De restaurant gidsen zelf beoordeeld!

Al het nieuws over de Michelin sterren, Gault Millau, Lekker
Plaats reactie
Niels
Forum Chef
Contacteer:

De restaurant gidsen zelf beoordeeld!

Bericht door Niels » 31 aug 2009, 15:20

Kokswereld enquete in dagblad Spits

AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Re: De restaurant gidsen zelf beoordeeld!

Bericht door Leo » 31 aug 2009, 22:13

Leuke vragen niels, ben benieuwd naar de uitslag
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

Niels
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Niels » 13 sep 2009, 19:09

Resultaten enquête "restaurantgidsen zelf beoordeeld"
-Derde driesterrenrestaurant op komst
-Beluga Maastricht favoriet voor derde ster
-Toename van het aantal restaurantgidsen slechte ontwikkeling
-Onduidelijkheid over criteria restaurantgidsen

lees alles over de enquête uitslagen...

Ga direct naar de restultaten

Ga direct naar het persbericht

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 14 sep 2009, 07:53

Mooi gedaan!
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

Maurits

Bericht door Maurits » 14 sep 2009, 08:09

Mooi werk Niels.

Ik vind het wel interessant dat de toename van restaurantgidsen als slecht wordt ervaren. Ik vind dat niet zomaar slecht, nu kan je als consument meerdere bronnen raadplegen en zelf je mening vormen. Het is misschien vervelend voor koks, omdat nu nog meer partijen tevreden moeten worden gesteld.
When there's smoke, there's flavor (Colgin)

Pluter

Bericht door Pluter » 14 sep 2009, 12:30

Maurits schreef:Het is misschien vervelend voor koks, omdat nu nog meer partijen tevreden moeten worden gesteld.
Inderdaad kl*te! Dadelijk moeten we de gasten zelf ook nog 's tevreden houden..... :lol:
Mother Nature is the true artist, and the chef is merely the technician. MPW

Niels
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Niels » 14 sep 2009, 15:00

Meer media over de enquete uitslagen op:
Bekijk het hier

Guido

Bericht door Guido » 14 sep 2009, 20:15

ik vond `t mooi vanochtend die vermelding in de krant :D

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 17 sep 2009, 08:11

www.koksforum.nl

Niels
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Niels » 20 sep 2009, 17:51

S.V.H. Meesterkok, S.V.H. Wijnmeester en S.V.H. Meestergastheer Ton Pinxten reageert op enquête resultaten:

Kom nou, wie bent u om te oordelen of iemand rijp is voor een derde ster? Ik beveel het boek aan over het leven van Bernard Loiseau ” De Perfectionist”, dat zet je weer met beide benen op de grond!. Blijkbaar lopen er in het vak heel veel mensen rond die zich de rol van michelininspecteur aanmeten. Ze lijken erg veel op sommige gasten die wij ontvangen en die zich maar al te graag uitgeven als een kenner of zich voordoen alsof ze de kennis bezitten van een michelininspecteur.

Vaak maak ik hilarische momenten mee wanneer het bestek (per ongeluk) scheef ligt of als je (maar..) twee amuses serveert in plaats van het hele (overdreven) circus dat bij vele restaurants te doen gebruikelijk is. Gasten zeggen dan: niet sterwaardig meneer!! Onzin natuurlijk. Het zijn allemaal zaken die niets met de criteria van Michelin te maken hebben. Zo kan ik nog heel veel voorbeelden geven waar Michelin niet naar kijkt. Ik ben er achter gekomen dat er heel veel misverstanden zijn bij koks en ondernemers rond de creteria die Michelin hanteert. Op pagina 7 van elke gids staan de belangrijkste uitgangspunten. Niets meer en niets minder. Dus stop met het vertimmeren van je zaak voor een half miljoen, stoelen kopen van € 1.000,00 euro per stuk, nieuw servies voor € 45.000,00 of een wijnkaart met minimaal 250 items. Allemaal zaken die niets met een ster of bieb te maken hebben en ze zijn ook niet noodzakelijk voor het verkrijgen ervan.

Zonde van je investeringen en van je energie. Stop die energie nu eens in het creëren van een eigen visie, een eigen signatuur en een eigen kookstijl. Het ontwikkelen van deze zaken is het moeilijkste dat er is en kan een hele leven lang duren. Copieren van kookstijlen en ideeën pakken van anderen heeft Michelin meteen door. Michelin gaat voor originaliteit en een eigen signatuur! Dit zijn criteria waar Michelin o.a. naar kijkt.

