Knives and Tools

Heb je iets gezien, te vertellen of vragen? Dat kan en mag hier.
Plaats reactie
Webmaster
Contacteer:

Knives and Tools

Bericht door Webmaster » 16 nov 2006, 18:11

Sinds kort is Knives and Tools partner van het forum.
Info over koksmessen
Kokforum.nl : de website voor koks

Cees
Contacteer:

Bericht door Cees » 17 nov 2006, 00:49

Wij gebruiken over het algemeen messen van "Global " en ik ben er zelf erg content mee...liggen lekker in de hand , licht van gewicht, dun mes en zeer scherp(als je vaak ff aanzet) Voor uitbenen gebruik ik die victorinox messen ...en thuis heb ik zwilling henckels 4 sterren messen( 5 sterren waren er toen nog niet) Heb ook met sabatier messen gewerkt, maar ik blijf voorlopig "global "de beste vinden. Maargoed er zijn zoveel merken met uiteenlopende prijzen tot wel 200€ voor een koksmes....waar houd het op...200€ is wel erg veel geld.....en ik maar denken dat die globals zo duur waren.......

Trouwens ...messen zijn erg persoonlijk gebonden en wat ik lekker vindt snijden kan een ander weer enorm *** vinden. Als het resultaat maar hetzelfde is:)

Pieter

Bericht door Pieter » 17 nov 2006, 01:21

Ik gebruik voor elk product een ander merk :)

ralph geerts

Bericht door ralph geerts » 19 nov 2006, 05:49

solicut first class ( vroeger goldhamster ) :D TOP :D

marcin
Contacteer:

Bericht door marcin » 19 nov 2006, 08:49

check solicut!

onverwoestbaar en altijd scherp

vooral handig dat ze nooit met punt naar beneden vallen, en je hebt echt t gevoel dat je een mes in je handen hebt. met global kan ik niet werken, te licht
iedereen ziet wanneer ik dronken ben, maar niemand ziet wanneer ik dorst heb!

Tim

Bericht door Tim » 25 nov 2006, 22:48

heerlijk koks messen ik kan er eerlijk gezegt niet genoeg van krijgen.
ik heb 3 setten.

1 globalset - werk koken
1 wusthof grand prix II editie - thuis koken
1 sabatier - op de plank bij mn boeken

ik moet zeggen dat ik erg weg ben van die wusthof messen maar die globals zijn ook erg fijn. Heb op school een klasgenoot die messen van Kai Damast heeft, die schijnen ook super te zijn, iemand ervaring mee?

gegroet
a state of mind, a passion, an addiction, an abusive drive to reach perfection knowing that it is impossible to obtain in this lifetime...Guillaume St. Cin

willem
Contacteer:

Bericht door willem » 26 nov 2006, 01:06

vindt t handvat niet fijn,en eerlijk gezegdt een mes is een gereedschap en om nou een koksmes te kopen a 200 euro vindt ik onzin.

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 26 nov 2006, 01:28

ik zou hem wel kopen
mits niemand anders hem uit de keuken zou gebruiken
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

Rudi B
Contacteer:

Bericht door Rudi B » 26 nov 2006, 15:20

wusthof clasic,
ben de enige in de keuken die ze gebruikt, regelmatig aanzetten en 2/3 keer per jaar naar de slijper.
de rest is in de keuken heeft global maar ik vind ze iets te ligt om lekker me te werken :roll:

Anne Zantinge
Contacteer:

Bericht door Anne Zantinge » 26 nov 2006, 18:08

leo,
dat mes (kai-shun)heb ik zelf ook, heb nog nooit zo'n goed mes gehad. dat staal is onverwoestbaar(is op de klassieke manier gemaakt zoals vroeger de samurai zwaarden, dit mes bestaat uit 36 lagen staal). zowel de houvast als het snijen ermee is een genot. doordat het staal zo hard is heb je veel minder last van bramen.
ik heb er 4,5 jaar geleden 175 euro voor betaalt, ik vind het elke euro meer dan waardt.

Anne

jvdmeer

Wusthof Culinair

Bericht door jvdmeer » 26 nov 2006, 22:24

Wusthof Culinair Serie...

(weer aan het aanvullen, eerste set gejat uit auto :x )

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 26 nov 2006, 22:32

ja..dat is niet fijn.

Ik neem inprinipe nooit geen hele set messen..
Van elk merk heb je 'n bepaalde voorkeur
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

Cees
Contacteer:

Bericht door Cees » 25 jun 2007, 22:20

In de maand mei toch maar een kai shun koksmes aangeschaft van 25 cm. Ik had niet zoveel verschil verwacht, maar tjonge jonge wat een mes, ik vind em erg goed in de hand liggen en hij snijd als een tierelier!

