Gas of Inductie?

Heb je iets gezien, te vertellen of vragen? Dat kan en mag hier.
Plaats reactie
Caspar
Contacteer:

Gas of Inductie?

Bericht door Caspar » 20 jul 2006, 19:17

Ik ben (nog steeds) een hobby kok en heb plannen om mijn keuken thuis te verbouwen. Nu mag ik ook een nieuw fornuis aanschaffen. Ik twijfel nu tussen 6 pitten gas of een ruime inductie plaat.
Aangezien ik nog geen inductie ervaring heb vraag ik jullie als de professionals om advies.

Caspar

sjaak

Bericht door sjaak » 20 jul 2006, 19:58

gas voor mij heb 2 jaar met inductie gewerkt maar ben er nooit van gaan houden.
inductie is sneller en makkelijker schoon te houden maar heb je haast ?

joost
Contacteer:

niet doen

Bericht door joost » 20 jul 2006, 22:12

Ik kan de haren wel uit mijn kop trekken, zo'n spijt heb ik dat ik geen gas heb laten aanleggen bij het plaatsen van mijn keuken. En opnieuw aanleggen is in mijn geval een behoorlijke investering.
Nog afgezien van de kosten (inductie is echt duurder) is het pangevoel met gas veel beter. Als het je om het schoonmaakgemak gaat, kun je ook kiezen voor gas op glas.
suc6,
Joost

ralph geerts

Bericht door ralph geerts » 20 jul 2006, 22:38

ik werk nu met inductie en vind het toch erg fijn werken.

Jumper

Bericht door Jumper » 20 jul 2006, 22:43

op het werk inductie, super..... :!:

thuis gas, wat duurt alles lang..... :?:
Groeten Frans

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 20 jul 2006, 23:12

thuis heb ik keramisch best goed te doen.
vooral makkelijk schoon te maken...

en heb nu ook 'n teppan yaki plaat van Cas. :)
helemaal super!
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

Jumper

Bericht door Jumper » 21 jul 2006, 11:14

Leo schreef: en heb nu ook 'n teppan yaki plaat van Cas. :)
helemaal super!
Die ken ik nog niet.... Wat is dat????
Groeten Frans

Pieter

Bericht door Pieter » 21 jul 2006, 11:30

Een grote anti aanbak bakplaat van tefal ( waar cas spijkers reclame voor maakt )

Is dat ding goed heet te stoken leo ? Of is het meer een warmhoud plaatje ?

Jumper

Bericht door Jumper » 21 jul 2006, 22:06

Pieter schreef:Een grote anti aanbak bakplaat van tefal ( waar cas spijkers reclame voor maakt )

Is dat ding goed heet te stoken leo ? Of is het meer een warmhoud plaatje ?
Ben ook wel benieuwd of het werkt...?
Groeten Frans

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 21 jul 2006, 23:00

ik kan er super mee bakken.
geen vet gebruiken.

brand niet aan (tenzij met gemarineerde spullen).
maar..ik bak er kreeft op, vis krokant op de huid.
speklappen.

alleen bij grote hoeveelheden, wil het wel eens gaan koken
maar, dat komt vooral door de kwaliteit die ik er op mik, prutsspul dus. en te dun.

maar...ik vind het super.
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

dartel

inductie

Bericht door dartel » 31 jul 2006, 10:17

Was zelf altijd negatief erover maar nu ik er mee werk is het toch wel zeer fijn om mee te werken. Lekker snel gebruiksvriendellijk. Alleen ff wennen.

Peper en zout

Re: Gas of Inductie?

Bericht door Peper en zout » 23 jan 2009, 18:25

Als hobbykok overweeg ik, ook op een inductie-fornuis over te stappen. Op huis-en-tuin.infonu.nl lees ik echter:
Pas op: als de pan magnetisch is maar al eerder gebruikt is op een gaskookplaat, is de pan niet meer geschikt voor inductie. Inductie verbruikt veel energie, het is niet verstandig om een elektriciteitsgroep met andere apparatuur te delen.
Wat kunnen jullie hier over zeggen? Hebben jullie de alle rvs pannen moeten vervangen?

En alvast bedankt voor de antwoorden. :wink:
M'n tip bij 't snijden van 'n uitje; Zet een zwembril op. ;-)

M'n fotografie: Marc Boom.com Any colour as long as it's black or white.

Jean Van der Stuyft

Bericht door Jean Van der Stuyft » 23 jan 2009, 20:16

Ik ben "fan" van inductie, wel nieuwe pannen aanschaffen

Peper en zout

Bericht door Peper en zout » 23 jan 2009, 20:45

Voor de duidelijkheid: Ik moet dus zo en zo nieuwe pannen aanschaffen?
Wat heeft m'n huidige gasfornuis dan met m'n rvs (demeyere) pannen gedaan? Het 'magnetisme' van de pannen beschadigd?

