De michelin ster 2009

Al het nieuws over de Michelin sterren, Gault Millau, Lekker
Renealofs

Re: De michelin ster 2009

Bericht door Renealofs » 23 okt 2008, 09:05

Ik zie hier alleen maar speculaties wie er een ster of twee sterren bij krijgt.

Maar zijn er ook bedrijven die er een of twee sterrren verliest, zoals "de leest" in Vaassen of "de
Librije" in Zwolle.

Wel een leuk topic trouwens om eens te kijken wie er een of twee sterren er bij krijgt of verliest.

Wat doet "de Echoput" van Teus de Kok???? En bijvoorbeeld "Kaatje bij de sluis".

En wat doen de genoemde zaken???

Ik ben erg benieuwd, net zoals velen zeker met mij........

Waar ik werk gaan we in ieder geval niet voor de sterren....

Groetjes René

JeroenTrimbos
Contacteer:

Bericht door JeroenTrimbos » 23 okt 2008, 10:57

Ik denk dat De Leest er eerder 1 bij krijgt als af...

Vind het zowiezo niet echt gepast om over vallende sterren te praten, het zijn toch je collega's he!
Ben wel erg benieuwd, ik kom in alle gidsen dit jaar :D
Practice what you preach

Tim

Bericht door Tim » 27 okt 2008, 19:53

gefeliciteerd Jeroen
a state of mind, a passion, an addiction, an abusive drive to reach perfection knowing that it is impossible to obtain in this lifetime...Guillaume St. Cin

semmie

Bericht door semmie » 03 nov 2008, 15:38

de echoput van theus de kok ?????
de echoput is toch van peter klosse
en volgens mij staat theus de kok daar niet meer in de keuken maar is het gezicht van het restaurant geworden
en is johan reker de chef daar

ralph

Bericht door ralph » 03 nov 2008, 21:35

hallo allemaal

de boekjes bezorgen iedereen weer kippevel

nouja wat vinden jullie dan van restaurant atelier in gulpen
ze zijn al twee jaar op rij 19de en 20 ste in de lekker,
en 15 punten gault millau in 2008.

krijgen deze mensen dit jaar ook een ster??????????

wat vinden jullie.

JohnnyB

Bericht door JohnnyB » 06 nov 2008, 17:05

L'atelier zou zo maar kunnen. Ben er zelf niet geweest maar mijn ouders wel en die waren erg onder de indruk.

JohnnyB

Bericht door JohnnyB » 06 nov 2008, 17:09

Ondanks dat het niet gepast is om over vallende sterren te praten hoop ik toch echt dat dat "ene restaurant" uit Zwolle weer eens met zn neus op de feiten wordt gedrukt waardoor de media geilheid hopelijk iets afneemt en men daar weer eens gaat KOKEN!

Sorry dat moest er echt even uit!

yrtsap

Bericht door yrtsap » 07 nov 2008, 07:55

zo zo... das ferme taal. Heb je er slecht gegeten dan? Want er wordt wel degelijk gekookt... Ik denk dat het publiciteit juist goed is voor ons vak. Om zo nog meer jonge mensen aan het koken te krijgen. Maar motiveer je post.

nickvdwater

Bericht door nickvdwater » 08 nov 2008, 00:03

waarom zou johnie er zelf moeten koken? kookt bijvoorbeeld gorden ramsey ook nog zelf in zijn zaken? denk het niet, daar hebben ze echt wel goede jongens voor om dat over ter nemen.

JeroenTrimbos
Contacteer:

Bericht door JeroenTrimbos » 08 nov 2008, 01:09

Ondanks dat het niet gepast is om over vallende sterren te praten hoop ik toch echt dat dat "ene restaurant" uit Zwolle weer eens met zn neus op de feiten wordt gedrukt waardoor de media geilheid hopelijk iets afneemt en men daar weer eens gaat KOKEN!

Sorry dat moest er echt even uit!

Zo zo wat een frustratie!!

