Jaarwerk Zaaltheorie help

Heb je vragen die betrekking hebben tot je huiswerk van school of opleiding? Stel ze hier. Volg de instructies voor een uniforme eenheid op het forum.
Plaats reactie
MisterJenzzz

Jaarwerk Zaaltheorie help

Bericht door MisterJenzzz » 06 apr 2010, 20:50

Hallo iedereen,

Ik ben Jens en kzit op de Hotelschool 'Ter Groene Poorte' en heb wat vraagjes voor mijn jaarwerk van zaaltheorie.
We moeten dus een onderdeel van drank volledig uitwerken. Ik heb dus likeuren op basis van kruiden.
Nu heb ik al veel gevonden door even rond te googelen enzo. Maar er zijn me toch nog wat dingen onduidelijk.

Wat is de dienst van deze drank?

Hoe zou jij beschrijven wat een likeur op basis van kruiden is?

Alvast bedankt!
Jens

berexstone

Re: Jaarwerk Zaaltheorie help

Bericht door berexstone » 11 apr 2010, 12:37

Kruidenlikeuren zijn al zéér oud en werden ontwikkelt door monnikken in vooral Frankrijk.
Er bestonden in die tijd nog geen ziekenhuizen zoals we die nu kennen, dus kwamen zieken in kloosters terecht. Daar werden ze verzorgd door hetzij monnikken of nonnen, afhankelijk van de kloosterorde.
Het bekendste geneeskrachtige drankje zijn de kruidenlikeuren van de (zeer gesloten) monnikkengemeenschap in de "Chartreuse", nabij Grenoble. Het klooster ligt in de bergen dus er groeien kruiden.

In principe veelal dezelfde als Marc Veyrat ook gebruikt, haha. Alleen hier zitten er zo'n 70 in de drank. De 'groene' Chartreuse is een commerciële versie (55% alc.vol.) van het échte werk : de "Élixer des Pères Chartreuse".

Deze kruidenlikeur heeft, heb ik zelf ondervonden, échte geneeskrachtige werking. Het heeft 70% alcohol, is vrij kostbaar en is een afstammeling van de geneesmiddelen van toen. Ook Italië en Spanje kenden toen al kruidenlikeuren, evenals de Balkanlanden. Later werd het principe van kruidenlikeur ook naar Duitsland en Nederland gebracht met respectievelijk Jägermeister en Beerenburger.

Tegenwoordig zijn de drankjes 'in' om de maaltijd af te sluiten of voor het slapen gaan. De likeuren schieten dan ook ,net als allerlei micro-brouwerijtjes ook, als paddestoelen uit de grond. Maar de Chartreuse is één van de méést authentieke en oudste. Kijk eens op hun website van Chartreuse, Voiron. Het klooster is overigens niet te bezichtigen, wel de 20km verderop gelegen distilleerderij in Voiron. Doe dat net zoals ik eens op een dag dat het 34° is, dan lig je na de genereuze proeverij een uurtje uitgeteld op het gras onder een dennenboom als je uit de koele dikke muren komt...

berexstone

Re: Jaarwerk Zaaltheorie help

Bericht door berexstone » 11 apr 2010, 13:45

http://www.chartreuse.fr" onclick="window.open(this.href);return false;
Kijk ook eens bij de interressante recepten op basis van de verschillende Chartreuse kruidenlikeuren. Nou ja, op basis, eerder met.

Plaats reactie