Ja de aanschaf is wel erg veel ...eigenlijk te duur....maarja je wilt wat .....ik heb €180 betaald en daar kwam nog een wetsteen bij van kai shun ...ook €60 + nog een global 20cm g2 voor €59 (aanbieding)
Ik zag me vrouw kijken, maar ze wist hoe belangrijk die messen voor me zijn , dus ze was het helemaal met me eens haha:P Tref ik het ff!

Nu wil ik nog een slijpstaaf erbij hebben...nog ff wachten en dan is me vrouw de vorige aanschaf wel vergeten :P

Tim

Bericht door Tim » 28 jun 2007, 22:17

hey kerels,

Ik heb zelf een global en wusthof grand prix II messenset.
Ook erg hard voor gespaart, maar ben er erg blij mee.
Echt super fijne messen, kwalitatief goed, geen dik mes ofzo.
Zowel mijn Globals als mn Wusthof messen snijden goed, ik zou niet weten bij welk set mijn voorkeur ligt, de globals gebruik ik intensief op mn werk en wusthof gebruik ik thuis of op school.

Tim
a state of mind, a passion, an addiction, an abusive drive to reach perfection knowing that it is impossible to obtain in this lifetime...Guillaume St. Cin

cookie
Contacteer:

Bericht door cookie » 10 jul 2007, 13:02

heb een setje globals en sinds kerst heb ik van men vriendin een
Porsche chroma 301 Chef mes gekregen,de globals zijn op pensioen,ik wil geen ander mes meer!
Eerste dag zat ik al onmiddelijk in m'n vinger :lol: :oops:
Ze waren goedgekeurd :twisted: :lol:

Anne Zantinge
Contacteer:

Bericht door Anne Zantinge » 10 jul 2007, 14:22

Deze messen zijn strak ontworpen, wat ik me afvraag...hoe is het handvat? stel je heb een wat vochtige hand, glijd dat niet op het staal? en hoe zwaar is dit mes?

Anne

Gert
Contacteer:

Bericht door Gert » 14 jul 2007, 17:53

ik heb zelf sinds een week of wat 2 victorinox fibrox vleesmessen.
Binnen kort krijg ik ook een groot koksmes en officemes van Victorinox met een pallisander houten handvat.
Ze zijn vlijmscherp!

cookie
Contacteer:

Bericht door cookie » 14 jul 2007, 20:50

Anne Zantinge schreef:Deze messen zijn strak ontworpen, wat ik me afvraag...hoe is het handvat? stel je heb een wat vochtige hand, glijd dat niet op het staal? en hoe zwaar is dit mes?

Anne

Het ligt ongeloofelijk goed in de hand,het enige minpunt is dat het zo ontworpen is dat als je het neerlegt op je snijplank het niet volledig plat ligt,dus minste tikje ertegen en het valt op de grond,gewicht=zo licht als een veertje!!!! Global is er zwaar tegen!
ook houvast is zeer goed,ben erg tevreden ermee
Overweeg me er nog een paar te halen
De chef kost 85 €,dus qua prijs zijn ze betaalbaar

Dave1989

Bericht door Dave1989 » 15 jul 2007, 14:33

heey,

Aankomend schooljaar begin ik aan de koksopleiding.Daarvoor moest ik de Diamant sabatier messen bestellen.Wat val er over deze messen te zeggen?Zijn deze messen goed om mee te beginnen.Het moest ten slotte voor onze opleiding.

Joline

Bericht door Joline » 15 jul 2007, 16:15

Dave1989 schreef:heey,

Aankomend schooljaar begin ik aan de koksopleiding.Daarvoor moest ik de Diamant sabatier messen bestellen.Wat val er over deze messen te zeggen?Zijn deze messen goed om mee te beginnen.Het moest ten slotte voor onze opleiding.
het moest?? wie zegt dat?? messen zijn echt wel heel persoonlijk of ze goed zijn ja of nee.. hoe kan een ander jou dan vertellen wat je moet kopen? groot ingekocht via school zeker.. zodat je ze met korting kan kopen? zou gewoon naar een kookwinkel gaan en daar dingen testen.. heb ik ook gedaan..

ikzelf heel erg blij met mn globals..
kookboeken en KOKSmessen zijn net schoenen.. je kan er niet genoeg van hebben.. :D