Kon je de druk niet aan of werd je weggepest in een fatsoenlijke zaak?
Ga er maar eens eten bij de Librije! Je wordt nergens in Nederland zó perfect in de watten gelegd als bij de Librije!!!
Het is daar écht een totaalplaatje.
Practice what you preach

ralph geerts

Bericht door ralph geerts » 10 nov 2008, 19:38

ik vind dit ook zware uitspraken voor zomaar iemand.. waar baseer je die media geilheid op ? omdat rtl intresse in hun hotel project heeft ? jacobjan staat elke week op zibb en de leuf heeft een jaar lang elke weer in het limburgs dagblad gestaan. lijkt mij meer een natuurlijhke vorm van pr.

Bon Chef

Bericht door Bon Chef » 10 nov 2008, 23:12

Ik weet hoe het zit!

Johnny B is eigenlijk Johnny Bravo een vergeten stripheld.
Het bericht was dus pure jaloezie? :D

nickvdwater

Bericht door nickvdwater » 11 nov 2008, 00:49

Hey hey pretty momma,
How bout you and me and a game of Twister?

kuiper

Bericht door kuiper » 11 nov 2008, 20:24

Ik vermoed dat La trinite in sluis de 1e ster gaat krijgen, anders op zeker volgend jaar
zeer vakbekwame chef, passie en vakmanschap staan hier hoog in het vaandel, zeker aan te bevelen als men eens iets anders wilt dan het vaste "rijtje"
Wil er wel bij vermelden dat men niet altijd een ster benodigd heeft om op top niveau te kunnen eten, heb het ook meegemaakt dat zaken nog geen ster hadden en er beter gegeten heb dan met
Zou hier wel eens wat meer aandacht in willen zien, puur op kwaliteit en niet alleen op populariteit!

nickvdwater

Bericht door nickvdwater » 11 nov 2008, 20:58

hey, ik denk wel dat je gelijk hebt kuiper,
Ik eet ook wel eens bij niet sterren zaken en eet super goed,/
Pas heb ik 2 sterren gegeten en het viel me nogal tegen.
Maar ik denk ook dat het een beetje met je verwachtingen te maken heeft,
Als ik 2 sterren ga eten verwacht ik natuurlijk wel meer dan gen ster.

Cees Timmerman
Contacteer:

Bericht door Cees Timmerman » 13 nov 2008, 14:53

Weet iemand eigenlijk wanneer de nieuwe Guide Rouge uitkomt?

JeroenTrimbos
Contacteer:

Bericht door JeroenTrimbos » 13 nov 2008, 15:49

Weet iemand eigenlijk wanneer de nieuwe Guide Rouge uitkomt?
Laatste maandag of dinsdag van deze maand.

Maar wie weet wanneer de Belgische gids verschijnt?
Practice what you preach

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 18 nov 2008, 00:27

27 november is de uitreiking. las ik in de misset volgens mij....
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

marcin
Contacteer:

Bericht door marcin » 22 nov 2008, 16:55

volgens mijn info komt de belgische michelin nu dinsdag uit. nederland is toch normaal gesproken de dag van te voren
tenminste dat was de laatste paar jaar zo
iedereen ziet wanneer ik dronken ben, maar niemand ziet wanneer ik dorst heb!

willem
Contacteer:

Bericht door willem » 23 nov 2008, 00:48

25 november

hcptdg

Bericht door hcptdg » 23 nov 2008, 09:05

willem schreef:25 november
ik heb gelezen 27/11 (Bron Misset Horeca)

hans
Wel je bordje leeg eten!

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 23 nov 2008, 10:43

hmm..dus dinsdag of donderdag...

hoop het voor jullie willem!
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

Cees Timmerman
Contacteer:

Bericht door Cees Timmerman » 23 nov 2008, 21:16

Ok mensen, wie brengt het verlossende woord, welke morgen moeten we zenuwachtig op zibb horeca kijken naar de laatste ontwikkelingen. Ik las in een van de weekend kranten toch dinsdag.

