Opleiding mbo kok?

Vind of schrijf hier je infomatie over de verschillende cursussen en scholen.
Plaats reactie
xliiesje

Opleiding mbo kok?

Bericht door xliiesje » 25 aug 2009, 17:34

Hallo allemaal,

Ik begin nu in het 2e jaar van de spw opleiding, en ik vind het eigenlijk helemaal niks voor mij.. wat ik nu wel heel erg leuk vind is koken! dus wat ik dacht is daar een opleiding voor te doen? Alleen heb ik al veel gezien ( zoals zelfstandig werkend kok etc) maar wat houd het allemaal precies in?
En kun je beter bij het laagste niveau beginnen, of is bij elke(bijna) opleiding de theorie(de belangrijkste dingen) hetzelfde?

Iemand tips? En kan iemand mij uitleggen wat het verschil is?
En wat ik ook heel leuk vind is gebakjes en dergelijke..

Ik ben trouwens 17 jaar, en werk al in de keuken van een hotel.. (bastion hotel, niet spectaculair kwa keuken/eten) Maar daar word al het eten de rational in gedaan etc. het principe vind ik heel leuk maar dit niet.. ik wil echt koken!

Ik hoop dat er iemand reageert!

Groetjes,
Lisa

mark_s

Re: Opleiding mbo kok?

Bericht door mark_s » 29 aug 2009, 15:28

Heey Lisa,

Ik doe nu zelf een vorm van spw (onderwijs niveau 4):P daarna hbo docent Gastronomie
Je kunt niet meteen aan niveau 3 beginnen tenzij je al op je middelbare school een examen af hebt gelegd, dus eerst je niveau 2 basis kok halen.
niveau 3 is namelijk wel een niveau waar ze van je verwachten dat je kunt koken en weet waar je mee bezig bent.

http://www.horizoncollege.nl/mbo-studie ... D=34&ViD=8 (dit is de school waar ik het gehaald heb.)

Bij de opleiding Kok (niveau 2) krijg je de basis van het koken en schoonmaken en je doet kennis op van bedrijfsformules.
de opleiding zelfstandig werkend kok is meer de organisatie in de keuken (kosten berekenen en hoe je hier mee moet omgaan) en de gevorderde kooktechnieken. Ook leer je mensen aansturen en zelfstandig dus alles doen.

over het algemeen deed ik met mijn koksopleidingen basis kok en zelfstandig werkend kok de zelfde technieken omdat dit gewoon elke dag terug komt.
de theorie word er wel anders op.

Ik zeg alvast wel...Onderschat het niet..
en ik werk zelf ook met rational en ik ken eigenlijk geen enkel bedrijf die geen steamers heeft.
alles draait om gaarheid en het gaat in zo'n oven gewoon wat preciezer.

Ik begin nu in het 2e jaar van de spw opleiding, en ik vind het eigenlijk helemaal niks voor mij.. wat ik nu wel heel erg leuk vind is koken! dus wat ik dacht is daar een opleiding voor te doen? Alleen heb ik al veel gezien ( zoals zelfstandig werkend kok etc) maar wat houd het allemaal precies in?
En kun je beter bij het laagste niveau beginnen, of is bij elke(bijna) opleiding de theorie(de belangrijkste dingen) hetzelfde?

Iemand tips? En kan iemand mij uitleggen wat het verschil is?
En wat ik ook heel leuk vind is gebakjes en dergelijke..

Ik ben trouwens 17 jaar, en werk al in de keuken van een hotel.. (bastion hotel, niet spectaculair kwa keuken/eten) Maar daar word al het eten de rational in gedaan etc. het principe vind ik heel leuk maar dit niet.. ik wil echt koken!

Ik hoop dat er iemand reageert!

Groetjes,
Lisa
[/quote]
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.

Milou

Re: Opleiding mbo kok?

Bericht door Milou » 25 nov 2009, 18:22

Beste Lisa,

Ik heb zelf ook een opleiding SPW geprobeerd, ik kwam er ook achter dat het niets was voor mij... als ik jou was zou ik daar gewoon mee stoppen, langer doorgaan met iets waar je geen zin in hebt heeft tenslotte weinig nut.

Je zal als kok onderaan moeten beginnen, maar je zou wel contact op kunnen nemen met een ROC bij jou in de buurt of je niet toevallig in kan stromen in niveau 2 en of je de opleiding in 1 jaar zou kunnen doen i.p.v twee jaar.

Je zal je er wel bewust van moeten zijn dat het een totale omschakeling is, en als vrouw is het een tikkie harder werken in die mannenwereld..

In de SPW wordt er op een heel andere manier met elkaar omgegaan, je zal jezelf moeten aanpassen aan de horeca en dit geld ook voor de werktijden enz.

Ik hoop dat je wat aan deze informatie hebt, ik wil geen negatief beeld geven van een leven als kok, maar jou laten inzien dat de switch tussen deze beroepen groot is. Uiteindelijk zal je het toch moeten proberen om er achter te komen of het echt wat voor jou is.

Greetz Milou
Het leven van een kok gaat niet over rozen...

Plaats reactie