Rawfood

is het de Moleculaire Gastronomie, of is het iets anders? praat hier over de trends; Koken met Roner, thermomix of Pacojet
Plaats reactie
Leo
Forum Chef
Contacteer:

Rawfood

Bericht door Leo » 20 jul 2008, 11:46

Trend of Niet?

http://rauwevoeding.blogspot.com/

http://cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams?/t ... 061130.asf

Afbeelding
Voordeel van rauw
De belangrijkste reden is simpelweg dat rauwe voeding nog alle enzymen, vitaminen en mineralen bevat , terwijl gekookte voeding vrij veel verliest in het kookproces. Alle enzymen gaan verloren als voedsel verhit wordt boven 118º F.
Enzymen zijn cruciale sleutelelementen die werkzaam zijn bij heel veel belangrijke lichaamsprocessen, de spijsvertering in het bijzonder.

Als we vers voedsel eten, krijgen we de enzymen erbij om het voedsel te verteren. (dat is ook de bedoeling van de natuur; als we een appel eten, zorgt de appel dat we het kunnen verteren.) Als we gekookt voedsel eten, waar geen enzymen inzitten, dan doen we een aanslag op onze eigen enzymenvoorraad. Die voorraad raakt op naarmate we ouder worden, waardoor onze spijsvertering slechter gaat functioneren. Onze pancreas (die enzymen produceert) moet overwerken en vergroot in omvang. Enzymen gaan daarheen waar ze nodig zijn. Dat verklaart ook waarom onze trek in voedsel verdwijnt als we ziek zijn. De enzymen zijn dan hard nodig voor het genezingsproces. Rauw voedsel wordt snel door het lichaam verteert en geeft het lichaam snel ondersteuning en energie. Uitgaande natuurlijk van een optimaal darmstelsel, wat we meestal niet hebben door jarenlang eten van vezel en enzymarm voedsel.

Wat doet gekookt voedsel in het lichaam ? In 1930 toonde een Zwitserse natuurkundige, genaamd Kouchakoff, aan dat gekookt voedsel leucocytose veroorzaakt in het lichaam (= een toename van de witte bloedlichaampjes). Als er junk food gegeten wordt, ontstaat er zelfs een patroon van bloedcellen exact hetzelfde als wat er ontstaat bij voedselvergiftiging door besmet vlees. Het lichaam herkent gekookt voedsel niet en stuurt er extra witte bloedcellen op af als een immuunrespons.

Hoe komt het dat we dan nog steeds leven ? Het lichaam is een uitgekiend instrument, dat zich aanpast aan allerlei omstandigheden. Een van de dingen die het lichaam doet om zich te beschermen tegen de gifstoffen in gekookt voedsel is het produceren van mucus, of slijm, die als een soort film het hele spijsverteringskanaal van boven (de tong) tot aan onder (de anus) bedekt om te voorkomen dat de gifstoffen in het bloed worden opgenomen. De mucus wordt gemaakt van gekookt voedsel zelf en zorgt er niet alleen voor dat gifstoffen niet worden opgenomen maar ook de goede voedingsstoffen worden minder goed opgenomen.

Als we dus echt willen slagen op een rauw dieet, zullen we ook de mucuslaag (die bij de meeste van ons behoorlijk dik is) moeten verwijderen voordat we levende voeding optimaal kunnen assimileren. Des te schoner het lichaam wordt des te effectiever het gaat werken en des te minder voedsel we uiteindelijk nodig hebben. Logisch hè ?

Als we het lichaam blijven voeden met gekookt voedsel zal het altijd blijven hunkeren naar meer, omdat het nooit alle voedingsstoffen krijgt die het nodig heeft.

bron: uitgekookt.net
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

limo factory
Contacteer:

Re: Rawfood

Bericht door limo factory » 20 jul 2008, 21:36

een zieke trend........

Maurits

Bericht door Maurits » 21 jul 2008, 08:35

Ja idd ziek, en weer worden er claims gemaakt obv van dubieuze onderzoekers (net als Atkins, Montignac en meer van die figuren). Het is ook niet echt een nieuwe trend, Charlie Trotter bijvoorbeeld heeft het al een tijdje geleden in Chicago bekend gemaakt (heeft ook een boek hierover 'Raw Food').