Dave1989

Bericht door Dave1989 » 15 jul 2007, 16:34

Dit waren de messen die mij werden toegewezen, dus ik ging er in principe van uit dat ze toch wel goed zijn, maar dat moet ik even nog afwachten.Zouden ze echt tegenvallen, dan verkoop ik deze messen weer en ga ik opzoek naar nieuwe messen.Als ik deze messen nu zou halen, zou ik waarschijnlijk inderdaad korting krijgen, hoewel alles bij elkaar wel 200 euro kostte ongeveer.Als ik deze messen zou halen, dan zou ik wel gratis mijn naam in de messen kunnen laten zetten.Ik wacht het gewoon even af en ik zie het anders vanzelf wel hoe ze zijn. :wink: .Dit is mijn eerste echte messenset voor me eigen, dus ik ben er ook nog niet bekend mee. :)

Joline

Bericht door Joline » 15 jul 2007, 16:37

vind ze zelf niet slecht, maar ben meer van de globals.. maar wil mijn messen graag effe in mn handen houden voor ik ze koop.. dus zou zelf niet 1-2-3 op zo'n aanbod ingaan..

ps als je ze laat graveren zijn ze lastig verkoopbaar....
kookboeken en KOKSmessen zijn net schoenen.. je kan er niet genoeg van hebben.. :D

Dave1989

Bericht door Dave1989 » 15 jul 2007, 19:10

ja, daar heb je wel gelijk in, maar anders wilt me moeder ze wel :wink:

cookie
Contacteer:

Bericht door cookie » 15 jul 2007, 19:30

hey,

Denk dat elke kokschool deze messen aanraad,toen ik nog op school zat moesten we deze set ook nemen en werden onze namen er in gegraveerd enzo,slecht zijn ze niet,maa wel erg oudbollig en duur voor het geen wat t is

Ik ben een echte porsche freak en als t nie anders kan global :wink:

Dave1989

Bericht door Dave1989 » 15 jul 2007, 19:32

volgens mij krijg ik de diamant sabatier cuisine.

Kunnen jullie mij de links geven van goede messensetten zoals global en porsche.

Joline

Bericht door Joline » 15 jul 2007, 20:21

hoi,

haha vind je moeder vast wat.. weer wat anders als goedkoop aardappelmesje :wink:

link van global importeur is http://www.lacucina.nl, die van porsche weet ik niet. op de site staat ergens een dealer ding kan je kijken waar ze ze hebben.. of good old google..

Maurits

Bericht door Maurits » 15 jul 2007, 20:22

Ik heb van alles wat: Sabatier, Global en Zwilling. Maar ik ben erg tevreden met de TWIN-serie van Zwillling, ik heb zowel de Cuisine als Cervax. Die laatste is eigenlijk het Duitse antwoord op Japanse messen als Kai Shun (ook qua prijs :? ). De TWIN series ligt vooral lekker in de hand en is ook prima uitgebalanceerd, vind ik.
Laatst gewijzigd door Maurits op 15 jul 2007, 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.
When there's smoke, there's flavor (Colgin)

Joline

Bericht door Joline » 15 jul 2007, 20:29

die twin serie ziet er wel goed uit! nog nooit mee gewerkt alleen.. maar sta voor alles open.. ook al ben ik global verslaafd.. :wink:

jerno

Bericht door jerno » 24 jul 2007, 15:10

ik werk met de KAI shun damas versie ...

Prachtig mes ! Door dat het staal 23 keer geplooid is lijkt het ofdat er een houtbewerking in je mes is gedaan... Het lemmet is echt top!

verder heb ik nog de chroma porshe design mes wat toch na een tyd zijn scherpte verliest.

en verder nog global ...

Mario

Bericht door Mario » 01 okt 2007, 19:00

Hello

Ik wil binnenkort een global g2 koksmes van 20 cm kopen (kan dat mes voor 55 euro krijgen hier in de stad).

Hoe hou ik een global in goede conditie? kan ik gewoon mijn sabatier aanzetstaal regelmatig gebruiken ? want ik las al op verschillende sites dat je voor dit soort messen een keramische aanzetstaal nodig hebt?!

Ik hoop dat iemand wat informatie kan geven

Bvb dank,

Mario :)

Mario

Bericht door Mario » 02 okt 2007, 23:52

Kick :(

Cees
Contacteer:

Bericht door Cees » 03 okt 2007, 16:52

Nee niet een standaard aanzetstaal gebruiken, je kunt beter bijvoorbeeld een aanzetstaal van Global kopen of 1 met robijn ofzo , die doen het goed

Mario

Bericht door Mario » 05 okt 2007, 00:46

weet iemand hier waar ik voor een aardig prijsje een goed keramische aanzetstaaf kan kopen?

