IPAD in de horeca

is het de Moleculaire Gastronomie, of is het iets anders? praat hier over de trends; Koken met Roner, thermomix of Pacojet
Plaats reactie
Leo
Forum Chef
Contacteer:

IPAD in de horeca

Bericht door Leo » 29 jul 2010, 16:31

Gebruiken jullie hem al?
Waar ik vroeger kookles gaf...hebben ze hem nu ook.
Afbeelding
samenvatting:
Kookstudio ‘Heerlijk en Eerlijk’ uit Woudrichem zet als eerste in Nederland de iPad in bij de kookworkshops die men organiseert. In eerste instantie werd de iPad gebruikt voor het verzamelen van data van de deelnemers. Maar al snel bleek dat de iPad vanwege z’n sublieme eenvoud in gebruik, ook voor de receptuur en kooktechnieken ingezet kon worden. Samen met een bevriende Apple Dealer werd een maatapplicatie gemaakt en over de eerste resultaten in de praktijk is men erg enthousiast.

Uitgebreide versie:
‘Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen’ staat hoog in ons vaandel’ zegt algemeen directeur Annemiek van Straten,‘vandaar dat wij ook zo min mogelijk op papier printen. Kookdeelnemers krijgen bijvoorbeeld na afloop een schitterend digitaal receptenboek toe gemaild met daarin ook veel foto’s van de kookworkshop. Leuk als herinnering en handig bij het thuis ‘na’koken van het menu. Om de e-mail adressen van de deelnemers te verzamelen gebruikten we een schriftje. Vaak bleek na afloop dat de opgeschreven adressen slecht leesbaar waren. Dankzij de iPad, die we inmiddels al een paar maanden in gebruik hebben, is dit probleem opgelost. Het is verbazend hoe gemakkelijk iedereen z’n gegevens op de iPad invult. Een uitleg is vaak niet eens nodig, men gaat er gelijk mee aan de slag. Ook marketing-technisch zijn we er erg blij mee, naast de naw-gegevens kunnen we met een paar gerichte vragen een schat aan informatie verkrijgen.

Juist vanwege die intuïtiviteit zijn we verder gaan zoeken naar mogelijkheden om ook de receptuur en de daarbij behorende kooktechnieken op de iPad te ontsluiten. Deelnemers koken in kleine groepjes onder leiding van top-chefs uit de regio, vaak zo’n 5 a 6 gangenmenu. In de ‘app’ die we aan het ontwikkelen zijn, staan naast de ingrediënten en receptuur, ook het beoogde resultaat en achtergrond informatie over bepaalde technieken. Dit blijkt in de praktijk deelnemers enorm te stimuleren hetgeen het resultaat ten goede komt. Natuurlijk zal de iPad de workshop docent niet vervangen. Integendeel de chef’s kunnen zich nu juist meer op de deelnemers focussen en hun de detailles en finesse van het vak bij te brengen.

Tot slot kunnen wij ons dankzij de iPad onderscheiden op de markt. We hebben de ambitie om tot de beste 10 kookstudio’s van Nederland te horen. Ons concept van oa biologische streekproducten, CO2 neutraal koken en samenwerken met top chefs, slaat goed aan. Met het inzetten van de iPad schuiven we weer een stapje omhoog”. Aldus de enthousiaste directeur.

Kookstudio ‘Heerlijk en Eerlijk’ zal vanaf september vijf extra iPad’s bij de workshops gaan inzetten. De eveneens in Woudrichem gevestigde Apple Dealer ‘AVS-solutions’ hoopt de komende weken de ‘app’ op te leveren. Als het concept ook fijn-geslepen is, zal AVS-solutions de oplossing ook bij andere kookstudio’s gaan aanbieden. Omdat de applicatie op basis van ‘FileMaker’ werkt, zal de deze niet via de App’s Store van Apple verkocht gaan worden.
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

KNL

Re: IPAD in de horeca

Bericht door KNL » 29 jul 2010, 16:53

'k heb er ook al aan gedacht voor in de keuken, maar zo'n ding gaat zo snel kapot als er al eens een kop koffie over gaat...

Ronald van den Ende

Bericht door Ronald van den Ende » 29 jul 2010, 19:34

Tjonge KNL, dan heb je zeker ook geen GSM en laptop? Of kunnen die wel tegen koffie?

KNL

Bericht door KNL » 29 jul 2010, 20:18

Ronald van den Ende schreef:Tjonge KNL, dan heb je zeker ook geen GSM en laptop? Of kunnen die wel tegen koffie?
jawel maar die liggen niet op mijn werktafel.

Ronald van den Ende

Bericht door Ronald van den Ende » 29 jul 2010, 22:14

KNL: misschien een id om even op volgende site te kijken: http://www.skindo.nl/tech-en-gadgets/25 ... ngebracht/" onclick="window.open(this.href);return false;

JeroenTrimbos
Contacteer:

Bericht door JeroenTrimbos » 29 jul 2010, 22:27

Nee ik ben niet van die gehypte dingen die over een jaar toch weer overbodig zijn. Ik heb al een pc en een gsm.

Een iPad gebruiken als een digitale wijnkaart vind ik dan weer wel top! Tenminste een goedkope oplossing (en mooie) oplossing.
Practice what you preach

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 30 jul 2010, 16:54

Link

Will it blend!
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

artgrrl
Contacteer:

Bericht door artgrrl » 13 okt 2010, 15:21

Ik zag op een site dat een ipad was ingebouwd in het deurtje van een keukenkastje, echt heel handig! Een plastic laagje eroverheen voor vette vingers lijkt me sowieso handig in de keuken.
elke week nieuw uitgeprobeerde recepten op http://vuurpapier.wordpress.com

Cees Timmerman
Contacteer:

Bericht door Cees Timmerman » 15 okt 2010, 06:05

Toevallig gisteren zo'n ding gekocht. Wij gaan idd de wijnkaart er op maken, met links enzo naar de wijnboeren ect.
Maar wat ik eigenlijk wilde vragen, heeft er iemand tips voor nuttige, leuke, spannende, informatieve apps die met ons edele vak te maken hebben?

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 15 okt 2010, 16:33

Hoe veel heb je er dan gekocht ? 1 of meerdere?
welke versie?

en, wat ook wel belangrijk is lijkt me...
kunnen de gasten enkel de wijnkaart er op zien, of kunnen ze ook meer aps gebruiken?
www.koksforum.nl

Cees Timmerman
Contacteer:

Bericht door Cees Timmerman » 16 okt 2010, 08:29

Ik heb 26 couverts, dus ik heb er 26 gekocht.
Nee, eentje maar, 32 gb met wifi en 3g. Verder moet ik nog eens rustig bekijken hoe ik dat ding ga integreren in het restaurant. Het is eerst nog even een leuk speledingetje.

limo factory
Contacteer:

Bericht door limo factory » 17 okt 2010, 21:55

Hoi Cees,

Giga mooie App van Hangar 7 in Salzburg.....

Groeten Erik

Plaats reactie