Alcoholvrije alternatieven aanbieden aan de horeca, hoe?

Heb je vragen die betrekking hebben tot je huiswerk van school of opleiding? Stel ze hier. Volg de instructies voor een uniforme eenheid op het forum.
Plaats reactie
kellyg

Alcoholvrije alternatieven aanbieden aan de horeca, hoe?

Bericht door kellyg » 17 feb 2012, 14:48

Hallo,

Ik zal mij even voorstellen. Mijn naam is Kelly en ik doe de opleiding communicatiemanagement, laatste jaar.
Ik loop stage bij een erg inspirerende organisatie en binnen die organisatie werk ik aan een leuk project.
Jongeren drinken alcohol, vaak in grote hoeveelheden en zien hier de gevolgen niet van in. Al jarenlang probeert men het drinkgedrag van jongeren terug te dringen maar alcoholpreventie schijnt niet erg effectief te zijn. Daarom is er een nieuwe manier gevonden, het alcoholvrije aanbod in de horeca vergroten, zodat jongeren (en natuurlijk ook andere doelgroepen) meer te kiezen hebben. Soms krijg je niet meer dan een frisje of water, als alcoholvrij alternatief.

Een enthousiaste kok heeft, samen met een kennisinstituut, een aantal recepten ontwikkeld. Het gaat om alcoholvrije cocktails met een extra bite. Iedere cocktail heeft zijn eigen smaakbeleving en aparte ingredienten. Zo zijn er cocktails die eerst bitter dan zuur en als laatste pittig is, voor de ultieme smaakbeleving of worden er 'eetbare' bloemetjes toegevoegd. Noem maar op. Het zijn dus niet 'zomaar cocktails'.

Onze alcoholvrije cocktails zijn steeds vaker te vinden op evenemten en activiteiten maar het is nu de bedoeling dat ze geintroduceerd worden in de horeca, wat een echte uitdaging zal zijn. Want, hoe krijg je de horeca zo ver? Het doel is dat de alcoholvrije cocktails als 'nieuwe categorie' worden toegevoegd aan de menukaarten van de horeca. De horeca mag dan zelf kiezen welke recepten zij in hun menu op willen nemen en willen schenken aan hun klanten. De horeca kan gewoon de cocktails in hun menu opnemen, als ze wel de productnaam eraan verbonden houden.

(de naam van de cocktails noem ik liever niet, ik ben hier puur om informatie te vragen en niet om het product te 'verkopen')

Jullie zijn allemaal ervaren binnen de horeca en daarom ben ik op zoek naar meningen/ visies en adviezen van jullie 'experts'. Hoe kijken jullie tegenover de komst van deze cocktails binnen bijvoorbeeld de horecagelegenheid waar je werkzaam bent?

Op welke manier worden 'nieuwe producten' meestal aan de horeca aangeboden en wat trekt de horeca over de streep om die producten wel/ niet in hun assortiment op te nemen?

Denk je in; Als ik met het verhaal kom om de alcoholvrije recepten op de menukaart te zetten en jullie ze schenken aan klanten. Zou je dat aanbod afslaan of ben je geinteresseerd? Wat trekt een horecaondernemer nou over de streep heen om het te doen?

Alle inbreng is welkom :D

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Re: Alcoholvrije alternatieven aanbieden aan de horeca, hoe?

Bericht door Leo » 17 feb 2012, 15:35

Ik weet sowieso van 2 restaurants die het aanbieden "sap arrangementen / alcoholvrije cocktails".
Mij lijkt het wel een bepaalde toekomst kunnen hebben. Zelf gaat mijn voorkeur uit naar wijn.. maar..ik kan me voorstellen als je niet drinkt, of moet rijden, dat je wat anders dan fris wilt.
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

sjaak

Re: Alcoholvrije alternatieven aanbieden aan de horeca, hoe?

Bericht door sjaak » 21 feb 2012, 06:58

wij hebben (aangezien we in een kantoren complex zitten) tot 17.00 een alcohol vrij policy
we hebben van alles geprobeerd ( alcoholvrije wijn, verse ijsthee passend bij de gerechten, combi suggestie's met b.v. bionade, ijsthee, e.d.)
maar onze ervaring is toch dat gasten vooral kiezen voor de bekende frisdranken of water.

tip die ik je mee kan geven zorg dat het per glas verpakt is en dat het te koop is met een max. van een 6 pack
horeca vind het niet erg om te experimenteren maar heeft geen zin om eerst kratten of pallets in te moeten kopen.
als ze nog niet weten of het product aanslaat.

Plaats reactie