big green egg

is het de Moleculaire Gastronomie, of is het iets anders? praat hier over de trends; Koken met Roner, thermomix of Pacojet
Plaats reactie
marcin
Contacteer:

big green egg

Bericht door marcin » 15 jul 2008, 16:04

Big Green Egg
wij hebben sinds kort deze in de keuken staan,
Afbeelding

super rook oventje, voor zalm of cote a los, duifje ook lekker lichtgerookt

nog meer mensen?

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Re: big green egg

Bericht door Leo » 15 jul 2008, 22:16

ken hem wel...Stond bij Karel V in de keuken...toen ik er gegeten had..
mooi ding!
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

limo factory
Contacteer:

Bericht door limo factory » 15 jul 2008, 23:22

Werkt hij ook makkelijk? Is hij snel gebruiksklaar?

Zit er namelijk ook aan te denken om er een aan te schaffen.

Groeten Erik

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 16 jul 2008, 07:46

ja, volgens mij wel. En zeer goed te doseren met de warmte.
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

marcin
Contacteer:

Bericht door marcin » 18 jul 2008, 14:20

ja is makkelijk in gebruik, en alles kan uit elkaar,

is wel niet de lichste bbq
en je kunt beter briketten dan houtskool gebruiken want die vliegen erdoor,
blijft ook lang warm

is niet de goedkoopste van zijn soort
iedereen ziet wanneer ik dronken ben, maar niemand ziet wanneer ik dorst heb!

Chefsonline
Contacteer:

Bericht door Chefsonline » 19 jul 2008, 07:43

Ik zat er al over te denken om er een video aan te besteden, het is echt een turbo "kachel". Aangezien er diverse maten zijn is het ook wel geschikt voor thuisgebruik, maar inderdaad, niet goedkoop. Resultaat mag er wel zijn, ik weet dat Evert Thielen van de Gertrudahoeve in Son en Breugel a la minute kreeften erin rookt. En zo zullen er nog wel een heleboel meer toepassingen zijn, dus wel interessant om er een stukje over te doen.
en iedereen kookt mee...

ralph geerts

Bericht door ralph geerts » 22 jul 2008, 10:22

id erg snel klaar voor gebruik. temperatuur kan geweldig hoog gaan ideaal

Maurits

Bericht door Maurits » 22 jul 2008, 11:38

Zo'n Big Green Egg is natuurlijk flink aan de prijs, maar er zijn ook wel andere merken kamado's (zo heten die typen ovens) die iets goedkoper zijn.

Hoe dan ook, is iemand op de hoogte van de Cobb? Dat is ook zo'n kamado, maar dan ontwikkeld voor campinggebruik (hij is vrij klein 30cm doorsnee en lichter = van rvs). Ook met de Cobb kan je roken, bakken, bbq-en en grillen, maar dat ding is wel VEEL GOEDKOPER (€150). Wellicht nuttig voor de kleinere keukens en voor thuisgebruik.

Afbeelding

Kijk hier voor meer info als je nieuwsgierig bent: http://www.cobbq.nl/watis.aspx en http://www.cobbamerica.com/about_cobb.asp.

Het enige nadeel is dat de temperatuur vooraf geregeld moet worden (dmv het aantal briketten), maar voor de rest schijnt het top te zijn.
When there's smoke, there's flavor (Colgin)

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 19 apr 2009, 10:55

Hebben nog meer mensen dit ding nu gekocht? Kom het echt vaak tegen.

Op de Kookstudio Heerlijk en Eerlijk heb ik hem nu ook staan
Afbeelding
Afbeelding
www.koksforum.nl

kris vandorpe

Bericht door kris vandorpe » 09 sep 2009, 08:13

De big green egg kan heel goed hooge en lage temperaturen aan en is uiterraard meer dan gewoon een bbq.
Door het feit dat je de temp gemakkelijk kan regelen en ook constant aanhouden heb je meteen een volwaardig keukenapparaat vast.

Wij zijn overtuigd van de kwaliteit van dit toestel en de meerwaarde die het kan bieden in de keuken.
De bedoeling is ook van een soort receptenboek aan te leggen die door iedereen kan bekeken worden, zodat iedereen mee kan genieten van het kamado koken.
Wie dus recepten of bevindingen heeft van het gebruik van dit toestel en zijn (ei ) kwijt wil graag een seintje

Kris

Guido

Bericht door Guido » 10 sep 2009, 23:27

heerlijk dingetje om mee te werken, zelfs in de winter die lekkere bbq smaak. ideaal om je vlees eerst in de Roner te garen en vervolgens heel even op de big green egg

mutsje

Bericht door mutsje » 12 sep 2009, 20:33

Even een kleine tip. Wij hebben er namelijk ook een en inderdaad.... briljant! Maar die hoge temperaturen moet je niet doen. Pizza bakken op 350 graden waren wij van plan. 2x geprobeerd en 2x de hele vilten afdichtrand moeten vervangen omdat hij gesmolten was. Levensgevaarlijk ook nog want dan sta je een gloeiendhete egg open te breken omdat hij potdicht zit! Info ingewonnen bij leverancier en de stelregel is dat je max 250 graden moet aanhouden. Wel handig om te weten....

