Opgemaakte Salades (16jr) Commentaar???

Plaats hier je foto's vanaf uw homepage, of link ze af een andere site.
Plaats reactie
Airborne101

Opgemaakte Salades (16jr) Commentaar???

Bericht door Airborne101 » 23 dec 2008, 15:27

Hey mensen,

ik ben Dion(15jr) en wil graag de horeca in later, daarom dacht ik laat ik is wat doen :P

dus we hadden buurtfeest hier, en ik dacht laat ik is 3 salades opmaken.
ik heb ze ook aan een chef laten zien, die geloofde niet dat ik ze gemaakt had :P
maar ik wil ze graag hier posten, en graag jullie kritiek en commentaar weten.
ik vind zelf de huzarensalade het mooist...

Huzarensalade:
Afbeelding

kartoffelsalade (aardappelsalade):
Afbeelding

Zalmsalde:
Afbeelding

en alle commentaar en kritiek is welkom,, is het bagger zeg het maar, en als het mooi is mag je het ook zeggen :wink:
en welk van de 3 vinden jullie het mooist?

b.v.d voor de reacties,,

Gr Dion Rozema
Laatst gewijzigd door Airborne101 op 28 apr 2009, 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Re: Opgemaakte Salades (15jr) Commentaar???

Bericht door Leo » 24 dec 2008, 08:50

opmaak vind ik niet zo heel spannend..

maar..wel alles mooi gesneden. En strak neer gelegd.
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

Airborne101

Bericht door Airborne101 » 24 dec 2008, 18:35

ok,, thx,,

hoe zou jij het doen?? hoe zou je het spannend kunnen maken??
ik heb gister een salade bedacht,, en meteen getekend enzo. ander vergeet je het misschien :P
en echt jo,, die ziet er lijp uit.. nu alleen nog in het echt maken..

ik ben van plan om ff op paint allerlei salades te bedenken,, de opmaak ervan...
dan post ik ze wel ff hier....

gr dion :D

Surksum

Bericht door Surksum » 27 dec 2008, 14:37

Niet slecht hoor, zeker voor een "onervaren" iemand!
Ik kom vaak zat bij buffets waar de salades rechtstreeks uit de emmer op een blad geschept zijn en de restjes uit de groentela er over heen zijn gedonderd.

Ik vind vooral de laatste iets te veel van het goede maar het ziet er verder allemaal strak uit.

Airborne101

Bericht door Airborne101 » 29 dec 2008, 10:18

Surksum schreef:Niet slecht hoor, zeker voor een "onervaren" iemand!
Ik kom vaak zat bij buffets waar de salades rechtstreeks uit de emmer op een blad geschept zijn en de restjes uit de groentela er over heen zijn gedonderd.

Ik vind vooral de laatste iets te veel van het goede maar het ziet er verder allemaal strak uit.
ok thx;)

Airborne101

Bericht door Airborne101 » 20 feb 2009, 00:42

mensen, op het werk mag ik maar geen salade opmaken, terwijl ik (vind ik) gave ideeën heb, heb het vaker aan de chef uitgelegd, maar hij luistert vaak niet :P

mijn vraag,, hoe moet ik dit aanpakken, want ik wil het zo graag, en zelf al het spul in huis halen is duur! en je moet het zelf ook nog opeten.
hadden jullie vroeger trucjes ofzow :P ?

gr dion

Airborne101

Bericht door Airborne101 » 13 apr 2009, 18:30

jongens :D

't is me gelukt :D
huzaren en aardappel salade gemaakt bij mijn werk!!!
hier komen asap foto's! :D

Gr Dion

Airborne101

Bericht door Airborne101 » 27 apr 2009, 16:21

keb ze binnen, again comments please!
leo deze beter?

mvg Dion

jeroenbr

Bericht door jeroenbr » 27 apr 2009, 16:35

Waar gaat het hoofdzakelijk nou eigenlijk om? Juist, de salade! Het is veel te massaal, grof & lomp en je maskeert eigenlijk je hoofdproduct met een flinke laag garnituren (vat dit op als positieve kritiek). Denk ook aan semitrie, kleuren combinatie, hoeveelheid enz.