Eelco_87

Bericht door Eelco_87 » 23 nov 2008, 21:37

Cees Timmerman schreef:Ok mensen, wie brengt het verlossende woord, welke morgen moeten we zenuwachtig op zibb horeca kijken naar de laatste ontwikkelingen. Ik las in een van de weekend kranten toch dinsdag.
Frits Wester weet altijd de rijksbegroting voortijdig te bemachtigen...
Wie voelt zich geroepen? en wie heeft de connecties?

Cees Timmerman
Contacteer:

Bericht door Cees Timmerman » 24 nov 2008, 07:54

Lees net in 't AD dat niemand het weet, Michelin hult zich in nevelen.

paul van der doelen
Contacteer:

Bericht door paul van der doelen » 24 nov 2008, 09:33

en wat denken jullie van De Bokkedoorns 3 ***
paul van der doelen

www.hautecuisinecatering.nl

Niels
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Niels » 24 nov 2008, 11:50

De jacht op de derde Michelinster
Door ELLEN SCHOLTENS

MAASBRACHT/ROTTERDAM - Valt er een derde? Krijgen Parkheuvel en Da Vinci een tweede? Gastronomisch Nederland verkeert tussen hoop en vrees door de bekendmaking van de Michelinsterren. Ze is de enige vrouwelijke chef in ons land met een Michelinster.

Margot Reuten en haar jongens. Restaurant Da Vinci is genomineerd voor een tweede ster. FOTO ANNEMIEK MOMMERS
Deze week hoort Margot Reuten of ze na bijna tien jaar een tweede krijgt. ‘Voor het geval dat’ wordt op de wekelijkse sluitingsdag voor het voltallige personeel van Da Vinci een speciaal ontbijt georganiseerd.

De voortekenen zijn goed: vorig jaar werd het Maasbrachtse restaurant een ‘espoir’ toegekend, een soort nominatie van de Franse bandenfirma die de horeca elk jaar doet sidderen van angst. Reuten, van het type klein, donker en pittig: ,,Iedereen leeft mee, ook onze gasten.’’

Er hangt veel af van ‘De Rode Gids’, op het oordeel waarop binnen- én buitenlandse gasten varen. Reuten: ,,Er kunnen er nog honderd bijkomen, maar Michelin is dé gids.’’ De drijvende kracht achter Da Vinci, samen met haar man Petro Kools die gastheer is en sommelier, ontkent dat ze nerveus is. ,,Vanmorgen kon ik niet op,’’ zegt ze in zacht-Limburgs waarmee ze bedoelt dat ze heel vast lag te slapen. ,,Dat kun je toch niet hè, als je in paniek bent.’’

Hetzelfde geldt voor haar ‘jongens’: ,,Zolang ìk me niet gek laat maken, worden zij het ook niet…’’ zegt ze, door ervaring wijzer. In 1998 zei iedereen dat Da Vinci een eerste ster zou krijgen (‘Ik dacht dat ik gek werd’), maar het werd toch een jaar later. Dat wil ze niet meer, ze wil controle houden in de keuken. Het enige wat ze kwijt wil is dat ze een extra groetje zal doen aan de Lieve Heer. ,,Al kunnen we er nu eigenlijk niets meer aan doen, want de gids is al gedrukt.’’

Erik van Loo van het Rotterdamse Parkheuvel, het andere restaurant dat is genomineerd voor een tweede ster, beschikt over minder sterke zenuwen. Dat blijkt als hij opmerkt dat hij de geluksarmband kwijt is die hij vorig jaar op Gran Canaria kocht - met een ster erin: ,,Daar baal ik ontzettend van.’’

Sinds eind oktober, toen de eerste gidsen uitkwamen, is de eigenaar/kok stiknerveus. ,,Ik slaap ook slecht. Het is heel goed gegaan, met name om de goede notering in de GaultMillau ben ik blij, maar je weet het nooit bij Michelin. Het is niet vanzelfsprekend dat we met zo’n ‘espoir’ automatisch een tweede ster krijgen. In Parijs zijn een paar zaken die er jaren één hebben…’’

Wat de druk op de ketel verhoogt, is het roemrijke verleden van Parkheuvel; het eerste Nederlandse restaurant met drie Michelinsterren. Van Loo en zijn vrouw Anja moesten twee jaar geleden, als nieuwe eigenaren, helemaal opnieuw beginnen. ,,De eerste ster was er gelukkig al snel, maar iedereen verwacht: nu gaat het gebeuren.’’