Cees
Contacteer:

Bericht door Cees » 23 jan 2009, 22:34

Wij zijn op dit moment in onderhandeling voor een nieuwe inductie kachel met sliding control en panherkenning , en als ik het goed heb en goed heb opgelet... dan zit er in de bodem aluminium verwerkt, als die dan op gas is geweest, dan is die aluminium verbrand. Nou kun je hem heus nog wel een keer op inductie zetten, maar dat houd dan oppeens een keer op. Dit doordat de aluminium verbrand is.En verlies je een hoop energie, wat met inductie juist zo economisch kan.
Volg me op Twitter: http://twitter.com/CeesCook

Peper en zout

Bericht door Peper en zout » 24 jan 2009, 11:55

Oke, het is me een stuk helderder geworden.

Bedankt tot zover.

Tristan

Bericht door Tristan » 24 jan 2009, 13:16

Ik zou inductie nemen, maar vergeet niet dat je dan ook weer andere pannen enzo nodig hebt, pannen voor inductie hebben volgens mij een andere bodem dan de gas/keramisch/electrische varianten

Pluter

Bericht door Pluter » 25 jan 2009, 01:17

Een goeie plaatkachel is thuis niet haalbaar, dus ik zou voor inductie gaan. Als je d'r eenmaal aan gewend bent....

Ik heb weleens 90 couvert kabeljauw (tussen-menu) rustig op de huid gebakken mbv 2 Cas bakplaatjes :D Kan ook anders, maar ging op zich prima..
Mother Nature is the true artist, and the chef is merely the technician. MPW

Peper en zout

Bericht door Peper en zout » 25 jan 2009, 11:39

Interessant. Maar toch heb ik ook m'n twijfels over inductie: 'Wokken' op inductie dat is niet echt wokken, zoals ze in de Chinese keuken doen. Ik zal in ieder geval eens gaan kijken, in hoeverre ik me de Aziatische keuken eigen wil maken.

Maar nou heb je een inductie-fornuis, maar je wilt ook eens wokken. Hoe los je dat dan op? Wat doe je dan? Ik kwam op het internet ook wel electrische woks van € 100 tegen. Maar daar heb ik toch weinig vertrouwen in.

Hoofdreden om inductie te overwegen, is voor mij: Gasboer Poetin die zich in Rusland/Europa als gas-monopolist opdringt. Ook lees je in het nieuws steeds meer over een aanstaande energie-crisis.

Als ik nou toch voor gas zou gaan, vind ik dit dus interessante fornuizen, elk 4 pitten waarvan 1 wokbrander:
Fratelli Onofri YP 66.40, en de Siemens HM744506N. En de Aga Four-Two ook nog eens met zelf-reinigende ovens. Helemaal fantastisch, maar ja, prijskaartje is er ook wel naar.

Afbeelding

Peper en zout

Bericht door Peper en zout » 25 jan 2009, 15:15

Wat betreft een oplossing voor wokken op inductie, bedenk ik in eens dit: Paella pan op een (aparte) inductie-kookplaat. Een grotere bodem die overal gelijkmatig verhit wordt, zodat alle groentes en vlees overal worden dicht geschroeid. Dat zou toch een goed compromis moeten zijn. Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden. :roll:

KNL

Bericht door KNL » 25 jan 2009, 15:32

Peper en zout schreef:Wat betreft een oplossing voor wokken op inductie, bedenk ik in eens dit: Paella pan op een (aparte) inductie-kookplaat. Een grotere bodem die overal gelijkmatig verhit wordt, zodat alle groentes en vlees overal worden dicht geschroeid. Dat zou toch een goed compromis moeten zijn. Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden. :roll:
de officiele vakterm is roerbakken, dus ik zie geen probleem, maar of je zo'n groot vuur gaat vinden voor een heuse paella pan :)

Peper en zout

Bericht door Peper en zout » 25 jan 2009, 20:07

Dat zal inderdaad lastig worden. Ik heb geen idee hoe groot die grootste kookcirkels op inductieplaten zijn. 20 cm? Heel misschien 25 cm? Als je de pan af en toe verschuift, kom je met bv Demeyere paella pan (36 cm) al heel een eind.

Maurits

Bericht door Maurits » 25 jan 2009, 20:33

Peper en zout schreef: Hoofdreden om inductie te overwegen, is voor mij: Gasboer Poetin die zich in Rusland/Europa als gas-monopolist opdringt. Ook lees je in het nieuws steeds meer over een aanstaande energie-crisis.
Veel eletriciteit wordt ook met gas opgewekt in centrales.....Of heb je groene stroom?
When there's smoke, there's flavor (Colgin)

Peper en zout

Bericht door Peper en zout » 25 jan 2009, 20:35

Nee, ik heb nog geen groene stroom. Maar dat zal zeker de volgende stap zijn.