108 euro voor een keramische aanzetstaaf van global vindt ik een beetje aan de hoge kant. :roll:

Groetjes,

maario

Mario

Bericht door Mario » 06 okt 2007, 17:46

Schopje.. :oops:

Mario

Bericht door Mario » 08 okt 2007, 22:14

Dankje Cees, hier heb ik wat aan 8)

Mijn global is er, en hij snijd onwijs lekker!! Maar ik wacht nog eventjes met intensief gebruik tot dat ik mijn keramische aanzet staal heb. :)

Pas ook een nieuwe tas gekocht van Zwilling, met wat klein materiaal (zoals een nieuwe econoom, schaar van zwilling etc,,) Verder gebruik ik mijn sabatier fileermes nog, paletmes, vleesvork en uiteraard mijn Chroma Japan Chef koksmes!!

En natuurlijk mijn nieuwe G2 Global.. :wink:

cookie
Contacteer:

Bericht door cookie » 09 okt 2007, 11:03

Net 2 nieuwe Porsche's gekocht (de messen he!) :lol:
Ofice mesje en klein groentenmes,de chef had ik al
Mijn globals zijn decoratie geworden :lol:

The Don

Re:

Bericht door The Don » 08 aug 2008, 13:49

Mario schreef:weet iemand hier waar ik voor een aardig prijsje een goed keramische aanzetstaaf kan kopen?

108 euro voor een keramische aanzetstaaf van global vindt ik een beetje aan de hoge kant. :roll:

Groetjes,

maario
bij de Ikea hebben ze zeer goede keramische staven, voor 15 euro kan het altijd uit..

The Don

Re: Hoe goed zijn jouw keuken messen ?

Bericht door The Don » 08 aug 2008, 13:54

Jammer dat mensen alleen bij de "bekende" merken blijven steken, vooral wat betreft Japanse messen hoor je alleen maar verhalen over Global en Kai shun terwijl er andere merken zijn die beter EN goedkoper zijn. Ik heb zelf een santoku mes van Hattori en wat sushi messen van Hiro Shiki en Fujiwara. In Nderland alleen te krijgen via http://www.shinsakuto.nl Ook Misono schijnt erg goed te zijn. Veel Global messen worden trouwens in China gemaakt (ook de echte! ze worden verscheept naar Japan om daar het merkje erop gestamt te krijgen met de opmerking "made in Japan")

Als broodmes gebruik ik trouwens eentje van de Ikea, ook prima spul (alleen ben ik bang dat ik nu voor l*l sta met deze opmerking ;))

Cees
Contacteer:

Bericht door Cees » 08 aug 2008, 19:53

The Don schreef:Jammer dat mensen alleen bij de "bekende" merken blijven steken, vooral wat betreft Japanse messen hoor je alleen maar verhalen over Global en Kai shun terwijl er andere merken zijn die beter EN goedkoper zijn. Ik heb zelf een santoku mes van Hattori en wat sushi messen van Hiro Shiki en Fujiwara. In Nderland alleen te krijgen via http://www.shinsakuto.nl Ook Misono schijnt erg goed te zijn. Veel Global messen worden trouwens in China gemaakt (ook de echte! ze worden verscheept naar Japan om daar het merkje erop gestamt te krijgen met de opmerking "made in Japan")

Als broodmes gebruik ik trouwens eentje van de Ikea, ook prima spul (alleen ben ik bang dat ik nu voor l*l sta met deze opmerking ;))
Je zal nooit kunnen zeggen dat jouw mes of dat van een ander beter is, een mes is namelijk persoonsgebonden , en daarbij heeft iedereen andere voorkeuren.
Volg me op Twitter: http://twitter.com/CeesCook

The Don

Bericht door The Don » 08 aug 2008, 20:18

inderdaad smaken verschillen maar je kunt best wel uitspraken doen over kwaliteit, er zijn voldoende messen van inferieure staalsoorten en ik durf best te beweren dat een Hattori met VG10 kernlaag een beter mes is (qua afwerking, duurzaamheid en behoud van scherpte) dan een sabatier...maar dat is mijn overtuiging natuurlijk :wink:

Cees
Contacteer:

Bericht door Cees » 08 aug 2008, 21:20

The Don schreef:inderdaad smaken verschillen maar je kunt best wel uitspraken doen over kwaliteit, er zijn voldoende messen van inferieure staalsoorten en ik durf best te beweren dat een Hattori met VG10 kernlaag een beter mes is (qua afwerking, duurzaamheid en behoud van scherpte) dan een sabatier...maar dat is mijn overtuiging natuurlijk :wink:
Dat is waar, maar je vergeleek ook met kai shun, terwijl die een dezelfde eigenschappen heeft als die waar jij op doelde...ook kern v-gold en damast...32 laags..etc...Vanaf die kwaliteit , kun je eigenlijk niet meer spreken over beter...maar meer over persoonlijke voorkeur, en wat voor handvat jou lekker ligt of mooi vind. Anyway je snapt hem wel :)
Volg me op Twitter: http://twitter.com/CeesCook

