Ik zoek Mojama recepten

Post hier je recepten die je wilt delen met je collega's.
Plaats reactie
andalucia
Contacteer:

Ik zoek Mojama recepten

Bericht door andalucia » 13 apr 2009, 21:16

Ik ben op zoek naar Mojama recepten...... ik neem even aan dat jullie weten wat Mojama is.... maar voor het geval dat een enkeling dit product niet kent...... hier de uitleg :

Wat is Mojama en hoe is de bereidingswijze van deze in Nederland onbekende delicatesse.

Afbeelding

Mojama is een Spaanse delicatesse die zijn oorsprong vind in de tijd van de phoenisische overheersing in Spanje. In hoofdzaak rond de huidige regio rond Cadiz. Hier was de eerste nederzetting van de Phoeniciërs in de westerse mediterranee. Zij waren het die geleerd hadden de tonijn te drogen en zo geschikt te maken voor de handel. Het is hierna in de vergetelheid geraakt totdat de Moren dit heerlijke product weer werd herontdekt. Zij waren het die de huidige naam eraan gaven. Musama was het woord dat droog betekent. Later is dit verbasterd tot het huidige Mojama.

Mojama wordt gemaakt door de beste delen van de rode en yellowfish tonijn onder zout te bedekken gedurende een dag of 2. Hierna wordt het zout verwijderd en de tonijn gewassen. Men gebruikt ook wel de makreel of de bonito om Mojama mee te maken echter de beste kwaliteit is toch die afkomstig van de eerste twee.
AfbeeldingAfbeelding

Vervolgens droogt men de tonijn in de openlucht in de volle zon gedurende een 15 tot 20 dagen... Hoe hoger de kwaliteit hoe langer de droging..

Hierna worden de stukken met de hand in kleinere blokken gesneden en nog eens mooi gereinigd van eventuele vervuiling tijdens het verblijf in de buitenlucht en zon.

Afbeelding

Het meest typische recept in Spanje met Mojama is flinterdun gesneden Mojama met wat goede olijfolie en dat samen met een amandel..... Simpel maar heerlijk....

Ik ben dus op zoek naar recepten die jullie misschien kennen gemaakt met dit product.... Ben benieuwd.... het is namelijk in Spanje een delicatesse en hier in Nederland vrij onbekend, zelfs al eens on-Nederlands genoemd..... Ikzelf ben er wild op...... :oops: :oops:

jeroenbr

Re: Ik zoek Mojama recepten

Bericht door jeroenbr » 13 apr 2009, 22:38

Oke, ik ben zeer benieuwd. Ik ga morgen een aantal in de pekel zetten. Nou is mijn vraag, wat is een mooie vervanging voor het "buiten hangen" ? We hebben deze dagen natuurlijk heel mooi weer. Maar stel dat het snachts een keer gaat regenen? En heeft nederland het goede klimaat ervoor? Ik ben benieuwd naar je reactie!

Maurits

Bericht door Maurits » 14 apr 2009, 07:51

Je kan het beschut (in een schuur/onder een afdak) buiten ophangen, buiten bereik van katten. Of als je de ruimte hebt, kan het ook in een wijnklimaatkast, wel een voor rode wijn. Over het NLse klimaat. Ten eerste, de perfect droog-omstandigheden zijn:
- luchtvochtigheid 70-80% (dat is het bijna altijd in NL)
- temperatuur tussen de 12-15C, uitschieters naar 25C zijn acceptabel, en naar 8C ook.
- temperatuur moet zo min mogelijk schommelen
- er moet luchtcirculatie zijn, zoals wind.
- uit de zon

Ik heb even de KlimaatAtlas van het KNMI nagekeken, en de perfecte omstandigheden vind je:
in de maanden april, mei, juni, september en oktober, in plaatsen aan de kust.