En volgens mij staat er in McGee ook iets over dat Raw Food helemaal niet zo gezond is omdat onze maag sommige voedinsgstoffen niet uit rauwe voedingsvezels zou kunnen krijgen. Verhitten zorgt er juist voor dat celwanden van planten verzachten zodat er enkele extra voedingsstoffen vrijkomen.....

Maar hamvraag is natuurlijk: is die rauwe kost wel lekker, lekkerder dan gare kost? Lijkt me niet, ik kan me geen leven voorstellen zonder smakelijke Maillard-reacties :) .
When there's smoke, there's flavor (Colgin)

Cees Timmerman
Contacteer:

Bericht door Cees Timmerman » 22 jul 2008, 08:36

Heb dat boek waar Charlie Trotter aan meegewerkt heeft al een paar jaar in de kast. Zomaar in de blind gekocht omdat de andere boeken van Charlie toppers zijn. Blijkt ook weer zo'n gezondheidsfreak achter te zitten. Het meest stuitende met raw food was een tijdje terug op tv in de wereld draait door. Zo'n doorgedraaide moeder die haar jonge zoontje totaal had geindoctrineerd, het ventje werd gedwongen alleen rauw en vegetarisch te eten. Als dat mens geen fundementalist was geweest qua eten was ze wel een of andere godsdienstwaanzinnige geweest. Vreselijk.

Jom
Contacteer:

Bericht door Jom » 22 jul 2008, 14:30

over dat fragment in "de wereld draait door":
al zou mevrouw allemaal gelijk hebben met wat ze zei; waarom zag zowel zij als dat ventje er dan zo belachelijk slecht uit. Met een dubbele werkweek en dubbele kater zie ik er nog beter uit op maandagochtend.....

Hetzelfde vind ik overigens gelden voor een deel van de vegetariers. Als je dan geen vlees/vis kan/wil eten, eet dan tenminste wat andere dingen zodat je je kleur blijft behouden.
De aanhouder wint

Cees Timmerman
Contacteer:

Bericht door Cees Timmerman » 22 jul 2008, 16:28

Stel je voor dat het inderdaad supergezond is (wat ik overigens absoluut niet geloof) en je wordt er honderd mee, lekker leven heb je dan gehad. Geen alcohol, niet roken, nooit een lekker stuk gebraden vlees, sex mag waarschijnlijk alleen bij volle maan ofzo. Ik heb liever plezier, dan maar 85 ipv 100, heb ik tenminste wel lol gehad en bovenal genoten. :D :D :D :D

Webmaster
Contacteer:

Bericht door Webmaster » 22 jul 2008, 17:32

Iemand ooit het boek van Charlie Trotter gezien ? "RAW" heb het toevallig hier in de kast staan mooie gerechten in
Kokforum.nl : de website voor koks

limo factory
Contacteer:

Bericht door limo factory » 22 jul 2008, 20:57

DWDD heb ik ook gezien, prachtig om te zien hoe Hugo Borst die vrouw aanviel.
En mooi om te zien dat Borst zich altijd heel erg verdiept heeft in het onderwerp waar ze over praten.

Bij het programa Wie is de chef, was ook iemand die dit dieet volgde. Ook zo mager als een lat en een plank vol met voedings supplementen.

Groeten Erik

Cees Timmerman
Contacteer:

Bericht door Cees Timmerman » 23 jul 2008, 09:34

Ik denk als je in Hollywood door wil breken als figurant in hongersnood films dit het uitgelezen dieet is.