Airborne101

Bericht door Airborne101 » 27 apr 2009, 16:54

massaal (ligt toch aan hoeveelheid personen?)
semitrie hebt ik ook opgelet, en kleuren klein beetje.

maar je eet toch een salade met garnituur!, of zou meer bij mekaar opgepropt moeten zijn?
of gewoon echt stuk minder?

mijn chef die maakt vaak salades en bedenkt alles! (ik vind dit ook zonde, want een stukje salade moet je toch zien neem ik aan) maar hij bedekt alles met ham, en daarover asperge.

mvg Dion

Poethje

Bericht door Poethje » 27 apr 2009, 20:00

Voor iemand van 15 jaar vind ik dat je, in tegenstelling tot veel leeftijdsgenoten, veel interesse hebt en eigen initiatief toont.
Dat vind ik super goed, want tegenwoordig komt er niks meer uit de jonge leerlingen.
De meeste worden maar kok, omdat ze niks anders weten. Of ze worden leerling bij een sterrenrestaurant, en dan menen ze allemaal dat ze al meneer Herman of meneer Boer zijn.
Dus Dion, ik vind dat je goed bezig bent!!!
Er kunnen altijd dingen anders, maar je bent nog jong he, dus dat komt vanzelf.
Het leven is net een doos bonbons,
je weet nooit wat erin zit....

Nickster

Bericht door Nickster » 28 apr 2009, 17:04

Hey!
Let er ook op dat de smaken van je garnituur samengaan met je hoofdproduct.
Je kunt nog zo'n mooie salades maken, maar als de smaken van je garnituren in je salade trekken kun je hem ook verkrachten.
En dan vind ik citroen niet zo'n lekkere combi met aardappelsalade, om maar een voorbeeld te noemen ;)
Succes!
'Every child is an artist. The problem is how to remain an artist once he grows up'-Pablo Picasso - 1973

Airborne101

Bericht door Airborne101 » 28 apr 2009, 17:57

hey
thx poehtje!
ik ken d'r ook paar, ik bedoel ik ben zelf laten we zeggen niks op mijn werk, de jongste en zonder opleiding, maar heb 2 jaar ervaring daar.
dus ik weet hoe een beetje hoe dingen gaan daar, met name de mice en places, ik weet hoe ik sinassappel moet snijden, maar weet niet hoe je het beste kan bewaren en waarvoor het gebruikt word (bij wijze van spreken)

maar dan komt er een niv 2 kok net werken, eerste dag, dion zo doen! dion luisteren! dion zus dion zo...
echt word je gek van!... maar gelukkig is diegene nu weg :lol:

@nickster,
ja precies wat me chef zei!
citroen op aardappelsalade :? ik dacht uuhhh :roll: :oops:
ik lette meer op opmaak, smaak weet ik nog bar weinig van volgens mij.
noja, peper en zout lukt wel :lol:

gr dion

jeroenbr

Re: Opgemaakte Salades (16jr) Commentaar???

Bericht door jeroenbr » 28 apr 2009, 18:01

t'word tijd dat jij een een opleiding gaat beginnen, en meteen in een goed gemotiveerd bedrijf terecht komt :)

Airborne101

Bericht door Airborne101 » 28 apr 2009, 18:10

maaruh, ik moet nog eerst examen doen :roll:

btw, vandaag hadden we het over mijn vervolgopleiding, horeca-ondernemer/manager niv 4 bol.
en ze vonden het heel raar dat een beginner meteen niv 4 doet.
geen basis niv 2 of 3....

is dit btw raar enzo?,, ik bedoel heeft iedereen een als eerste een niv 2?

gr dion

Emiel

Bericht door Emiel » 29 apr 2009, 19:18

Voor iemand van 15 vindt ik het er allemaal proper en netjes uitzien, uitgezonderd van de garnituren die niet passen. Maarja, als je niks verkeerd doet kun je ook niks leren... succes met je opleiding!
Toen ik 15 was moest ik bij mn weekendbaantje ook salades en van die toestanden maken. Nu werk ik in een gastronomisch restaurant. Het was een lange weg maar als je wil kom je er! En mijn salades waren lang zo mooi niet als die van jou ;-)

Airborne101

Bericht door Airborne101 » 01 mei 2009, 16:03

hey haha thx,,,

welke garnituren passen niet op de salades?
-citroen op aardappelsalade is fout...
en nog meer? (leer ik ff wat)

gr dion!

Lissie
Contacteer:

Bericht door Lissie » 03 mei 2009, 11:36

Airborne101 schreef:maaruh, ik moet nog eerst examen doen :roll:

btw, vandaag hadden we het over mijn vervolgopleiding, horeca-ondernemer/manager niv 4 bol.

gr dion

Om hier even op terug te komen, mijn broer is met niveau 4 horeca ondernemer begonnen, heel leuk en aardig, maar hij is jaar later meteen bij kok niveau 2/3 begonnen, want je mist gewoon de basis hadden ze gezegd..

dus bedenk wel goed.. want anders heb je straks een jaar verspilt omdat je niveau terug moet.. (bij wijze van.)

