kok worden of niet?

Heb je iets gezien, te vertellen of vragen? Dat kan en mag hier.
Plaats reactie
Chef jurre

kok worden of niet?

Bericht door Chef jurre » 15 nov 2006, 18:23

Hallo,
Ik ben 15 jaar en woon in sneek.

Ik zit heel erg te twijfelen of ik nou wel of niet de kokopleiding ga volgen.
ik werk momenteel als snackbarman en afwasser op het foarunder, dat is een restaurant in sneek in het snekermeer.
Er is hier overigens een goede kokopleiding te volgen.
mijn vraag aan jullie: Heb je spijt gekregen dat je ooit kok bent geworden?
of is er misschien iemand die midden in de opleiding zit?
Alvast heel erg bedankt

Groeten Jurre
Laatst gewijzigd door Chef jurre op 15 nov 2006, 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 15 nov 2006, 18:36

wat voor alternatief heb je?
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

Chef jurre

Bericht door Chef jurre » 15 nov 2006, 18:51

een alternatief waarvoor?

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 15 nov 2006, 18:59

stel dat je geen kok wilt worden.
wat zou je dan willen doen?
Tuurlijk iedereen heeft denk ik wel eens een moment gehad dat hij dacht van..."goh had ik nu maar bij mijn vrienden in de kroeg gezeten"...
op Zaterdag avond, terwijl jij je eigen kapot staat te werken voor 'n paar centen.
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

Chef jurre

Bericht door Chef jurre » 15 nov 2006, 19:07

als ik geen kok zou willen worden zou ik wel bij de aid willen werken, of vertegenwoordiger bijvoorbeeld. ga nu nog elk weekend helemaal lam.. uhh ik bedoel op stap. dat kan dan idd vaak niet meer.
Toch vindt ik het heel leuk om te koken.
als ik de kokschool heb gedaan ben ik dan hopeloos voor een andere baan?
Graag ju(llie!) mening(en!) hierover

Groeten Jurre

Leo
Forum Chef
Contacteer:

koksvak

Bericht door Leo » 15 nov 2006, 19:10

natuurlijk ben je niet kansloos van een anders baan.
Elk weekend helemaal lam? als je 15 bent mag je toch nog niet drinken :lol:

Stel je bent 15 ben 19 en dan ben je klaar met nivo 3. dus Zelfstandig Werkend Kok.
Mocht je dan iets anders willen, kan je een andere opleiding doen.
of je stopt al na 2 jaar.
Bedenk wel dat elk bedrijf anders is, in sommige bedrijven zal het super naar je zin hebben..in in sommige weer wat minder
Bedrijven vergelijken gaat toch niet echt makkelijk.
www.koksforum.nl

Chef jurre

Bericht door Chef jurre » 15 nov 2006, 19:31

hahaha alsof daar ooit op gecontroleerd wordt :)
meestal doen we het thuis al..

maja ff ontopic:

waarschijnlijk ga ik kader examen doen en dan zou ik normaal op het mbo niveau 4 kunnen doen. heb je die niveaus op de kokschool ook?
Later wil ik dan graag chefkok in een luxe restaurant worden.
Niet zomaar bij een normaal restaurantje.

Is dat mogelijk met vmbo?
groeten jurre
(ps: ik heb je toegevoeg op msn alleen is heel msn gecrashed)

Pieter

Bericht door Pieter » 16 nov 2006, 00:59

Ik kan alleen maar zeggen weet waar je aan begint. Voor de een is het een verslaving waar je nooit meer vanaf komt, en voor de ander is het de grootste fout die die ooit gemaakt heeft.
Jou vragen:

Heb je ook niveau 4 op de koksschool:
Ja dat heb je ook. Alleen kun je niet zomaar op dat niveau beginnen.
Je zult moeten beginnen met niveau 2, ongeacht je vooropleiding. Dit duurt 1 of 2 jaar. Vervolgens kun je niveau 3 doen, dit duurt ook 1 of 2 jaar. Dan kun je niveau 4 doen. Dit duurt 1 of 2 jaar. Daarna kun je SVH gezel doen, dit duurt ook 2 jaar. Er zijn geen vrijstellingen mogelijk, slechts 2 jaar in 1.