Grtz

culinairezaken
Contacteer:

Bericht door culinairezaken » 13 sep 2009, 08:58

hallo allemaal,

het zijn inderdaad erg mooie barbecues. twee weekeinden geleden ben ik door een vriend van mij gevraagd om mee te helpen op het Belgisch kampioenschap barbecueën. daar stonden met vier "eitjes". ze werken echt super! ik ben er zelf niet echt mee in de weer geweest, ben geen pitmaster...

we hebben de volgende gerechten volledig op de eitjes gemaakt:

1: Smoked Eel pie : Gerookte paling in een stoofschotel, afgedekt met
bladerdeeg.

2: Kipsaté met pindasaus, kroepoek ajam, pittige kiplollie met santen,
tafelzuur

3: Kielbasa met Wostyn mosterd, gerookte varkenslende met mosterd en
honing, Gegrilde karbonade met palmbiersaus.

4: Chipotle flavoured hamburger met een pruimenchutney, Gegrilde lende
met kersen/rodenbachsaus, gerookt rundvlees gemarineerd in rodenbach.

5: Ananas gemarineerd in steranijs en vanille, gegrild en overgoten met
siroop, Baked Kahuna: ananasschijf met vanille-ijs en meringue.

leuk weetje, het enige electrische was de koeling. de worsten gemaakt met de porkert, onze broodnodige koffie gemalen met een porkert en gezet met een percolator op houtskool.
Als het er uitziet als een eend, klinkt als een eend en beweegt als een eend, dan moet het waarschijnlijk iets langer op de grill.

kris vandorpe

Bericht door kris vandorpe » 19 sep 2009, 10:03

ook op 250 graden is het perfect mogenlijk om pizza's te bakken.
Ook wij hebben meegdaan aan het bbq kampioenschap en daar ging het perfect
http://www.stillmation.com/eggheads/" onclick="window.open(this.href);return false;

Leo
Forum Chef
Contacteer:

big green egg workshop / kopen / korting

Bericht door Leo » 30 sep 2009, 11:35

Afbeelding
Hebben nu op de kookstudio 4 soorten staan. 2 in de keuken en 2 buiten. Best grappig. Tevens zijn we er dealer van geworden.

Als mensen in intresse hebben in zo'n ding aan te schaffen en/of workshop te willen volgen, mail op pm mij dan..
www.koksforum.nl

ida

Bericht door ida » 25 mar 2010, 12:55

Ik werd op de green egg geattendeerd door een nieuwsbrief en vind het een erg leuk ding en ben erg nieuwsgierig naar de mogelijkheden ervan. Alleen ze zijn niet goedkoop. Nu is de kleinste wel redelijk geprijsd, maar een diameter van 18 cm lijkt me wel aan de kleine kant. Is dat voor een hobbykok wel interessant of moet je dan toch echt een slag groter hebben? Het idee dat je hem ook in de keuken kunt gebruiken, spreekt me wel weer aan.
Nu heb ik ook even op de Cobb site gespiekt (zag de naam in een van de posts hier) en die zijn wel vriendelijker geprijsd. Wat zijn de verschillen tussen die 2 (behalve de prijs)?

Bouvier

Bericht door Bouvier » 29 mar 2010, 14:37

Heb er al mee gewerkt en is inderdaad top. Maar na een tijd beland ie toch in een vergeethoek. De frquentie van het gebruik tov de prijs vind ik niet correct. Zonder te spreken over de geur en de rook. Als je thuiskomt ruik je helemaal naar de BBQ. Wat mij ook stoort is dat bijna in ieder beter restaurant tegenwoordig ofwel duif, runds, eidooier, .... stijl BBQ wordt gepresenteerd. Moeten we in deze modeverschijnsel die waarschijnlijk 1 jaar zal duren mee investeren....? Ik vraag het me al maanden af of ik deze investering wel zou doen.

JeroenTrimbos
Contacteer:

Bericht door JeroenTrimbos » 23 apr 2010, 20:10

Ik heb ook een ei.

Zolang je van je menu maar 1 (of 2) gerechten in de BGE bereidt moet het goed zijn, net als alle andere bereidingstechnieken. Momenteel mag het gemarineerde Geuldallam erin, volgende kaart waarschijnlijk de kreeft.
Practice what you preach

Plaats reactie