vragen over hoe te beginnen

Vind of schrijf hier je infomatie over de verschillende cursussen en scholen.
Plaats reactie
shanisela85

vragen over hoe te beginnen

Bericht door shanisela85 » 18 okt 2009, 16:11

Hoi allemaal,

Ik ben Shani, 24 jaar. Ik wil graag chefkok worden, maar ik weet er niet zoveel vanaf, dus ik heb een paar vragen.

1) Is er een verschil tussen de ROC's in verschillende steden? Zoja, wat is het verschil? Want ik heb in Leiden geinformeerd en kreeg te horen dat het voor 16-jarigen is.

2) Is er zoiets als een hbo opleiding voor chefkok?

3) Of als ik klaar ben met niveau 4 bij ROC, is dat dan genoeg om als chefkok aan de slag te kunnen in een "high class" restaurant?

Alvast bedankt,
Shani

sjaak

Re: vragen over hoe te beginnen

Bericht door sjaak » 19 okt 2009, 18:29

1) Ik vind Leiden een erg prettige school ik weet je leeftijd niet maar 1e en 2e jaars leerling kok zijn meestal rond de 16 tot 20 jaar. of ze komen direct van het vmbo of ze hebben een andere vooropleiding gedaan maar zijn overgestapt.
2) om chefkok te kunnen worden moet je eerst praktijk ervaring en mensen kennis opdoen dit lukt niet in 4 jaar dat krijg je na jaren werken. tuurlijk kan je hogere hotelschool doen en op je 21e ergens als manager willen werken maar dan val je al snel door de mand omdat je gewoon te weinig praktijk ervaring heb en op de hotel school absoluut niet genoeg keuken ervaring opdoet.
3) tuurlijk zijn er uitzonderingen maar voor zeer gedreven mensen is het normaal dat je:
4 jaar leerling wezen doet,
daarna een jaar of 5 als zelfstandig werkend kok alle afdelingen van de keuken zelfstandig leert draaien.
Als je alle facetten van de keuken goed beheerst stroom je door naar souschef (2e man)
En als je daarin uitblinkt komt vanzelf een keer de kans om bij een goed restaurant chefkok te worden.

Plaats reactie