Later wil ik chef kok worden in een luxe restaurant:
Zet het uit je hoofd....

Met vmbo kun je net zo ver komen als de allerbeste kok van de wereld. Als je maar bereid bent om er dingen voor op te geven.

Laat je niet verleiden door mooie praatjes van je decaan, maar luister naar de mensen hier. Wij zitten tenslotte al xx jaar in de horeca, je decaan kent alles alleen van papier. En geloof me dat is een verschil van dag en nacht.

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 16 nov 2006, 08:39

Pieter schreef: Dan kun je niveau 4 doen. Dit duurt 1 of 2 jaar. Daarna kun je SVH gezel doen, dit duurt ook 2 jaar.
SVH gezel kun je niet doen. Alleen als je tot de opleiding toegelaten wordt. Nivo 4 duurt zowieso 2 jaar toch?
www.koksforum.nl

Pieter

Bericht door Pieter » 16 nov 2006, 11:46

Niveau 4 wist ik idd niet helemaal zeker, maar ik had van iemand vernomen dat die er 1 jaar over mocht doen.

En gezel is idd op "uitnoding"/"toelating"

Chef jurre

Bericht door Chef jurre » 16 nov 2006, 18:03

hallo
wat bedoel je met later wil ik graag chefkok worden: zet het uit je hoofd??

Met deze opleiding kan ik alles worden wordt erna gezegd.
waarom moet ik het dan uit me hoofd zetten om chefkok
te worden?

Als ik op het normale mbo dus met niveau 4 kan beginnen kan dus niet op een kokopleiding?

kent iemand het friese poort?
Edit: wat is gezel?

Groeten Jurre

Jantine

Bericht door Jantine » 16 nov 2006, 19:08

Als je al een twijfel hebt, vind ik het raar dat je die vraag stelt. Je moet iets gaan doe waar je voor de hele 100% achter staat helemaal als je de horeca in wilt. Lange dagen, veel werken als je meeste vrienden vrij zijn, vooral weekenden werken etc. Disipline is dus niet verkeerd.

Kun je niet ergens een weekje proef draaien of zo als een soort snuffelstage??? dan heb je een beetje een indruk, en inderdaad op scholen zijn ze niet altijd even eerlijk en laten ze alleen de mooie kanten zien.

Succes met je keuze,

Jantine

willem
Contacteer:

Bericht door willem » 17 nov 2006, 00:49

als je in sneek zit,kun je t best de t friesland college benaderen en dan t liefst die in leeuwarden die is t best georganiseerd,met goede leraren en ondersteuning,als jij graag naar een hoog niveau toe wil lijkt t mij t best om eerst een middenklasse restaurant uit te zoeken en zo door te groeien.je begint op basiskok duurt 2 jaar dan zelfstandig werkend kok niv 3 duurt 2 jaar,niveau 4 duurt ook nog eens 2 jaar,maar dan kun je t beste uitwijken naar de rooipannen in tilburg,of als je toegelaten wordt de sterklas opleiding in den bosch deze duurt 3 jaar.

Pieter

Bericht door Pieter » 17 nov 2006, 01:11

Je kunt niet zomaal op niveau 4 beginnen, zoals iemand al zei. Je moet dit ook niet willen. Gewoon bij het begin beginnen, en langzaam alles rustig leren.

Met mijn opmerking bedoelde ik het volgende. Chef zijn lijkt op tv erg leuk. Maar neem van me aan dat het erg zwaar is. Als er nog niemand is is de chef vaak al aanwezig. Als iedereen naar huis is, doet de chef vaak nog de bestelling.
Je kunt altijd chef worden, zelfs met je basis kok diploma. Maar wat ik bedoelde is dat er geen opleiding voor is. Je groeit er langzaam in.

Kort samengevat, is het een ongelovelijk mooi vak, maar weet waar je aan begint.

Chef jurre

Bericht door Chef jurre » 17 nov 2006, 09:10

bedankt voor alle reacties,
Ik werk nu al in een restaurant dus ik weet hoe het dr aan toe gaat.