Just a tip!
" In een land dat culinair ontwaakt, groeit het smaakbewustzijn " - Herman den Blijker

sjaak

Bericht door sjaak » 03 mei 2009, 18:19

als je uiteindelijk niet in de keuken wil gaan werken maar wel in de horeca ga dan naar een hotelschool
wil je kok worden onderaan beginnen want het enige dat teld is (praktijk) ervaring en niet niveau 2, 3 of 4

Airborne101

Bericht door Airborne101 » 03 mei 2009, 21:49

Lissie schreef:
Airborne101 schreef:maaruh, ik moet nog eerst examen doen :roll:

gr dion

Om hier even op terug te komen, mijn broer is met niveau 4 horeca ondernemer begonnen, heel leuk en aardig, maar hij is jaar later meteen bij kok niveau 2/3 begonnen, want je mist gewoon de basis hadden ze gezegd..

dus bedenk wel goed.. want anders heb je straks een jaar verspilt omdat je niveau terug moet.. (bij wijze van.)

Just a tip!

oké! thx voor je post!
ik vraag wel ff aan die coördinator van hom.

@sjaak,,, tja ik wil juist allebei, (keuken vind ik wel het leukst!)

mvg Dion!

Lissie
Contacteer:

Bericht door Lissie » 06 mei 2009, 09:26

Airborne101 schreef:
oké! thx voor je post!
ik vraag wel ff aan die coördinator van hom.

@sjaak,,, tja ik wil juist allebei, (keuken vind ik wel het leukst!)

mvg Dion!
als je keuken het leukst vind.. zou ik dan toch echt eerst met kok beginnen.. Er komt zoveel meer bij kijken als je de horeca in wilt, en dat maakt opzicht ook niet zoveel uit, maar als je de keuken toch het leukst vind zou ik voor keuken gaan. Je bent er al aardig meebezig zie ik, en als je hiermee door blijft gaan terwijl je ook horeca ga doen, doe je 2 dingen tegelijke terwijl je maar voor 1 de opleiding doet. Geen probleem, maar in dit geval zou ik voor keuken gaan.

Succes!
" In een land dat culinair ontwaakt, groeit het smaakbewustzijn " - Herman den Blijker

Airborne101

Bericht door Airborne101 » 07 mei 2009, 13:10

mmm,

ze hadden het hier op school ook al over, toen ik mijn sectorwerkstuk moest presenteren.
ze zeiden dat ik moest vragen, of het mogelijk was, om in de tussentijd (dat ik met de hom opleiding bezig ben) om een koksopleiding te doen (maar dan verkort enz, omdat ik er al aardig mee bezig was (zeiden ze))

dus ik ga proberen en vragen of dat kan.
maar ik wil eigenlijk wel met de hom opleiding verder gaan...

mvg Dion

Lissie
Contacteer:

Bericht door Lissie » 07 mei 2009, 15:29

Airborne101 schreef:mmm,

ze hadden het hier op school ook al over, toen ik mijn sectorwerkstuk moest presenteren.
ze zeiden dat ik moest vragen, of het mogelijk was, om in de tussentijd (dat ik met de hom opleiding bezig ben) om een koksopleiding te doen (maar dan verkort enz, omdat ik er al aardig mee bezig was (zeiden ze))

dus ik ga proberen en vragen of dat kan.
maar ik wil eigenlijk wel met de hom opleiding verder gaan...

mvg Dion
Neem je dan niet teveel hooi op je vork?

Je wilt eigenlijk met de hom opleiding verdergaan, maar je vind in de keukenstaan het leukst.. tja.. dan denk ik echt dat je goed alles op een rijtje moet gaan zetten en dan een keuze maken waar je geen spijt van krijgt..

[p.s je komt niet altijd in aanmerking om het verkort te doen, houd dat in je achterhoofd]

Airborne101

Bericht door Airborne101 » 07 mei 2009, 17:49

hey,

ik wil zowieso alles een x gedaan hebben in een restaurant, bediening, keuken, catering, enz enz, wat er allemaal is.
tot nu toe heb ik alleen in de keuken gestaan, leek me ook het leukst, misschien als ik in de bediening een xtje loop is dat misschien wel het leukst...
daar moet ik allemaal nog achter komen.

maar ik wil zowieso na de hom opleiding een koksopleiding doen of een andere horeca opleiding, sommigen zeggen moet je voor de hom opleiding doen, maar op school zeggen ze weer, eerst de hom opleiding, lijkt me het beste voor jou...
dus uiteindelijk heb ik hiervoor gekozen.
als ik iets verkort kan doen is het mooi meegenomen, zo niet, dan gewoon alle jaren van de opleiding volgen.

gr dion

Zoute droom

Bericht door Zoute droom » 04 jul 2009, 10:57

Hoi Dion, knap gedaan, ik zoe alleen NOOIT fruit op een salade doen, fruit is in principe voor een nagerecht, uiteraard zijn er uitzonderringen. Maar bij dit soort salades :evil: :evil: Helaas zie je het heel vaak.

