Raar ...?

Wil je een stem hebben over iets, dat kan hier!
Plaats reactie
Herman_55

Raar ...?

Bericht door Herman_55 » 25 okt 2010, 13:54

L.S. ik zit in met een vraag. Ik ben in de vijftig maar zou mij heel graag laten omscholen als kok. Ik heb veel affiniteit met het verzorgen van mensen, maar ik kom niet aan de bak, naast mijn werk kookte ik altijd nog voor mijn gezin, het is ook mijn hobby, ik heb mij kennis vergaart over het bereiden van maaltijden. Ik vind dat het koken voor mensen de meest verzorgende taak is. Kunt u mij hierin duidelijkheid geven? Herman Marsman

yarrah

Re: Raar ...?

Bericht door yarrah » 26 okt 2010, 12:25

Beetje onduidelijk vraag..... Wat wil je graag weten?

Eli

Bericht door Eli » 26 okt 2010, 13:40

Ik begrijp de vraag ook niet helemaal.
Maar ik zou zeggen: doen. Misschien kun je informatie verzamelen over opleidingsmogelijkheden in de buurt. Ik weet niet of je bijvoorbeeld een werkcoach hebt ofzo, maar misschien zou je het daar ook mee kunnen bespreken.
Maar ik denk wel dat proffesioneel kok zijn iets anders is dan lekker koken voor vrienden en familie. Er komt veel bij kijken, het is fysiek ook niet altijd makkelijk en je moet erg stressbestendig zijn. Misschien is het een idee om een keer mee te kijken met een kok, zodat je een helder beeld hebt van wat het inhoudt?

babbelz

Bericht door babbelz » 26 okt 2010, 16:19

Hallo,
Ik wil niet vreselijk l*llig doen ofzo, maar u zegt dat u al over de 50 bent.. u kunt dan wel kok willen worden, maar u moet wel weten dat u ook dan zeer slecht aan werk zult kunnen komen.
Het is mij op school verteld dat ze inderdaad op zoek zijn naar meer koks met papieren.
Alleen zit bij u het probleem in de leeftijd denk ik, aangezien horeca veelal jongeren is of ouderen met onwijs veel ervaring. Als ze een oudere kok aan zouden nemen zonder enige ervaring met koken, op koken voor vrienden na, dan kost ze dat alleen maar geld i.p.v. dat het de mensen iets oplevert.
Want wees eerlijk, u bent de jongste niet meer, en tempo is in een keuken echt heel belangrijk, en tempo combineren met goede prestaties botst nog wel eens.. ik doe de opleiding nu 4 jaar en hopelijk is dit mijn laatste jaar, maar zodra het stresserig word, heb ik ook nog wel eens de neiging om snel snel af te raffelen.. en dat vind geen enkele chef tof :P
A new beginning always starts at the end.

yarrah

Bericht door yarrah » 27 okt 2010, 12:00

Nou Babbelz, als je al een tijdje in het leven staat en al heel veel jaren in het arbeidproces hebt gewerkt, blijkt er veel meer mogelijk te zijn dat je denkt. En de boel omgooien als je 50+ bent is nog heel goed mogelijk.... poeh, gelukkig maar. Ik doe nu zelf de volwassenopleiding bij Smink en met mijn 43 ben ik niet eens de jongste. Met wat netwerken ben ik al incontact gekomen met cateraars en hoteleigenaren en die doen niet moeilijk over leeftijd. Waar ze wel moeilijk over doen is mensen die niet gemotiveerd zijn iets wat bij jongeren erg veel voorkomt (ik hoop dat je niet aangesproken voelt). Wat ze op school zeggen kan misschien kloppen, maar ik ben toch een beetje bang dat ze ernaast zitten. Zeker over koks met papieren bij ons in de opleiding zitten zelf een paar mensen die in een keuken werken, maar geen papieren hebben.

Kom op Herman_55, je bent nooit te oud om te leren. Ik zeg doen!! Ga een volwassenopleiding doen, wat basis is toch wel heel belangrijk. En ga kijken, maar ga vooral praten over je toekomst die je voor ogen hebt. Ik zeg altijd "Als niet je niet probeert..... ". Ik doe het ook, ik heb wat in mijn hoofd waar ik in mijn kooktoekomst verder mee wil gaan en nu tijdens de opleiding wordt steeds duidelijker dat het waarschijnlijk ook mogelijk is.

Een punt wat babbelz zegt, en waar ze gelijk in heeft is, dat je behoorlijk stressbestendig moet zijn. Als je die competentie hebt!!,..... nou dan kun je de (kook)wereld aan.

Succes!!!

yarrah

Bericht door yarrah » 27 okt 2010, 13:19

yarrah schreef:Ik doe nu zelf de volwassenopleiding bij Smink en met mijn 43 ben ik niet eens de jongste.
hihihi... moet natuurlijk de oudste zijn :lol: :lol:

Herman_55

Bericht door Herman_55 » 27 okt 2010, 19:36

Hallo allemaal, bedankt voor de reacties, ik hoop dat er nog meer komen, ja ik wil kok worden op mijn meer dan 50 jaar, ik voel me jong en ik weet dat ik gemotiveerd ben. Dank je Yarrah voor de positieve insteek. Mijn zoon, een horeca beest, zei, "Pa, gewoon doen" Maar ik wilde eerst nog meer zekerheid, want al ben ik dan wat ouder van lichaam, zeker, ben ik zeker niet, dat heeft zijn oorzaken. Dus wil ik wat zekerheid te halen, ook via deze weg. Binnenkort heb ik een afspraak met een coach. Nogmaals bedankt. Herman M

Plaats reactie