the flemish primitives

Het forum voor jamsessies & workshops op culinair gebied.
Plaats reactie
chef-dave
Contacteer:

the flemish primitives

Bericht door chef-dave » 17 sep 2008, 14:05

We are proud to announce you the first edition of the event: The Flemish Primitives, focused on foodpairing. The event will take place the 5th of January 2009 in Bruges, Belgium.
As we get that many positive reactions on our foodpairing website and request to obtain more information, recipes, we had the idea to organise an event where we invite some of the best chefs in the world, together with some of the top food companies worldwide and local.
The idea of the whole day is to show all possibilities of foodpairing, in the morning we have a masterclass. In the afternoon 11 chefs will prepare 11 dishes each time based on a foodpairing performed on one of the products of the companies participating.
So you will see Sergio Herman of Oud Sluis (3*) making a foodpairing around fish, Peter Goossens of 't hof van cleve (3*) with bell pepper coulis, Geert Vanhecke of De Karmeliet (3*) with almond thins,... Click on the poster to detect more participating chefs
You will have the opportunity to taste all this dishes, to meet the companies, to experience flavours and new insights on onion and vanilla presented by Symrise.

We are also honoured mr Heston Blumenthal of The Fat Duck accepted to be our guest of honour.

And more follows...

I invite you to have a look at the website of the event (you can also order tickets online, there are already 600 tickets sold from the 1300 seats, so be quick...)
http://www.theflemishprimitives.com/

Afbeelding
Het gras is steeds groener aan de andere zijde. Helaas is het dan ook meestal kunstgras!
Dave

Cees Timmerman
Contacteer:

Re: the flemish primitives

Bericht door Cees Timmerman » 19 sep 2008, 07:17

Ziet er heel interessant uit. Ik denk er over om te gaan. Wel een aardige toegangsprijs, 245 euri p.p.

Cees Timmerman
Contacteer:

Bericht door Cees Timmerman » 31 okt 2008, 13:48

Ik ben blij :D Toch maar twee tickets gekocht voor mij en m'n maat. Het programma ziet er erg interessant uit, ik ben benieuwd

marcin
Contacteer:

Bericht door marcin » 31 okt 2008, 18:27

heb ook tickets! :) :) :)
iedereen ziet wanneer ik dronken ben, maar niemand ziet wanneer ik dorst heb!

nbakker

Bericht door nbakker » 09 nov 2008, 00:09

ik heb geen kaarten nodig.

ik zit op hotelschool in brugge en ga daar assisteren met de klas :D

Cees Timmerman
Contacteer:

Bericht door Cees Timmerman » 15 dec 2008, 08:28

En de zondagavond ervoor lekker dineren bij Oud Sluis, best vermoeiend, die drukke invulling op de spaarzame vrije dagen.

Maurits

Bericht door Maurits » 15 dec 2008, 09:27

Ja Cees, life's a bitch... :D
When there's smoke, there's flavor (Colgin)

yrtsap

Bericht door yrtsap » 17 dec 2008, 17:04

ik ben ook uitgenodigd! :mrgreen:

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 09 jan 2009, 08:53

Hoe is het geweest?
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 09 jan 2009, 08:57

"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

Cees Timmerman
Contacteer:

Bericht door Cees Timmerman » 09 jan 2009, 10:13

Voor iedereen die niet geweest is:jullie hebben wat gemist....
Memorabele momenten waren voor mij: de bonbons van Dominique Persoone: een vrouwenborst in bonbonvorm met een pipet met imitatie moedermelk, bonbon met vulling van wheatgrass, opeten terwijl er in de zaal parfum van gras wordt rondgespoten en er een film met een grasmaaier afgespeeld wordt. Bonbon met zeewater en oesterextract: opeten terwijl er via grote ventilatoren een zeebries door de zaal wordt geblazen en er een oesterparfum in de zaal hangt. Daarna allemaal een lolly die een fluoriserende stof bevatte die ook voorkomt in de lichamen van diepzeevissen, toen heel de zaal zijn lolly ophad ging het licht uit en een blacklight aan: 1000 mensen met geelgroen fluoriserende tanden, lippen en tongen, een bizar gezicht.
Verder was het aandoenlijk om te zien hoe een grote chef als Geert van Hecke zo zenuwachtig kan zijn op een podium, hij trilde als een riet.Ik werd helemaal stil van de presentatie van een dessert van Roger van Damme, wat een kunstenaar.
Mijn persoonlijke helden Andrew Dornenburg en Karin Paige waren er ook om wat te vertellen over hun boeken, oa culinary artistry en de flavour bible, het is al vaker geschreven: elke kok moet die boeken in zijn bezit hebben, een schat aan informatie.
Mooie demo's van Sang Hoon Degeimbre, Viki Geunes, Sergio, Peter Goosens en anderen.
In een van de pauzes gratis frieten met een soort pindasaus van chocolade en mayo van Heston Blumental.
En als klap op de vuurpijl een leuk vraaggesprek met Heston Blumenthal en een presentatie van Albert Adria van zijn nieuwe dessertboek. Hij vertelde dat ze bij El Bulli een kok in dienst hebben die de hele dag niets anders doet dan krokantjes in de ezidri maken, wat een leven.
Kortom een onvergetelijke dag met een bijzonder interessant onderwerp : foodpairing.
Volgend jaar komt er waarschijnlijk een herhaling en is het thema het gebruik van moderne apparatuur in de keuken, ook super zou ik zo zeggen

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 14 jan 2009, 22:29

Ik hoorde, dat einde van de februari een dvd uitkomt van het hele verhaal en een boek...
www.koksforum.nl

Cees Timmerman
Contacteer:

Bericht door Cees Timmerman » 14 jan 2009, 23:35

Klopt. In ieder geval krijgen alle aanwezigen (waaronder ik gelukkig) de dvd en het boek bij verschijnen toegestuurd. Ik wacht in spanning af...

jeroenbr

Bericht door jeroenbr » 14 jan 2009, 23:38

Jammer dat ik in drenthe woon en dat het gewoon onmogelijk is om naar zoiets toe te gaan :(

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 16 jan 2009, 12:54

www.koksforum.nl

Cees Timmerman
Contacteer:

Bericht door Cees Timmerman » 13 jun 2009, 06:34

Gisteren, at last, het boek met de dvd binnen gekregen. Mooi boekje met oa alle recepten die op de dag gedemonstreerd zijn.
Nog geen tijd gehad om de dvd te bekijken.
Ik zou zeggen: allemaal sparen en volgend jaar naar de Flemish Primitives, prachtig evenement, volgens mij de top in de benelux.

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 13 jun 2009, 15:04

ben benieuwd of het leuk is, die DVD.
www.koksforum.nl

NicoV

Bericht door NicoV » 14 jun 2009, 14:01

Waar kan je het boek kopen samen met de DVD ?
Nicov
Food and Taste All The Way !

Cees Timmerman
Contacteer:

Bericht door Cees Timmerman » 15 jun 2009, 18:50

Dvd is leuk, geeft een mooie impressie van ongeveer 15 minuten. Het mooiste van de film is wel dat ik en mijn maat in beeld komen :D .
Ik denk niet dat het boek in de handel komt, wat ik begreep is het gemaakt voor de deelnemers aan het congres.

SidFrisjes

Bericht door SidFrisjes » 01 dec 2010, 11:33

Boek is/was via webshop te bestellen. Kijk al uit naar volgende editie met oa Rene Redzepi van Noma... Deze keer op 14/3 in Oostende en niet in Brugge.

Plaats reactie