Schooljeugd snackt wat af!

Wil je een stem hebben over iets, dat kan hier!
Plaats reactie

De smaak wordt al in een vroeg stadium verpest door onder andere onderwijsinstellingen, een extra vak om kinderen meer bewust te maken van goede voeding is zo'n slecht idee nog niet

Goed idee
11
79%
slecht idee
1
7%
anders...namelijk
2
14%

Totaal aantal stemmen: 14

Charl
Contacteer:

Schooljeugd snackt wat af!

Bericht door Charl » 13 mar 2006, 00:43

De catering op middelbare scholen maakt leerlingen snackverslaafd. Op de basisschool eten ze nog braaf hun van thuis meegekregen boterhammen op, maar op het voortgezet onderwijs is de snackbeer los.

Dat is de conclusie van De Telegraaf op basis van onderzoekcijfers van TNS NIPO. Uit het onderzoek blijkt dat leerlingen van het voortgezet onderwijs driemaal zoveel gefrituurde producten eten. Slechts 10 procent van de scholieren zegt gezond eten lekkerder te vinden dan ongezond.
Verder blijkt dat maar liefst 87 procent van de middelbare scholieren zegt zelf invloed te hebben op de lunch. Bij de helft koopt eten in de schoolkantines, horecagelegenheden of supermarkt.

In de lunchtop-5 van de middelbare school staan onder meer witbrood, koek en snoep. Melk is verdwenen uit de top-5 in vergelijking met de basisschool. Melk heeft plaats gemaakt voor frisdranken.

Een tijdje geleden was er een serie van Jamie Oliver op televisie over het snackgedrag van kinderen op Engelse scholen, wat ik al aardig confronterend vond, maar uit dit artikel blijkt dat het in Nderland ook bar en boos is
Ik weet 't nog goed van vroeger bij mij op school, ook daar werden je de broodjes kroket en kipnuggets flink door de strot geduwd omdat er simpelweg niets anders te verkrijgen was!
Ik pleit voor een extra vak op alle scholen, smaakkunde of proevelogie om de jeugd weer smaak bij te brengen, goed idee?!

mlp

Bericht door mlp » 13 mar 2006, 01:02

ik weet niet of zon vak echt werkt want wat ik op school met bijvoorbeeld natuurkunde geleerd heb of geleerd zou moeten hebben kan ik me niet meer voor de geest halen. Wat mij belangrijker lijkt is het voedsel in de kantine, als je zorgt dat daar gezonder eten te verkrijgen is maak je het de jongeren moeilijker om aan frituur voedsel te komen.

Maar wat mij meer zorgen baart is de opkomst van kant en klaar maaltijden. Inmiddels bestaan er ook famillie maaltijden uit die catogorie. Mensen nemen steeds minder de tijd om gezond te koken waardoor er een verkeerd signaal af gegeven word naar de jongere generatie. Die generatie krijgt zo de indruk dat eten iets is dat snel en makkelijk moet gebeuren, even snel in de magnatron en bliep het is klaar. Als dat het signaal is dat ouders afgeven vind ik het niet raar dat kinderen even snel een frietje halen.
ken je klassiekers!

ralph geerts

Bericht door ralph geerts » 13 mar 2006, 10:02

Veel kinderen lusten alleen wat lekker is dat dat allemaal lekker wordt gemaakt door die rommel van een vet-sin.. ze leren niet proeven en hun smaak reageerd alleen op die ene stof jammer

Haute-cuisine.nl

Bericht door Haute-cuisine.nl » 16 mar 2006, 00:17

Het probleem dichterbij de bron aanpakken vaak geven de ouders niet of geen goed voorbeeld of wordt er te weinig over gezegd, bovendien zijn we in Nederland niet echt gastronomie's onderlegd zodoende zal het vrij lastig zijn om dit "probleem" aan te pakken ... een oplosing... ?? mmm ga ik over nadenken !

ralph geerts

Bericht door ralph geerts » 16 mar 2006, 00:28

Haute-cuisine.nl schreef:Het probleem dichterbij de bron aanpakken vaak geven de ouders niet of geen goed voorbeeld of wordt er te weinig over gezegd, bovendien zijn we in Nederland niet echt gastronomie's onderlegd zodoende zal het vrij lastig zijn om dit "probleem" aan te pakken ... een oplosing... ?? mmm ga ik over nadenken !
doe dat maar eens jamie

sjaak

Bericht door sjaak » 16 mar 2006, 00:36

kids blijven voor de vette hap gaan bij mij op school werd vroeger alleen fruit verkocht de rest moest je zelf meenemen dichts bijzijnde snackbar was 2 km fietsen maar je raad wel waar iedereen heenging in de pauze.
en dit was niet omdat onze ouders geen lekkere broodjes kaas smeerden.
(jaren 80)

laat maar net als toen die rook reclames met wat dicht geslipte aderen zien of mensen met die net een hartaanval (en dan niet van het harde werken) gehad hebben aan het woord.