Maar oke dan. Ik wens iedereen veel succes en hoop dat dat het gidsenleed meevalt en dat er veel positiefs te melden is en dan vooral natuurlijk via mijn favoriete rode boekje.

Ton Pinxten, Algemeen directeur Landgoed Wolfslaar
S.V.H.Meesterkok, S.V.H. Wijnmeester en S.V.H. Meestergastheer
reacties? , mail mij dan via: info@wolfslaar.com

tekst is aangepast op 21 oktober 2009

Maurits

Bericht door Maurits » 21 sep 2009, 08:23

Ik schrik hier van, wat een zelfvoldaanheid. Alsof gewone mensen, niet-kenners, niet kunnen beoordelen of eten lekker is.....of waar voor het geld is.

En dat veel mensen het verschil niet proeven tussen een 'top'-product en een 'gewoon' product....is omdat in heel veel gevallen een verschil niet echt waarneembaar is (behalve met gaschromatagrafie en olfactorische 'sniffers'...). Veel culinaire snobs zijn al door de mand gevallen in blindproeverijen, met wijnen, gedroogde hammen en wat niet nog meer.

Overal, in welke bedrijfstak dan ook, worden, monopolien als slecht gezien. Ook de michelin alleenheerschappij is geen goede zaak, en ik ben erg blij dat er veel andere gidsen zijn.

Will

Bericht door Will » 21 sep 2009, 15:52

Zeer interessante discussie!! Laat ik maar even wat olie op het vuur gooien :)

Ik vind het namelijk wel meevallen met de voldaanheid van 'meneer Wolfslaar'. Uiteraard is iedereen vrij om zijn mening te geven, maar met de huidige kookhype is het tevens ook een hype om 'feedback' te geven na afloop van het diner. Niks mis mee maar ik heb wel het idee dat men tegenwoordig maar wat roept om het roepen en het onderbouwt met argumentjes rechtstreeks gekopieerd uit Hell's Kitchen of welk reality kookshow dan ook. Dat een chef ook zijn eer verdedigt lijkt mij niet meer dan normaal. Een monopolie op restaurantsbeoordelingen is natuurlijk niet wat we willen, maar op de zoveelste restaurantgids met een nieuwe invalshoek zit ik niet echt te wachten.

Schiet me overigens te binnen dat we nooit meer wat gehoord hebben van 'Het Culinair Genootschaps Heemkerk' dat waren nog 's mooie discussies met 'meneer de veaurzittert' en zijn compaan. Schitterend om hem daarna in 'Wie is de Chef' te zien knoeien. Tegelijk is het CGH ook een prima voorbeeld dat Pinxten's mening onderstreept: beetje stoer lopen doen in de keuken met de chef, in plaats van oprechte interesse tonen in iemands vakmanschap...

Cees Timmerman
Contacteer:

Bericht door Cees Timmerman » 21 sep 2009, 22:50

Ik laat de geschreven restaurant gidsen even buiten beschouwing, maar op de resto gidsen op internet valt natuurlijk wel wat af te dingen. Fraudegevoelig en anoniem, iedereen kan schrijven wat hij wil zonder gehinderd te worden door enige kennis van zaken. Een weerwoord van de chef of restaurateur is moeilijk. Het zou naar mijn mening de restaurant sites een stuk sappiger maken als de horeca mensen de amateur recensenten van repliek zouden kunnen dienen, dan krijg je leuke discussies.
Jammer dat we niets meer van CGH horen, dit crisisjaar had voor sommige restaurateurs aardig opgevrolijkt kunnen worden met de toekenning van een laurierblaadje :D

Will

Bericht door Will » 22 sep 2009, 02:58

Lol Cees!!! Wellicht heb je hier gelijk een gouden idee in handen ;) Met een beetje geluk mag je misschien wel de copyrights van het gouden Laurierblaadje overnemen? Kan Maurits mooi de wisselbeker alvast ophalen bij de voorzitter, hij woont toch om de hoek. Discussies tussen gasten en restaurateurs lijkt mij echt schitterend en dan de mooiste discussies achterin het Gouden Laurierblad 2010 boekje.

