Aardappel bereidingen.

Vrijheid van creative mening!
Plaats reactie
ralph geerts

Aardappel bereidingen.

Bericht door ralph geerts » 25 apr 2006, 02:31

wie heefty de meest orginele aardappel bereiding...

Pieter

Bericht door Pieter » 26 apr 2006, 11:12

Hmm meest orgineel, laat me nadenken. Ik vind voornamelijk de klassieke dingen als pommes dauphin en pommes dauphinoise altijd lekker.
Bij pommes dauphin kan je natuurlijk met je puree heel veel experimenteren. Zelf vind ik ze met truffel echt heerlijk. Ik maak ze ook wel eens met een soort vulling, als ik tijd heb.

Maar ik ben op het moment echt heel erg benieuwd naar wat de moleculaire gastronomie met de aardappelgarnituren gaat doen.

ralph geerts

Bericht door ralph geerts » 26 apr 2006, 13:23

wageningen loopt de discussie over

vet opname en voorverwarmen. ben er helaas zelf niet bij geweest maar mischien dat iemand mij verder kan toe lichten.

wat ik wel vind dat aardappel vrij zware smaak heeft dus luchtig heid nodig heeft om tot zijn recht te komen. Kiddepuree vind ik een goede oplossing daarvoor. weet iemand nog andere manieren om het zware van aardappel te verlichten ?

marnix

Bericht door marnix » 26 apr 2006, 16:19

we hadden op de kaart een carpaccio van ossenhaas met een schuimsaus van aardappel met lardo en truffel

Soort semi dikke aardappelroomsoep die je met de staafmixer opschuim en dan het schuim eraf schep

blijft nog wel best machtig

wel lekker

Pieter

Bericht door Pieter » 26 apr 2006, 16:53

Ik vind de smaak van aardappel juist redelijk mild, en uitnodigend om er juist iets anders aan toe te voegen om de smaak te liften. Gewoon gekookte aardapels maak ik zelden. Hooguit eens nieuwe oogst, of krieltjes ( wel de echte dan, niet die rommel uit zakken )

Maak je met lucht de aardappel niet veel machtiger ?
Denk aan een liter slagroom, dat drink je zo weg als het moet. Maar een liter geslagen room kom je niet doorheen.

danny
Contacteer:

Bericht door danny » 26 apr 2006, 18:06

Ben gek op aardappels!!van oma's snotpataten tot sterrenkartoffel toe!!
van bloemig tot zo hard als klei!! :lol: :lol:
favo::::beetgare nieuwe kriel in vette roomboter!! en Poffen.
tja

Pieter

Bericht door Pieter » 26 apr 2006, 19:46

Ja ik ben ook helemaal gek van aardappels. Gepofte aardappels op de BBQ met wat knoflook, fleur de sel, creme fraiche. Als je echt luxe wilt wat kaviaar dr bij ( seinpost signature dish ? )
Gebakken met spek, ui, knoflook, ei, kummel, beetje peterselie.
Rozemarijn en thijm ook erg lekker met aardappels.
Takje thijm, rozemarijn, en bolletje knoflook in alufolie in de oven, soort van poffen dus. Of zonder folie roosteren.
Ook een goede puree is wel lekker, alleen vind ik puree bij een maaltijd het gerecht een wat slappe bite geven.

Overigens, met wat maken jullie de puree goed op smaak ?
Ik neem naast peper, zout, boter, melk ook nog een scherpe franse mosterd. Net zo veel dat je hem net proeft, of nog net iets minder.

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 26 apr 2006, 22:29

Bij de oude Rosmolen deden we veel, heel veel top olijfolie door de droge aardappel puree...zat gaf 'n heerlijk smaak, die ik persoonlijk wel waardeer.

Gewoon super frietjes, zijn ook altijd lekker toch?
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

Pieter

Bericht door Pieter » 27 apr 2006, 18:29

Ja en nee.
Ik eet echt heel weinig friet, eens in de 3 maanden misschien.
Maar van die goede dikke friet, of juist echt die hele dunne. Beetje huisgemaakte mayonaise.

Aardappelpuree met olijfolie vind ik ook wel lekker. Maar ik vind persoonlijk dat we nu wel genoeg dood gegooit zijn met olijfolie. Een jaar of wat terug werd het mondjesmaat gebruikt in de keuken. Alleen bij mediteranne thema's. Ineens werd het modern, en deden we het in de keuken overal op, in, onder, naast, omheen, overheen. Sla, aardappels, vis, vlees. En dan leuk om het af te maken nog een spetter op het bord.
Nu is het gelukkig weer wat minder maar er is een tijd geweest dat ik het echt dagelijks heb gegeten, en dat terwijl ik elke dag wel ergens anders at. Maar goed neemt niet weg dat het wel lekker is, zoek alleen wat nieuws :)

ralph geerts

Bericht door ralph geerts » 28 apr 2006, 14:55

genoeg over olijfolie :P ( http://www.koksforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=992) ga daar maar verder.

sjaak

Bericht door sjaak » 03 mei 2006, 23:29

aardappel ongeschild confijten in ganzenvet ,truffel aardappel ongeschild confijten in olijfolie met tijm,rozemarijn en knoflook en in het vet aflatenkoelen dat hij mooi diep blauw wordt.
dunne plakjes snijden en om en om neerleggen

Pieter

Bericht door Pieter » 04 mei 2006, 09:37

Is erg lekker, wij snijden ze doormidden en grillen ze nog even.

danny
Contacteer:

Bericht door danny » 04 mei 2006, 14:51

300 gram droge aardappel puree
60 gram gesmolten roomboter
4 eiwitten , opgeslagen
50 +gram bloem.
smaakstoffen
(+/- :wink: )

leuke pastrelli-chips garnituurtjes als je ze frituurt in olie
Laatst gewijzigd door danny op 07 mei 2006, 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.
tja

ralph geerts

Bericht door ralph geerts » 04 mei 2006, 15:32

mr. lays :P

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 04 mei 2006, 15:45

leuk idee
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

ralph geerts

Bericht door ralph geerts » 05 sep 2006, 16:41

friet met mayonaise met extra dooier en kaviaar :D ;) hadden van de week toevalig kindje in restaurant en was wat friet van over en had nog een beetje kaviaar over.

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 05 sep 2006, 22:41

kan idd goed..

In duitsland hadden wij een paar poolse gasten..die wilde d'r kaviaar ook op 'n aparte manier..

Een gekookt aardappel, doorgesneden, uitgehold, gevuld met kaviaar (beluga), en dan weer op elkaar gezet...
gepaneerd met peterseliekruim en dan gefituurd...
www.koksforum.nl

danny
Contacteer:

Bericht door danny » 08 sep 2006, 08:08

leuk ook ,,,,,
flinterdun drogen met kruiden ertussen.

Maxime :?Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
tja

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 09 sep 2006, 00:59

veel leuke foto's...

leuk garnituur...
lijkt me niet echt voedzaam..maar..wie geeft daarom?
www.koksforum.nl

glenn

aardappel tompoes

Bericht door glenn » 11 sep 2006, 11:49

laatst hadden we weer een vega en toen heb ik een tompoes van aardappel en wortel gemaakt dat was best gaaf

voor de boven en de onderkant had ik aardappelpoffertjes gebakken langwerpig natuurlijk op 1 ons puree 1 ei en een dooier beetje bieslook je kent het wel en tussen die twee lagen had ik wortel mouseline gedaan die ik ongeveer 1 op drie had aangemaakt met eiwit zag er echt vet uit effe afbakken op lage temperatuur en poffer in smeren met boter voor hij er in gaat anders droogt hij uit.

Plaats reactie