te zout

Post hier je recepten die je wilt delen met je collega's.
Plaats reactie
kotagesi

te zout

Bericht door kotagesi » 05 sep 2009, 13:14

Hoi,

Ik ben hachee aan het maken, maar ben iets te scheutig geweest met zout. Hoe kan ik dit het beste weer recht breien.
Oh ja, kwam net de postbode aan de deur met een pakketje, heb ik een ergonomische curve pan gewonnen!

Groetjes tom

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Re: te zout

Bericht door Leo » 05 sep 2009, 15:00

Te zout? beetje suiker toevoegen misschien? weet niet hoeveeeeeeelllllllll je hebt?
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

Niels
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Niels » 05 sep 2009, 15:21

Je kan aardappel mee koken, werkt goed!

Cees
Contacteer:

Bericht door Cees » 05 sep 2009, 22:55

Niels schreef:Je kan aardappel mee koken, werkt goed!
Ja dat werkt subliem!
Volg me op Twitter: http://twitter.com/CeesCook

Maurits

Bericht door Maurits » 07 sep 2009, 07:54

When there's smoke, there's flavor (Colgin)

Niels
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Niels » 07 sep 2009, 08:54

Aparte wetenschappelijk test als de smaak van z'n vrouw de doorslag moet geven.

In het tekstje wordt onder uit gehaald dat zout "verdwijnt" door aardappel, daar zullen ze best gelijk in hebben.

Zelf zoek ik het meer in...

Aardappel zonder zout is vies! Aardappel heeft zout nodig om lekker en niet flauw te zijn, meer dan een gemiddeld ingrediënt.
Kook je van je aardappel een puree soep, dan heb je dus best wat zout nodig. Dat treft! We hebben de te zoute hachee van Tom nog, waar dit topic mee begon.

Maurits

Bericht door Maurits » 07 sep 2009, 09:22

Hij test het niet alleen met de smaak van zijn vrouw, maar meet ook daadwerkelijk de zoutconcentratie. Geen verschil met de aardappel, glashelder.

Het punt dat hij maakt is dat een aardappel idd zout opneemt, maar ook water. De concentratie (dus de zoutsmaak) verandert daardoor niet! Tenzij je de aardappel ook daadwerkelijk door je eten pureert, dan neemt het volume van je gerecht toe, en daalt de concentratie wel.
When there's smoke, there's flavor (Colgin)

Pinxo

Bericht door Pinxo » 07 sep 2009, 10:02

kan het niet zo zijn dat de hoeveelheid zetmeel die afgegeven wordt door de aardappel zorgt dat de smaakbeleving wel minder zout is?
ongeacht het feit dat het zoutgehalte hetzelfde blijft (wat natuurlijk logisch is want het volume blijft nagenoeg hetzelfde...)

Wat ik nog weet van biologielessen is dat zetmeel in de mond omgezet wordt in suiker door speeksel, vandaar dat friet van goeie zetmeelrijke aardappels ook zoetig kan smaken.

Dat in combinatie met het zout maakt de beleving van de smaak misschien minder zout? tis maar een gokje he

Niels
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Niels » 07 sep 2009, 11:35

Door het toevoegen van aardappel neemt het volume zeker toe en de zoutheid dus af.
Waarom dan aardappel en niet iets anders? Om dat aardappel bij de hachee waar we mee begonnen prima past en...

omdat de aardappel van zicht zelf heel flauw is en daarmee het zout terug brengt.
Het zou prima kunnen dat dit vooral maar de "beleving" beïnvloed en in mindere mate (maar toch wel wat) de meet resultaten. (het zetmeel zou bij de beleving eventueel een rol kunnen spelen)

PS: ik ben er van overtuigd dat de ene groenten meer zout nodig heeft dan de andere. Aardappels zonder zout zijn echt niet lekker maar bijvoorbeeld bleekselderij is al snel te zout. (gebaseerd op eigen beleving) (de groente die minder zout nodig heeft, heeft een grotere capaciteit een te zout product te compenseren)

Pinxo

Bericht door Pinxo » 09 sep 2009, 10:16

Helemaal waar, ik heb eens een buurvrouw met zoutloos dieet geadviseerd om selderie of maggieplant mee te koken met aardappel, of er bij te eten/pureren.
Vooral maggieplant geeft een zoutsmaak zonder zout te zijn

Plaats reactie