Pluter

Bericht door Pluter » 22 sep 2009, 16:04

Cees Timmerman schreef:Ik laat de geschreven restaurant gidsen even buiten beschouwing, maar op de resto gidsen op internet valt natuurlijk wel wat af te dingen. Fraudegevoelig en anoniem, iedereen kan schrijven wat hij wil zonder gehinderd te worden door enige kennis van zaken.
Juist de internetgidsen zijn nou eenmaal wat ze zijn vind ik, namelijk een plek waar ieder zijn persoonlijke mening kan ventileren en zo moet je die ook lezen. Daar zitten nou eenmaal malloten en zeikerds, maar ook trotse familie leden (of zelfs personeel?) tussen die wat schrijven. En helaas soms ook klachten van mensen die niet durven klagen aan tafel of die niet zeurderig willen overkomen in bijzijn van hun gasten bijvoorbeeld.

Ik verbaas me meer over "onafhankelijke" en "objectieve" gedrukte gidsen die een "kwaliteits-beoordeling" maken. Hoewel het uiteraard ook weleens vermakelijk kan zijn.
Qua monopolie vervelend, maar waar: Michelin is momenteel de enige die, mbt dat soort pretenties, de kracht heeft (financieel/organisatorisch/know-how) om een acceptabel product te leveren. Verder doen er een aantal aardig hun best, maar regelmatig op een zelfvoldane toon waar dhr Pinxten nog een puntje aan kan zuigen ;)

JeroenTrimbos
Contacteer:

Bericht door JeroenTrimbos » 25 sep 2009, 12:15

Waar ik echt een gruwelijke hekel aan heb zijn mensen die roepen dat een bepaald restaurant wel/geen ster moet krijgen terwijl ze er zelf NOOIT naartoe zijn geweest! Dat is toch belachelijk! Daarom hebben al die 3 sterren polls e.d. helemaal niks te betekenen! (maar ze zijn wel leuk natuurlijk)
Practice what you preach

Niels
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Niels » 25 sep 2009, 15:22

Het is inderdaad best vreemd dat iedereen, en ik zelf ook, een mening heeft over restaurants waar je nooit bent geweest.

marion

Bericht door marion » 25 sep 2009, 19:51

Ik heb altijd langs de zijlijn gestaan bij dit forum.
Maar voor deze ene keer moet ik toch even iets kwijt.

Wat hebben die gasten van het CGH jullie aangedaan?
Als ik naar die site van hun (het cgh) kijk zie ik niets schokkends.
De bevindingen van een aantal diners met wat foto's, wat is daar mis mee?
Niemand wordt door het slijk gehaald.Juist in tegendeel.
En verder een lijst met evenementen die ik nergens anders op het www vind.
Ik heb die twee laatst meegemaakt in Friesland, en het zijn 2 hele gewone gasten
zonder poespas. Die weldegelijk interesse hebben voor ons beroep.
Na een gesprek met hen zijn we deelnemend restaurant geworden.
Oké laurierblaadjes??? maar is een cijfer beter???
Veel gasten schrijven hun onzin anoniem en niet onderbouwd op de verschillende site's, dat vind ik niet kunnen.
Dat gebeurt niet op deze site, dus vind ik het wel meevallen.
Wij zijn dus deelnemend restaurant van het CGH geworden, en dat heeft ons meer gebracht dan welke
site ook.Vaak worden we bezocht door deelnemers en bezoekers van deze site en dan kunnen we in deze
tijd best gebruiken.

En vinden jullie het gek dat ze niet meer reageren na jullie reacties op het forum.

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 25 sep 2009, 22:15

Leuk dat je een reactie geeft! top!

opzich hebben ze niets verkeerd gedaan. En, de reacties zijn pas gekomen, nadat er opeens geen reacties meer waren.
Het is juist niet zo, dat we niet willen...maar we kunnen niet discuseren met hun, omdat ze niet meer reageren.

Positief is wel dat jullie klanten krijgen door hun. Misschien kan dat het beeld veranderen.
zie topic topic over het genotschap
www.koksforum.nl

Pluter

Bericht door Pluter » 25 sep 2009, 23:15

marion schreef:Na een gesprek met hen zijn we deelnemend restaurant geworden.
Dus we hebben het hier gewoon over een soort club, niet over een gids die "beoordeeld"?

Prima...

