Gratis kraanwater

Wil je een stem hebben over iets, dat kan hier!
Plaats reactie

Gratis kraanwater

Ja
21
84%
Nee
4
16%

Totaal aantal stemmen: 25

marion

Gratis kraanwater

Bericht door marion » 19 dec 2009, 23:33

Wat vinden jullie van de actie van VARA'S KASSA over het schenken van "gratis" kraanwater.

Ik, persoonlijk ga meer voor het idee Kika water" (hetgeen wat wij dus ook al doen, naar aanleiding door de medewerking van ..)

berexstone

Re: Gratis kraanwater

Bericht door berexstone » 20 dec 2009, 13:38

Ja de klant blijft toch koning. Mischien is het toch van belang een waterkaart te hebben met, pak weg, drie verschillende licht bubbelend (zoals Spa Marie-Henriette), drie sterk bubbelend (zoals Spa rood) en drie koolzuurvrij. Je geeft de gast dan een ongedwongen suggestie om toch maar een gebottelde fles te pakken. In het engelse Restaurant-Magazine zijn dan weer verschillende specials geweest over het zelf filteren van kraanwater, voor niet teveel geld kun je dan flesjes zelf vullen en etiketten bestellen met bijvoorbeeld het logo van je restaurant erop en eventueel een zelf verzonnen, leuke originele naam voor het water. Voor zo'n 4€ (verkoopprijs) per 75cl fles heb je dan als restaurant een alternatief.

sjaak

Bericht door sjaak » 20 dec 2009, 14:01

dat zelf afvullen van flesjes vind ik de grootste oplichterij die er is in (nederland)
Wij hebben perfect gezuiverd kraanwater dat lekker weg drinkt en voor bijna niks te koop is
nu gaan we dat filteren mineralen toevoegen in een flesje doen en er dan € 4.- voor vragen omdat het filter apparaat € 200,- p.mnd kost terwijl de smaak niet is veranderd :?: :cry:
Laten we nu eens trots zijn op ons kraan water en dat uitstralen. karaf kraan water € 1.- en niet janken
glaasje water om een pilletje door te slikken of iets dergelijks gratis verstrekken.
en als men toch ander water wil kom dan met smaakvol water aan en inderdaad verschillende koolzuur gehaltes.

Goede doelen als Well water, kikka water of pipeline allemaal leuk maar ik wordt een beetje goede doelen moe
Ik ga uit eten om even een gezellige avond te hebben of om zaken te doen,
niet om herinnerd te worden aan m'n pas overleden neefje (kikka),
of dat er in andere landen niet gegeten kan worden (pipeline)

berexstone

Bericht door berexstone » 20 dec 2009, 16:24

Ik ben het 100% met je reactie eens Sjaak
In Nederland is leidingwater meestal zelfs van een betere kwaliteit dan water uit de fles
Mischien dat in steden als Londen met verschillende waterleidingsmaatschappijen er wel problemen kunnen zijn

marion

Bericht door marion » 20 dec 2009, 16:55

sjaak schreef:dat zelf afvullen van flesjes vind ik de grootste oplichterij die er is in (nederland)
Wij hebben perfect gezuiverd kraanwater dat lekker weg drinkt en voor bijna niks te koop is
nu gaan we dat filteren mineralen toevoegen in een flesje doen en er dan € 4.- voor vragen omdat het filter apparaat € 200,- p.mnd kost terwijl de smaak niet is veranderd :?: :cry:
Laten we nu eens trots zijn op ons kraan water en dat uitstralen. karaf kraan water € 1.- en niet janken
glaasje water om een pilletje door te slikken of iets dergelijks gratis verstrekken.
en als men toch ander water wil kom dan met smaakvol water aan en inderdaad verschillende koolzuur gehaltes.

