"Gehakt van AH is goor stinkende troep"

Plaats hier je foto's vanaf uw homepage, of link ze af een andere site.
Plaats reactie
Tim

"Gehakt van AH is goor stinkende troep"

Bericht door Tim » 02 okt 2009, 00:18

'Gehakt van AH is goor stinkende troep'

UTRECHT – Het gehakt van Albert Heijn is ‘derrie’. ‘Goor stinkende troep en als je het bakt is het net een grote pan soep.’ Dit stelde culinair journalist Felix Wilbrink tijdens de opening van de Slavakto, maandagmiddag.

Wilbrink hield een twintig minuten durende tirade over het vlees dat bij Albert Heijn – of zoals hij het noemt ‘de grote blauwe reus’ – in de schappen ligt.

Schamen
‘Vorige week heb ik het eens in de pan durven gooien’, zei hij over het AH-gehakt. ‘Mijn kinderen wilden het niet eten, we hebben het gewoon in de prullenbak gegooid’, aldus Wilbrink.

Volgens Wilbrink schamen zelfs de vleesinkopers van Albert Heijn zich voor het vlees dat in de schappen ligt. Dat zouden ze hem vorige week, tijdens de Smaakparade, hebben toegegeven.

Schandalig
‘De consument wordt méga belazerd’, tierde hij nog even verder. ‘Het is schandalig dat dit in de winkel mag liggen. De arrogantie is bij Albert Heijn hard toegeslagen met de zooi die zij verkopen. De grote blauwe reus wil alleen maar blind geld verdienen. Het is een misdadige organisatie.’

Wilbrink vindt dat slagers harder hun best moeten doen om consumenten duidelijk te maken dat als ze goed vlees willen, ze bij de slager moeten zijn. Ook zou de politiek moeten ingrijpen in het gestunt met vlees in supermarkten, meent Wilbrink.

bron: meatandmeal.nl
a state of mind, a passion, an addiction, an abusive drive to reach perfection knowing that it is impossible to obtain in this lifetime...Guillaume St. Cin

Maurits

Re: "Gehakt van AH is goor stinkende troep"

Bericht door Maurits » 02 okt 2009, 07:31

Zelf gehakt draaien dus, dan weet je wat je eet....
When there's smoke, there's flavor (Colgin)

Pinxo

Bericht door Pinxo » 02 okt 2009, 10:10

los van de wat ongenuanceerde formulering ben ik het met de strekking wel eens.

maarja what's new? vlees dat je om te beginnen al in een gloeiend hete pan gooit en nog komt er zo veel vocht uit dat je eindigt met een stoofschotel :?

Het probleem is alleen niet de AH maar de onkritische consument die dit allemaal gewoon pikt, er zou eens een bewustwordingscampagne moeten komen over kwalitatief goed voedsel (voor uiteraard een eerlijke -dus iets hogere- prijs!)
In Engeland zijn ze op dat gebied al heel lang goed bezig, promoten van het eigen culturele eetgoed, lokale producten onder de aandacht brengen en vermelding van "foodmiles" op de verpakkingen.

AH ziet zich als opvoeder van de Nederlandse smaak, zij waren de eerste die ooit exoten als aubergine en courgette in de schappen hadden, de eerste die middels de allerhande de wat meer mediterrane recepten introduceerde in de Nederlandse huishoudens.
Dus misschien kunnen ze nu meehelpen een consumentenbewustzijn te kweken dat vlees toch echt van een beest komt en niet uit een bakje. En dat groenten tijd nodig hebben om smaak te ontwikkelen en dat onze Nederlandse boontjes veel lekkerder zijn dan zwaar belastende boontjes uit Kenia of peultjes uit Mozambique!!

cyrano
Contacteer:

Bericht door cyrano » 02 okt 2009, 10:40

Ongeveer dezelfde rel, jaren geleden op TV was er mee de oorzaak van dat ik de TV weggedaan heb...

Het ging er toen over dat AH gehakt verkocht als vers en inlands, dat van diepgevroren Afrikaans rundvlees kwam. Het TV-programma was best OK. Er werd getoond dat de runderen in kwestie gekruist waren tussen Zeboe en een Europese soort en dat ze in een moderne slachterij in Lesotho geslacht en meteen diepgevroren werden. Tot daar niks verkeerd...

Maar toen de woordvoerder van AH kwam uitleggen waarom het etiket van dat gehakt in de supermarkt zo erg fout was, kwam die met de uitvlucht dat "Ze technisch niet in staat waren Afrikaans op 't etiket te printen". Ik kreeg onmiddelijk een "WTF" gevoel en verwachtte dat de reporter even ging doorvragen. Ze kunnen er immers wel "vers" en een barcode en wat meer opzetten. Waarom dan niet "Afrikaans"? Maar nee hoor. De reporter ging braafjes verder met een paar andere, irrelevante vraagjes en hop, klaar was het interview. Iedereen tevreden naar huis.

Toen heb ik besloten dat het me genoeg was met TV. Als men zo'n klinkklare leugens aanvaardt als uitleg, dan hoeft het voor mij niet meer.

Ik koop zelden of nooit gehakt in de super. Nochtans is de plaatselijk Delhaize weer een paar puntjes vooruitgegaan zinds ze terug een vakman in huis hebben en een groot deel van het vlees ter plaatse versneden wordt. Maar je moet al gehakt kopen van Waalse varkens met vrije uitloop oid om er fatsoenlijk vlees te scoren. En dan wordt de prijs een beetje belachelijk. Aan de andere kant is het varkensvlees dat niet meer zo populair is, er vaak belachelijk goedkoop. Kotelet wil de consument blijkbaar niet meer en dat wordt dan 5-6 euro de kilo verkocht. Varkensgebraad idem. Goedkoper dan gehakt. Begrijpe wie kan...

Emiel

Bericht door Emiel » 06 okt 2009, 17:49

Niet alleen het gehakt van AH is niet te vreten. Ik ben ooit eens bij super de boer gehakt gaan halen, zure geur in de pan... pfff alles direct in de vuilbak gegooid. Dan maar even naar de keurslager in eigen land geweest.
Carrefour net hetzelfde. Samen met een collega beleg gehaald, die collega wilde prepare. Tegen dat we op het werk waren was de boel gewoon uit het potje aan het gisten! En stinken...

Plaats reactie