Cees
Contacteer:

Bericht door Cees » 26 sep 2009, 00:17

1 ding ben ik wel eens met hierboven genoemde. De reacties waren absoluut niet mild. Daar in tegen waren de berichten van cgh ook wel wat beladen met arrogantie, wat mischien niet zo bedoeld was.
Anyway, ik zou het wel leuk vinden als zij terug zouden komen op dit forum, en dan een van beide kanten een goede discussie maken, op een waardige manier. Aan een goede discussie is niks mis mee, en daar leert altijd iedereen van, ook al zit je soms fout....dat moet niks uit maken....dat hoort erbij.
Volg me op Twitter: http://twitter.com/CeesCook

Bchef1
Contacteer:

Bericht door Bchef1 » 27 sep 2009, 16:51

Imho denk ik dat al die internetsites voor leuk leesvoer zorgen maar ik hecht er weinig tot geen waarde aan omdat er geen controle is op d juistheid van het commentaar. aan de andere kant geeft de mening van een "echte" gast waarschijnlijk meer waarde dan die van een rest.criticus aangezien de eerste elke dag in je zaak zit en de tweede zelden. Ik geef toe dat voor het hogere segment Michelin en Gault M. van hogere waarde zijn dan voor het middensegment. Maar laten we eerlijk zijn: waar eten we nou vaker? Ik denk wel dat al die internetgidsen wel eens wat kritischer mogen kijken naar wat er precies geschreven wordt op hun site. Zowel de overdreven positieve reacties als de zeer negatieve commentaren. (iens bv. is erg slordig/laks met weghalen van duidelijk onjuiste verhalen)
Het probleem ontstaat als gidsen en restaurateurs zichzelf te serieus gaan nemen: bij een slechte recensie ontstaat er een soort van welles-nietus discussie en bij een goede slaat men zichzelf op de borst om vervolgens het jaar daarna door het ijs te zakken. Feit blijft dat de meeste (ook voorname) recensies momentopnames zijn en de redenaties van de recensenten soms ook erg ondoorgrondelijk zijn.
Terecht kan men zich afvragen waarom bv een zaak met 1* niet in de top100 van de lekker staat(of zelfs niet genoemd wordt)
Komt nog bij dat veel grote recencenten een absolute machtspositie hebben: Johannes van Dam kan je zaak maken of breken en wie herinnerd zich de in azijn gedoopte pen van Wim Meij (Alg. Dagblad) nog?
Vraag is dan ook: heeft een Johannes of een Wim meer gelijk dan iemand zonder hoge culi achtergrond? Goed eten gaat over veeel meer dan een mooi bord met dure producten. Ik heb persoonlijk heerlijk gegeten bij Interscaldes of (recent) Niven, het was absoluut bijzonder bij El Bulli maar toch zal ik vooral een diner in zuid-franrijk met 14 man op een boeren veranda met de tafel volgestort met waanzinnige streekgerechten,veel goede wijn en een kaaswagen die bijna door z'n assen ging als een culinair hoogtepunt blijven beschouwen (en toen kwam de dessert wagen: oh my god! burp!...afterdinnermint, sir?)
Ik bedoel maar: ieder heeft een mening, maar wie heeft gelijk?

just my 2 cent

ben eigenlijk wel benieuwd nog naar de reactie van het CGH....en vooral wat zij denken toe te voegen aan het woud van restaurant sites
I love defenseless animals, especially in a good gravy

Niels
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Niels » 27 sep 2009, 20:01

Het refereren aan Wim Meij plaatst alles wel in perspectief.

Pinxo

Bericht door Pinxo » 28 sep 2009, 09:45

S.V.H. Meesterkok, S.V.H. Wijnmeester en S.V.H. Meestergastheer Ton Pinxten schreef: reageert op enquête resultaten:

Kom nou, wie .... rode boekje.

Ton Pinxten, Algemeen directeur Landgoed Wolfslaar
S.V.H.Meesterkok, S.V.H. Wijnmeester en S.V.H. Meestergastheer
reacties? , mail mij dan via: info@wolfslaar.com
Allereerst dit: Ik heb altijd mijn twijfels gehad bij de michelinsterren cultuur. Uit verschillende (ervaren) bronnen gehoord dat het A) ten koste gaat van je gezellige toko en gezellige publiek (ster trekt patsers die alleen maar gezien willen worden) en B) het is een wat arrogante club in een "ons kent ons" wereldje waar het ruikt naar onzuivere praktijken..
Niet mijn visie maar van horen zeggen uit betrouwbare bronnen (in de jaren '90).

