Uit de communicatie branch om kok te worden?

Vind of schrijf hier je infomatie over de verschillende cursussen en scholen.
Plaats reactie
hobbykokje

Uit de communicatie branch om kok te worden?

Bericht door hobbykokje » 23 aug 2010, 13:33

Beste mensen,

Van kinds af aan is koken mijn passie. Iedereen om mij heen roept al jaren dat ik "iets" in de catering moet gaan doen, kookworkshops geven enz.

Ik werk al enige jaren in de communicatie branche en heb 2 kinderen (ben zelf 34). Aan het twijfelen geslagen of ik wel de rest van mijn leven communicatie wil doen. Ik ben eigenlijk altijd wel met "eten" bezig (en dan niet in de zin dat ik de hele dag zit te eten!).
De vraag is alleen - is het te laat om met 34 jaar het roer om te gooien? Hoe realistisch is dat? Ik ben me ervan bewust dat er elk jaar weer <20-ers afstuderen en instromen. Is passie genoeg? En hoe ziet het leven van een kok eruit? Hoe lang duurt het voordat je echt een zelfstandige kok bent? Ik leg de lat altijd hoog.

Zijn er mensen die ervaring hebben met b.v. Cuise (als kok werken zonder koksopleiding) of Smink Culinair (korte opleidingen)?

Is het mogelijk om als kok te werken zonder altijd 's-avonds te werken? Of zijn er andere moeders die dit combineren met hun rol als moeder, en hoe?
Ik heb kinderopvang voor overdag en werk nu ook, maar ik kan me voorstellen dat de zaken in dit vakgebied anders zijn en ben benieuwd hoe anderen dat ervaren.

Veel vragen...

Hobbykokje

yarrah

Re: Uit de communicatie branch om kok te worden?

Bericht door yarrah » 24 aug 2010, 13:56

Hoi Hobbykokje,

Hier nog zo eentje die niet kan wachten om te switchen en ik ben notabene 43 (auw) jaar (ik ben al 15 jaar gemeenteambtenaar... en dat is meer dan genoeg). In oktober ga ik een opleiding volgen bij Smink en daarnaast maak ik al veel taarten in opdracht. En niet de mooie met fondant beklede biscuittaart, maar hele aparte zoals, de red velvet cake of de hummingbirdcake en andere noord-amerikaanse cakes, taarten en traktaties. De Noord-amerikaanen weten wel wat lekker is, op taartengebied dan, als ik daar op vakantie ben kan ik geen bakery voorbij lopen ze hebben allemaal hun eigen recepten en ik wil ze allemaal wel uitproberen. Koken (vooral de oosterse) en bakken is een grote passie van me, maar ik mis nog teveel technieken voor het grotere werk en ik denk dat Smink me die wel kan leren.
Ik heb wel ideeen om iets te gaan doen met de opleiding. Maar dat vraagt nog heel veel uitzoekwerk en misschien moet ik her en der nog wat stagelopen om ervaringen op te doen.
Of ik mijn baan volledig opzeg is nog maar de vraag een ambetenarenbaan als achtervang is wel zo prettig. Maar goed, zover is het nog niet een ding tegelijk :D eerst de opleiding :D .

Daarom hobbykokje, zou ik gewoon beginnen met de opleiding. Dan zit je in het wereldje en dan begint het wel te rollen. Een goede kennis heeft de opleiding ook gedaan nivo 2 en 3. Heeft door de opleiding al dingen gedaan wat hij niet voormogelijk hield. Hij werkt al regelmatig bij een catering bedrijfje en heeft ook plannen om hierin verder te gaan en minder te gaan werken.
Wij nederlanders willen de weg ze glad mogelijk hebben en alles in te plannen en het zekere voor het onzekere te nemen. Ik heb al besloten om de grote stap te nemen. Mocht het niet lukken, ze kunnen de opleiding niet van me af nemen en zo kan ik thuis de heerlijkste gerechten op tafel zetten :D (is het niet voor niets geweest).

Vrolijke groetjes,

Niels
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Niels » 24 aug 2010, 17:56

Over het algemeen is het als kok hard werken, en niet voor een top salaris, zeker in het begin. Wie weet zijn er wel koks te vinden die bij de gemeente of in de communicatie willen. Kunnen jullie ruilen:-)

Pluter

Bericht door Pluter » 24 aug 2010, 18:50

Moet ik achter je aansluiten Niels?
Mother Nature is the true artist, and the chef is merely the technician. MPW

Will

Bericht door Will » 25 aug 2010, 09:37

Beiden gefeliciteerd met de eerste stappen! Aangezien er ongetwijfeld genoeg personen zijn die jullie alle nadelen van 't vak kunnen vertellen zal ik dat 's niet doen.

Denk voor jezelf goed na waar je jezelf precies ziet werken over een paar jaar: van een (lokaal) restaurantje tot aan de sterrentop, eigen cateringbedrijf, geven van workshops/trainingen etc? Als kok kun je alle kanten op.

Wat betreft het niet 's avond werken is het zo dat dit natuurlijk wel het moment is waarop 9 vd 10 tenten het geld verdient. De meeste eigenaren/chefs willen dus gewoon iemand die de volle dagen kan maken (niet lullen, maar poetsen mentaliteit) , echter er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen te vinden. Er zijn zat scholieren/studenten die ook ergens parttime meeklussen in de keuken, oke het zijn niet de toptenten, maar je kunt je afvragen of je dat met een druk gezin uberhaupt wel wil. Overigens bestaan er natuurlijk ook in instellingskeukens waar je wel 's avonds vrij kan zijn. Of dat de charme heeft die je zoekt is dan weer een ander verhaal.

Wat betreft de opleidingen denk ik dat als je al een goede amateurkok bent en niet twee linkerhanden hebt, een opleiding met name een soort jaar van bezinning en het opdoen van contacten is, dan dat het vakinhoudelijk nou zo nuttig is. Uiteindelijk draait het allemaal om de praktijk en hoe je je daar staande kan houden. Dan komt niet alleen de vakkennis aanbod, maar ook je houding/arbeidsinstelling, snelheid etc. Ik raad jullie om een opleiding niet teveel te zien als 'Als ik het papiertje maar hebt dan komt de baan vanzelf daarna wel' maar meer zoals ik al noemde als een orientatiejaar. Begin nu al te zoeken naar een bedrijf waar je aan de slag zou kunnen/willen. Uit eigen ervaring weet ik dat als je wat ouder bent het niet even makkelijk is om ergens binnen te komen. Je kan zelfs overwegen om áls je die sympathieke restaurateur gevonden hebt die je een kans geeft daar gewoon lekker beginnen te werken en daar het vak (voorlopig) te leren. Succes en voor vragen mag je me altijd een berichtje sturen

hobbykokje

Bericht door hobbykokje » 26 aug 2010, 07:57

Allen,
Bedankt voor de reacties. Ik ben er nog niet helemaal over uit, maar het geeft stof tot nadenken. Altijd goed. En dit soort beslissingen neem je ook niet op stel en sprong.
Misschien inderdaad een goed idee om gewoon de opleiding te doen, volgend jaar, en te kijken wat eruit komt...

Culinaire groetjes,
Hobbykokje

Plaats reactie