Erwtensoep/snert, maar dan de lekkere

Post hier je recepten die je wilt delen met je collega's.
Plaats reactie
svdveen

Erwtensoep/snert, maar dan de lekkere

Bericht door svdveen » 30 nov 2010, 15:16

Ik wil graag verse snert/erwtensoep maken. Maar dan wel de echte lekkere, eentje waar over gesproken blijft worden, positief natuurlijk....
ik zie veel verschillende recepten. Maar ja, de meeste zien er niet aantrekkelijk uit en de gebruikte ingredienten en hoeveelheden lopen nogal uiteen.
Ik hoop dat er mensen hier op het forum zijn die me een goed recept kunnen geven.

Alvast vriendelijk bedankt!
Sander.

Maurits

Re: Erwtensoep/snert, maar dan de lekkere

Bericht door Maurits » 01 dec 2010, 08:52

Wat voor stijl zoek je? Nieuwerwets of ouderwets? Die laatste vind je in boeken als de Wannée, Het Haags Kookboek etc. Een nieuwerwets recept staat in de Nieuwe Nederlandse Keuken van Albert Kooij.

Wat ik persoonlijk een must vind is het meekoken van een eisbein/ham hock (hoe heet dat in het Nls?). Dat geeft een goede volle smaak en het gare vlees kan je later er geplukt doorheen doen. Het is ook lekker om de laatste minuten nog wat kleine blokjes knolselderij/wortel toe te voegen zodat ze beetgaar blijven (anders wordt het van die amorfe drab...). En afmaken met wat maggi.

Dit stuk bedoel ik:
Afbeelding
When there's smoke, there's flavor (Colgin)

svdveen

Bericht door svdveen » 01 dec 2010, 11:14

Ja, ik hou van een volle smaak, niet te zout. Ik zal eens proberen zo'n varkenspoot te verkrijgen.... Maar een stevig stuk schouderkarbo samen met wat spek kan ook toch?
Ik weet niet wat je precies bedoelt met ouder- of nieuwerwets. Misschien wel ouderwets, want ik wil 'm een beetje zoals mijn schoonmoeder 'm maakt, in die textuur, maar dan met betere ingrediënten.
Dus vandaar dat ik zoek naar een snert-recept wat zich al bewezen heeft.
Sander.

CFCF

Bericht door CFCF » 18 jan 2011, 22:14

Als je bij je slager hips en krabbetjes besteld dan kom je al een heel eind. Kook daar de 'bouillon' van.
Even door een zeefje halen en weer opzetten (koud) met de spliterwten en spekreepjes/ blokjes.
De rest is bijna gelijk aan andere recepten. Spliterwten bijna gaar? WUPS (knolselderij en bleekselderij) erbij. gaar koken.
Geplukte vlees erbij en gesneden rookworst. Op smaak brengen met nootmuskaat

Enjoy :)

toet007

Bericht door toet007 » 14 feb 2011, 20:08

Ik heb me recept vanuit de oorlog......

1,5 kg spliterwt
4 varkenspootjes
4 prei
2 knolselderij
2 bos bladselder
3 aardappelen
8 ons zuurkoolspek
peper en zout
2 winter wortel

helft van de groente behalve de aardappeln mooi brunoise snijden en apart houden.

restant opzetten en tot soep koken.

varkenspootjes kook in in aparte pan samen met zuurkoolspek, zuurkoolspek haal ik er dan later uit en snij dit mooi als garnituur, varkenspootjes vis ik eruit en gooi die weg, vocht doe ik dan bij het erwten mengsel.

Staafmixer erdoor om het glad te krijgen, en dan op smaak maken, dan de mooie groenten erdoor even garen en klaar.

oja dan nog even 3 unox worsten erdoor snijden.

CFCF

Bericht door CFCF » 16 mar 2011, 23:37

Waarom unox????

CFCF

Bericht door CFCF » 16 mar 2011, 23:39

Maurits schreef:Wat voor stijl zoek je? Nieuwerwets of ouderwets? Die laatste vind je in boeken als de Wannée, Het Haags Kookboek etc. Een nieuwerwets recept staat in de Nieuwe Nederlandse Keuken van Albert Kooij.

Wat ik persoonlijk een must vind is het meekoken van een eisbein/ham hock (hoe heet dat in het Nls?). Dat geeft een goede volle smaak en het gare vlees kan je later er geplukt doorheen doen. Het is ook lekker om de laatste minuten nog wat kleine blokjes knolselderij/wortel toe te voegen zodat ze beetgaar blijven (anders wordt het van die amorfe drab...). En afmaken met wat maggi.

Dit stuk bedoel ik:
Afbeelding
Dat bestel je als hips...

Maurits

Bericht door Maurits » 17 mar 2011, 08:04

Ja, maar das ook niet NLs....Thanks anyway!
When there's smoke, there's flavor (Colgin)

Plaats reactie