Desondanks ben ik het totaal en volledig eens met de uiteenzetting van S.V.H. Meesterkok, S.V.H. Wijnmeester en S.V.H. Meestergastheer Ton Pinxten (wat heeft die mens veel namen zeg :wink: )
Ik vind namelijk dat je
- uitstekende kennis moet hebben van zaken om te kunnen beoordelen, ergo; ervaring in keuken en restaurant
- Onvoorwaardelijke productkennis moet hebben
- Een keiharde betrouwbare en valide lijst van criteria moet hanteren om te beoordelen
- die lijst moet zijn opgesteld vanuit ervaring, kennis en beroepspraktijk

Daarmee is namelijk de Michelinster gedefinieerd tot wat het is, niet meer en niet minder.
Het zijn juist de mythen er omheen die al die vreemde ideeën opwekken, inderdaad en mesje ligt scheef, een amuse te weinig. Of zoals ik laatst nog van een collega kok hoorde: "voor een Michelinster moet je toch ook je eigen brood bakken?" onzin! dat Geurts dit doet en dat velen met hem dit doen zegt niets! Brood bakken is een vak appart wat specifieke machines en lange! rijstijd vereist, zaken die in een restaurantkeuken niet aanwezig zijn dus een kok kan nooit een beter brood maken dan een goede ambachtelijke bakker.

Een wildgroei aan gidsen, blaadjes of welk beoordelingssysteem is mijnsinziens geen goed plan. Althans niet zonder een overkoepelend orgaan die controleert of er een gedegen lijst van criteria is en of er betrouwbaar en valide beoordeeld wordt!
(dat was ook ooit mijn bedenking bij de laurierblaadjes)

Internet beoordelingen zijn onbetrouwbaar en corruptie gevoellig maar derhalve misschien leuk voor consumenten om een avondje uit eten te plannen.

Een beoordeling vanuit een solide organisatie met keiharde beproefde criteria heeft veel meer waarde voor wat betreft de kwaliteit van wat er op en rond tafel plaatsvind.

En of de spruitjes nu bereid worden door een drie-sterren kok of mijn eigen moeder, ik lust gewoon geen spruitjes dus vind ze beide smerig!
Maar ik kan wel zien en proeven hoe het bereid is, hoe het gepresenteerd is en of het een beetje past bij de rest.
En als ik dan op die criteria zou beoordelen dan wint de sterrenkok waarschijnlijk, maar als ik zonder duidelijke criteria ga beoordelen wint mijn moeder, want tja het is toch je moeder niet dan?

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 28 sep 2009, 15:07

@ Pinxo. Idd, had pas ook zo'n discussie met iemand over broodbakken. Het is leuk om je brood te bakken, omdat het heerlijk lekker ruikt. Maar de bakker kan het het best. De visboer kan het beste zijn vis fileren etc.
www.koksforum.nl

Cees Timmerman
Contacteer:

Bericht door Cees Timmerman » 29 sep 2009, 06:20

Helemaal gelijk Leo. De infrastructuur maar vooral natuurlijk de skills van het Vlaamsch broodhuys zal ik nooit krijgen, daarom koop ik het daar. Dimitri maakt gewoon het lekkerste brood van Nederland.

Maurits

Bericht door Maurits » 29 sep 2009, 07:49

Restaurateurs moeten stoppen met zeuren over het feit dat iedereen wel een mening heeft over restaurants en eten, en dat er teveel gidsen zijn.

Uit eten gaan is een van de duurste vormen van vrijetijdsbesteding (in vergelijking met theater, bios, musea etc.), dus verantwoording afleggen aan de man die knaken besteedt bij je tent is normaal. En ook vind ik dat men kritiek als een volwassen vent moet kunnen incasseren.

En de hele tijd het argument dat elke boerelul onzin op het net kan zetten, daar wordt ik zo moe van.....Ga maar een naar IENS en bekijk eens de commentaren voor Wolfslaar, is dat nou zo erg? Zo onredelijk?

Een aanrader voor iedereen die geinteresseerd is in beoordelingen van restaurants, lees eens 'Nooit meer eendeborst' van Hans Auer, voormaling hoofdredacteur en oprichter van Lekker.

Pinxo

Bericht door Pinxo » 29 sep 2009, 09:20

Maurits schreef:Uit eten gaan is een van de duurste vormen van vrijetijdsbesteding (in vergelijking met theater, bios, musea etc.), dus verantwoording afleggen aan de man die knaken besteedt bij je tent is normaal. En ook vind ik dat men kritiek als een volwassen vent moet kunnen incasseren.
Dat doe je als restaurateur dus ook dagelijks en bij elke gast persoonlijk, door de kwaliteit die je voorstaat en de service die je verleent (de cowboys daargelaten)
Elke zichzelf respecterende horecaondernemer doet alles om het de gast naar de zin te maken, wordt blij van leuke producten die die dag in de aanbieding zijn en tovert daar 's avonds een creatief gerecht mee op het bord van de man die de knaken betaalt.

