18 en nieuw in de keuken.

Heb je vragen die betrekking hebben tot je huiswerk van school of opleiding? Stel ze hier. Volg de instructies voor een uniforme eenheid op het forum.
Plaats reactie
art09

18 en nieuw in de keuken.

Bericht door art09 » 18 feb 2010, 13:41

Beste allemaal,

Ik ben 18 jaar en woon in utrecht. Ik heb vanaf mijn 17de een heel andere opleidingsvorm gedaan, ICT wat vooral bureauwerk inhield. Dit vond ik helemaal niks en toen heb ik een opleidingstest gedaan waar toen uit bleek dat keukenwerk (kok) heel geschikt is voor mij.

Na het vmbo dacht ik al langer over een koksopleiding wat er dus uiteindelijk niet van is gekomen. Ik zit nu momenteel niet op school en ik wil vanaf september een koksopleiding doen. Voor die tijd zou ik wel graag als ambulant medewerker ergens willen werken. En ik heb al een paar niet al te culinaire zaken opgezocht en achteraf een sollicitatie met cv te sturen.

jammerlijk genoeg heb ik op 18jarige leeftijd nog geen keuken baantjes gehad, en staan dus ook niet op mijn cv.

Ik ben bij 4 bedrijven geweest, en alle 4 schijnen ze niet genoeg onder de indruk te zijn.
Misschien komt het wel door de formaliteit die ik uit de ict heb opgepikt. Wat hoort er dus ongeveer in een sollicitatiebrief te staan aan een chef of keuken personeelsmanager. Is het als ambulant uberhoud nodig om achteraf na een bezoekje nog een brief te sturen. Kortom, hoe kan ik me als student verkopen met een cv waar niet duidelijk is hoe ik als kok bezig ben.

En wat voor soort keukens zoeken vaak opleidende studenten?
Ik neem aan dat het blijft bij het frituren en maken van koude gerechten.

Ik kan redelijk ruim koken voor een beginner en ben niet iemand die de tandjes er vanaf loopt onder fysieke druk. Maar ik weet niet hoe ik me wat dat betreft kan verkopen aangezien ik het niet echt kan aantonen. Meeste andere baantjes die ik heb gehad waren meestal 20uur contracten (zonder overuren) en ik wil eigenlijk nu fulltime ergens gaan beginnen.

art09

Re: 18 en nieuw in de keuken.

Bericht door art09 » 18 feb 2010, 13:59

als iemand me dus een duidelijk beeld kan geven welke procedure het beste is wanneer ik in mijn geval naar werk zoek.
En op wat voor soort informatie zitten chefs en personeelsmanagers nou eigenlijk te wachten?
Is het wel verstandig om mijn korte ict carriere uberhoud op papier te zetten?

ik kan moeilijk een boel leegheid invullen tussen mijn 17de en heden.

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Re: 18 en nieuw in de keuken.

Bericht door Leo » 18 feb 2010, 17:57

ICT, is in veel gevallen een pre.
Legio koks weten alleen hoe ze op koksforum moeten komen.

Als er iets gedaan moet worden met de techniek, lukt dat vaak niet.

Als je echt wil, kun je het vak snel leren.
Veel koken, leren en doen.

Er zijn ook banen als keukenhulp, zo kun je langzaam groeien.
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

Plaats reactie