gekookt water ?

is het de Moleculaire Gastronomie, of is het iets anders? praat hier over de trends; Koken met Roner, thermomix of Pacojet
Plaats reactie
ralph geerts

gekookt water ?

Bericht door ralph geerts » 14 feb 2006, 11:26

even kijken wat we van gekookt water weten... wat de verschillen zijn tussen ongekookt water en gekookt water.

ralph geerts

Bericht door ralph geerts » 14 feb 2006, 11:30

heb al wat gevonden..

koud water bevat meer zuurstof dan warm water.. weet iemand of zuurstof weer terug keert na het afkoelen ?

plus: [/img]http://www.milieuziektes.nl/Pagina65b.html

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 14 feb 2006, 18:40

Nou tja..
Per gebied zal de kalk enzo wel 'n rol spelen...

Hoezo wil je dit weten?
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

Pieter

Bericht door Pieter » 14 feb 2006, 22:56

Het verschil in zuurstof van warm en koud water is denk ik het volgende:

Zuurstof kan je simpelweg zien als lucht.
Warm water warmt de lucht in het water op, en warme lucht zet uit, en zal dus: Opstijgen uit de pan, of geheel verdampen als het water goed heet is. Kokend water is de overgang van vloeibaar naar gas, vandaar de bubbels. Zo moet je het dus zien.
Dus ja gekookt water bevat minder zuurstof mits de pan niet meer aangeraakt wordt, en het windstil is. Haal je nu weer een garde door het water dan heb je weer exact je begin situatie. Althans dat is mijn theorie :)

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 14 feb 2006, 23:18

zal eens vragen of 'n vriend van mij hier naar kan kijken..
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

ralph geerts

Bericht door ralph geerts » 14 feb 2006, 23:27

ok alleen hebben het over zuurstof en niet over lucht je kan geen lucht co2 in water stoppen wel koolzuur maar dat is anders

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 14 feb 2006, 23:30

'n zeer goed bevriende kennis met enig verstand van chemie zegt dit:

als je water gekookt hebt dan drijf je alle opgeloste gassen eruit. nu kan er ook niet zoveel gas oplossen in water, maar er zit wel in. vooral koolzuur, dat lost redelijk op en dat zorgt denk ik voor de smaak die je oppikt. of beter gezegd, voor het verschil in smaak tussen gekookt en niet gekookt water. Hoe precies de mineralen die opgelost zijn zich gedragen weet ik niet.. maar als je kijkt naar de ketelsteen in een fluitketel, dan mag je er wel van uit gaan dat die zich afzetten dus dat het totale opgeloste mineraalgehalte lager wordt als je kookt.. dat proef je misschien ook wel
www.koksforum.nl

ralph geerts

Bericht door ralph geerts » 15 feb 2006, 00:05

dus door water te koken maakt je het zachter ?

Edwin M

Bericht door Edwin M » 17 jun 2007, 10:53

Als ik correct ben is dat ook de reden dat warm water eerder bevriest dan koud water. Het water is na het koken "puurder" en de watermoleculen zullen dus eerder afkoelen dan als het water niet puur is. :idea:

Plaats reactie