Bon Chef

Bericht door Bon Chef » 23 jul 2008, 10:10

Ik heb zelf het boek van Charlie Trotter ( RAW ) echt een heel leuk en goed boek.
Ik geloof niet in de leefwijze maar het boek is een aanwinst.
Veel koks hebben moeite met vega's en uitzonderingen en dit is een boek waar je veel inspiratie uit haald.
Het is een keuze van de mensen zelf en .... het is ook wel weer een uitdaging om 8 gangen op een andere manier te koken.
:!: Moeten deze mensen wel bij de reservering even vermelden dat ze anders willen eten.

limo factory
Contacteer:

Bericht door limo factory » 23 jul 2008, 10:26

Vegetariers geen probleem, uitzonderingen ook niet, maar RAW-food dieet...... niet in mijn restaurant.

Cees Timmerman
Contacteer:

Bericht door Cees Timmerman » 23 jul 2008, 17:05

Inderdaad, vegetariers ok, maar veganisten en van die raw food gasten moeten misschien maar naar restaurant de rauwe bio pastinaak of zoiets, lekker met een glas water of kouwe thee erbij.

Bon Chef

Bericht door Bon Chef » 23 jul 2008, 20:48

Als iemand in jou restaurant een week van te voren reserveert en vermeld dat hij bv graag raw food zou willen eten, maar de overige gasten niet, dan wordt hij dus geweigerd ?

Jom
Contacteer:

Bericht door Jom » 24 jul 2008, 00:23

wel of niet weigeren? ik persoonlijk niet. Zou het zelfs wel leuk vinden. beetje nieuwe dingen uit proberen..

Heeft iemand het wel eens gehad?
De aanhouder wint

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 26 jul 2008, 16:28

kreeg net mijn 2de mail met een recept van Rawfood!

Deze fruit smoothie smaakt geweldig, ziet er mooi uit en bevat geen zuivel.
Hij is dan ook zeer geschikt voor mensen met een koemelk overgevoeligheid.
Ik heb deze keer aarbeien en frambozen gebruikt, maar je kunt ook rode bessen, bramen of bosbessen gebruiken.
Ook kun je meerdere soorten bessen mengen.

Voor 3 à 4 personen.

Ingrediënten:
3 bananen
1 doosje frambozen
1 doosje aardbeien
1 ons rauwe cashewnoten
4 à 5 dl goede kwaliteit water

Doe alle ingrediënten in de blender en mix een paar minuten op de hoogste stand.
De smoothie wordt dan lekker romig en bevat geen harde stukjes meer.

Giet de smoothie in mooie glazen en geniet ervan!

Als je wilt, kun je de smoothie versieren met een schijfje citroen op de rand van het glas.
Zie hiervoor http://rauwevoeding.blogspot.com/2008/0 ... jfjes.html

Een fijne dag,
Annet van Dorsser
http://www.RawFood.nl
http://www.RawFoodSuccess.com

Wil je veel meer van dit soort rawfood recepten ontvangen en alle informatie over verantwoord rauw eten, dan is ons nieuwe rawfood coaching programma misschien iets voor je. Je kunt de infomatie vinden op http://www.rawfood.nl.
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

hafida

Bericht door hafida » 06 sep 2008, 23:14

Dat iemand kiest om rawfood te eten, is prima, maar ik begrijp het niet, kan me niet voorstellen als je thuis komt van buiten waar het koud en nat is dat je verlangt naar een komkommertje in plaats van een kopje soep of iets anders wat lekker warm is.

ingenting

Bericht door ingenting » 14 sep 2008, 12:08

Cees Timmerman schreef:Inderdaad, vegetariers ok, maar veganisten en van die raw food gasten moeten misschien maar naar restaurant de rauwe bio pastinaak of zoiets, lekker met een glas water of kouwe thee erbij.

:(
Ben zelf veganist (of eigenlijk was, nu niet meer omdat ik de banketbakkers opleiding doe en het belangrijk vind om alles te proeven/proberen en met alle ingredienten te experimenteren + ik was alleen veganist omdat 'als het anders kan, waarom niet')..

Maar uit mijn ervaring kan je aardig wat gerechten maken die EN lekker zijn EN goed vullen EN ook nog eens veganistisch zijn.
Als je een beetje creatief bent (dus niet aankomen zetten met zo'n courgette gevuld met linzen en rijstwafels ernaast ofzo:P), kan je zo iets moois maken wat alles eters en veganisten allebei zullen willen eten. Ik zou denk ik juist zo'n uitdaging aannemen om me op die manier ook te verdiepen in andere voedesel patronen.. maar goed.

