Hype rond wormenvideo's varkensvlees

Heb je iets gezien, te vertellen of vragen? Dat kan en mag hier.
Plaats reactie
Webmaster
Contacteer:

Hype rond wormenvideo's varkensvlees

Bericht door Webmaster » 15 jun 2007, 05:10

In Amerika is een hype ontstaan over wormen in varkensvlees, zodra je er Coca-cola overheen gooit. Videowebsite You Tube heeft al tientallen video’s over dit onderwerp.

In de video’s is te zien dat iemand cola over het rauwe varkensvlees heen gooit, waarna er na twee minuten kleine witte wormpjes verschijnen. Dit leidde tot een enorme discussie via internet en er waren zelfs mensen die zworen nooit meer varkensvlees te eten.

Volgens deskundigen is het verhaal een hardnekkig terugkerende poets die op niets is gebaseerd. ‘Het varkensvlees wordt tegenwoordig zo veilig geproduceerd dat wormen geen kans meer hebben.’

Naast de wormen-video’s zijn er op You Tube ook video’s te zien die het tegendeel bewijzen.

Klik hier om de originele wormenvideo te bekijken
http://www.youtube.com/watch?v=WDBAG0KP ... ed&search=

Klik hier om de tegenvideo te bekijken
http://www.youtube.com/watch?v=FCrVcGw9 ... ed&search=

Bron: Meat & Meal
Kokforum.nl : de website voor koks

Jom
Contacteer:

Bericht door Jom » 15 jun 2007, 10:27

iemand hier het wel eens zelf geprobeerd?
De aanhouder wint

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 15 jun 2007, 10:36

nee....

waarom zou je???
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

Jom
Contacteer:

Bericht door Jom » 15 jun 2007, 10:43

ben nu toch wel benieuwd of het een fabeltje is of niet.
De aanhouder wint

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 15 jun 2007, 10:55

wormen in vis..heb ik wel al vaak gezien

zeewolf vooral.
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

Marielle
Contacteer:

Bericht door Marielle » 15 jun 2007, 11:39

ja..geloof dat ik dat soort dingen liever niet had geweten! :lol:

ijsbeertje

Bericht door ijsbeertje » 15 jun 2007, 12:26

vraag me af of het nou echt is of een fabeltje

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 15 jun 2007, 12:39

in vis het ik het vaak gezien..

maar..heb er nooit cola op gedaan..

Bij vlees heb ik eigenlijk nog niet gezien..
www.koksforum.nl

Danuta

Bericht door Danuta » 19 jun 2007, 10:09

In varkensvlees kwamen vroeger vaak worminfecties voor, tegenwoordig worden de dieren al vanaf een vroege leeftijd en dat al vele generaties lang behandeld tegen vele vormen van ziekte en parasieten.

Hoewel het allemaal best wel meevalt tegenwoordig denk ik dat het nog steeds beter is varkensvlees te eten dat 'gaar' is (dus alles boven een temperatuur gebracht van 70 graden.

De worm die meestal bedoeld wordt heet Trichinella spiralis.

Aangezien het diertje redelijk klein is en je een microscoop nodig hebt om het goed te zien lijkt mij het colaverhaal schromelijk overdreven :)

Ik heb even gezocht en een artikeltje gevonden zodat je als je geinteresseerd bent, even na kunt lezen.
http://www.voedingscentrum.nl/voedingsc ... iralis.htm

Mario

Bericht door Mario » 20 jun 2007, 15:57

idd, en tegenwoordig wordt ieder geslacht dier onderzocht op dit wormpje.

en wat dat fimpje betreft? paniekzaaiers.. :roll:

Mario

Bericht door Mario » 20 jun 2007, 15:58

Leo schreef:in vis het ik het vaak gezien..

maar..heb er nooit cola op gedaan..

Bij vlees heb ik eigenlijk nog niet gezien..
heb je hier misschien wat info over? :wink:

dank je

Danuta

Bericht door Danuta » 20 jun 2007, 20:23

Mario schreef: heb je hier misschien wat info over? :wink:

dank je
Anisakis marina oftewel de veroorzaker van haringwormziekte, erg onplezant.......met geluk kom je er van af met een behoorlijke maagdarm infectie en verlaat die troep je lichaam weer via de gebruikelijke weg, met wat pech gaat er een worm (of meerdere) via de darmwand je lichaam in en kan zich dan overal nestelen en problemen geven....dan moet chirurgisch ingegrepen worden....

