Chao Fan

Post hier je recepten die je wilt delen met je collega's.
Plaats reactie
proost

Chao Fan

Bericht door proost » 18 jan 2011, 10:45

Al enige tijd probeer ik de Chao Fan na te maken die ik wel eens in de stad koop bij de plaatselijke 'origineel cantonees'. Dit is dus geen chinees restaurant maar cantonees, hier verkopen ze dus ook geen bami zoals wij die vaker zien en als je babi pangang besteld heb je ineens heel iets anders op je bord. Zo'n cantonees dus.
Chao Fan is meer een soort van Nasi maar dan anders. Het ziet er wat beige uit en smaakt erg vol. Voelt wat vettig aan en is eigenlijk kurkdroog. Dat is sowieso al mijn volgende probleem. Ik krijg mijn Nasi zelden zo droog. Heeft iemand enig idee hoe ik Chao Fan zou kunnen maken en dan natuurlijk ook zo droog en onweerstaanbaar lekker?

Maurits

Re: Chao Fan

Bericht door Maurits » 19 jan 2011, 08:35

Als ik het zo hoor, is het een soort nasi goreng. Nasi goreng is oorspronkelijk een restverwerkend ontbijtgerecht, dwz dat er rijst wordt gebruikt van het eten van de vorige dag. Het geheim van droge nasi goreng is dan ook om afgekoelde gare rijst (geen kleefrijst) te gebruiken en dat op te bakken (in flink wat) olie.
When there's smoke, there's flavor (Colgin)

proost

Bericht door proost » 19 jan 2011, 08:43

Het lijkt inderdaad op nasi goreng. Maar welke kruiden e.d., ik kan er alleen maar naar raden.
Maar om de 'nasi' zo droog te krijgen bak je hem dan in wokolie? En dan juist alleen met wokolie of kun je de groeten en evt. het vlees al vantevoren in de wok bakken waar je vervolgens de rijst bijvoegd. Ik heb namelijk bij elke poging droge rijstkorrels gepakt en die helemaal af laten koelen en nog steeds is het niet zo droog als dat je het zou willen hebben.

Maurits

Bericht door Maurits » 19 jan 2011, 08:59

proost schreef:Het lijkt inderdaad op nasi goreng. Maar welke kruiden e.d., ik kan er alleen maar naar raden.
Waar je vrij zeker van kan zijn is dat er knoflook en verse gember inzit. Dat is eigenlijk wel de basis van de meeste Chinese gerechten. O ja, en vetsin. Verder zijn gefermenteerde zwarte bonen ook typisch Cantonees. Zitten er zwarte spikkels in?
proost schreef:Maar om de 'nasi' zo droog te krijgen bak je hem dan in wokolie? En dan juist alleen met wokolie of kun je de groeten en evt. het vlees al vantevoren in de wok bakken waar je vervolgens de rijst bijvoegd.
Ja, de groente en de kruiden kan je meteen wokken in de olie (wat is wokolie? Van conimex?). Daarna het vlees (die moet al gaar zijn; meestal ook restjes) en de rijst erbij.
proost schreef:Ik heb namelijk bij elke poging droge rijstkorrels gepakt en die helemaal af laten koelen en nog steeds is het niet zo droog als dat je het zou willen hebben.
Andere rijst misschien? Basmati is bijvoorbeeld droog. Welke groente gebruik je? Misschien gebruik je te natte of teveel groente.
When there's smoke, there's flavor (Colgin)

cyrano
Contacteer:

Bericht door cyrano » 19 jan 2011, 18:39

Een deel van die smaak komt van sesamolie. Die wordt aan de bakolie (meestal arachide) toegevoegd. Oppassen; een beetje teveel wordt al snel overheersend. Vermoedelijk gebruikt men ook een snuifje vijf kruiden poeder (Sezchouan peper, steranijs, venkel, kruidnagel en kaneel).

proost

Bericht door proost » 24 jan 2011, 13:18

Maurits schreef:
proost schreef:Het lijkt inderdaad op nasi goreng. Maar welke kruiden e.d., ik kan er alleen maar naar raden.
Waar je vrij zeker van kan zijn is dat er knoflook en verse gember inzit. Dat is eigenlijk wel de basis van de meeste Chinese gerechten. O ja, en vetsin. Verder zijn gefermenteerde zwarte bonen ook typisch Cantonees. Zitten er zwarte spikkels in?
proost schreef:Maar om de 'nasi' zo droog te krijgen bak je hem dan in wokolie? En dan juist alleen met wokolie of kun je de groeten en evt. het vlees al vantevoren in de wok bakken waar je vervolgens de rijst bijvoegd.
Ja, de groente en de kruiden kan je meteen wokken in de olie (wat is wokolie? Van conimex?). Daarna het vlees (die moet al gaar zijn; meestal ook restjes) en de rijst erbij.
proost schreef:Ik heb namelijk bij elke poging droge rijstkorrels gepakt en die helemaal af laten koelen en nog steeds is het niet zo droog als dat je het zou willen hebben.
Andere rijst misschien? Basmati is bijvoorbeeld droog. Welke groente gebruik je? Misschien gebruik je te natte of teveel groente.
Een tijd geleden om te onthouden of er zwarte spikkels in zitten maar dat zou goed kunnen. Verse gember heb ik nog niet geprobeerd omdat ik die niet naar voren vond komen (gemberpoeder wel). Het vlees wat ik er aan toevoeg is meestal niet gaar en gaar ik dus in de kruiden in de wok. Olie die ik gebruik is meestal arachide, ooit wel eens gedaan met conimex omdat er niets anders voor handen was (is dat niet oke?). Sesamolie toevoegen heb ik nog niet geprobeerd, ga ik vanaf nu doen.

De groente die ik gebruik zijn lenteuien, prei, gewone ui en soms evt tauge. Wellicht is de prei te nat om het daarmee te doen.

Plaats reactie