en worden botter pak dan eerst de stalen, geeft dat te weinig effect pak je een ceramische en als dat niet goed goed genoeg is een diamand coated

Webmaster
Contacteer:

Bericht door Webmaster » 05 jan 2008, 10:47

Kokforum.nl : de website voor koks

Kokki San

Wetsteen overbodig

Bericht door Kokki San » 06 jan 2008, 15:33

Mijn ervaring is dat wetstenen overbodig zijn en zelfs schadelijk als je ze verkeerd gebruikt. Ik heb zelf de Porsche messen van chroma, die zelfs nog iets harder zijn dan de Global messen en ik zet ze bijna voor iedere handeling even aan op een keramische stok. En 2 keer per jaar laat ik ze slijpen door een vakslijper. Zo blijven ze rete-scherp. Ook belangrijk: laat niemand aan je messen komen, ook niet 'even'. Don't touch my knife, don't touch my dick!!!
Koken is de mooiste passie die er is....daarna toch wel vrouwen ja.

Jom
Contacteer:

of je doet het zo......

Bericht door Jom » 23 jan 2008, 21:16

De aanhouder wint

Plaats reactie