En incasseren als een volwassen vent doet hij ook, als iets terug komt omdat het te rauw, te doorbakken, te koud of gewoon niet helemaal naar smaak was dan krijgt knakenman gewoon een nieuw gerecht en nog een gratis koffie op de koop toe.

Maar als er vervolgens een hele nasleep, geheel buiten proportie, over komt op een zwaar gesponsorde "recentie" site dan staat dat mijnsinziens niet helemaal meer in verhouding. (ok, ik trek het even in het extreme t.b.v. het argument)
een site eigenaar van een goedlopende "recentie" site verdient waarschijnlijk meer aan één recentie dan ik aan een heel voorgerecht :(

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 29 sep 2009, 09:58

Maurits schreef:Restaurateurs moeten stoppen met zeuren over het feit dat iedereen wel een mening heeft over restaurants en eten, en dat er teveel gidsen zijn.
En de hele tijd het argument dat elke boerelul onzin op het net kan zetten, daar wordt ik zo moe van......
In de loop van de tijd kom je best vaak vreemde dingen tegen.

Schrijf het dan op
Veel koks hebben al eens een gerechtje gemaakt wat beoordeeld is in een gids of online.
Soms krijg je zaken die nooit de revue hebben gepasseerd. Gerechten die compleet veranderd zijn, omdat "ze" gewoon niet meer weten wat ze gegeten hebben. Gevolg, ze schrijven maar wat op, met een leuke wijn arrangement gedronken. De waarheid is dan al ver te zoeken.
Tevens kan ik me voorstellen, dat het objectieve ook niet altijd even goed wordt begrepen.

Smaak verschil
Wat nog gekker is dat smaak kan verschillen. (en dat doet het zeker)
Zondag gegeten bij de Zwetheul, van de 4 personen, vonden er 2 een citroen dessert iets te zuur. Ik vond het heerlijk.
Wat wil je nu discuseren? Te zuur? JA of NEE? Onzin, gaat dus niet.

Het staat online
Oh ja. Discuseren gaat dus niet, omdat het dan al online zou staan.
lekkere reclame. "Laten we het restaurant maar een puntje minder geven, want het was mijn smaak niet..."
Geen citroen fan, bestel het dan niet. :wink:
www.koksforum.nl

Maurits

Bericht door Maurits » 29 sep 2009, 11:57

Deze discussie blijft lastig....

Ik vind het vervelend dat restaurant onterechte kritiek krijgen, en zeker als dat klandizie kost. Maar aan de andere kant ben ik voor openheid, omdat ik hoop dat ballententen die teveel geld vragen voor wat ze bieden snoeihard moeten worden aangepakt. Misschien moeten we naast de Michelin-sterren, Pirelli-kruisjes gaan uitdelen! Je weet wel, zoals er ook de Razzies bestaan naast de Oscars....

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 29 sep 2009, 12:05

wat het is...iedereen heeft een andere smaak en mening.
Dus het is onlogisch een top lijstje te maken van wat dan ook, omdat het gewoon een persoonlijke mening is.

Die mening komt tot stand door gevoel, educatie etc.

De top 10 van de Lekker?
Ik geloof zeker dan bijvoorbeeld Oudsluis en Liberije allebei op 1 kunnen staan. Maar dat gaat niet.
Maar is de ene nou beter dan de andere???? lijkt me sterk.
www.koksforum.nl

Cees Timmerman
Contacteer:

Bericht door Cees Timmerman » 29 sep 2009, 12:09

Ik ben dan meer voor Goodyear doodshoofdjes.

Maurits

Bericht door Maurits » 29 sep 2009, 12:15

Cees Timmerman schreef:Ik ben dan meer voor Goodyear doodshoofdjes.
Ja das beter, beeldender.

Ik ken er wel een paar die er een verdienen, maar dat zal ik niet zeggen. Dat is tegen de mores, niet volgens het decorum, not done.....

JeroenTrimbos
Contacteer:

Bericht door JeroenTrimbos » 29 sep 2009, 16:49

Het is wel alleen maar de horeca die openbaar "afgezeikt" of in de hemel geprezen kan worden!