De chefkoks zijn gewoon de koks die alles weten bij ons in het restaurant(dat denken ze :lol: ) zij bakken de biefstukken etc.

Als je chefkok bent in een luxe restaurant ben je dan nog gewoon lekker aan het koken? of is het dan alleen maar bevelen enzovoort.

uiteindelijk lijkt het mij super om mijn eigen restaurant te beginnen alleen is dat super moeilijk, ik weet het.

Mgv,
Jurre

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 17 nov 2006, 09:13

met een beetje geduld en talent kan je er wel komen..
alleen moet je niet te vroeg alles willen.
15 is mooie leeftijd om te beginnen met leren.
www.koksforum.nl

Chef jurre

Bericht door Chef jurre » 17 nov 2006, 11:00

is het dan zo moeilijk om een goeie kok te worden?
ik durf wel van mezelf te zeggen dat ik talent heb.
ik vindt het ook superleuk en kan er helemaal voor gaan.
kent iemand de friese poort?
dat is een school die volgend jaar begint met een horeca opleiding.
dat gaat samen met het ammasitia hotel werken dat is een hotel met een mooi restaurant erin. de friese poort zit namelijk in sneek dus dqt is voor mij makkelijker als het friesland collega.

Groeten jurre.

Pieter

Bericht door Pieter » 17 nov 2006, 11:21

Als jij netjes niveau 2 haalt, en dan niveau 3 haalt, en dan of niveau 4 doet, of je inschrijft voor svh gezel. En je ook dit goed afrond, en je hebt in leuke leerbedrijven gewerkt, dan mag je van jezelf al zeggen dat je goed kan koken. Dat is al heel wat, je steekt nu in iedergeval met je kop boven het maisveld uit. ( positief bedoeld )
En of je het echt gaat maken zoals jij wil, hangt nu van je verdere carriere af.
Met betrekking tot restaurants openen. Wat je vaak ziet is dat er koks zijn die in sterrezaken werken voor een bekende chef, en daar xx jaar sous chef zijn. Na al die jaren beginnen ze dan voor zichzelf.

Of de chef alleen de hele dag loopt te schreeuwen en niet kookt ligt aan de zaak. Normaal gesproken staat de chef achter de kachel het vlees en de vis te bakken.

En je moet niet te veel naar gordon ramsay kijken, dan krijg je een vertekend beeld :)

Wiljan
Contacteer:

Bericht door Wiljan » 17 nov 2006, 11:22

1 Tip Kies niet de makkelijkste weg.
Ga op pad (in Nederland ) neem elk jaar een ander leerbedrijf, zeker niet blijven hangen.
De opleidingen zijn allemaal redelijk het zelfde, de restaurants waar je in werkt niet.
Later kun je altijd nog naar het buitenland of stabiel in een keuken blijven hangen voor een paar jaartjes.
Als je de juiste instelling hebt, leergierig bent en het vak interesant vindt ?? dan is een goede kok worden al wat makkelijker.
Maar denk er niet te luchtig over het is lange weg.
Het mooie aan het koksvak is dat je als je 30 -40 -50 -of 60 jaar oud bent, je nog steeds elke dag leert (de betere koks in de betere zaken)
Je verdient geen drol en maakt lange dagen dat is een feit, dus je moet het leuk vinden en ook een beetje gek zijn om al die narrigheid te accepteren :D
Voor de chef (die bij jullie alleen maar het vlees bakt en alles denkt te weten) moet je respect hebben en aannemen van wat hij zegt. als je over 12 jaar zelf sous chef bent of chef dan mag jij jou ding doen maar tot die tijd moet je grof gezegd gewoon je bek houden en luisteren.
Dat is ook vaak het probleem met leerlingen , ze komen binnen en zijn al chef kok.
Dat haat ik en die trap ik er gewoon uit :twisted: heehaaa!! :D
Succes met je keuze en vergeet niet dat je in de Horeca aleen maar rijk kan worden met kennis en niet met geld
laterzz
Je bent een rund als je met Carpaccio stunt

Chef jurre

Bericht door Chef jurre » 17 nov 2006, 12:54

Paar dingen snap ik nog niet,
wat is gezel?, svh gezel?

