Goede messenset.

Heb je vragen die betrekking hebben tot je huiswerk van school of opleiding? Stel ze hier. Volg de instructies voor een uniforme eenheid op het forum.
Plaats reactie
Surksum

Goede messenset.

Bericht door Surksum » 13 dec 2008, 15:40

Ondanks dat ik geen hulp nodig heb voor mijn school of opleiding ofzo denk ik toch dat ik mijn vraag het beste hier kwijt kan.

Ben op zoek naar een leuke betaalbare set keukenmessen.
Hoofdzakelijk voor verse groente en vlees, messen om uit te benen en dergelijke is voor mij overbodig.
Op http://www.surprisekookgerei.nl en http://www.knivesandtools.com heb ik al een beetje rond gekeken maar heb te weinig ervaring om een goede keuze te kunnen maken.

Mijn budget ligt zo rond de 250 euro en de set is puur voor thuis gebruik.

Is deze set de moeite waard? Voor deze prijs kan je imo niet eens een miskoop doen :?

http://www.knivesandtools.com/nl/pt/-am ... -5-dlg.htm

jeroenbr

Re: Goede messenset.

Bericht door jeroenbr » 14 dec 2008, 00:08

Ik denk dat je het beste kan beginnen met het juiste merk te vinden die jou goed past. Bij mij doen wusthof en tojiro het erg goed. Messen zoals sabbatier, global, zwilling, kai-sun en die nieuwe sjonnie boer messen liggen mij totaal niet. Dus het is maar net wat je zelf wil. Op het moment heb ik een 22cm koksmes, een office mesje en een fileer mes van tojiro. En ik ben begonnen met het kopen van het koksmes. Daarna er snel eracteraan een office mesje omdat deze vaak soms wel handiger was. En sinds afgelopen donderdag een fileer mes.

Mijn mening is dat je geen volledige messenset moet kopen. Maar door de jaren heen kwaliteits messen moet gaan verzamelen die jou past.

Surksum

Bericht door Surksum » 17 dec 2008, 10:46

Ik heb op de zaak 2 koksmessen van zwilling en moet zeggen dat ze mij prima bevallen.
Ik heb liever messen met een stalen greep ivm hygiene.
De porsche chroma messen staan me erg aan en denk ook dat ik daar die 3-delige messen set van bestel.

Afbeelding

Geen slechte keuze toch?

Tristan

Bericht door Tristan » 17 dec 2008, 12:04

als ik jou was zou ik gewoon een keer een paar verschillende soorten messen vastpakken. Ik kan je wel zwilling aanraden, omdat ie bij mij lekker in de hand ligt en redelijk betaalbaar is, maar misschien vind jij dat wel helemaal niet.

tegenwoordig heb je wel veel van die setjes met een klein koksmes, kartelmes en office mes en nog zo'n kleine rood tourneer mesje voor een schappelijke prijs. Meer messen heb je niet nodig denk ik, want als leerling laten ze je toch nog geen duur vlees uitbenen :P

Surksum

Bericht door Surksum » 17 dec 2008, 12:20

Zoals ik in mijn startpost al zei, ik volg geen opleiding ofzo maar dit leek me de beste plaats om hierbij om hulp te vragen.
Ik heb op de zaak 2 zwilling messen die ik erg fijn vind, maar ik geef toch de voorkeur aan een rvs greep.
Iemand die misschien nog wat handige links heeft van sites die goede messensets verkopen?

knivesandtools.com en surprisekookgerei.nl ken ik dus al.

sjaak

Bericht door sjaak » 18 dec 2008, 01:24

een mes moet je passen net als een schoen die bestel je ook niet op het internet.
Ga naar een winkel voel het gewicht.
Kijk hoe het in je hand ligt maak een paar x een snij beweging (behorende bij het mes dat je in je handen hebt)
en vergelijk zo alle messen van de soort die je zoekt.
Vraag jezelf af of je met dat mes komende 15 jaar kan doen.
en dat doe je tot je degene hebt die het beste aanvoelt.
Ik heb nog nooit een kok gezien die 1 serie gebruikt van zwilling vind ik het koksmestop van victorinix het zaagmes van klaverblad het visfileermes etc. etc.
het gaat er niet uit hoe het eruit ziet of hoe duur het is maar of jij er 5000000 x de handeling mee kan doen waarvoor het gemaakt is zonder blaren te krijgen (Global) of erachter te komen dat het mes eigenlijk te licht / zwaar is

Plaats reactie