food pairing

is het de Moleculaire Gastronomie, of is het iets anders? praat hier over de trends; Koken met Roner, thermomix of Pacojet
Plaats reactie
chef-dave
Contacteer:

food pairing

Bericht door chef-dave » 13 sep 2008, 18:00

Food Pairing
Via het surfen een site ontdekt die je moet bekijken.
Gaat over food pairing, de wetenschappelijke methoden om grondstoffen te vergelijken die schitterend met elkaar te combineren vallen, dan denk ik aan oesters en chocolade etc...
Tevens hebben zij een blog met daarop verschillende cursussen en demostraties op filmjes die je gratis kan bekijken.
Echt een site die ik iedereen kan aanraden.

foodpairing website
blog over foodpairing

edit by Leo; actueel topic over Food Pairing
ander topic
Het gras is steeds groener aan de andere zijde. Helaas is het dan ook meestal kunstgras!
Dave

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Re: food pairing

Bericht door Leo » 13 sep 2008, 23:09

ik denk, dat het al eens onder de aandacht is geweest hier.
maar, in elk geval een leuk idee!
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

geoffrey

Bericht door geoffrey » 17 sep 2008, 11:51

machtig interresant heb twee dagen les van die gasten gehad www.foodfordesign.be

chef-dave
Contacteer:

Bericht door chef-dave » 17 sep 2008, 14:07

Kijk zeker ook bij de workshops
Het gras is steeds groener aan de andere zijde. Helaas is het dan ook meestal kunstgras!
Dave

Niels
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Niels » 17 sep 2008, 15:18

Peter Cocquyt is daar bij betrokken?

chef-dave
Contacteer:

Bericht door chef-dave » 17 sep 2008, 17:36

Niels schreef:Peter Cocquyt is daar bij betrokken?
Inderdaad van Kasteel Withof
Dave

Niels
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Niels » 17 sep 2008, 18:21

Ik heb daar 2x een week stage gelopen.

nbakker

Bericht door nbakker » 23 sep 2008, 19:34

5 januari 2009

food pairing in brugge met 11 chefs waaronder sergio herman van oud sluis, peter goossens van hof van cleve. en met speciale gastchef : Heston Blumenthal van the fat duck!!

zit op de hotelschool ter groene poorte in brugge en mag met de klas mee gaan koken daar!!
http://www.theflemishprimitives.com/

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 23 sep 2008, 19:52

grappig. Was al een topic over.
Vertel daar eens wat mee over.
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

nbakker

Bericht door nbakker » 23 sep 2008, 20:27

food pairing is een smaakanalyse doen meestal door universiteiten. e.d. en kijke welke smaken dicht bij elkaar liggen. voorbeelden zijn: aardbeien en erwtjes , kaviaar en chocolade.

foodpairing is uitevonden door heston blumenthal van de fat duck> beste restaurant van de wereld op het moment.

nu is er een universiteit in belgie die allerlei producten gaat combineren welke bij elkaar passen en welke niet. en op 5 januari wordt dan in brugge door elf chefs gepresenteerd: De andere topchefs zijn Kobe Desramaults (De Wulf), Peter Goossens (Hof van Cleve), Roger Van Damme (Het Gebaar), Sang Hoon Degeimbre (L'Air du Temps), Serge Vieira (Restaurant Serge Vieira), Sergio Herman (Oud Sluis) en Viki Geunes ('t Zilte). Eregast is Heston Blumenthal, chef van The Fat Duck

Deelnemen kost 245 of 295euro, exclusief BTW.

dus dat wordt 3 en 4 januari voorbereiden in het concertgebouw. en 5 januari met de sterren koken, heb er zin in

chef-dave
Contacteer:

Bericht door chef-dave » 23 sep 2008, 22:57

Dat zal wel, is een ervaring die je kan opdoen waar je heel je leven van zal blijven genieten.
Dave

Maurits

Bericht door Maurits » 22 sep 2009, 19:17

Ik ben nu momenteel bezig me te verdiepen in de wetenschappelijke literatuur over foodpairings en daardoor ben ik aanbeland bij TNO. Zij hebben een database waar je kan kijken welke producten overlappende aromaprofielen hebben (http://www.vcf-online.nl/VcfHome.cfm" onclick="window.open(this.href);return false;). Door een de TNO-onderzoeker Ben Nijssen werd ik op een recent TNO-onderzoek gewezen over foodpairings, en de theorie blijkt niet helemaal stand te houden (check hier http://jcunieuws.files.wordpress.com/20 ... poster.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;). Voorlopig althans.

Bemoedigend trouwens voor koks, want in de conclusie staat dat wetenschap niet (alleen) voor succesvolle foodpairings kan zorgen, maar dat het van de techniek/smaakgevoel van koks moet komen!

Voor degenen die dit een boeiend onderwerp vinden, dan moet je echt deze site in de gaten houden van een Noorse wetenschapper http://blog.khymos.org/tgrwt/" onclick="window.open(this.href);return false;. Erg toegankelijk, weinig wetenschapsjargon.
When there's smoke, there's flavor (Colgin)

Pluter

Bericht door Pluter » 22 sep 2009, 21:54

Thnx Maurits, leuk leesvoer!
Mother Nature is the true artist, and the chef is merely the technician. MPW

cyrano
Contacteer:

Bericht door cyrano » 23 sep 2009, 12:48

Maurits schreef:Ik ben nu momenteel bezig me te verdiepen in de wetenschappelijke literatuur over foodpairings en daardoor ben ik aanbeland bij TNO. Zij hebben een database waar je kan kijken welke producten overlappende aromaprofielen hebben...
Ik werd al helemaal opgewonden. Databases zijn helemaal mijn ding. Maar 1.000 euro per jaar? Net iets te rijk voor mijn smaak, vrees ik. Gelukkig is de rest ook zeer interessant. Merci, Maurits.

Plaats reactie