Presentatie Michelingids 2017 in Amsterdam

Al het nieuws over de Michelin sterren, Gault Millau, Lekker
Plaats reactie
Niels
Forum Chef
Contacteer:

Presentatie Michelingids 2017 in Amsterdam

Bericht door Niels » 23 okt 2016, 18:00

Maandag 12 december presenteert Michelin om 11 uur de meest invloedrijke restaurantgids van Nederland in het DeLaMar Theater in Amsterdam.

Meer over Michelinsterren 2017

george

Re: Presentatie Michelingids 2017 in Amsterdam

Bericht door george » 12 dec 2017, 13:52

Een grote ergernis van veel mensen is wanneer restaurants zich hanteren van ‘time slots’. Een verplichting om te moeten kiezen voor een tijdsblok in een avond

Een tijdsblok is zeer klantonvriendelijk en mist de gedachte om gasten rustig te laten genieten van bijzondere gerechten en, nog belangrijker, van een avond uit

In plaats daarvan wordt aan de gast gevraagd de gangen in tempo te nuttigen omdat anders de volgende groep in de wacht komt te staan. Zeer ongemakkelijk. Het lokt uit dat verderop wachtende gasten een tafel wegkijken, en het lokt uit dat bediening een afronding forceert. Een kop koffie kan dan bijvoorbeeld niet meer aan tafel worden genuttigd, maar wordt ‘vriendelijk’ gevraagd te nuttigen verderop aan de bar

Een van de restaurants die dergelijke time slots hanteert, puur uit plat winstbejag, is The Duchess in Amsterdam

Voor mij is het onbegrijpelijk dat Michelin in haar beoordeling van restaurants hier kennelijk geen rekening mee houdt. Onbegrijpelijk ook dat dit restaurant bovendien nog is beloond door Michelin met een ster. Het aller belangrijkste in jullie beoordeling, nog boven de kwaliteit van de gerechten, zou de waardering en respect voor de gasten moeten zijn

Met de beloning aan een restaurant als The Duchess maakt Michelin bij de mensen die het restaurant hebben ervaren een onprofessionele en zwakke indruk, een teleurstellende misser!

berexstone

Bericht door berexstone » 14 dec 2017, 18:39

Tja,

Het is een beetje komen overwaaien uit grote wereldsteden als New York, London, en een hele boel in Asië. Daar is het nog véél erger: niet alleen "op tijd komen" (*), maar ook nog eens je reservering bevestigen (bij niet komen opdagen van de gast(en)) door je kredietkaart te bevestigen - waarna het restaurant bij niet opdagen een gedeelte van je bankrekening plundert - of mag dát dan ineens wel van een ondernemer?

De restaurant-avond bestaat feitelijk uit 'twee avonden':

De mensen die snel en vooral vroeg wensen te dineren (theater-gangers en andere gangers) en dus vroeg weg zijn, en de mensen die misschien voor een iets meer, en langdurige ervaring komen, laten we zeggen, in Nederland van 20 uur tot laat in de avond. Met meer dan drie gangen, natafelen, en mocht men niet meer hoeven te rijden digestieven.
In een stad als Parijs nog altijd normaal om minstens tot één uur 's nachts in een restaurant te vertoeven. Alhoewel de zaken veranderen. Maar het feit dat alles veranderd, is dat niet eerder de schuld van torenhoge belastingen, milieu-taksen, beperkingen met werktijden omtrent personeel? Ik heb de tijden nog meegemaakt dat ik op een normale werkdag 14 uur draaide, met feestdagen als kerstmis of silvester (oud op nieuw). zelfs 20 uur per dag werkte. De horeca is nu eenmaal de horeca. En wat 'moderne' en 'socialere' wetten daar ook van zeggen, hoe goed bedoeld ook, een gids als de Michelin begrijpt dat beter dan een ander.

Het moge duidelijk zijn dat in zeer goede restaurants het onmogelijk is om een tafel tijdens de lunch of avond twee maal te bezetten. Alleen een tafel twee keer gereed maken is in dat geval onaanvaardbaar.

Maar in het geval van de huidige Michelingidsen moet, misschien helaas, deze gids rekening houden met de "gang van zaken" in de "mondaine" wereld.
Maar ik geef je groot gelijk!

met vriendelijke groet,
Berexstone

george

Bericht door george » 23 dec 2017, 18:10

Ok duidelijk

Je kunt je afvragen of Michelin er inderdaad in ‘mee moet gaan’, of dat het juist aan deze organisatie is om het ‘af te straffen’ door het als minpunt mee te nemen in hun beoordeling. Zij hebben de macht, zij zouden de trend ten gunste van de gast kunnen keren. Sterker nog, moeten keren vind ik. De gids is er uiteindelijk voor de gast! (Althans dat zou wel zo moeten zijn)

We zullen zien

Gelukkig zijn er ook restaurants die er weer op terugkomen omdat ze zien dat ze hiermee klanten (vaste klanten) verliezen.
Inmiddels al een tijdje terug is Sazanka in Okura hiermee gestopt, en laatst kon ik ook bij de Roast room weer zonder opgejaagd te worden van mijn avond genieten

Mvg

Plaats reactie