The Don

Bericht door The Don » 25 sep 2008, 11:30

Cees schreef:meer over persoonlijke voorkeur, en wat voor handvat jou lekker ligt of mooi vind. Anyway je snapt hem wel :)
I get the point, het is inderdaad vanaf die prijsklasse voornamelijk belangrijk hoe het mes in de hand ligt en wat de balans is, de duurzaamheid en kwaliteit zijn geen discussiepunten meer.

Ik vind wel dat Japanse messen op een hoger niveau staan dan de Franse en duitse messen of generaliseer ik dan te veel? Mijn ervaring met Sabatier is om te huilen misschien komt het daardoor, ik heb geen Wusthof of een ander duits mes gebruikt, nadat ik eenmaal een Japans mes ging gebruiken was ik volledig om. De Duitsers zijn overal goed in maar de Jappanners verslaan ze nooit ;)

kokkie79

Bericht door kokkie79 » 26 sep 2008, 23:48

Ik snij na 11 jaar nog steeds met mijn eerste koksmes 23cm(wusthof dreizack) wat ik op dag 1 van mijn koksopleiding aan kon schaffen in zo'n mooi zwart oprol mapje met een officemesje, klein kartel/broodmesje, canneleermesje, dunschiller, vleesvork (nooit meer gebruikt na school :).
Later is dit uit noodzaak en breuken/diefstal uitgebreid met een sabatier fileermes en een uitbener, diverse nieuwe officemessen, tourneermessen, zo'n bijna onhandig lang zalm-trancheermes, een groot handig duizend-dingen-alles-mee-snijden kartelmes van twee tientjes, spatels, krabbers, appelboren, zesteur, hoefijzertjes (dunschillers), zo'n handige pincet van 30 cm, kan bijna niet meer zonder. En afgelopen voorjaar kreeg ik op de Horecava bij mijn abonnement op dat leuke roze dessertblad een grappig klein spateltje cadeau.

Maar mijn koksmes is mijn lieveling, 1x per jaar laten slijpen en gewoon goed bijhouden met een slijpstaal van Chef's choice, aanzetstaal heb ik altijd al onzin gevonden. Heb gewoon nog nooit een ander mes vastgehouden wat lekkerder snijdt. Global is te licht en het handvat is k*t, Sabatier is te zwaar/grof/dik, en al die andere Japanse messen zijn mij veels te duur, ik wil best wat betalen voor goed gereedschap maar het kan te gek, het is en blijft immers maar gereedschap.

Niemand hoeft zich te schamen voor Ikea :lol: ze hebben er best handige dingen, heb ook vorig jaar bij Ikea een handige appelpartjes-snijder gekocht, appel schillen, ding erop en hoppa, mooie partjes voor de tarte tatin :wink:

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 27 sep 2008, 08:21

Ja..waarom ook niet.
Ik gebruik graag mijn blauwe ispc mes van 7 euro. Top!

Partjes snijder van ikea.? zal eens kijken volgende keer.
www.koksforum.nl

mark_s

Bericht door mark_s » 03 nov 2008, 00:03

ik kreeg toen wusthof messen in mijn eerste jaar "grand prix". via school
voor de rest heb ik losse messen aangeschaft, ook op de vismarkt heb ik een heel goedkoop maar top vismes gehaald (groen handvat met een klaver ofzo er op, ik dacht iets van "Don Carlos")
bijna geen enkel mes is van hetzelfde merk.

maar mijn trots is mijn uitbeenmes die al 50 jaar oud is,
mijn opa heeft die nog gebruikt in het varkensslachthuis. die heb ik in 6 jaar intensief gebruik 1 keer moeten laten slijpen. die is gewoon niet bot te krijgen.:D :D
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.

Eelco_87

Bericht door Eelco_87 » 23 nov 2008, 20:28

mark_s schreef: maar mijn trots is mijn uitbeenmes die al 50 jaar oud is,
mijn opa heeft die nog gebruikt in het varkensslachthuis. die heb ik in 6 jaar intensief gebruik 1 keer moeten laten slijpen. die is gewoon niet bot te krijgen.:D :D
Ik neem aan dat het geen RVS is dan :P, is het een beetje te onderhouden? hoe berg je het op etc.

Plaats reactie