Als je 1000 koks hebt heb je 1000 meningen, als leerling heb je je te schikken naar het beleid van je chef, zijn beleid helpt je later je eigen mening over iets vormen, blijf wel altijd ZELF nadenken, en vragen waarom iets moet, nooit een daarom accepteren.

Leer vanaf de basis, dwz eerst warenkennis opbouwe, snij, kook braad technieken leren, Zoal Herman den Blijker altijd roept en ik ook deed, ALLES proeven, ook je meel soorten, kruiden, groenten, vis/vlees etc, rauw en bereidt, er gaat dan een wereld open en je begrijpt waarom citroen op een aardappel salade niet te vreten is, maar bij Gebakken producten verfrissend is. Koken leer je niet in twee jaar en zeker niet uit een boekie.
Ik zou zeggen, start in de betere Hotels als basis opleiding, voortgette opleiding in de betere restaurants, de rest, bediening meemaken komt wel, waar werk je nu? Als je heel Ambitieus bent kun je je baas vragen eens mee te draaien, evt wel op je vrije dag, het is tenslotte wel een investering/onderzoek voor je zelf. Een beetje baas kan dat soort ondernemerschap waarderen, tenslotte is hij of zij zelf ook ondernemer.
Je leert dan wel goed de ändere kant kennen" koks en bedieningen roepen soms zo makkelijk blablabla naar elkaar.

Belangrijk, als je jong bent heb je zeëen van tijd om te leren, gebruik die goed, en vertrouw je gevoel wat het beste voor je is, verkort is leuk maar niet altijd goed, net als de volledige opleiding voor sommige minder goed is.(lekker he)
Hotel school is een brede opleiding, koks is gericht, maw, een schot hagel is altijd raak, maar je mist ook wat, een enkel schot kan gerichter en nauwkeuriger zijn.

En....je bent 15/16 je kunt onmogelijk weten wat je over 10 jaar doet, nu kiezen blijft moelijk, doe daarom wat goed voelt en doe het met veel inzet, dat beloont, grote mond niet.
succes, ik kan nog wel effe doorgaan met ouwehoeren, vraag maar raak zou ik zeggen
Lekker eten en bereiden is de beste therapie voor de geest!

Airborne101

Bericht door Airborne101 » 13 aug 2009, 23:57

:P allereerst,, mijn excuses voor mijn late reactie! erg druk geweest laatste tijd :roll: (vakantie :P )

en ten tweede hartstikke bedankt voor je leerzame reactie!!!
ik werk nu bij een soort van truckers restaurant.
simpel, snel, lekker, niet duur.
beetje lopende band werk, maar ik leer er erg veel!
dat was ook precies wat ik wou doen :lol: ,, de baas vragen op een vrije dag, waar het ook niet al te druk is...
kan ik trouwens nu een deze dagen wel doen, ik heb toch vakantie.

velen zeggen ook wel, jammer dat je van de havo naar de mavo bent gegaan, nu ben je een jaar kwijt en je hebt een lagere opleiding. ik ben zelf blij dat ik van de havo naar de mavo ben gegaan.
hbo lijkt me zo uit het boekje...
mbo lijkt me dat je ook nog wat met praktijk krijgt te doen, en ik denk dat ik later niet in die hoge culinaire restaurants wil werken.
dus eerst me mbo diploma halen, en daarna kunnen we altijd nog hbo doen, zien we dan wel weer.

ik wil alleen niet de hele rest van me leven in de keuken staan, ik hoop natuurlijk op een eigen onderneming!

maar ik ben al 16 :P geintje, ja ik weet het... ik vraag ook altijd waarom moet dat op die manier, en dat klopt toch niet hoe dat zo gaat, want.....
daar worden ze een beetje gek van :roll:
het enige wat ik dan wil is gewoon graag weten waarom het zo/ op die manier moet....

maar het is echt super waar ik werk, heb nog nooit in een ander restaurant gewerkt, en ik denk dat dat ook nog wel verschilt van waar ik nu werk.
toen ik 15 was vroeg ik of ik voor school bij het restaurant square stage mocht lopen, mocht niet was te jong, als ik 16 ben mocht ik weer komen. goed ideetje...

thx he voor je reactie,,
mvg Dion

KNL

Bericht door KNL » 14 aug 2009, 13:05

een tip: je chef nooit in twijfel trekken! (toch niet in zijn gezicht of tegen collega's)

Plaats reactie