Pata Negra ham

Heb je iets gezien, te vertellen of vragen? Dat kan en mag hier.
Plaats reactie
Spaanse-ham
Contacteer:

Pata Negra ham

Bericht door Spaanse-ham » 05 sep 2006, 10:12

Wij leveren vers uit Huelva-Spanje de originele, exquise Jamón Ibérico de Bellota, ook wel Pata Negra genoemd, alsmede de Ibérico vleeswaren (vacuüm verpakt), tegen concurrerende prijzen.
Al onze hammen (voor- en achterpoten) zijn voorzien van het keurmerk "Jabugo".
En....wij leveren altijd een speciaal mes er gratis bij.
Wilt u een fraaie hamhouder of snijplank, ook die kunnen wij leveren.
Wilt u referenties van restaurants die met onze ham werken? Stuur gerust een mailtje.
Tapas tip: snij een dun plakje van een vers gebakken stokbrood, smeer de randen in met verse knoflook, doe er wat verse uitgeknepen of geraspte tomaat over, dan een scheutje olijfolie eerste persing en vervolgens één of twee dunne plakjes van de Pata Negra. Succes verzekerd!
www.spaanse-ham.nl

Luuk Levenbach
035-6030381
Spaanse Ibérico hammmmmm.......

Cees
Contacteer:

Bericht door Cees » 09 sep 2006, 01:01

Kunt u mij wat meer informatie hierover sturen , en dan ook de prijzen?
Teevens ben ik nieuwsgierig naar die ham klem!
Ik zou graag willen weten of het voor een gastheer uitvoerbaar is om aan tafel te snijden !

Alvast bedankt ,

Cees

keuken@tjaarda.nl

Spaanse-ham
Contacteer:

Bericht door Spaanse-ham » 09 sep 2006, 10:43

Best Cees,
Ik zal je de gevraagde informatie vandaag toemailen.
V.w.b. het snijden aan tafel is dit natuurlijk de beste manier om dit product te presenteren, beter misschien nog op een centrale plaats in het restaurant (zoals in Spanje veelal gebeurt), want dan kan iedere gast hiermee kennismaken.
De professionele hamklem is hier dan het meest geschikt voor. Hij is tevens inklapbaar voor als hij niet gebruikt wordt.
Door zo min mogelijk vetafval te hebben rond de plank adviseer ik je deze vast voor een groot deel langs de zijkant weg te snijden, echter je dient altijd 0,5 -1 cm te laten zitten en meesnijden met de plakjes, want dat geeft een extra dimensie aan de smaak.
Ben benieuwd naar je reactie.
Luuk

ralph geerts

Bericht door ralph geerts » 09 sep 2006, 13:54

welk mes adviseerd u voor het snijden van de pata negra ?

Spaanse-ham
Contacteer:

Bericht door Spaanse-ham » 09 sep 2006, 14:04

Het is een speciaal mes, lang (25 cm), smal (1,5 cm) en dun (1,0 mm), dat wij overigens altijd gratis met elke ham meesturen, want zo'n mes is in NL, voor de particulier althans, nauwelijks te vinden.
En zo'n mes is absolute noodzaak om de ham dun te kunnen snijden.

ralph geerts

Bericht door ralph geerts » 09 sep 2006, 14:16

dus te vergelijken met een zalmtranger van bijvoorbeeld solicut ?

Spaanse-ham
Contacteer:

Bericht door Spaanse-ham » 10 sep 2006, 10:55

Sorry Ralph, maar zover reikt mijn kennis niet helaas.
Maar als het mes dezelfde afmetingen heeft, dan lijkt mij dat ook geschikt.

Pieter

Bericht door Pieter » 10 sep 2006, 12:20

Dat gaat prima ralph. Zo deed ik dat altijd aan bufetten. Tis wel even oefenen om mooie dunne plakken er af te krijgen. Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar de snijmachine. Maar dan ben je natuurlijk je show element kwijt.

ralph geerts

Bericht door ralph geerts » 10 sep 2006, 14:37

ik dacht dat je platte kok ham niet op een snijmachine mocht snijden ;)

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 10 sep 2006, 15:28

ik zou niet weten, waarom niet...
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

ralph geerts

Bericht door ralph geerts » 10 sep 2006, 23:22

ralph geerts schreef:ik dacht dat je platte die kok ham niet op een snijmachine mocht snijden ;)
sorry ;)

omdat die wrijving/warmte niet goed zou zijn voor de vetten .