Evert
Contacteer:

Bericht door Evert » 16 mar 2006, 10:29

Ik ben 6 jaar geleden begonnen met de smaakles op basisscholen dat sinds 1994 bestaat, deze smaakles is een iniatief van Euro-toques.

ik denk dat het een goed idee is dat iedere kok een basischool onder zijn hoeden moeten nemen en de kinderen de basissmaken en uitleggen over extra toevoegingen zoals vetsin en aspartaam.

waal

Bericht door waal » 16 mar 2006, 22:49

maar bij ons op school doen ze exact het zelfde en bij de kantine van het amstel kreeg ik ook cola en fricandellen enz......

Pieter

Bericht door Pieter » 16 mar 2006, 22:56

Bij mij was op school helemaal niks te eten te krijgen, op de locatie aan de overkant kon je de hele dag door 3 gangen eten, maar ook de broodjes etc.. waren verkrijgbaar. Op de middelbare school was het het ergste, alleen maar junkfood.

Nu zijn nederlanders gelukkig nog minder gewend om s'middags warm te eten, en dus blijft het bij snacken. In landen als duitsland, engenland, frankrijk is het heel normaal om s'middags te eten, en dan vind ik het wel schrikbarend al die vette rommel.

waal

Bericht door waal » 17 mar 2006, 10:32

in de middag warm eten is top

Clair

Bericht door Clair » 23 apr 2006, 22:11

Mijn dochter van 7 lust alleen patat,ik moedig haar wel aan om alles te proeven en dat doet ze ook en tot haar verbazing lust ze meer dingen dan ze zelf dacht.
Wat ook helpt is haar laten meehelpen in de keuken,ze eet dan ook meer mee aan tafel.
Vroeger trok ik ook alleen een blik open of iets anders kant en klaar,nu vind ik het veel lekkerder om alles vers klaar te maken.

En nu maar afwachten hoe mijn dochter eet tegen de tijd dat ze gaat puberen... :shock:
"A dream becomes a goal,when action is taken toward its achievement"

Pieter

Bericht door Pieter » 23 apr 2006, 22:23

Smaak veranderd, en hoe ouder hoe meer ze eten. Ik was zelf op mijn 8e tot 15e het ergst. Toen at ik echt niks. Nouwjah alles wat me moeder klaar maakte. Maar dan was ik altijd als laatste klaar. Omdat ik altijd de paprika uit de macaroni moest vissen.
Zodoende ben ik nog steeds geen fan van pasta's. Vind het een van de meest smakeloze eindproducten. Ja oke, de saus met garnituur moet het doen. Maar moet een slecht stuk vlees dan ook ineens lekker zijn als de saus dat wel is.
Heb al een hoop pasta's gegeten die onder de noemer goed tot zeer goed vallen, en maak het zelf regelmatig zelf. Maar vind het dus niks. En daarom vinden kleine kids het dus zo lekker.
Over kids gesproken. Vandaag weer gezinnetje in het restaurant. Ouders nemen de duurste dingen van de kaart en de kinderen moeten dan weer fiet met frikandel. Terwijl we voor kinderen ook best lekkere dingen kunnen maken zodat ze a la cart mee kunnen eten.

danny
Contacteer:

Bericht door danny » 24 apr 2006, 08:27

Ik begin er gewoon niet aan!!
Je kan vis of vlees kiezen als kind bij mij in het restaurant,,,,slibtong,kabeljauw,stukje ossehaas , lende etc,ze zoeken het maar uit!!

Ben overgens wel van mening dat de basis van deze problemen gewoon bij de ouders liggen,,,,,,dan eten ze maar niet zou ik zeggen(maar heb geen kinderen)
tja

Pieter

Bericht door Pieter » 24 apr 2006, 11:28

Mijn moeder was ook altijd zo fout. Gingen we ergens of bij iemand eten, en dan zei me moeder bij voorbaat al ja dat lust ie toch niet.
Daarnaast koken huisvrouwen over het algemeen zo ontiegelijk smakeloos dat ik het niet vreemd vind dat veel kinderen dingen niet lusten.
Mijn ma bijvoorbeeld, maakt ze zuurkool. Op zich prima binnen te houden, maar tis puur alles gaar koken en stampen. En dan is het klaar. En dan maak ik het, en dan vind ze het ineens heerlijk, echt super, geweldig, dit wil ik elke dag eten, eten ! Wat zit er allemaal in ? Niet meer dan bij jou, alleen op smaak met wat peper en zout.

Plaats reactie