Mannen versus vrouwen qua avontuurlijk eten

Heb je vragen die betrekking hebben tot je huiswerk van school of opleiding? Stel ze hier. Volg de instructies voor een uniforme eenheid op het forum.
Plaats reactie
Jordy

Mannen versus vrouwen qua avontuurlijk eten

Bericht door Jordy » 05 mar 2010, 14:43

Hoi,

Ik doe opleiding communicatie en multimedia, jaar 4 (afstuderend)

Ik zou graag willen vragen of het juist is dat mannen minder avontuurlijk zijn in het proberen van nieuwe dingen tegenover vrouwen.
Volgens een (vrij dun) Engels boekje is dit zo, maar omdat dit soort dingen per cultuur verschillend kunnen zijn zou ik graag willen weten hoe jullie dit zo ervaren hebben.

Zelf denk ik dat het wel zo was, maar dat er de laatste jaren wel verandering in is gekomen.

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Re: Mannen versus vrouwen qua avontuurlijk eten

Bericht door Leo » 05 mar 2010, 19:11

vertel eens wat meer onderzoek.
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

Maurits

Bericht door Maurits » 06 mar 2010, 00:13

Jordy schreef:Hoi,

Ik zou graag willen vragen of het juist is dat mannen minder avontuurlijk zijn in het proberen van nieuwe dingen tegenover vrouwen.
Volgens een (vrij dun) Engels boekje is dit zo, maar omdat dit soort dingen per cultuur verschillend kunnen zijn zou ik graag willen weten hoe jullie dit zo ervaren hebben.

Zelf denk ik dat het wel zo was, maar dat er de laatste jaren wel verandering in is gekomen.
Kan je niet beter een vragenlijst afnemen onder een groep mensen? De meningen hier zijn ook niet meer dan anekdotische info.
When there's smoke, there's flavor (Colgin)

sjaak

Bericht door sjaak » 06 mar 2010, 19:03

anekdotische info
wat een geweldige term :D

p.s. back to topic volgens mij maakt het geslacht weinig uit wel de opvoeding.

Jordy

Bericht door Jordy » 08 mar 2010, 09:54

Mijn onderzoek gaat voornamelijk over de mogelijkheid om smaak(proeven) toe te passen in merkbelevenis, met als subdoel een nieuwe competentie te maken voor zowel marketeers als cateraars.

Ik onderzoek welke emoties zich kunnen voordoen, en hoe dit bijdraagt aan een merk.

Mijn stelling is namelijk dat als je "iets nieuws" voorschotelt op de juiste tijd binnen een belevenis (zeg een speciale beurs, of bij een stand) dat je dan beter onthoud dan een merk die niets doet.

Als voorbeeld dat ene gerecht wat je ooit ergens hebt gegeten, en je nog alles kunt herinneren (vooral visueel) (dit is trouwens ook wetenschappelijk bewezen). Maar om dit goed te doen, moet je je publiek kennen...

Wat belangrijk is... hoe ver gaan mensen met nieuwe dingen proberen? De stelling uit een paar boeken van mij is dat vrouwen avontuurlijker zijn dan mannen in het proberen van nieuwe dingen; maar dit kan nogal cultuur/plaats gebonden zijn;

Ik denk trouwens niet dat enquetes zo handig zijn ervoor; eerder een diepte interview; maar vroeg me af eigenlijk of jullie hier wellicht zicht op hebben; hoe het vanuit jullie positie dit vormt. Misschien hebben jullie een idee hoe vrouwen en mannen bestellen in jullie restaurant?

Maurits

Bericht door Maurits » 08 mar 2010, 10:21

Diepte-interviews gebruik je als er niet veel bekend is over een fenomeen. Maar ik jouw geval is dat niet zo, er wordt ongeloofelijk veel onderzoek gedaan naar voedselvoorkeuren/voedselgebruiken. En dan wordt er gekeken naar rassenverschillen, sekseverschillen, opvoeding, biologische voorkeuren enz enz. Zie hier: Birch (1999) DEVELOPMENT OF FOOD PREFERENCES, Annual Review of Nutrition, Vol. 19: 41-62. Verder als je wat wilt weten over "avontuurlijk eten", zoek maar eens op scholar.google.nl op "food neophobia", of "food neophilia". Er is genoeg.

En over "iets nieuws voorschotelen"; daar heeft onze 3***-chef Heston Blumental (samen met 2 andere gasten) een mooi wetenschappelijk (ja ja) artikel over geschreven.

Hij laat zien dat de mate waarin mensen nieuwe dingen lekker vinden afhangt van hoe van te voren in woorden uitlegt wat er voorgeschoteld wordt. Zie hier: Martin R. Yeomansa, ,Lucy Chambersa, Heston Blumenthal and Anthony Blakec (2008). The role of expectancy in sensory and hedonic evaluation: The case of smoked salmon ice-cream. Food Quality and Preference, Volume 19, Issue 6, September 2008, Pages 565-573
When there's smoke, there's flavor (Colgin)

Jordy

Bericht door Jordy » 08 mar 2010, 10:30

Kijk fantastisch! :-)

Ik moet zeggen dat mijn engels vrij okay is; maar soms mis je net even die woorden. Denk dat ik hier sowieso een eind mee kom. Heb zelf een aantal van de artikelen van heston verzameld (staan een aantal achter in zijn fat duck cookbook :-))

Heel erg bedankt!

berexstone

Bericht door berexstone » 11 apr 2010, 12:53

JA !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Mannen zijn nu eenmaal (veel) behoudender dan vrouwen als we het over restaurantbezoek hebben. Een vrouw is meestal degene die thuis kookt en heeft geen zin om tijdens een dineetje (dat voor haar dus eigenlijk veel specialer is dan de gemiddelde man) iets te eten dat ze "zelf-thuis-ook-kan-klaarmaken". Dus tournedos, eenvoudig bereide vissen en dergelijke zijn een no-no. Voor de vrouw mag en moet het, terecht, wat avontuurlijker. We hebben hier voor ons tijdschrift "Al Dente" veel onderzoek naar gedaan, weliswaar in Zwitserland, Zuid-Duitsland en Oostenrijk maar dat zou hetzelfde als in Nederland of België moeten wezen. Ook GaultMillau magazine komt tot dezelfde conclusies, alleen die hebben geen internet database archief. "Al Dente" wel, dus kijk eens op : http://www.schweizerillustrierte.ch/essen+trinken" onclick="window.open(this.href);return false;

berexstone

Bericht door berexstone » 11 apr 2010, 13:02

Overigens zijn plaats, sfeer, ambiance cruciaal voor de herrinnering. De beste koks van Nederland kunnen proberen de lekkerste bouillabaisse te maken, en die zal in een blindproeverij lekkerder zijn, maar zal het toch niet halen bij die bouillabaisse die je op een warme zomeravond aan de Middelandse zee in Zuid-Frankrijk gegeten hebt. Hetzelfde geldt voor raclette of kaasfondue in de bergen tijdens de wintersport, een eenvoudig gebakken zeetongetje of andere vis in een restaurant in Scheveningen of Oostende met uitzicht op de vissersafslag en vissersboten..... etc. etc. etc.

Plaats reactie