"Uitlekken" taart na invriezen

Heb je vragen die betrekking hebben tot je huiswerk van school of opleiding? Stel ze hier. Volg de instructies voor een uniforme eenheid op het forum.
Plaats reactie
videomike219

"Uitlekken" taart na invriezen

Bericht door videomike219 » 14 jul 2014, 21:28

goedendag,

Ik heb een heerlijk recept voor een vruchten kwarktaart. Maar als ik deze invries om later te ontdooien loopt het vocht eruit.
Ik heb al verschillende bindmiddelen gebruikt en verschillende producten maar het gebeurt elke keer.

Kwark(mager, vol en hangop geprobeerd), aardbei, honing & gelatine is de basis voor de vulling.
Ik heb agar agar, pectine geprobeerd. werkte niet. Maizena en aardappelzetmeel ( werkt wel maar smaakt voor geen meter zelfs na koken) geprobeerd en ook de emulgator GMS. geen succes.!

Iemand nog andere tips op dit te voorkomen? Uiteraard het liefst zonder de smaak aan te tasten!

ik hoor het graag

mvg,
Mike

xavierc
Contacteer:

Re: "Uitlekken" taart na invriezen

Bericht door xavierc » 14 aug 2014, 09:29

welke is je invriestemperatuur?

videomike219

Bericht door videomike219 » 14 aug 2014, 09:32

Verschillende temperaturen. Van -14 tot -20

xavierc
Contacteer:

Bericht door xavierc » 14 aug 2014, 09:58

Je gebruikt een shockvriezer om verse producten of componenten zo snel mogelijk tot in de kern te bevriezen. Het invriezen met een shockvriezer is de beste manier om producten in te vriezen. In de betrekkelijk korte tijd - van 1 tot 4 uur - worden producten ingevroren bij een temperatuur van -40 ° C. Door het snelle invriezen zullen de ijskristallen die in een product ontstaan veel kleiner zijn, waardoor de cellen in het product in tact blijven. Hierdoor verlies je veel minder vocht bij het ontdooien.

Een shockvriezer heeft dezelfde afmetingen als een diepvrieskast of een kleine koelkast. Er bestaan twee verschillen tussen een shockvriezer en een diepvrieskast.
- Een shockvriezer vriest producten versneld in bij een temperatuur van -40 °C.
- In een shockvriezer bewaar je geen producten.
Een shockvriezer koelt producten met koude lucht versneld terug van +100 °C tot -40 °C binnen 1 tot 4 uur. Ze blazen met hoge snelheid zeer koude lucht over het voedsel en ontnemen het letterlijk de warmte. Zodra het voedsel uit de bacteriologische gevarenzone is, schakelt de vriezer over op de bewaarstand en houdt het voedsel op -18 °C. Als de producten eenmaal (versneld) zijn ingevroren, haal je ze eruit en bewaart ze in een gewone diepvrieskast.

videomike219

Bericht door videomike219 » 14 aug 2014, 16:22

Bedankt voor de info!

Zijn er ook andere manieren mogelijk indien er geen shockvriezer aanwezig is? Bijvoorbeeld door bepaalde toevoegingen aan het recept te doen die dat proces tegen gaan? Uiteraard zonder de smaak te veel te beïnvloeden. Ik hoor het graag

xavierc
Contacteer:

Bericht door xavierc » 14 aug 2014, 18:58

ik vrees van niet. zo koud/hard/snel mogelijk invriezen zodat de ijskristallen zo klein mogelijk blijven...

Plaats reactie