Waar zijn die sites voor autogarages, bankfilialen, electronicazaken... ga zo maar door.

Ik vind leuke reacties op Lekker e.d. ook fijn, vooral als ze niet anoniem zijn, geldt ook voor de negatieve!
Practice what you preach

Cees Timmerman
Contacteer:

Bericht door Cees Timmerman » 30 sep 2009, 07:25

Ik vind anonieme reacties altijd een beetje laf overkomen. Lekker blaten in het luchtledige, niemand weet toch wie ik ben.
Zet gewoon je naam erbij of houd je mond.

Cees
Contacteer:

Bericht door Cees » 30 sep 2009, 10:32

Het vreemde is, dat als je niet lekker gegeten hebt, je vaak gecompenseerd wordt met stornering/ credit of gratis koffie/dessert.

Als ik naar de bioscoop ga , en ik vond de film bagger, Dan gebeurt er helemaal niets..dan heb je dikke pech.

Pinxo

Bericht door Pinxo » 30 sep 2009, 10:33

Dat bedoel ik!

ceesdekruif

Bericht door ceesdekruif » 01 okt 2009, 12:20

Welke site is dan volgens jullie dan wel onbevooroordeeld, eerlijk en betrouwbaar
Als ik jullie opmerkingen lees denk ik geen een.

Pluter

Bericht door Pluter » 01 okt 2009, 23:37

ceesdekruif schreef:Welke site is dan volgens jullie dan wel onbevooroordeeld, eerlijk en betrouwbaar
Als op een site willekeurige individuen (anoniem) kunnen posten etc. dan lijkt zo'n site zelf me zeker onbevooroordeeld en eerlijk, je moet volgens mij dan alleen een beetje kritisch lezen.

Voor elektronica en dergelijke zijn er ook plenty sites met "gebruikers-ervaringen" die totaal andere pretenties hebben dan bijv. een TNO-rapport of een Consumentenbond-test. Bij restaurant recencies is het verschil tussen individuele beleving en objectief oordeel toch vaak wat lastig, vandaar dat er al snel wat irritaties hier en daar onstaan denk ik.

Cees
Contacteer:

Bericht door Cees » 01 okt 2009, 23:52

Eigenlijk is niks 100% betrouwbaar en niet dat ik michelin in twijfel trek...absoluut niet, die staan hoog in het vaandel net als Lekker..maar, Het is Namelijk voor iedereen een andere beleving, en een garantie dat iemand lekker heeft gegeten bij die en die zaak, wil niet zeggen dat iedereen er dan maar lekker eet. Daarnaast is alles een moment opname...nou weet ik dat dat er niet mag toe doen, maar toch gebeurd het, en dat is niet alleen in de horeca...je hebt ook maandag auto's. Ook is smaak persoonlijk..de 1 vind het te zout, de ander te flauw, weer een ander vind het vlees te rood of te door. Maar goed ik vind het opzich wel een goede ontwikkeling dat er bekritiseerd word, daar leren we allemaal van . En soms staan er ook dingen tussen, waar je gewoon niks mee kan, of die gewoon zo slecht beargumenteerd zijn ...... Je kan er dan niks mee. Dat is in mij ogen dan een kwestie van erdoorheen prikken, en hopelijk doen anderen dat dan ook.

Mooi voorbeeld van een recentie online, waar ik me absoluut in kan vinden. Die recentie was van betekenis, en daar kunnen we dan wat mee.

Wel vind ik dat je verschrikkelijk moet oppassen met wat je zegt , je kan namelijk ook iemand makkelijk breken...en dat is waar voor gewaakt moet worden. Kritiek is niet erg, maar doe dat subtiel e netjes zoals het hoord. Alleen dan word kritiek goed ontvangen.

Daarnaast zouden er naar mijn idee , best meer beoordelings sites kunnen komen, maar misschien moeten die zich dan eens meer richten op een lager niveau. Top niveau is vrij duidelijk, maar een middenklasse of grand cafe achtige beoordeling mis ik nog steeds , en dat is best wel zonde. Er is zoveel meer, er zijn zoveel meer niveaus van koken.