Hoezo kan je niet rijk worden als kok?

Als je een goeie kok bent, in een luxe restaurant is er toch al aardig wat mee te verdienen?
En als je eigen restaurant goed loopt toch ook?

Groeten jurre

Pieter

Bericht door Pieter » 17 nov 2006, 15:46

SVH is de stichting die het o.a. het onderwijs van koks regelt. SVH gezel is een opleiding die zij geven. Het is kwa opleiding in nederland het hoogst haalbare. Meer is er niet. Je kunt je aanmelden, een commissie zal dan bepalen wie er wordt aangenomen. Dus moet al redelijk goed op weg zijn als je daar wilt beginnen.

Ach je kunt als kok wel rijk worden, maar niet door alleen te koken.
Zie jamie oliver ( tv en boeken )
Gordon ramsay ( ondernemer, boeken, tv )
Herman den blijker ( tv, boeken )
Boeken kunnen best leuk verdienen, je zult echter eerst een beetje bekend moeten worden van de tv of iets anders voor je ze verkoopt. En koks op tv mogen ook niet klagen.
Een goede kok in een goed restaurant is niet meer dan een goede kok in een slecht restaurant. Vaak verdienen ze dus net zo veel. Instellings koks verdienen ook wel redelijk, aangezien die niet in de horeca cao werken maar in die van de gezondheidszorg.

Als je een eigen restaurant hebt ben je ondernemer, geen kok meer. Je mag blij zijn dat je naast je papierwerk en geldzorgen nog aan koken toe komt.

Maar je moet gewoon doorzetten wat je leuk vind, en zoals wiljan al zegt, gewoon het beste kiezen wat mogelijk is. Het is erg makkelijk om in 1 zaak al je diploma;s te halen. Maar je schiet er niets mee op, en je doet jezelf te kort.

Chef jurre

Bericht door Chef jurre » 17 nov 2006, 17:37

oke dank jullie wel,

Ik ga dan eerst maar eens niveau 2 halen volgend jaar.. :shock: :)

styliekokie

Bericht door styliekokie » 22 nov 2006, 10:41

kijk koken is niet alleen koken er komt vele meer bij kijken doorzetvermogen hard werken weten wat je doet veel investeren kok niv 4 doe ik nu dat duurt 2 jaar komt ook weer managment en organisatie bijkijken je moet niet gaan doen om rijk te worden maar als je hele goed wordt ken je wel rijk worden als je teminste comerciel gaat

groet frank
1 dag niet gekookt is een dag niet geleefd

Chef jurre

Bericht door Chef jurre » 24 nov 2006, 15:12

nog meer reacties/tips?

Jantine

Bericht door Jantine » 24 nov 2006, 22:23

Twijfel je nu nog?? Als je het echt graag wilt, zou ik zeggen meld je aan bij een opleiding en BEGIN!!!

Pieter

Bericht door Pieter » 25 nov 2006, 01:05

Bij twijfel zou ik er al niet aan beginnen. Er plakken meer nadelen aan kok zijn dan voordelen, dus je moet goed gek zijn om daar omheen te kijken. Als je al twijfelt dan lig je er zo uit.

Wiljan
Contacteer:

Bericht door Wiljan » 25 nov 2006, 01:42

Niet geschoten is altijd mis !
Je bent een rund als je met Carpaccio stunt

Pieter

Bericht door Pieter » 25 nov 2006, 08:43

Das waar, gelukkig denken 1000 anderen in nederland er net zo over en zijn alle leerbedrijven bezet voor iederen die wel wil :) Maar na een maand kan je het gewoon weer proberen met soliciteren want dan staat e helft weer leeg.

Chef jurre

Bericht door Chef jurre » 25 nov 2006, 12:13

hehe nee ik twijfel al nie meer hoor
maar ik vindt het alleen leuk om jullie reacties te lezen :shock: :D :oops:

Plaats reactie