chlorofiel
chlorofyl is
en kan verkregen worden door producten waar veel bladgroen in zit (spinazie, basilicum, peterselie)
te blancheren
te cutteren
door een doek te passeren
het uitgelekte vocht nogmaals opkoken en met ijs terug koelen
en nogmaals door een doek passeren
wat er in je doek overblijft is 90% chlorofyl en kan gebruikt worden om pasta's, soepen, sauzen e.d. mee te kleuren.
houdt er wel rekening mee dat 5 kg spinazie 1 a 2 eetlepels chlorofyl opleverd
en kan verkregen worden door producten waar veel bladgroen in zit (spinazie, basilicum, peterselie)
te blancheren
te cutteren
door een doek te passeren
het uitgelekte vocht nogmaals opkoken en met ijs terug koelen
en nogmaals door een doek passeren
wat er in je doek overblijft is 90% chlorofyl en kan gebruikt worden om pasta's, soepen, sauzen e.d. mee te kleuren.
houdt er wel rekening mee dat 5 kg spinazie 1 a 2 eetlepels chlorofyl opleverd
1,5 kilo diepvriesspinazie van Iglo (= al geblancheerd) is genoeg voor 2 eetlepels chlorofyl. Kosten een kleine €2.sjaak schreef:chlorofyl is houdt er wel rekening mee dat 5 kg spinazie 1 a 2 eetlepels chlorofyl opleverd
When there's smoke, there's flavor (Colgin)
hoe maak je dat dan verder?
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl
www.koksforum.nl
- frits-Wesselink
Laten ontdooien, blenderen (niet te fijn, anders gaat de pulp gewoon door je zeef later) met de helft aan volume water (eventueel een dag laten staan...dan han de chlorofyl goed uit de kapotte groentecellen lekken). Zeven in een fijne zeef, pulp weggooien en het groene water koken tot het gaat schiften. Die schifting is niet zo duidelijk als bij bijvoorbeeld melk, want de chlorofyl deeltjes zijn heel klein. Na de schifting ijs erin gooien om de temperatuurstijging te remmen, en dan zeef ik het weer in een superbag. En dan geduld hebben en je hebt prachtige chlorofyl.Leo schreef:hoe maak je dat dan verder?
chlorofyl
Diepvries of vers, maakt volgens mij ook niet veel uit..
Maar, wat wil / kan je er nu echt mee maken?
waarom kan je niet gewoon kruiden cutteren?
Maar, wat wil / kan je er nu echt mee maken?
waarom kan je niet gewoon kruiden cutteren?
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl
www.koksforum.nl
- frits-Wesselink
Een voordeel is dat diepvries al geblancheerd is, en dan zijn de celwandjes van de spinzanie al verslapt waardoor de chlorofyl er makkelijk uit kan lekken.
Een voordeel van chlorofyl is dat het niet verkleurt door verhitting. Gecutterde kruiden verliezen hun groene kleur tijdens verhittting. En nog een voordeel van chlorofyl is dat het mooi is als je bijvoorbeeld pasta groen maakt, het wordt dan egaal groen ipv gespikkeld met kruiden.
Een voordeel van chlorofyl is dat het niet verkleurt door verhitting. Gecutterde kruiden verliezen hun groene kleur tijdens verhittting. En nog een voordeel van chlorofyl is dat het mooi is als je bijvoorbeeld pasta groen maakt, het wordt dan egaal groen ipv gespikkeld met kruiden.
Heeft het buiten dat het groen is, ook nog smaak ???
www.koksforum.nl
www.koksforum.nl
kleurstof
veel mensen gebruiken dan een groene kleur en slappen dat af met bruine kleur stof. Zo wordt het wat natuurlijker...
www.koksforum.nl
www.koksforum.nl
Re: chlorofiel
Je kan het ijs er gewoon bij gooien, want je moet het toch nog zeven (ook zonder ijs zou dat moeten).
- Leonard Elenbaas kookjunk
- Contacteer:
wij maakten in het raadhuis in wateringen altijd chlorofiel van brandnetel.. voor sausen van brandnetel
Er is maar één ding ergerlijker dan een vrouw, die kan koken en het niet wil,
en dat is de vrouw, die niet kan koken en het toch doet.
http://www.restaurantpurepassie.com" onclick="window.open(this.href);return false;
en dat is de vrouw, die niet kan koken en het toch doet.
http://www.restaurantpurepassie.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Wij maken chlorofiel van Peterselie,Spinazie,basilicum en dragon. We gebruiken het bijvoorbeeld om een creme of bijvoorbeeld basilicum ijs een natuurlijke groene kleur te geven. Chlorofiel heeft wel degelijk smaak dus gebruik geen peterselie chlorofiel in je basilicum ijs.
De beste manier om chlorofiel te maken naar mijn ervaring is:
je groene kruiden of spinazie 5 minuten lang cutteren met ijs klontjes en water (zorg dat je mengsel niet warm word) Alles op een passeerdoek uit laten lekken. Het lekvocht verwarmen tot 60 a 65 graden .
En dan alle vlokken die boven komen drijven eraf scheppen en weer laten uitlekken op een paseerdoek.
Houd het wel luchtdicht verpakt anders gaat het alsnog verkleuren.
De beste manier om chlorofiel te maken naar mijn ervaring is:
je groene kruiden of spinazie 5 minuten lang cutteren met ijs klontjes en water (zorg dat je mengsel niet warm word) Alles op een passeerdoek uit laten lekken. Het lekvocht verwarmen tot 60 a 65 graden .
En dan alle vlokken die boven komen drijven eraf scheppen en weer laten uitlekken op een paseerdoek.
Houd het wel luchtdicht verpakt anders gaat het alsnog verkleuren.
- Cees Timmerman
- Contacteer:
Laatst had ik aan het einde van de week 2 kg spinazie over. Weggooien is ook weer zowat dus ik dacht: ik ram het door mijn super sap centrifuge. Resultaat: ongeveer 1 liter spinaziesap dat alles verschrikkelijk groen kan maken. Heb het ingevroren en gebruik kleine hoeveelheden om bv sauzen bij te kleuren. M.i. hetzelfde resultaat als chlorofyl, alleen een veel hogere opbrengst en een stuk makkelijker te maken.
Maar smaakt wel sterk naar spinazie?Cees Timmerman schreef:Laatst had ik aan het einde van de week 2 kg spinazie over. Weggooien is ook weer zowat dus ik dacht: ik ram het door mijn super sap centrifuge. Resultaat: ongeveer 1 liter spinaziesap dat alles verschrikkelijk groen kan maken. Heb het ingevroren en gebruik kleine hoeveelheden om bv sauzen bij te kleuren. M.i. hetzelfde resultaat als chlorofyl, alleen een veel hogere opbrengst en een stuk makkelijker te maken.