HELP, UITLEG koksopleidingen

Vind of schrijf hier je infomatie over de verschillende cursussen en scholen.
Plaats reactie
stef1tonyhawk

HELP, UITLEG koksopleidingen

Bericht door stef1tonyhawk » 17 nov 2010, 01:54

hoe moet ik beginnen met koksopleiding en waar?
Ik zal mezelf eerst even voorstellen: ben 17, en ben zeer geïnteresseerd en gemotiveerd in het werken in een keuken.
ik maak op het moment mijn havo af, MAAR werk daarnaast al wel voor de laatste 4 maanden ±25 uur per week in een professionele keuken en draai nu al koude kant (voorgerechten dessers, Mise en place) en lunch op zaterdag en zondag in mijn 1tje of met de chef. Het restaurant waar ik nu werk is geen sterrenzaak maar je kan er goed eten voor een eerlijke prijs (vb: Getrancheerde hertenbiefstuk met een port/cranberrysaus 17 euro) en zeer belangrijk alles is vers. de chef leert mij nu al alle basisstof zoals snijtechnieken: jullien, brunoise, chinoise enzovoort :D . Al met al ik ga met sprongen vooruit. nu heb ik zelf al veel onderzoek gedaan en denk dat de Cas spijkers academie goed is voor mij (als jullie een andere suggestie hebben? feel free) zou ik mij daar zo aan mogen melden of moet ik eerst nog een vooropleiding nodig hebben zoals ROC niveau 1? want ik las hier volgens mij ook dat je niveau 1 niet hoeft als je een MBO diploma hebt.

ik wil tot het hoogst haalbare in nederland komen dus SVH meesterkok ( ik weet dat dit tijd en verschrikkelijk veel motivatie vereist maar heb het er voor over)

dus mijn vraag aan jullie, welke stappen zijn voor mij nu het beste om te nemen qua scholen/ opleidingen en hoe zit het allemaal want volgens de ene website gaat het zo en volgens de andere weer ander. dus als iemand het DUIDELIJK aan mij uit zou kunnen leggen zou chill zijn 8)

sjaak

Re: HELP, UITLEG koksopleidingen

Bericht door sjaak » 23 nov 2010, 08:51

De basis leer je op het ROC en je kan inderdaad instromen op niveau 2
aangezien je al wat ervaring hebt en de Havo doet lijkt het me haalbaar om 2 jaar in 1 te doen.
Dit is wel aanpoten want je moet voor 2jaar huiswerk in 1jaar doen
Daarna moet je gewoon het traject volgen want koken leer je vooral in de praktijk.
Als je de zelfstandig werkend koksopleiding bijna afgerond hebt moet je kijken welke vervolg opleidingen er dan zijn en welke het beste op dat moment bij je past.
probeer als leerling in de beste bedrijven te werken hierdoor leer je mensen kennen en zal het makkelijker zijn om door te stromen in de culinaire top.

e.l.vanderveer

Re: HELP, UITLEG koksopleidingen

Bericht door e.l.vanderveer » 07 feb 2011, 21:49

Maar welke opleiding is de beste opleiding? ROC Leiderdorp of Mondriaan Den Haag? Heel graag jullie mening!

Plaats reactie