Japanse messen

Plaats hier je foto's vanaf uw homepage, of link ze af een andere site.
Plaats reactie
Webmaster
Contacteer:

Japanse messen

Bericht door Webmaster » 26 feb 2007, 22:26

Kokforum.nl : de website voor koks

cornelissen561

Bericht door cornelissen561 » 02 feb 2008, 13:31

Ik heb een Wusthoff Classic koksmes en die is als je hem goed verzorgd heel scherp. Zijn Goede Japanse messen nog scherper of zijn ze 'alleen' veel sterker waardoor ze nog langer meegaan. Ik heb veel andere messen van Wusthoff voor fileren/tourneren etc waar ik geen klein fortuin aan wil uitgeven, maar ik zou misschien een ander koksmes willen, omdat ik deze heel veel gebruik.
AJAX!

jerno

Bericht door jerno » 06 feb 2008, 22:01

ik Heb Kai's en kmoet zegge kheb Wusthof gehad maar die Kai's zijn stuk scherper maar je moet ze verzorgen en wetten en regelmatig slijpen

Thagiz

Bericht door Thagiz » 26 feb 2008, 11:59

Ik heb globals en wusthof, ben over beide goed te spreken.

The Don

Re: Japanse messen

Bericht door The Don » 08 aug 2008, 13:47

Veel Japanse messen gebruiken een betere staalsoort, bijvoorbeeld VG10 is een staalsoort die uniek is voor Japanse keukenmessen, deze staalsoort is vele malen beter dan de duitse staalsoorten, alleen het zweedse poederstaal komt in de buurt. Japanners kunnen keukenmessen maken met een hardheid van 66-67HrC zonder dat ze broos worden.
Ik daag elke "wusthof" fan uit om eens een tijdje een goed Japans mes te gebruiken, je zult versteld staan van de scherpte en balans.

sjaak

Bericht door sjaak » 08 aug 2008, 17:23

een duits mes zal vaker naar de slijper moeten.
maar als een japans mes 1 x valt heb je niks meer.
juist dankzij dat harde staal.

The Don

Bericht door The Don » 08 aug 2008, 20:22

Dat valt op zich wel mee, laten vallen op een marmeren vloer van 2 m is inderdaad niet bevordelijk maar bij normaal gebruik is er weinig breukgevaar, wat wel lastig is is de gevoeligheid voor chips, als je je lemmet tegen een harde ondergrond (stenen keukenblad, rvs wasbak, etc..) stoot dan kan er wel eens wat afspatten.

tanaka knives
Contacteer:

Bericht door tanaka knives » 16 feb 2009, 18:10

Sinds kort ben ik in de gelegenheid om Japanse koksmessen bijna rechtstreeks van de Japanse messen meester Kazuyuki Tanaka te importeren.
Tanaka messen zijn hoogwaardige handgemaakte Japanse messen.
Deze messen worden gemaakt in een klein traditioneel atelier, door Meester Kazuyuki Tanaka, samen met zijn zoon en twee andere ambachtslui.
Elk Tanaka mes wordt met de hand gesmeed op de traditionele manier, die al meer dan duizend jaar wordt gebruikt in Japan.
Deze Tanaka messen hebben een 16-laag roestvrij staal Suminigashi Damascus lemmet met een kern van V10 staal.
En zijn roestvrij.
Mochten er mensen geïnteresseerd zijn in deze messen of foto's willen kunnen ze me altijd mailen.
Of je kunt ook kijken op: www.theabcshop.nl

The Don

Bericht door The Don » 28 apr 2009, 20:12

Het Japanse MCUSTA (bekend van de zakmessen) heeft ook een nieuwe koksmessen serie uitgebracht, uiterlijk hebben ze wel iets weg van de Porsche messen maar er wordt gebruikt gemaakt van VG10 staal, er zijn verschillende series te krijgen in zowel 100% VG10 als damascus staal met een VG10 kern.
De MCUSTA Zanmai serie is een "fusion" serie met een zeskanting naar rond aflopend handvat waardoor je meer gaat naar de traditionelere vorm van Japanse koksmessen. De Zanmai serie is dubbelzijdig geslepen dus geschikt voor links als rechtshandige koks.