Maurits

Bericht door Maurits » 25 jan 2009, 20:48

Over het aanschaffen van nieuwe pannen.....ik vraag me af of dat echt moet. Het hangt van de kwaliteit van je pan af. Dat de alu-kern zou verbranden klinkt onwaarschijnlijk, aangezien aluminium pas smelt tegen de 1000C. Wat wel gebeurt met goedkope pannen is dat ze kromtrekken op gas. Kromgetrokken pannen maken dus geen volledig contact op een inductieplaat waardoor je waarschijnlijk inefficiente verhitting hebt.

Peper en zout

Bericht door Peper en zout » 25 jan 2009, 20:58

Oke. Nou, dat is wel een geruststelling. Erg blij mee, dat te horen.

Zoals ik al zei, ik heb dus Demeyere pannen. Kwalitatief goede pannen, die het 'zware' werk aankunnen.

Cees
Contacteer:

Bericht door Cees » 26 jan 2009, 00:01

Maurits schreef:Over het aanschaffen van nieuwe pannen.....ik vraag me af of dat echt moet. Het hangt van de kwaliteit van je pan af. Dat de alu-kern zou verbranden klinkt onwaarschijnlijk, aangezien aluminium pas smelt tegen de 1000C. Wat wel gebeurt met goedkope pannen is dat ze kromtrekken op gas. Kromgetrokken pannen maken dus geen volledig contact op een inductieplaat waardoor je waarschijnlijk inefficiente verhitting hebt.
Ik formuleer het inderdaad wel verkeerd het is anders....een gewone pan op inductie zetten verbrand de alu laag...
De aluminium laag voor inductie pannen ,moet in een andere volgorde van lagen zitten dan gewone pannen...het is mij verteld toen we een bezoek kregen vanuit Zwitserland, omdat wij een kachel in ogen hadden , die eigenlijk overcapisiteit zou hebben...die we niet nodig hadden. Het principe van hoe meer KW hoe beter, is niet meer van toepassing met de gepatenteerde nieuwe Zwitserse techniek ...met een 6 zouden we evenveel kunnen als de 9 van gisteren. Dus besparing !
Met de sliding control (wat ook nieuw is) kun je de traditionele kookplaat een beetje nabootsen....je kunt dus je pannetje met bijv. jus op het randje kunnen zetten en hij kookt minder dan dat je hem op het midden zet....Maargoed eerdaags zullen er wel weer gesprekken zijn, en dan zal ik het nog eens navragen...het was ook wel heel veel materie in korte tijd.
Volg me op Twitter: http://twitter.com/CeesCook

Peper en zout

Bericht door Peper en zout » 06 feb 2009, 13:01

Ik mailde deze week Demeyere. En zij mailde me terug: "Tevens hebben onze pannen een Tripl-induc laag in de bodem, deze laag zorgt ervoor dat onze pannen vlak blijven en voor alle warmtebronnen geschikt zijn. Normaal gesproken zouden uw pannen dus gewoon op inductie gebruikt kunnen worden."

Ook mailde ik All-Clad (Amerikaans merk) nog. En zij mailde mij, dat hun pannen een concave bodem hebben. Onder verhitting zoals op een gasfornuis wordt dit een platte bodem. Daarbij hebben hun pannen standaard een inductie-magnetische bodem.

Maurits

Bericht door Maurits » 06 feb 2009, 18:00

Goed geinformeerd Peper en Zout. BTW, ik heb die All-Clads, mooi spul ook.

Peper en zout

Bericht door Peper en zout » 06 feb 2009, 21:09

Maurits schreef:Goed geinformeerd Peper en Zout. BTW, ik heb die All-Clads, mooi spul ook.
Kijk, en dat vind ik dan weer goed nieuws. :wink:
Ik overweeg hun 28cm stoominzet met hun Soeppan 12 l (meteen ook een mooie pan om bouillon's te trekken) te bestellen.

kwemel

Bericht door kwemel » 10 feb 2009, 13:01

Hoi, ik wok in een wokpan van een toko in Rotterdam. Dit doe ik op een gasfornuis dat op propaangas werkt. Een goede wokpan is naar mijn mening een heel dun metalen pan met een ronde bodem. Dit werkt ook alleen maar op gas, omdat door de spitse hittepunten van gas de pan optimaal heet word.

Je kunt op alle fornuizen koken, het een duurt alleen langer dan het ander. Het goed voorverwarmen van een pan duurt dus bij het ene fornuis langer als bij het ander fornuis. Zo heb je ook in gasfornuizen grote verschillen in de kracht van de vlam. Dit ligt aan het soort brander en de soort verdeler die ervoor is gemonteerd.

Zelf heb ik geen ervaring met inductie, maar ik geloof niet dat het veel uitmaakt welk fornuis je hebt, als je tijd hebt kun je alles bereiden!

Zo kook ik in de zomer buiten op vuur van sprokkelhout. (ik woon in een bos) Als je lang genoeg gestookt hebt zodat er voldoende gloeiende delen hout in het vuur liggen kun je bijvoorbeeld een speklap binnen 2 minuten (1 minuut per kant) klaar hebben!

Alles is mogenlijk.
Domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden.

Plaats reactie