Afdekgeleivraagje

Heb je iets gezien, te vertellen of vragen? Dat kan en mag hier.
Plaats reactie
Danuta

Afdekgeleivraagje

Bericht door Danuta » 19 jun 2007, 11:45

Ik gebruik altijd afdekgelei om mijn vruchtentaarten en vlaaien etc mee af te werken. Nu gebruik ik daar hoofdzakelijk de standaard abrikozenafdekgelei voor kant en klaar of zelf gemaakt op suiker/pectine basis.

Nu ben ik zelf aan het expirimenteren geslagen om een afdekgelei te maken met een eigen aroma inplaats van die afgezaagde abrikozenprut. Is er buiten pectine nog een ander geleermiddel wat ik kan gebruiken wat helder blijft (geen gelatine) en de smaak minimaal aantast?
En wat eventueel gebruikt kan worden bij een lagere temperatuur?

Alvast mijn dank voor eventuele antwoorden :)

Danuta

sjaak

Bericht door sjaak » 19 jun 2007, 20:16

als je gelantine 24 uur laat rusten kan je het gewoon invriezen mischien dat het iets in kracht afneemt maar dat is een kwestie van 2 of 3 testjes

Danuta

Bericht door Danuta » 19 jun 2007, 21:19

Hi Sjaak.

Ik was niet duidelijk geloof ik. De afdekgelei die ik normaal maak/gebruik moet ik opwarmen tot een bepaalde temp om hem goed vloeibaar te hebben om verder te verwerken.

Ik zoek eigenlijk iets wat niet te warm moet worden gemaakt tijdens het gebruik, ik vries verder niets in of zo.

Ik gebruik daar nu wel eens pipinggel (gewoon te gebruiken op kamertemp en vormt een lichte skin)voor om een glanslaag te leggen op iets wat ik vind dat wat glans kan gebruiken maar dat is op gelatine basis, niet echt een natuurlijke smaak aan te geven en niet te verwerken als ik iets moet maken waar geen gelatine in mag zitten.

Alle andere middelen die ik ken moeten ook verhit worden, dus vandaar mijn vraag :)
Als het niet anders is blijf ik gewoon bij de pectine hangen......

ralph geerts

Bericht door ralph geerts » 19 jun 2007, 23:11

gellan, kappa, tapioca zetmeel (tartine).

Danuta

Bericht door Danuta » 19 jun 2007, 23:33

Mijn dank Ralph, ik ga deze even nader bekijken :)

Plaats reactie