Met gebruik van een lichtbak kun je trouwens wormen in filets opsporen en verwijderen (is iets van de laatste 15/20 jaar)maar is zeker geen perfect systeem.......

Maar een vraagje, krijg je dit soort dingen niet geleerd tijdens je opleiding?
In mijn boeken vroeger was toch een aardig deel gewijd aan het onderdeel veel voorkomende voedselinfecties, oorzaken en gevolg en hoe te voorkomen.

Danuta

Joline

Bericht door Joline » 20 jun 2007, 22:05

hoi,

kreeg op school ook bijna niets hierover geleerd.. behalve dan salmonella en kruisbesmetting.. maar ook niet echt wat het was, meer hoe te voorkomen.
dat was overigens kok nivo 2.
wie weet in nivo 3 meer hierover? iemand ervaring mee? (bedoel niet met wormen en bijbehorende ongemakken maar met info op school :D)
wel interessant om eea over te leren..
kookboeken en KOKSmessen zijn net schoenen.. je kan er niet genoeg van hebben.. :D

Mario

Bericht door Mario » 20 jun 2007, 23:46

Joline schreef:hoi,

kreeg op school ook bijna niets hierover geleerd.. behalve dan salmonella en kruisbesmetting.. maar ook niet echt wat het was, meer hoe te voorkomen.
dat was overigens kok nivo 2.
wie weet in nivo 3 meer hierover? iemand ervaring mee? (bedoel niet met wormen en bijbehorende ongemakken maar met info op school :D)
wel interessant om eea over te leren..
ja idd, krijg dus ook alleen over salmonella en kruisbesmetting en nabesmetting :roll:

en idd hoe te voorkomen..

vandaar de nieuwsgierigheid :)

Mario

Bericht door Mario » 20 jun 2007, 23:47

ik ben trouwens wel eerste jaars leerling (basiskok) wss omdat ik eerste jaars ben krijg ik dit soort dingen niet? :?

Danuta

Bericht door Danuta » 21 jun 2007, 00:08

Ik heb geen idee, ikzelf heb een jaar koken geleerd op een meisjesschool in de jaren 60, op diezelfde school kon je ook een opleiding doen richting verpleging en kleuterjuf ed.

In onze boeken werd veel aandacht besteed aan persoonlijke hygiene en in de keuken maar ook ehbo, gevaren van ongekookt vlees etc (veel ouderwetser en veel breder dan tegenwoordig denk ik). Maar we hadden dan ook 50 lesuren per week.

Men had natuurlijk ook niet de moderne middelen die men tegenwoordig tot de beschikking heeft....

Wij hadden nog groente van de plaatselijke boeren en de plaatselijke slager slachtte voor ons, kippen, eieren enz kwamen ook rechtstreeks van de boerderij, dus een heel andere wereld dan tegenwoordig.....als ik er zo op terug kijk lijkt het eeuwen geleden maar toch is het maar 40 jaar maar liggen er werelden van verschil tussen :))

Het gaat nu meer om managing, workshops, groepsbeleving etc......wij moesten gewoon leren koken en de kok was de baas, klaar.... :)

chef peter

Bericht door chef peter » 22 jun 2007, 18:35

Leo schreef:wormen in vis..heb ik wel al vaak gezien

zeewolf vooral.
zeeduivel en verse haring.

Mario

Bericht door Mario » 27 jun 2007, 08:01

ohw wacht, dit heb ik wel eens gelezen ja

vooral bij verse haring komt het voor, de ingewanden worden dan meteen na de vangst verwijderd, vanwege dit wormpje dacht ik? (er blijft wel een bepaald orgaan zitten, omdat die bepaalde enzymen bevatten die de vis langer houdbaar houd?)

ik ga het ff opzoeken in mijn boek, het komt ineens weer naar boven :oops:

chef peter

Bericht door chef peter » 27 jun 2007, 20:16

Mario schreef:ohw wacht, dit heb ik wel eens gelezen ja

vooral bij verse haring komt het voor, de ingewanden worden dan meteen na de vangst verwijderd, vanwege dit wormpje dacht ik? (er blijft wel een bepaald orgaan zitten, omdat die bepaalde enzymen bevatten die de vis langer houdbaar houd?)

ik ga het ff opzoeken in mijn boek, het komt ineens weer naar boven :oops:
Haring heeft zelfs een invries plicht van 48uur, dit om wormen, en eitjes om zeep te helpen

Plaats reactie