Ik denkt trouwens dat je voor receptideeën een opzoek moet gaan naar bottarga-recepten. Dat heeft een vergelijkbare smaak.
When there's smoke, there's flavor (Colgin)

aRRigOO
Contacteer:

Bericht door aRRigOO » 14 apr 2009, 14:55

In het eerste Moro kookboek staan een aantal recepten met Mojama. Heb er al eens een paar van gemaakt. Is inderdaad heerlijk; kan me voorstellen dat je er gek op bent,

andalucia
Contacteer:

Bericht door andalucia » 14 apr 2009, 15:05

aRRigOO schreef:In het eerste Moro kookboek staan een aantal recepten met Mojama. Heb er al eens een paar van gemaakt. Is inderdaad heerlijk; kan me voorstellen dat je er gek op bent,
Ja, zo gek er op dat ik het verkoop..... :P :wink: Vandaar ook dat ik poog zoveel mogelijk recepten bij elkaar te zoeken.. Heb wel iets maar hoe meer de beter, en inderdaad bottarga recepten kunnen ook..

cyrano
Contacteer:

Bericht door cyrano » 14 apr 2009, 17:50

Mij was 't in ieder geval ook volslagen onbekend. En dat is niet omdat ik nooit in Andalucia kom. Interessant.

Kan je dat ergens in België ook kopen, liefst het Antwerpse, of reikt je commerciële slagkracht voorlopig nog zo ver niet?

andalucia
Contacteer:

Bericht door andalucia » 14 apr 2009, 17:57

Volgens mij kan je dat beslist ergens in België kopen... Maar de post doet wonderen vandaag de dag...ook de Belgische :P

cyrano
Contacteer:

Bericht door cyrano » 14 apr 2009, 23:48

andalucia schreef:Volgens mij kan je dat beslist ergens in België kopen... Maar de post doet wonderen vandaag de dag...ook de Belgische :P
Daar geloof ik nu eens niks van. De Belgische post kan niet eens ordentelijk een pakje bezorgen, laat staan wonderen doen ;-)

Eens vragen in de Spaanse speciaalzaak "De Olijfboom", zal misschien een goed startpunt zijn.

roland

Bericht door roland » 17 apr 2009, 22:10

wist niet wat het was krijg morgen een stukje binnen van mijn visboer ben benieuwd
het is in idergeval niet goedkoop 44 euro de kilo
het word verkocht in stukken van 200 gram
als ik het wat vind ga ik er ook mee stoeien

Cees
Contacteer:

Bericht door Cees » 17 apr 2009, 22:22

Ik ken het ook niet, lijkt me wel leuk om eens mee te stoeien.
Volg me op Twitter: http://twitter.com/CeesCook

andalucia
Contacteer:

Bericht door andalucia » 23 apr 2009, 08:55

roland schreef:wist niet wat het was krijg morgen een stukje binnen van mijn visboer ben benieuwd
het is in idergeval niet goedkoop 44 euro de kilo
het word verkocht in stukken van 200 gram
als ik het wat vind ga ik er ook mee stoeien
is dat toevallig een visboer uit Scheveningen....

roland

Bericht door roland » 23 apr 2009, 10:29

ja klopt seafood centre
ik vond het nou niet echt top
was heel droog
heb het ook gegeten met olijfolie zoals beschreven maar vond het nog steeds niet echt wat
maar wel leuk om zelf is mee te stoeien

andalucia
Contacteer:

Bericht door andalucia » 23 apr 2009, 10:42

roland schreef: was heel droog
Daarom heet het ook Luchtgedroogde Tonijn :P . En tsja niet iedereen vind alles gelijk lekker..

roland

Bericht door roland » 23 apr 2009, 22:29

iedereen had het geproeft in het bedrijf en niemand zij zo dat is lekker
het is gewoon een produckt wat je lekker moet maken
is niet erg maar alleen voor dat geld vind ik het niet waard
dat is mijn mening

cyrano
Contacteer:

Bericht door cyrano » 24 apr 2009, 09:00

Ik hen een aantal mensen laten proeven. Meest opmerkelijke is, dat mensen die niet echt voor vis zijn, het nog lusten. En een vriend die chef is, zag er meteen mogelijkheden in. Maar je moet er vooral echt goede olijfolie bij hebben, anders wordt het saai...

Plaats reactie