Aan een derde ster durft Van Loo nog niet te denken. ,,Ik denk dat het een rustig jaar wordt qua sterren, al weet je het nooit met die Fransen.’’

Bron; AD

Niels
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Niels » 24 nov 2008, 11:53

‘Derde ster kan 2 ton omzet schelen’Door ELLEN SCHOLTENS

SCHIPLUIDEN - Een Michelinster levert een toprestaurant 10 tot 20 procent meer omzet op. Dat blijkt uit een rondgang onder Nederlandse sterrenkoks.

Deze week kent de beroemdste restaurantgids weer zijn sterren toe aan toprestaurants, of pakt ze juist af. Dat heeft grote commerciële consequenties. Zeker als het gaat om drie sterren, het hoogst haalbare op gastronomisch gebied. ,,Die derde ster kan je minimaal 200.000 euro op jaarbasis opleveren,’’ zegt een sterrenkok uit het zuiden des lands.

,,Michelin is commercieel gezien de top,’’ beaamt Mario Ridder, die vanaf januari De Zwethheul in Schipluiden bestiert. ,,Eén ster is niet nieuw meer, maar er twee of drie krijgen is booming business. Ik heb het gemerkt toen ik nog in Parkheuvel werkte en meneer Helder een derde Michelinster werd toegekend, dat was niet normaal. Als ik ’m zelf ooit krijg, scheelt dat zó 25 procent, absoluut.’’

Michelin doet erg geheimzinnig over de datum van de bekendmaking. Sommige koks mikken op morgen, anderen houden rekening met later in de week.

Bron; AD

Cees Timmerman
Contacteer:

Bericht door Cees Timmerman » 24 nov 2008, 12:00

Net gelezen op misset horeca: morgenochtend wordt alles bekend.

nickvdwater

Bericht door nickvdwater » 24 nov 2008, 13:05

ik zou de bokkendorns graag een 3de ster zien krijgen, hebben ook al zown 17 jaar 2 sterren, heb er ook echt top gegeten.

Tartello

Bericht door Tartello » 24 nov 2008, 19:43

Ik hoop dat er nieuw drie-sterren-restaurant bijkomt. Ik zit dan het meest te denken aan Beluga of Bokkedoorns, of misschien wel beide :) Het zou goed zijn voor Nederland op culinair gebied :D

rojo

Bericht door rojo » 24 nov 2008, 23:04

Bokkedoorns is goed maar zeker geen 3 sterren, te weinig vernieuwing, al jaren dezelfde stijl gerechten. Ik tip Brouwerskolk voor een 2e ster, zijn daar goed bezig veel stabieler echt top gerechten zeker een 2e ster waardig. Alleen de entourage blijft wat achter.

rojo

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 24 nov 2008, 23:48

denk dat juist de stabiliteit een groot voordeel kan zijn.
www.koksforum.nl

Niels
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Niels » 25 nov 2008, 09:29

Tweede Michelinster voor Da Vinci!

JeroenTrimbos
Contacteer:

Bericht door JeroenTrimbos » 25 nov 2008, 09:37

En voor PArkheuvel!
Practice what you preach

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 25 nov 2008, 09:54

Zodan!
www.koksforum.nl

ralph

Bericht door ralph » 25 nov 2008, 10:18

ik begrijp er niks van ateleir weer niks niet eens bij veelbelovende voor een ster.
en ze zijn de laatste twee maanden nogwel twee keer geweest, en ze waren enthausiast.
Maar ja, we gaan er toch maar weer een jaar tegen aan.
Allen die wel zijn benoemt met een ster, espoire of een bib gourmant, van harte gefeliciteerd, misschien mogen we volgend jaar wel mee feesten.

