Nieuw onderzoek naar smaken die verzadigend werken

Heb je iets gezien, te vertellen of vragen? Dat kan en mag hier.
Plaats reactie
Webmaster
Contacteer:

Nieuw onderzoek naar smaken die verzadigend werken

Bericht door Webmaster » 26 jan 2007, 17:35

Afbeelding

Smaakwetenschapper prof. Kees de Graaf en levensmiddelentechnoloog prof. Tiny van Boekel van Wageningen Universiteit zijn betrokken in een nieuw project rond 'sensorische verzadiging'. Ze gaan daarbij op zoek naar levensmiddelen die zo goed smaken dat je er automatisch niet teveel van eet. De smaak moet tot verzadiging leiden. De NWO-Technologiestichting STW stelt 2 miljoen euro beschikbaar voor het project. In het project zullen vijf aio’s onderzoek doen, in een samenwerkingsverband tussen de universiteiten van Wageningen en Utrecht, WCFS, Unilever, Purac, Friesland Foods en Campina

In sensorische verzadiging ligt mogelijk de sleutel tot voedsel met een ingebouwde rem. Als het lukt om levensmiddelen te maken die door hun smaak verzadigen, zouden die kunnen helpen om problemen met overgewicht te bestrijden. De producten die Van Boekel en De Graaf voor ogen hebben moeten goed smaken, maar zullen door hun textuur en smaak sneller verzadigen dan de levensmiddelen die nu in de schappen liggen. Hoe precies, dat is een vraag die fundamenteel onderzoek zal moeten beantwoorden.

MRI-scans
Samen met de Universiteit Utrecht worden MRI-scans van hersenen gemaakt op het moment dat mensen eten. Op die manier hopen de wetenschappers meer te weten te komen over verzadigingsprocessen. Het onderzoek richt zich ook op eetlusthormonen in het bloed, zoals ghreline. Het humane deel van het onderzoek moet hand in hand gaan met het technologische deel. De levensmiddelentechnologen zullen de kennis van de voedingsonderzoekers gebruiken, en de voedingsonderzoekers zullen de experimentele producten van de levensmiddelentechnologen op hun proefpersonen uitproberen.

Textuur
Door de textuur van levensmiddelen taaier te maken kan het waarnemen van geur- en smaakstoffen worden geaccentueerd. Veel fast food heeft een textuur die uitnodigt tot snel eten. Het kauwen van voedsel brengt het verzadigingsproces op gang. Ook is bekend dat vooral vloeibare calorierijke levensmiddelen, zoals frisdrank, uitnodigen tot overconsumptie. Het lichaam telt de calorieën die in de vorm van frisdrank binnenkomen niet. Misschien is dat door te trekken naar meer types snel voedsel. Het onderzoek moet dat duidelijk gaan maken.

Bron: http://www.wur.nl/NL/
Kokforum.nl : de website voor koks

Haute-cuisine.nl

Zinloze wetenschap

Bericht door Haute-cuisine.nl » 30 jan 2007, 14:42

:?
Naar mijn inziens is dit een belachelijk onderzoek om te zoeken naar zoiets zinloos als dit, het is van de gekke.
Mensen moeten toch gewoon een zelfbeheersing kunnen hebben ...
oke... wij als werkende in de horeca werken er aan alles zo lekker mogelijk te maken, maar wil
toch niet zeggen dat als op een gegeven moment verzadigd bent door lunch of diner nog steeds moet blijven eten ....
kom gewoon als gast terug om nog de rest te kunnen proeven in plaats van door te blijven eten
en zo blijf uit eten gaan ook lekkerder.

Zelfbeheersing is het moeilijkst wat er is ... komt doordat er een grote welvaart heerst ...
steek al dat geld in iets zinvols misschien iets van educatieve spots dat zal een hoop geld schelen :!:

Rudi B
Contacteer:

Bericht door Rudi B » 31 jan 2007, 00:11

no offence maar is het misschien niet nodig om eerst te resultaten te bekijken voordat je een project gelijk de grond in trapt

ik zie hier best leuke dingen in die als kok ook toepasbaar zijn (of juist dingen die je niet moet doen)

als bepaalde texturen smaken of iets dergelijks verzadiging veroorzaken wil je deze liever niet gebruiken, of juist wel afhankelijk van het beoogde resultaat

kortom ik denk eerst afwachten wat de resultaten zijn voordat je als een kip zonder kop gaat schreeuwen over zelfbeheerzing terwijl dat in princiepe los kan staan van het hele onderzoek, dankje 8)

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 31 jan 2007, 09:14

een onderzoekje extra lijkt me ook geen kwaad kunnen.
Ze komen er allicht meer over te weten..
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

Haute-cuisine.nl

Geldverspilling

Bericht door Haute-cuisine.nl » 31 jan 2007, 18:37

Het gaat er mij om dat er nu hier zo'n welvaart heerst voor dit soort onderzoeken
en in grote dele van de wereld leiden miljoenen mensen gewoon nog
steeds honger ... vraag aan die mensen zij er ook zo'n last van hebben
van hun zelfbeheersing, vraag ze of dat ze kunnen geloven of dat
iemand door te veel eten dik kan worden .... als of er ooit een
toepassing van dit onderzoek gebruikt gaat worden lijkt me vrij sterk.
Welke toepassing zou uberhaut hieruit geleid kunnen worden ???

Ik begrijp ook dat er mensen zijn die door een ziekte dik worden of zijn
daar zal ik ook niks over zeggen maar daar gaat dit onderzoek niet over.

Straks gaan ze onderzoeken of ze de stoffen van alcohol kunnen
nabootsen dat ik wel het gevoel heb dat ik dronken ben maar geen nadelen
meer van ondervindt. Hé dan moet ik maar minder drinken als ik
niet met de consequentie kan omgaan. Ook al heb je een
alcoholprobleem wordt het uiteindelijk niet verholpen door een middel of
medicijn

ralph geerts

Bericht door ralph geerts » 02 feb 2007, 01:42

als ze er een tablettje van maken kun je wel mooi je honger uit stellen ;)

Paulus

Bericht door Paulus » 07 feb 2007, 09:56

Het lichaam van de mens is ontworpen om te overleven in omgeving waar weleens tekorten zijn. Je wordt geboren met drie impulsen, waarvan twee bij de geboorte aanwezig zijn: ik wil eten, ik wil drinken. De derde, ik wil sex, is niet direkt voor jezelf maar voor god, of voor het voortbestaan.
Als iemand het eenvoudig over het beheersen van je consumptie patroon heeft dan vergeet je dat jezelf dusdanig in balans bent dat je geen last hebt van die impulsen. Maar gaat er iets anders (mis) in de hersenen dan hebben we de poppen aan het dansen. Dan eten we niet, omdat als je in de spiegel kijkt een dik iemand ziet terwijl die er niet is, of eet je teveel omdat je continu die impuls hebt om te eten.
Wij zijn hiet niet meer bezig met slechts overleven, hoewel Rita denkt daar anders over, wij onderzoeken van alles, wij genieten, wij overheersen.
Een oordeel over mensen die teveel eten licht voor de hand, maar als je er geen last van hebt is het natuurlijk de vraag wat je er werkelijk over kan zeggen.
De vooruitgang is niet goed of slecht, deze is slechts verbazingwekkend!
Het is slechts de mening van één die de ander iets doet veronderstellen.

Plaats reactie