De Hocho serie:
Afbeelding

de Porsche messen:
Afbeelding

en de Zanmai serie:
Afbeelding

thebaldchef

Bericht door thebaldchef » 03 aug 2009, 23:36

ik heb in 1998 een vicorinox gekocht in australie, met z'n fibrox handvat.. en die heb ik nu nog steeds..+- 7 jaar mee gewerkt en nu ligt hij bij mij in de eigen keuken voor me zelf.. en nog steeds scherp.

ik heb ook een global groente mes die ik al van af 99 heb , onderhoud zelf slijpen en niet laten vallen, of laten gebruiken door anderen.

maar, ik wil ook wel eens een leuk mes kopen die lang scherp blijft waar ik lekker mee kan werken, die victorinox heeft een perfecte form, als je snijdt zoals je geleerd word ( punt op de snijplank houden etc ) moet hij een beetje een ronding hebben, weet iemand iets wat ik kan kopen?

ik wil er geen fortuin aan uitgeven.

The Don

Bericht door The Don » 12 feb 2010, 17:06

Op http://www.shinsakuto.nl kun je een selectie zien van bijna 10 verschillende kleine Japanse merken, Geen Kai en Global meuk (soms een aanbieding van Kai) maar echt handgemaakt door Japanners die het al hun hele leven doen.

Absolute wereldklasse (beter dan elk Europees mes) qua materiaal en afwerking maar wel aan de prijs:

Hattori
Ruysen
Hiro Shiki

Betaalbaar maar top

MCUSTA
Glestain
Gekko
Fujiwara
Misono
Masamoto
Hiromoto
Kanetsugu

Traditionele Japanse messen (sushi sashimi en debamessen)

Mizuno Tanrenjo
Masamoto
Fujiwara

MisterretsiM

Bericht door MisterretsiM » 24 mar 2010, 19:28

Ik heb de site van Shinsakuto al eerder doorgenomen. Deze lijkt met wat ze aanbieden sterk op http://www.japanesechefsknife.com. Alleen heeft JCK het voordeel dat ze goedkoper zijn en dat de prijzen in dollars zijn. Verzendkosten bedragen $ 7,-, dus is haast verwaarloosbaar. Ik heb 1 keer eerder een mes bij ze besteld (een hele mooie usuba van damascus staal, perfect!!) en dit is prima verlopen.

Groet,
Ramon

robbin_dj4life

Bericht door robbin_dj4life » 12 apr 2010, 23:34

The Don schreef: ' Geen Kai en Global meuk'
Ik weet niet hoor.. Maar 1. je stopt Kai en Global nu in het zelfde hokje terwijl Global nog niet in de buurt van Global komt... Kwa prijs niet en zeker kwa kwaliteit niet. en 2. Ik heb de Kai shun Steel serie. Naar mijn mening echt de meest perfecte messen wereldwijd. Ontzettend licht, extreem scherp, 32 lagen(62HRC), vervaardigd uit het VG-10 superstaal.

Vraagt om verzorging maar dan heb je ook wat;)

The Don

Bericht door The Don » 15 nov 2010, 15:47

MisterretsiM schreef:Alleen heeft JCK het voordeel dat ze goedkoper zijn en dat de prijzen in dollars zijn. Verzendkosten bedragen $ 7,-, dus is haast verwaarloosbaar.
Je vergeet inport heffing en BTW kosten die je nog aan de postbode moet betalen. (20-30% extra kosten)

The Don

Bericht door The Don » 12 sep 2014, 08:47

Ik zag dat http://www.Shinsakuto.nl niet meer bestaat, deze is omgezet naar http://www.japansemessen.nl

Susanne1968

Bericht door Susanne1968 » 06 mar 2015, 11:10

Ik heb na lang wikken en wegen een hele mooie Anryu gekocht! http://www.japansemessen.nl/a-36548138/ ... es-165-mm/

Afbeelding

Echt vlijmscherp en bijzonder mooi om te zien, het viel me op dat dit mes uit de verpakking scherper is dan ik mijn Duitse messen ooit van de slijper heb teruggekregen!

Ratatouille

Bericht door Ratatouille » 22 mei 2015, 16:17

Wauw, dat is inderdaad een hele mooie! Ik heb op dit moment een Wusthoff

Plaats reactie