Spaanse-ham
Contacteer:

Bericht door Spaanse-ham » 13 sep 2006, 13:34

Wrijving of warmte door de machine spelen geen enkele rol . Het snijden van een Pata Negra op een snijmachine vereist wel enige voorzorgsmaatregelen.
Allereerst moet de ham koud zijn, anders lukt het niet of moeilijk om dunne plakjes te snijden. Je dient ca. 1 cm vet aan de zijde te laten zitten.
Het beste is om de uitgebeende ham in 2-4 stukken te snijden, die dan makkelijker op de snijmachine passen, en je begint te snijden van binnen naar buiten, dus het binnenste deel van de ham eerst. Snij zo dun mogelijk.
Na het snijden dienen de plakjes eerst weer op kamertemperatuur te komen om de smaak ten volle terug te brengen.
Op deze manier geniet je ook van deze exquise hammen!
Laatst gewijzigd door Spaanse-ham op 13 sep 2006, 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Pieter

Bericht door Pieter » 13 sep 2006, 16:06

Ik hoop niet dat ik je topic vervuil spaanse ham, maar me schiet ineens iets te binnen.
Stel ik zou een plaat een dag in de vriezer leggen met wat bakpapier, Dan op de snijmachine, ontiegelijk dunne plakken snijden. Nog dunner dan dat je ze normaal eet, en deze invriezen. En dit als galetjes gebruiken. Misschien wel leuk idee. Koud warm effect, krokant in je mond, maar smelt op je tong. Maarja zal al wel gesmolten zijn voor het aan tafel komt ;)
Ontopic :P

ralph geerts

Bericht door ralph geerts » 13 sep 2006, 21:42

lijkt me meer een stikstof idee om het echt super krokant te krijgen.

Wiljan
Contacteer:

Bericht door Wiljan » 13 sep 2006, 23:41

En lijkt bevroren ham je ook lekkerder dan op temperatuur?????
Waarom moet je spelen met iets dat top is??????
Ik vindt dat dit soort producten al helemaal af zijn daar moet je niet te veel mee stoeien.
Je bent een rund als je met Carpaccio stunt

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 14 sep 2006, 00:08

ja.

denk ook niet dat je het hard krijgt

En, in denk dat te koud idd niet lekker is.
of in elk geval zonde van de mooie flavours.
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

ralph geerts

Bericht door ralph geerts » 14 sep 2006, 15:38

whats your flavour tell me whats your flavour ?.. vetten moeten ook op temperatuur zijn om smaak af te geven ?

Pieter

Bericht door Pieter » 14 sep 2006, 21:34

Mijn beredenatie was dat als het zo dun gesneden was dat het zowiezo wel op je tong zal smelten. Je krijgt dan een beetje rare krokante stuctuur, die dan ineens smelt, en dan plots die volle smaak van de ham. Tenzei je zo'n boer hebt zitten die het zonder te kouwen weg slikt.

ralph geerts

Bericht door ralph geerts » 14 sep 2006, 22:47

iets kan alleen krokant zijn als er geen vloeibaar vocht in iets bevint.. het vocht in de ham is niet vloeibaar oke alleen het wordt te snel vloeibaar om als krokant ervaren te worden.

Spaanse-ham
Contacteer:

Bericht door Spaanse-ham » 15 sep 2006, 11:02

Eigenlijk ben ik het met Wiljan eens, de Pata Negra is op zich al zo exquis dat manipulatie het niet lekkerder maakt.
Naast de eerdere tapas-tip heb ik er nog één: de tostada.
Daarvoor heb je een groot rond witbrood (gesneden) nodig dat je op de gril roostert, vervolgens geheel insmeert met een knoflookteen, een rijpe tomaat erop uit raspt/wrijft, ruim olijfolie eerste persing erover heen aanbrengt en dan de Pata Negra erop serveren. Dit als voorgerecht, want het is best veel, maar ozo lekker! Echt Spaans....

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 15 sep 2006, 23:50

mij is wel eens verteld, dat het varkentje ook wel eens "olijfolie op poten" wordt genoemd..
door het gezonde vet.
www.koksforum.nl

Spaanse-ham
Contacteer:

Bericht door Spaanse-ham » 16 sep 2006, 09:45

Klopt! En bovendien nog rijk aan proteïnen, mineralen en vitamines. Dit komt door de volgende combinatie:
- Iberisch varkensras
- de voeding, vooral de bellotas, zijnde de eikeltjes van de Steeneik
- de groeiwijze en lichaamsbeweging in de bergen
Deze varkens, die zich hiermee onderscheiden van alle andere varkens, hebben een hoog gehalte aan enkelvoudige onverzadigde vetzuren dat wel kan oplopen tot 70 %.
Zoals een ieder weet zorgen deze vetzuren voor een verlaging van het LDL en Trigliceriden en een verhoging van het HDL (het goede cholesterol).
Het is niet voor niets dat veel diëtisten in Spanje de Pata Negra in hun diëten hebben opgenomen, juist door de combinatie van de benodigde eiwitten en de cholesterolverlagende vetten.

chef peter

Bericht door chef peter » 23 aug 2007, 15:01

Spaanse-ham schreef:Klopt! En bovendien nog rijk aan proteïnen, mineralen en vitamines. Dit komt door de volgende combinatie:
- Iberisch varkensras
- de voeding, vooral de bellotas, zijnde de eikeltjes van de Steeneik
- de groeiwijze en lichaamsbeweging in de bergen
Deze varkens, die zich hiermee onderscheiden van alle andere varkens, hebben een hoog gehalte aan enkelvoudige onverzadigde vetzuren dat wel kan oplopen tot 70 %.
Zoals een ieder weet zorgen deze vetzuren voor een verlaging van het LDL en Trigliceriden en een verhoging van het HDL (het goede cholesterol).
Het is niet voor niets dat veel diëtisten in Spanje de Pata Negra in hun diëten hebben opgenomen, juist door de combinatie van de benodigde eiwitten en de cholesterolverlagende vetten.
vooral deze zin "Deze varkens, die zich hiermee onderscheiden van alle andere varkens," lijkt mij enige toelichting van jou kant nodig te hebben, dus steek van wal wat betreft de feiten zoals ze gepubliceerd zijn door wetenschapper. heb je deze niet denk ik dat je dit niet kunt zeggen. :idea:

Rob Immers
Contacteer:

reactie Spaanse ham

Bericht door Rob Immers » 02 okt 2007, 12:28

Laat het stukje vlees toch maar in z'n pure vorm, zoals het bedoeld is.
Dat is voor mij toch de totale smaakbeleving van zo een produkt, maar ok,
ieder zijn gedacht hi hi hi....groetjes

Zoute droom

Bericht door Zoute droom » 20 okt 2007, 20:34

Is patenegra ook al gesneden te verkrijgen?
Lekker eten en bereiden is de beste therapie voor de geest!

Maurits

Bericht door Maurits » 21 okt 2007, 09:32

Ja hoor als serrano-ham bij de AH :lol: . Vast niet the 'real thing'. Laatst kwam ik er trouwens ook achter dat er meer zwarte eikelvretende varkens zijn, namelijk het Gasconne varken.
Even lekker als de pata negra?
When there's smoke, there's flavor (Colgin)

MOESJTER

Re: Pata Negra ham

Bericht door MOESJTER » 07 dec 2009, 16:45

Goedemiddag,

ik had graag geweten of ik het mes alleen bij jullie kan bestellen.
Heb al een ham meegebracht van Spanje en ben nu opzoek naar een geschikt mes
want de messen die ik heb is het onmogelijk om de hesp dun te snijden.

Zo ja, hoeveel is de prijs hiervan?

Met vriendelijke groeten
Kim

Pinxo

Re: Pata Negra ham

Bericht door Pinxo » 07 dec 2009, 21:25

Serrano is wat anders dan pata negra (zwartpoot)
Serrano wil zeggen "aan de berglucht gedroogd" en het varkensras is hierbij niet voorgeschreven

De echte pata negra komt van het Iberische varken wat is opgegroeid in de streek Extremadura, meer specifiek la dehesa, tegen de portugese grens aan.
Hij stamt af van het mediterane wilde zwijn en is juist zo bijzonder vanwege zijn zwarte kleur, vettige dooraderde vlees, zwarte hoefjes en hoge slanke achterpoot.

Er zijn verschillende soorten pata negra ham, de lekkerste is 'Belotta' van varkesn die vrij hebben rondgelopen en in de laatste fase voor de slacht zijn gevoed met eikels van de steen eik, hun natuurlijke (herfst) voeding van de streek waar ze opgroeien.
Je hebt ook de Cebo, die is gemest met graan en feitelijk niet zo interessant. (er is ook nog een tussenvorm geloof ik)

Als je ooit een echte pata negra hebt geproefd haal je verder voor altijd je neus op voor dat wat ze bij Albert Heijn serranoham noemen :wink:

cyrano
Contacteer:

Re:

Bericht door cyrano » 08 dec 2009, 01:11

Maurits schreef:Ja hoor als serrano-ham bij de AH :lol: . Vast niet the 'real thing'. Laatst kwam ik er trouwens ook achter dat er meer zwarte eikelvretende varkens zijn, namelijk het Gasconne varken.
Even lekker als de pata negra?
In Italië hebben ze de Cinta Senese, ook dat vet is rijk aan meervoudig onverzadigde vetzuren, ook door veel eikels in hun dieet. Maar de duurste variant daarvan krijgt ook nog kastanjes te eten. Deze ham is hier schier onvindbaar en nog een stuk duurder dan Pata Negra. Ze eten in Toscanië gewoon alles zelf op, vrees ik.

En in het voormalige Oostblok vind je nog rassen zoals Mangalica en Turopoljer, die, als ze ook halfwild gehouden worden, ook zeer gezond vet hebben. Mangalica is hier al wel te koop, Turopoljer ben ik nog niet tegengekomen. Mangalica is ondertussen beroemd in de USA, geliefd in de UK en Oostenrijk en een grote Spaanse hamleverancier gebruikte in 2008 al 20% Mangalica hammen.

Momenteel ben ik op zoek naar de kweker van Husum's (Duits Roodbont Protestvarken) die er zeker is hier, maar ik niet kan vinden. Ik heb er in Zuid Duitsland in een bio zaak vers vlees van gekocht en dat was zeker zo goed als Mangalica. Ik weet dat er een kweker is in de Ardennen, want van het Husum ras zijn er maar enkele honderden dieren in heel de wereld en er worden in Duitsland kweekvarkens van dat ras aangeboden met herkomst "België".

En dan vergeet ik nog de Portugees/Spaanse Alentejana, het Zwart Parma varken... Allemaal soorten die vrijwel verdwenen waren en, soms met de hulp van de Slowfood beweging, terug gekweekt worden, zei het op eerder kleine schaal.

Plaats reactie