ultrasoon marineren

is het de Moleculaire Gastronomie, of is het iets anders? praat hier over de trends; Koken met Roner, thermomix of Pacojet
Plaats reactie
Maurits

ultrasoon marineren

Bericht door Maurits » 19 mei 2011, 14:29

Ik zag bij de Kruidvat een ultrasoon reiniger (voor sierraden) in de aanbieding voor €16. Nu schijn je ook snel te kunnen marineren in een ultrasoon badje; heeft iemand daar ervaring mee?
When there's smoke, there's flavor (Colgin)

Rickdeboer20
Contacteer:

Re: ultrasoon marineren

Bericht door Rickdeboer20 » 19 mei 2011, 17:26

Hier ben ik ook wel over beniuwd. :D

kruimeltje

Bericht door kruimeltje » 22 mei 2011, 15:03

Gezien de omvang van de ultrasoon lijkt het me niet handig om daar in te marineren.
Ik kan (als het moet) marineren m.b.v. de magnetron ,deze moet ik daar voor op 50 watt zetten.
Vr.Gr kr.

Maurits

Bericht door Maurits » 23 mei 2011, 07:15

Je hebt gelijk dat het apparaatje van kruidvat niet werkt - dat heb ik even getest in het weekend. De kleinte is volgens mij niet een onoverkomelijk probleem, maar wel dat de reiniger heet wordt als je hem 15 minuten aanzet...Dan ben je aan het garen ipv het marineren. Een ander probleem is dat zo'n huis-tuin-en-keuken apparaatje waarschijnlijk niet genoeg Hertz produceert om de marineer-techniek te kunnen uitvoeren....Zonde van de aankoop dus :? Dan moet ik maar mijn gouden BA-schakelkettingen schoonmaken....

Trouwens, Kruimeltje, de magnetron is absoluut geen alternatief! Dat werkt met radiogolven, en die verhitten. Waarschijnlijk is een duurdere ultrasoon de oplossing.

Hier trouwens een verhaaltje over Sang-Hoon Degeimbre die ultrasoon marienert: http://www.psssst.net/2011/05/10/ultras ... degeimbre/" onclick="window.open(this.href);return false;

Pluter

Bericht door Pluter » 23 mei 2011, 20:32

Speciaal voor jouw badje Maurits..... http://food-studies.com/2011/05/23/culi ... t-history/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mother Nature is the true artist, and the chef is merely the technician. MPW

Maurits

Bericht door Maurits » 24 mei 2011, 07:04

Pluter schreef:Speciaal voor jouw badje Maurits..... http://food-studies.com/2011/05/23/culi ... t-history/" onclick="window.open(this.href);return false;
Oehhh, leuk blad. Thanks Pluter, of ben je de spot met me aan het drijven :roll:

cyrano
Contacteer:

Bericht door cyrano » 24 mei 2011, 13:56

Hou er rekening mee dat professionele ultrasoon reinigers meestal ook verschillende frequentie programma's hebben voor verschillende toepassingen. En een verkeerd programma werkt dus niet.

Een ander groot verschil is het vermogen. De "triller" van mijn toestel weegt al een halve kilo, zonder de besturingselektronica. Met die kruidvat dingen kan je dan ook alleen kleine juweeltjes en brillen schoonmaken.

Ik heb er eentje, voor het reinigen van onderdelen. Ik zal er de komende weken eens mee experimenteren wat dat geeft voor marineren. Ik hou jullie op de hoogte.

Pluter

Bericht door Pluter » 24 mei 2011, 22:25

Maurits schreef: Oehhh, leuk blad. Thanks Pluter, of ben je de spot met me aan het drijven :roll:
Neuh...... MC al binnen?

Maurits

Bericht door Maurits » 25 mei 2011, 07:43

Nee! Ik heb net de eerste druk misgelopen en nu heeft Amazon mijn order geannuleerd. Nu sta ik weer aan het einde van de rij van de tweede druk!!! Rukkers!

cyrano
Contacteer:

Bericht door cyrano » 30 mei 2011, 00:33

cyrano schreef: Ik zal er de komende weken eens mee experimenteren wat dat geeft voor marineren. Ik hou jullie op de hoogte.
Eerste test: kip, borstfilet.
Marinade: gember, look, limoensap, chili. Fijngemaakt in de vijzel met wat sesamolie en een scheutje witte wijn.
Duur vd marinade: half uur.
Testers: 5, allemaal chefs, muz van mezelf :D

Reslutaat: De portie in het ultrasoonbad is na een half uur al opgewarmd tot 40*C (de verwarming stond af). De marinade is troebel geworden. De marinade in de koelkast is nog bijna helemaal helder.

Smaak: nauwelijks verschil. Er waren een paar proevers die verschil meenden te smaken, maar geen enkele kon één sample als sterker of beter aanduiden.

Ik denk er nu over voor ik nog verder testen doe, een peltier element in te bouwen om te kunnen koelen tijdens het marineren.

Pluter

Bericht door Pluter » 17 aug 2011, 21:41

Leef je nog Maurits?

Las net in het fijne MC boek dat zo'n ding ideaal is om klein grut zoals (kidde) spuitmondjes etc in te reinigen (icm desinfectie-oplossing). Ik ga er eentje zoeken waar de gehakt-molen in past denk ik.

Maurits

Bericht door Maurits » 18 aug 2011, 07:55

Ja ja, ik leef nog....Ik heb het heel druk gehad met het afronden van mijn proefschrift. In oktober behaal ik mijn doctors-titel, eindelijk (niet dat ik daar een betere kok van wordt... :D )!

O ja, daar kan ik mijn ultrasonisch badje voor gebruiken. Toch nog wel handig. BTW, ik heb MC nog steeds niet!!!!!! Dit is mijn eerste tegenvaller bij Amazon...

Pluter

Bericht door Pluter » 23 aug 2011, 22:00

http://modernistcuisine.com/2011/08/thi ... -in-stock/" onclick="window.open(this.href);return false;

Zou eraan moeten komen Maurits! Waar gaat je proefschrift over, iets met koken?

Maurits

Bericht door Maurits » 24 aug 2011, 07:42

Goed nieuws! Hopelijk pleuren ze me niet weer van de lijst af....

Nee, mijn proefschrift gaat niet over koken (was dat maar waar). Mijn vakgebied is organisatiewetenschappen, dat zit tussen bedrijfskunde en psychologie in.

Misschien is het leuk om een topic/string te openen voor Modernist Cuisine, waar mensen af en toe nuttige wetenwaardigheden/tips kunenn posten? Leo?

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 27 aug 2011, 14:02

ga je gang :D
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

Pluter

Bericht door Pluter » 27 aug 2011, 20:31

Hun website heeft een eigen forum Maurits (kan je alvast lid van worden) en er lopen ook veel topics op Egullet..

Ik vermoed dat een paar grote Nederlandse jongens dit boek op hun nachtkastje hebben staan en tegelijk hopen dat hun collega's dit nog niet ontdekt hebben.. Verder leeft het hier niet zo ben ik bang.

Plaats reactie