Niels
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Niels » 25 nov 2008, 10:25

Marielle
Contacteer:

Bericht door Marielle » 25 nov 2008, 10:37

raar dat librijes zusje ook een ster heeft...zijn net open! moeten ze zichzelf niet eerst bewijzen?

JeroenTrimbos
Contacteer:

Bericht door JeroenTrimbos » 25 nov 2008, 10:42

Ik neem toch aan dat 3 sterren halen en behouden toch genoeg bewijs is of niet :wink:
Practice what you preach

hcptdg

Bericht door hcptdg » 25 nov 2008, 10:45

Persbericht ANP

ROTTERDAM (ANP) - Restaurant Parkheuvel heeft weer twee Michelinsterren. Ook de restaurants Da Vinci in Maasbracht en 't Brouwerskolkje in Overveen hebben dit jaar een tweede ster van de bandenfabrikant Michelin gekregen.

De veelverwachte derde ster voor chef-kok en eigenaar Hans van Wolde van Beluga bleef uit. Dat maakte Michelin dinsdag bekend. Lange tijd ziet culinair Nederland al uit naar een derde ster voor Beluga in Maastricht, maar de promotie bleef uit.

Jonnie Boer krijgt een vierde ster, maar dan voor zijn tweede restaurant Librije's Zusje in Zwolle. Parkheuvel had ooit drie sterren, maar toen chef-kok Erik van Loo de zaak overnam van Cees Helder moest hij direct twee sterren inleveren. Zo verbonden zijn sterren met de chef-kok. Van Loo zou terugvechten en tot nu toe met succes.

Een eerste ster is vergeven aan het nog jonge restaurant Aan de Poel in Amstelveen. Dat stond vorig jaar nog op de eerste plaats in de eetgids SpecialBite. In totaal zijn vijftien nieuwe sterren uitgedeeld. Drie restaurants kregen een tweede ster en twaalf zaken een eerste ster, waaronder 't Nonnetje in Harderwijk, De Heer Kocken in Vught, Lakes in Hilversum, De Molen in Kaatsheuvel, Frouckje State in Ryptsjerk en Culinaire Verwennerij Bij Jef in Den Hoorn op Texel.

Het culinaire veld in Nederland breidt zich steeds verder uit met Michelinsterren. Nederland telt nu twee driesterrenrestaurants (De Librije en Oud Sluis), dertien twee sterrenrestaurants en maar liefst 68 zaken met één ster. In totaal moesten drie restaurants hun ster inleveren: teleurstelling is er voor de chef-koks van Kai Sin in Driebergen-Rijsenburg, Kasteel Heemstede in Houten en La Vilette in Rotterdam. Twee restaurants raakten hun ster kwijt omdat ze verhuisden.
Wel je bordje leeg eten!

hcptdg

Bericht door hcptdg » 25 nov 2008, 11:18

En de lijst met Bibs :)