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 05 okt 2009, 10:21

ceesdekruif schreef:Welke site is dan volgens jullie dan wel onbevooroordeeld, eerlijk en betrouwbaar
Wat vind je zelf? Uit je opmerking denk ik wel dat je een mening hebt...
www.koksforum.nl

Pinxo

Bericht door Pinxo » 05 okt 2009, 11:30

Wat mij betreft een site die duidelijke criteria opstelt, criteria die ook daadwerkelijk beoordeelbaar zijn zoal warm/koud, veel/weinig, lang wachten/snelle service (>20 min =lang <20min = vlot) dat soort dingen.
En het zou voor ons misschien prettig zijn als degene die iets post verplicht was zijn: leeftijd, woonplaats, opleiding en werk erbij moest zetten.
Klinkt misschien snobistisch van mij uit maar ik hecht meer waarde aan het oordeel van een 40 jarige gediplomeerde kok die in een restaurantkeuken werkt dan aan een 20 jarige mbo'er die werkt als part-timer bij een kinderopvangcentrum.

Ofja waarde is niet het juiste woord, ik bedoel ik lees het anders, uitgaande van dat de een kritisch kijkt naar de kwaliteit en dat de ander gewoon verwacht een gezellige avond te hebben.

kun je nog steeds alles invullen wat je wilt natuurlijk dus waterdicht is het niet maar alles beter dan anoniem!

berexstone

Bericht door berexstone » 02 nov 2009, 14:11

De Michelin inspecteurs vormen volgens Christian Delhaye (directeur général guides et cartes Michelin) en Jean-Luc Naret (directeur guides rouge) een groep van in totaal zo'n 90 mensen. 70 in Europa, 10 in de VS en 10 in Japan/Hong Kong. (bron : http://www.cartesetguides.michelin.fr/communiqu" onclick="window.open(this.href);return false;é de presse guide 2009). 70 inspecteurs, dat is natuurlijk niet genoeg voor Europa, nauwelijks voldoende voor Frankrijk laten we zeggen. Waarschijnlijk gaat men hoofdzakelijk langs bij de sterren- en bibs, en de veelbelovende zaken in deze categoriën en laat men de rest over aan de lezers. Afgezien daarvan heeft de rode gids natuurlijk nog altijd de meeste impact. Overigens, wat veel mensen niet weten : meer dan 70% van de oplage van de rode gids wordt gekocht door mensen uit de horeca of iets met de horeca te maken hebben.
GaultMillau dan. Henri Gault en Christian Millau schreven hun eerste gidsen onder de naam Guide Julliard, pas in 1972 gaven ze zelf hun gidsen uit onder de naam GaultMillau, ongeveer tegelijktijdig kwam ook hun magazine. Tot halverwege jaren tachtig omvatte de guide Franse ook Zwitserland en de Benelux. Verantwoordelijk voor de Benelux was toen Jo Gryn. In de jaren negentig stopten de heren Gault en Millau ermee. De gids bleef gewoon doorbestaan. In 1979 kwam de gids Österreich en in 1983 de gids Deutschland. Ook in die tijd een gids Suisse / Schweiz. Deze drie gidsen kunnen momenteel samen met die van Frankrijk als authentiek in de GaultMillau filosofie beschouwt worden. Uiteindelijk verdween de Benelux uit de guide France. Onder leiding van Paul Gelders kwam er een aparte gids Benelux, de eerste twee jaar met vrij slecht frans. Daarna nam Jan van Lissum het Nederlands grondgebied over. Zo hebben we nu 6 restaurantgidsen binnen de GaultMillau collectie (en drie wijngidsen, één gids Paris en een gids Baden-Württemberg).
Waarom vertel ik dit even snel : omdat het voor GaultMillau's eigen bestwil zaak is orde de scheppen binnen een zekere chaos. Niet alleen zijn de logo's, de vormgeving en het formaat in de diverse landen verschillend, de beoordelingen stemmen ook niet overeen. De gidsen Oostenrijk en Zwitserland geven niet meer dan 19/20, Belux en Duitsland leggen de lat dan weer bij 19,5/20. Nederland geeft een 20/20. Maar het mooiste komt nu : de 'oergids', ontvangen op 29-10 le guide France 2010 heeft het PUNTENsysteem afgeschaft !
In plaats daarvan geeft men nu van één tot vijf koksmutsen. Voor 2010 zijn er 12 restaurants met 5 toques. Daar sind een jaar of vier Christian Millau (na het schrijven van z'n boek "Le guide des restaurants fantômes) weer wat vaker achter de schermen is bij GaultMillau France lijkt me het nodig om dit voorbeeld voor 2011 overal te volgen. Anders gaat gelden : 'wie gelooft deze mensen nog ?'.

Plaats reactie