De meeste mensen (die ik dan ontmoet heb) zijn meestal ook best verbaasd dat ik veganist ben/was omdat ik niet bleek en graatmager ben:P Maar eh ja, ik ben niet het type dat alleen op slablaadjes, koude tofu en alfalfa kiemen kan leven.

In elkkk geval, even weer ontopic:P

Ik heb zelf twee rawfood boeken,
Raw Food Real World, zitten hele 'ingewikkelde' recepten in, met mooie foto's... hoewel er tussendoor wel van die stukjes tekst zitten zo van: omg raw food is helemaal geweldig en al het andere is slecht.
Maar als je daarover heen leest, zitten er wel aardige recepten tussen.
Zo heb je een rauwe lasagna (dunne, gemarineerde courgette vellen vervangen de lasagna vellen), en die is eigenlijk best lekker op een hete zomer dag.
Er zit bv. ook een chocolade mousse/pudding in gemaakt van agave, jong kokos vlees en cacao, ook lekker. Het smaakt niet zoals het traditionele gerecht, maar zo moet je die recepten denk ik ook niet benaderen.

Het andere boek is Living Cuisine, maar daar heb ik nog niet zoveel uit geprobeerd.

Overigens vind ik een leefstijl waar je 100% rauw eet niet echt verstandig, omdat er een groot risico is dat je tekorten oploopt... maar daarnaast lijkt het bijna alsof je je in een soort van glazen bol opsluit en geheel in je eigen wereldje gaat leven. Ik weet dat gezond leven goed is, maar te gezond... tja daar staat 'te' voor, en dat is nooit goed.
Ik vind dat een beetje ongezond wel mag, vooral omdat als je te gezond gaat leven, je lichaam denk ik telkens minder aankan. Als je dan een keer iets verkeerds eet, dan gaat het ook goed mis.

Je ziet het ook met allergien etc. door super hygienisch te leven en nooit in aanraking te komen met vuil, vergroot je op latere leeftijd de kans op allergien. En ik denk dat het met eten ook zo gaat.

Ik vind dat raw food ook niet zo zwart/wit hoeft te zijn, je kan de eetpatronen ook combineren. Zo af en toe een rauwe maaltijd nemen, daar heb ik geen enkel probleem mee,
juist op zo'n hete zomerdag is het best verfrissend.

edit:

Ik denk trouwens wel dat het een trend is:P

chef-dave
Contacteer:

Bericht door chef-dave » 14 sep 2008, 18:59

Als chef is het ook niet zo vanzelfsprekend en makkelijk om wanneer een gast op het laatste moment zegt veganist te zijn.
Vooral bij groepen (geen tours) kom je dat dikwijls tegen en meestal wanneer je aan de pas alles staat door te geven,brrrrrr :evil: :evil: :evil:
Dus is het eigenlijk wel nuttig voor iedereen om toch een beetje de basis gerechtjes te kennen, in geval van nood.
Het gras is steeds groener aan de andere zijde. Helaas is het dan ook meestal kunstgras!
Dave

ingenting

Bericht door ingenting » 14 sep 2008, 19:43

Dat begrijp ik ook wel, dat zou ik ook niet zo op prijs stellen;)

Ik zou het minstens 3-4 weken van te voren aangeven als ik ergens wil uit eten (en niet alleen een salade zonder dressing ofzo wil bestellen). Ik laat ook m'n nummer achter, mogen er nog vragen etc. zijn.
En misschien dan nog de week van te voren bellen ter herinnering.

Maar als ik het op tijd aangeef, dan verwacht ik wel dat ik iets originelers en minder hippie krijg dan geroosterde rijstwafels, terwijl de rest vers brood met smeersels krijgt. Of een fruit salade uit blik, terwijl dat makkelijk verse aardbeien met pure chocolate had kunnen zijn (aangezien anderen ook aardbeien/chocolade bij hun nagerecht geserveerd kregen en ook nog eens heel mooi opgemaakt).

