Citroengras – Coupe champagne

Post hier je recepten die je wilt delen met je collega's.
Plaats reactie
inbound

Citroengras – Coupe champagne

Bericht door inbound » 02 mei 2009, 18:19

Hello all,

op zich ben ik er niet voor om champagne/cava een smaakje te geven (cfr. creme de cassis en anderen ...).
Onlangs proefde ik echter een huiscocktail die echt wel OK is: simpelweg een cava met een lichte toets van citroengras (ook geserveerd met een fijne stengel in het glas).
Het presenteert mooi, geen verkleuring en past ook goed bij de Oosterse gerechten die men er serveert.

Diverse pogingen gedaan om het na te doen ... helaas niet bijster goed gelukt.
Ik heb al getracht het citroengras te cutteren en te laten trekken, dan opkoken – het goedje wordt snel te bitter.
Met limoen en suiker haalde ik al een beter resultaat, maar toch niet je dat ... snel te zoet en het kleur blijft niet zo mooi.

De smaak kan onmogelijk komen door er even een stengel in te zetten, er moet dus wat in zitten toch?
Enig idee iemand?

- Tx
Bart

Cees
Contacteer:

Re: Citroengras – Coupe champagne

Bericht door Cees » 02 mei 2009, 22:20

Heb je die stengel "gekneusd" in de coupe gedaan? Indien niet, dan ff een flinke ros geven op het gedeelte dat je in het glas doet ( met bodem van een pan ofzo ) Dan komt de smaak goed vrij, anders niet.
Volg me op Twitter: http://twitter.com/CeesCook

jeroenbr

Bericht door jeroenbr » 02 mei 2009, 23:24

Ik heb dit een aantal jaren terug gezien, en kan me heel vaag een beeld herhinneren dat het citroengras gedroogt werd. Dat zorgte ervoor dat de bitteresmaak verdwijnt. Waar ik nu ook over zit te denken ... kan je niet eens proberen om alleen het merg te gebruiken? Uiteraard geeft de gehele stengel de bitter smaak.

Pluter

Bericht door Pluter » 03 mei 2009, 00:45

inbound schreef:Met limoen en suiker haalde ik al een beter resultaat, maar toch niet je dat ... snel te zoet en het kleur blijft niet zo mooi.

De smaak kan onmogelijk komen door er even een stengel in te zetten, er moet dus wat in zitten toch?
Enig idee iemand?
Ik denk dat doorrommelen met citroen!?/limoen zestes en sap (evt wat suiker) het makkelijkste efficientst resultaat geeft.

Anders wellicht beurs geslagen stokkie in de fles gooien, vacu-vin erop en weekie laten trekken of zo..
Mother Nature is the true artist, and the chef is merely the technician. MPW

cyrano
Contacteer:

Bericht door cyrano » 03 mei 2009, 01:42

Het zou ook wel eens kunnen dat er een Aziatisch stukje magie bij te pas komt: suggestie. De stengel citroengras doet je er aan denken, maar in de cava zit een essence van... bittere sinaasappel, jodencitroen of één van de andere citrus verwanten. Vooral in China wordt wel eens dat soort trucjes uitgehaald.

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 03 mei 2009, 10:26

cyrano schreef:jodencitroen .
die ga ik gelijk opzoeken!
edit.
okay, boeddha citroen dus.
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

Plaats reactie