Bib Gourmand
Kasteel Spangen Rotterdam
Stadt Stevenswaert Stevensweert
Les Jumeaux Bennebroek
Blok's Restaurant Amersfoort
De Jonge Dikkert Amstelveen
't Korensant Molenrij
Restaurant 70 Rotterdam
De Florijn Nieuwerbrug
Envy Amsterdam
De Jonge Koekop Leiden
't Vingerling Middelharnis
Kasteel Montfoort Montfoort
De Veste Den Bosch
Vroenhout Roosendaal
't Arsenaal Deventer
Hendrickje Stoffels Hoorn
De Tuinkamer Ruurlo
Lyf's Beetsterzwaag
Jozua's Restaurant Hoorn
Het Lisser Spijshuis Culinair Lisse
De Bissjop Maastricht
Vanille Eijsden
't Gildehuys Beverwijk
Hof van Holland Noordwijk
Droste's Tubbergen
Aan Sjuuteeanjd Schinnen
Adema Aalden
d' Oude Weeghbrug Wamel
Vesters Nijmegen
Patrick's Bennebroek
Sistermans Roosendaal
Sir Sèbastian Heerenveen
Het Savarijn Nijmegen
De Oude Raadskelder Oldenzaal
Amjaad Buren
't Spuihuis Bergen op Zoom
Spandershoeve Hilversum
Tov Schagen
De Herberg van Smallingerland Rottevalle
Binnenhof Goes
Chocolat Breda
De Vluchthaven Bruinisse
De Oesterbeurs Yerseke
Manjefiek Maastricht
Mes Amis Urk
Liberty Nijmegen
De Hoeksche Heeren Hoek van Holland
La Première Anna Paulowna
Meyers CuliCafe Weesp
Bunga Melati Alphen
De Mandemaaker Spakenburg
Promessa Eersel
Hoeve Kromwijk Zoetermeer
De Gespleten Arent Middelburg
Artisan Den Bosch
Bakboord Almere
Maxime Den Haag
Zuid Zeeland Amsterdam
Terra Cotta Bloemendaal
De Meulen Oirschot
De Belhamel Amsterdam
De Molenmeester Staphorst
Bij Mette Linschoten
La Fleurie Oirschot
't Jagertje Langweer
Des Moules Philippine
Bloemers Oeffelt
Elkaar Amsterdam
De Watergeus Noorden
De Gouden Leeuw Scherpenisse
Nolet's Vistro Yerseke
Het Spijshuys Boornbergum
Mondriaan Domburg
Onder de Linde Noordwijk
The French Cafe Amsterdam
Le Moulin Castricum
La Mangerie Venlo
Swarte Ruijter Holten
Huson Rotterdam
Le Camelia Amsterdam
Mangerie Duurstede Wijk bij Duurstede
De Limonadefabriek Streefkerk
Corneille Rijsoord
Koperen Kees Zwolle
De Olliemölle Borculo
Schatull Vaals
Wel je bordje leeg eten!

Niels
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Niels » 25 nov 2008, 11:30

Er zijn grote verschillen tussen de gidsen, 17 sterrenrestaurants scoren minder dan 16 GaultMillau punten komen in de Lekker top 100 al helemaal niet voor.

Cees Timmerman
Contacteer:

Bericht door Cees Timmerman » 25 nov 2008, 13:55

Wat dacht je van Brouwerskolkje, 2** en niet in de top 100 van lekker.

marcin
Contacteer:

Bericht door marcin » 25 nov 2008, 14:47

wij hebben een ster, het dak gaat eraf, ultimo chaos

:D :D :D :D :D :D :D

vongole

Bericht door vongole » 25 nov 2008, 15:30

In het overzicht staat Het Koetshuis Schuttersveld in Enschede met 1 ster, deze hebben ze echt niet.

Kan iemand dit corrigeren?

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 25 nov 2008, 15:56

marcin schreef:wij hebben een ster, het dak gaat eraf, ultimo chaos

:D :D :D :D :D :D :D
top! Leuk

hoe heet die tent ook al weer???
www.koksforum.nl

marcin
Contacteer:

Bericht door marcin » 25 nov 2008, 16:05

restaurant sel gris in duinbergen belgie

we zijn ng maar 11/2 jr open , vorig jaar een espoir en nu onze ster

gekkenhuis, cameraploegen, fotograven en een telefoon waar je stapelgek van wordt, we zaten ook gewoon vol vanmiddag en vanavond ng eens, nu ff half uurtje rust

daarna vanavond aan de bubbels

:D :D

Niels
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Niels » 25 nov 2008, 16:08

Marcin, gefeliciteerd!
Vongole, de info over Het Koetshuis Schuttersveld in Enschede is aangepast (http://www.kokswereld.nl/content/restau ... nsies.html)

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 25 nov 2008, 16:11

marcin schreef:restaurant sel gris in duinbergen belgie

we zijn ng maar 11/2 jr open , vorig jaar een espoir en nu onze ster

gekkenhuis, cameraploegen, fotograven en een telefoon waar je stapelgek van wordt, we zaten ook gewoon vol vanmiddag en vanavond ng eens, nu ff half uurtje rust

daarna vanavond aan de bubbels

:D :D
ff koksforum promoten daar !!!
www.koksforum.nl

Plaats reactie