Ik moet wel zeggen dat ik het ontzettend waardeer als er rekening met mij gehouden wordt, het is nl. niet altijd even makkelijk iets te verzinnen als het allemaal nieuw is en er ook nog allemaal van die regeltjes bij komen die je uit je dagelijkse routine halen.

chef-dave
Contacteer:

Bericht door chef-dave » 14 sep 2008, 21:28

Rekening houden doen de chefs echt wel, natuurlijk indien ze dit op voorhand weten. Ik heb zelf omdat ik de opleiding dieet heb gevolgd voor mijn keukenteam een document gemaakt als leidraad voor verzoeken van aangepaste voedingspatronen zoals, diabetes, gluttenvrij, koe-eiwit intolerantie, etc...Met daarop verschillende menu samenstellingen voor als ik er niet ben.
Maar, ik stel mij wel dikwijls de vraag in hoeverre dat de gasten wel serieus zijn?? Vb : geen varkensvlees uit geloofsovertuiging, maar wel een frisse pint nadien, of ik ben Diabeet maar ach dat ene chocolaatje zal het wel niet doen. 100% veganist?? Dus ook geen brood??? waar in 90% van de gevallen smout is in verwerkt. Of veganist zijn uit overtuiging voor de dieren, maar wel nieuwe leren handtas. Begrijp je, dat is soms wel frustratie vragen.
Maar zoals ik al zei, ben ik er zeker van dat iedere chef in de mate van het mogelijke aan het gevraagde zal voldoen.
Het gras is steeds groener aan de andere zijde. Helaas is het dan ook meestal kunstgras!
Dave

Cees Timmerman
Contacteer:

Bericht door Cees Timmerman » 15 sep 2008, 07:10

Het gaat mij niet om het feit dat het lastig is of dat je opeens creatief moet zijn om een veganistische gast iets voor te schotelen. Dat soort probleempjes heb ik dagelijks (ik heb geen menukaart) met allerlei allergieën en speciale wensen.
Ik vind veganisme een extremis waar ik totaal niks mee heb. Waarom zou je bijvoorbeeld geen honing eten? Als je tegen harde muziek en alcohol bent ga je toch ook niet naar een discotheek en vragen of de muziek wat zachter kan onder het genot van een glas water.

SummusCibum

Bericht door SummusCibum » 17 dec 2008, 16:00

Waardeloze trend!

Slogan: De konijnen zijn er niet om nageaapt te worden, maar om opgedient te worden.

Cees
Contacteer:

Bericht door Cees » 18 dec 2008, 00:12

Cees Timmerman schreef: Ik vind veganisme een extremis waar ik totaal niks mee heb. Waarom zou je bijvoorbeeld geen honing eten? Als je tegen harde muziek en alcohol bent ga je toch ook niet naar een discotheek en vragen of de muziek wat zachter kan onder het genot van een glas water.
Quote van het jaar 2008!! Ik ben het ermee eens!
Volg me op Twitter: http://twitter.com/CeesCook

Pinxo

Bericht door Pinxo » 18 dec 2008, 11:58

Ik ook!!

topkoks
Contacteer:

Bericht door topkoks » 29 dec 2008, 10:14

Iedereen moet leven zoals hij / zij dat wil vind ik. Het jammere voor de grote groep vegetariers en veganisten is dat een kleine groep militanten het verpest voor de meerderheid. Zeg maar net als met religie.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben overtuigd omnivoor, en ik heb mijn twijfels bij RAW-food. Waarom? Inderdaad omdat de meeste mensen die ik gezien heb die deze beweging aanhangen er dromerig en ongezond uitzien. Daarbij is het statistisch bewezen dat de gemiddelde vegetarier een slechtere weerstand heeft dan de gemiddelde vleeseter. Ik kan me dus niet voorstellen dat RAW-food gezond is.
Op zoek naar een vaste baan in de keuken?
Topkoks Werving & Selectie

Plaats reactie