Geen lezersmeningen meer op www.lekker.nl

Al het nieuws over de Michelin sterren, Gault Millau, Lekker
Plaats reactie
Leo
Forum Chef
Contacteer:

Geen lezersmeningen meer op www.lekker.nl

Bericht door Leo » 07 jan 2010, 22:35

Op http://www.lekker.nl" onclick="window.open(this.href);return false; kunt u niet langer uw mening geven over het door u bezochte restaurant. Voortaan toont de website uitsluitend nog de in Lekker gepubliceerde recensies. De beslissing om lezersmeningen van de website te verwijderen, betekent niet dat we niet benieuwd zijn naar uw ervaringen. Deze kunt u voortaan mailen naar info@lekker.nl.

Hoofdredacteur Makkie Mulder: ‘Natuurlijk blijven wij ontzettend nieuwsgierig naar de mening van onze lezers, maar wij zullen deze niet meer op onze website publiceren. Door veel anonieme of onder een schuilnaam gepubliceerde reacties ontstaat er namelijk ruis in de reviews waardoor zij hun betrouwbaarheid verliezen en in sommige gevallen restaurateurs onnodig kunnen schaden. Uiteraard blijven wij wél benieuwd naar uw bevindingen in Lekker-restaurants. Wij zien uw mening voortaan graag tegemoet via info@lekker.nl.’

Wilt u toch uw mening online gepubliceerd zien? Dan verwijzen wij u naar onze zustersite http://www.restaurant.nl" onclick="window.open(this.href);return false;.
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

berexstone

Re: Geen lezersmeningen meer op www.lekker.nl

Bericht door berexstone » 07 jan 2010, 23:43

Tja, "Lekker" is een jaarlijkse restaurantgids die de mensen kopen voor de recensies en waarderingen door het team van "Lekker". Michelin en GaultMillau publiceren ook niet de meningen en recensies van lezers op hun sites.
In dezer tijden wil jan en alleman z'n zegje doen op het internet, je houd het niet voor mogelijk hoeveel restaurant en hotel sites er tegenwoordig zijn waar men z'n ei kwijt kan. Vaak gaat dat naast een korte tekst ook met punten. Dan geeft meneer A uit Assen bv een 3.7 (ja, die mensen zijn als ze dan toch aan het recenseren slaan ongelooflijk nauwkeurig), meneer B uit Barendrecht een 8 (want dat is toevallig familie) en meneer C uit Clootwijk een 9.7 (want hij is nog nooit ergens geweest en iedere €urocent was toch wel z'n geld waard zeker...).
Kortom serieuze eetgidsen moeten de lezersbrieven alleen gebruiken als extra info, liefst eigenlijk alleen voor nieuwe of nog niet ontdekte restaurants.

Pinxo

Bericht door Pinxo » 08 jan 2010, 10:27

Maar als "serieuze eetgidsen" hun beoordeling alleen maar bepalen aan de hand van "professionele" beoordelaars volgens een geheime criteria lijst, dan is de mening van de consument dus niet meer relevant.
En toch ben ik van mening dat juist de consument (gast) bepaalt of je ergens wel of niet lekker eet, wel of niet goed bediend wordt, wel of niet waar voor je geld krijgt.

Ik werk voor mensen, mensen die het fijn vinden om een lekker hapje te eten. En ik vindt het fijn om die mensen lekker te verwennen met eerlijk en ambachtelijk eten.
Volgens mij is dat de essentie!

Ik krijg zo langzamerhand het gevoel dat het (de laatste tijd ook op dit forum) alleen nog maar draait om de grote namen, de grote sterren en de grote lijsten en beoordelingsgidsen.

Laten we gewoon weer eens lekker gaan koken met zijn allen! :D

Of in de woorden van mijn gewaardeerde Vlaamse tv-kok, wijn journalist, chemicus en professor Herwich van Hove (van 1000 seconden): "maak er een lekker potje van"

berexstone

Bericht door berexstone » 08 jan 2010, 17:22

Hi Pinxto, allereerst een gelukkig en voorspoedig 2010 toegewenst.
Supersterren, michelinsterren, gaultmillaumutsen..............beroepsdeformatie, Pinxo, beroepsdeformatie...eens aan het tellen gegaan, ik heb sinds 1981 in 8 restaurants gewerkt.....met in totaal 22 michelinsterren....beroepsdeformatie dus, is de diagnose. Toch eens een maandje naar Mandy's, McDonald's, Burger King, Wimpy en Pizza Express moeten gaan, kwestie van even afkicken. Bedankt Pinxo, sta weer met beide benen op de grond nu.
Maar...Herwig Van Hove, zit die niet in de wijn, of zo?

