Restaurant opzetten in Finland

Heb je vragen die betrekking hebben tot je huiswerk van school of opleiding? Stel ze hier. Volg de instructies voor een uniforme eenheid op het forum.
Snaak

Restaurant opzetten in Finland

Bericht door Snaak » 17 apr 2014, 16:45

Goedemiddag,

Ik ben woonachtig in Finland en heb de wens om hier een restaurant op te zetten.
Heb me al wat ingelezen in de materie, en laat me voorop stellen dat ik me zeer bewust ben van de negatieve kanten van het vak.
Ik verwacht zeker niet in 1 poging een succesvolle zaak op te richten en hoop daarom hier veel te leren alvorens me in het avontuur te storten.

Nu zit het zo: Het begon met een idee van mijn schoonvader. Hij is een zeer geleerd mens met een achtergrond in politiek en een passie voor koken en lekker eten en drinken. Volgend jaar stopt hij met werken en heeft altijd de droom gehad een eigen restaurant te beginnen en heeft mij gevraagd hem daarin te ondersteunen. Waarom ik? Ik bezit de zelfde passies als hij, maar kom uit een sales en marketing achtergrond.
Daarnaast is het voor mij ook aantrekkelijk aangezien ik eigenlijk ook op zoek ben naar een nieuwe baan, en om weer voor een baas te gaan werken zie ik niet zitten. Samen een familie bedrijf starten lijkt dus een goed idee. Lijkt..

We zijn beide redelijke koks (als ik dat van mezelf mag zeggen) maar hebben absoluut geen enkele opleiding gevolgd op dit vlak. In het begin zal het de bedoeling zijn dat we zelf de keuken runnen, maar ik sluit niet uit dat we een kok zullen inhuren.
Nu is het niet zo dat we een hoogwaardig 3 sterren restaurant willen opzetten hoor, eigenlijk willen we het redelijk simpel houden qua menu en concept, de dingen die we zelf lekker vinden en leuk vinden om te maken aanbieden aan het publiek in een leuke, relaxte setting.

Ik gebruik de term restaurant maar ik weet eigenlijk niet of dit de juiste benaming is. Wellicht is Taverne een betere term? Denk vooral aan een kleine kaart: soepen, salade's, uitsmijters, pannenkoeken, tosti's, een stukje vlees en misschien zelfs een broodje shoarma.
Een echte rode draad mist nog in het concept, maar het idee is dat er vooral (makkelijke) Nederlandse gerechten op de kaart komen te staan.
Daarnaast willen we ook een tapvergunning aanvragen, dus een bar met een grote selectie van buitenlandse bieren en wijnen hoort er ook bij.

Dus even in het kort:
Nederlander zonder achtergrond in Horeca wil samen met zijn Finse schoonvader een taverne/restaurant/bar opzetten in Finland met voornamelijk Nederlandse gerechten op de kaart.

Klinkt als een goed begin van een slechte grap. Nu had ik van jullie willen horen of dit inderdaad een grap is en het gewoon niet moet doen of is er toch een kansje van slagen?
Welke tips moet ik zeker in mijn achterhoofd houden? Zijn er anderen hier welke hetzelfde hebben geprobeerd? Vragen of opmerkingen?
Ik lees ze graag :)

Voor nu bedankt voor het lezen, en ik kijk uit naar jullie reacties!

Plaats reactie