hier? gas sla

Vrijheid van creative mening!
Plaats reactie
Paulus

hier? gas sla

Bericht door Paulus » 16 mar 2007, 03:06

Vind nog steeds dat er een topic moet zijn voor oplossingen-vragen.
Wie heeft er ervaring met sla en gas? Ik werk veel met sla, behandel het met respect, snijd het, was het, zonder te drukken, maak het droog, citroentje erbij, twee dagen top! Kan ik het langer bewaren door gas? Doet iemand dat?
Het is slechts de mening van één die de ander iets doet veronderstellen.

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 16 mar 2007, 08:51

Levensmiddelen gas? Nee..heb er ooit 1x mee gewerkt.
Maar, ja kan beter een vacuum machine kopen, waarmee je lucht uit dozen kunt zuigen. Dat is dan met een ventiel.
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

Willem-chef

Bericht door Willem-chef » 16 mar 2007, 10:12

sla kun je beter niet snijden, maar plukken, je volgt dan zeg maar de natuurlijke "breuklijn" in de sla als het ware, terwijl als je snijdt, druk je veel cellen kapot. gevolg is verkleuring en slap worden.

geplukte en gewassen sla blijft bij ons wel 5 dagen goed

waarom doe je citroen erbij? lijkt mij dat de zuren juist de sla slap laten worden.

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 16 mar 2007, 11:12

Normaal maakt zuur, groene producten juist bruin.
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

Paulus

Bericht door Paulus » 19 mar 2007, 18:22

Groenten die ik in zoet zuur inleg worden niet bruin. Ik had het ooit eens gezien, dat stukje citroen bij de sla, en heb dat toen overgenomen. In de praktijk merk ik dat voorzichtig wassen en goed drogen van meer invloed is dan scheuren of snijden. Wat ik ook doe, ik vind toch dat het na dag drie duidelijk niet meer vers is. Bakken vacuumzuigen lijkt mij voor die volumes nogal omslachtig. Naar mijn idee is gas goedkoop en snel te gebruiken.
Las iets over gasmengsels in het boek over vacukoken. Ga er nog eens op googelen
Het is slechts de mening van één die de ander iets doet veronderstellen.

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 20 mar 2007, 01:31

Paulus schreef:Groenten die ik in zoet zuur inleg worden niet bruin.
Ik heb het, misschien niet duidelijk gonoeg, over groene groente.
www.koksforum.nl

chef peter

Re: hier? gas sla

Bericht door chef peter » 28 jul 2007, 21:54

Paulus schreef:Vind nog steeds dat er een topic moet zijn voor oplossingen-vragen.
Wie heeft er ervaring met sla en gas? Ik werk veel met sla, behandel het met respect, snijd het, was het, zonder te drukken, maak het droog, citroentje erbij, twee dagen top! Kan ik het langer bewaren door gas? Doet iemand dat?
Ja het is langer houdbaar, de groenteboer doet het elke dag.

Jom
Contacteer:

Bericht door Jom » 29 jul 2007, 09:25

kun je niet om de dag sla wassen of is je verbruik dusdanig onvoorspelbaar dat je misgrijpt als je minder tegelijkertijd wast?
De aanhouder wint

Maurits

Re: hier? gas sla

Bericht door Maurits » 30 jul 2007, 10:53

Paulus schreef:Vind nog steeds dat er een topic moet zijn voor oplossingen-vragen.
Ik wikkel verse sla altijd in keukenrol en doe het losjes in een afgesloten plastic zak in de koelkast. Dit blijft zeker 2 tot 4 dagen goed, daarna gaat de sla te verleppen. Geen probleem, de verlepte sla even weken in ijswater en de celwanden van de sla herstellen zich en de sla is weer knapperig. Nu is het weer een paar dagen houdbaar. Komt geen gas bij kijken......
When there's smoke, there's flavor (Colgin)

Cees
Contacteer:

Bericht door Cees » 22 aug 2007, 23:19

Vroeger deden sommige koks "Halamiet" bij hun sla om de houdbaarheid te verlengen........Gelukkig mag dat niet meer! Overigens wassen in water met citroenzuur poeder 2 gram per liter, doet bacterien doden en blijft ook langer mooi.

Ps: of schreef je halamid?

Plaats reactie