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 09 jan 2010, 08:56

Pinxo schreef:Maar als "serieuze eetgidsen" hun beoordeling alleen maar bepalen aan de hand van "professionele" beoordelaars volgens een geheime criteria lijst, dan is de mening van de consument dus niet meer relevant.
"
die mening is wel relevant..maar... De meeste sites waren niet ingericht om te filteren op waarheid etc..
Niet dat een controleur er niet naast kan zitten.. :)
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

JeroenTrimbos
Contacteer:

Bericht door JeroenTrimbos » 10 jan 2010, 02:22

Internet I.D. kaart maken zodat niemand anoniem kan posten... dan vind ik het wel goed!
Maar niet dat zomaar iedereen iets anoniem kan neerzetten, er zijn er genoeg die hun eigen recensies typen, BAH!

Ik snap Lekker ook best wel. Stel iemand twijfelt tussen 2 restaurants in de Lekker, dan kijk je op de site wat anderen ervan vinden, die wat er het best op staat daar gaat iemand heen. Maar dan moeten de meningen wel echt zijn. Ik zelf krijg veel gasten via de Lekker, had ook positieve reacties op de Lekkersite maar ben blij dat de reacties eraf zijn.

Ik krijg zo langzamerhand het gevoel dat het (de laatste tijd ook op dit forum) alleen nog maar draait om de grote namen, de grote sterren en de grote lijsten en beoordelingsgidsen.
Nou misschien is het je ontgaan, maar nog niet zolang geleden zijn de gidsen uitgekomen, vandaar dat er zoveel aandacht voor was/is.
De grote namen zijn trouwens niet voor niets de grote namen, het zijn mensen die jarenlang keihard hebben gewerkt en ook nog eens heel creatief zijn, daar mag best veel waardering voor zijn. Ook bij veel restaurants die niet in de gidsen staan kun je heerlijk eten, maar je kunt niet een gids met 50000 restaurants maken.
Practice what you preach

Pinxo

Bericht door Pinxo » 10 jan 2010, 10:17

Tuurlijk mag daar waardering voor zijn! helemaal mee eens.
Wat mij tegen staat is dat het alleen nog maar daarover lijkt te gaan! ik kan geen onderwerp openen of er staat een ellenlange lijst met namen en bedrijven uit het buitenland die mij niets zeggen en waar ik ook van mijn leven nooit zal komen.

Ik ervaar het gewoon als een beetje overkill

Ik lees met plezier de eigen eet ervaringen van mensen op dit forum, incl meestal leuke foto's. Dat zegt me iets, dat vind ik boeiend.
lange verhalen over welke grote naam bij welke grote naam stage liep in welk jaar en in welk land vind ik wat veel van het goede...

Ralf_Rabbel

Bericht door Ralf_Rabbel » 13 jan 2010, 17:25

Alles wat met eten te maken heeft is tegenwoordig een grote hype! Koken wordt steeds meer toegankelijk gemaakt door al die tv programmas en tv koks. niet dat dat slecht is. Mensen krijgen nu eindelijk eens een kijkje in de restaurant wereld. maar het opende ook een deur naar mensen die dan denken dat ze verstand hebben van koken en denken dat ze er verstand van hebben.
"lekker" is een onafhankelijk blad. ze mogen niet vertrouwen op mensen die denken dat ze verstand hebben van eten. Ik vind dat ze een hele goede keuze hebben gemaakt door geen lezer recensies meer te plaatsen.
En daardoor krijg je natuurlijk ook al die aandacht voor de grote namen in het vak! Ze verdienen het zeker! het zijn aparte mensen met een ontzettend doorzetting s vermogen, mensen die net zo succesvol zouden zijn in elk ander beroep.
uiteindelijk draait het allemaal om lekker koken. sterrenzaak of niet. bekend of onbekend. zolang we maar lekker blijven koken en onze gasten verwennen zijn wij toch de echte sterren. mensen komen immers terug voor jouw eten.
Eerlijkheid, Passie en de wil om nooit op te geven

Will

Bericht door Will » 14 jan 2010, 01:00

Als het gaat om recensies of kritiek van consumenten is het van belang dat er een kritieke massa is. De meeste sites beschikken over 3-4 recensies per restaurant...als er dan één lovend is, twee normaal en één die het finaal de grond inboort, dan heeft de lezer er weinig aan. Zolang er een wildgroei is van sites zal het niet opschieten met die kritieke massa en blijven we zitten met recensies van familieleden vs. concurrenten of zuurpruimen.

Ondanks dat k wel een fan ben van 'professionele' rencensies en best wil weten waar welke chef vandaan komt en met wie hij heeft gewerkt is de mening van de consument een belangrijk goed. Of ze nou gelijk hebben of niet, uiteindelijk doen zij de kassa rinkelen. De consument kan wel wat geholpen worden in zijn het vellen van het oordeel. Stel als site duidelijke criteria op: wat is een snelle service, wat is klantvriendelijkheid, wat wordt er verstaan onder prijs-kwaliteitverhouding, kindvriendelijke etc.

Plaats reactie