Goede doelen als Well water, kikka water of pipeline allemaal leuk maar ik wordt een beetje goede doelen moe
Ik ga uit eten om even een gezellige avond te hebben of om zaken te doen,
niet om herinnerd te worden aan m'n pas overleden neefje (kikka), of dat er in andere landen niet gegeten kan worden (pipeline)
Kikka heet je neefje zo? , of weet je niet hoe je het schrijft En Oja pas vooral op dat je het enkel maar gezellig hebt.
Het zou toch wat zijn dat je aan je medemens denkt.

cyrano
Contacteer:

Bericht door cyrano » 20 dec 2009, 17:55

sjaak schreef:dat zelf afvullen van flesjes vind ik de grootste oplichterij die er is in Nederland
Gelukkig is er nog iemand met gezond boerenverstand. Hier zie je die Britta ionenwisselaars vreemd genoeg vooral in Bio-zaken. Hoe ze dat Bio vinden is me een raadsel. Gezond is het gewoonweg niet. En de enige smaak/geur die je kwijt wil, is chloor. Daarvoor is een uurtje of meer aan de lucht laten staan voldoende.

En, Marion, denken aan je medemens is goed, is noodzakelijk, maar doe het zelf en doe het direct, in persona. Met dit vriesweer is er gelegenheid genoeg. En beperk het dan niet tot de kerst periode. 90% van die "goede doelen" zijn ook regelrechte oplichterij. Ik heb even gewerkt voor een bedrijf dat aan fondsenwerving deed. Geen enkel 'goed doel' geeft meer dan 30% af. Vele halen zelfs de 10% niet. De rest verdwijnt in de zakken van de organisatoren.

De gastvrijheid in 't zuiden treft me elke keer weer. En dat door kleine diensten als: eerst een karaf water en glazen, dan pas bestelling opnemen. Dat hoort er gewoon bij en kost niks.

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 20 dec 2009, 20:48

marion schreef:
sjaak schreef:
Kikka heet je neefje zo? , of weet je niet hoe je het schrijft En Oja pas vooral op dat je het enkel maar gezellig hebt.
Het zou toch wat zijn dat je aan je medemens denkt.
Er zijn al veel discussie geweest, over wanneer je mee wilt doen aan een goed doel.
Iedereen zal zijn eigen reden hebben.
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

Maurits

Bericht door Maurits » 21 dec 2009, 09:41

In de VS krijg je standaard een glas water bij je eten, en vind ik een goede gewoonte (jammer dat het meestal zwembadwater is).

Maar de vraag is, waarom horeca-ondernemers willen dat er betaald wordt voor water. Waarschijnlijk omdat ze denken dat de waterconsumptie ten koste gaat van de alcoholconsumptie. Maar is dat ook zo? Ik drink water bij mijn eten, maar drink er niet minder wijn door. Misschien zou dat bij bier wel zo zijn.

Hoe dan ook, gratis water schenken kost een tent bijna niets en levert klanttevredenheid op. Lijkt me een no-brainer eigenlijk...
When there's smoke, there's flavor (Colgin)

Bchef1
Contacteer:

Bericht door Bchef1 » 21 dec 2009, 11:48

Ik vind gratis tafelwater (lees: kraanwater) eigenlijk net zo vanzelfsprekend als gratis (goed)brood op tafel. En laten we eerlijk zijn: hoe gratis is gratis nou eigenlijk? De home-made zoutjes bij het aperitief, amuses, pre-desserts etc etc lijken gratis maar worden ondertussen gewoon doorgerekend in de menuprijzen.
Overigens denk ik wel dat veel mensen zich niet realiseren dat ook bij water de glazen en karaffen ook weer schoon gemaakt moeten worden en dat het ook naar tafel gebracht moet worden. De redenatie van "water kost niks inkoop dus mag je er niks voor rekenen" vind ik in dat opzicht wel erg kort door de bocht. Ik kan me overigens wel irriteren aan het feit dat als je op een beetje niveau eet je ook meteen minimaal 7 eurie voor een fles bronwater betaald die inkoop nog geen euro is. Ook dat kan je zien als oplichterij.
Wel grappig dat deze discussie elke paar jaar weer voorbij komt en dat er nog nooit iets is uitgekomen.
I love defenseless animals, especially in a good gravy

WeTapWater

Bericht door WeTapWater » 13 sep 2010, 20:43

Ook http://www.wetapwater.com heeft een voorkeur voor gratis water als service voor klanten. We denken dat de meeste horecazaken het gratis zullen aanbieden, maar willen de markt daarin zijn werk laten doen.

Als de horecaondernemer iig maar duidelijkheid biedt en het op de kaart zet. Zo heeft de klant een keuze tussen kraanwater of bronwater. We zijn een kaart aan het ontwikkelen waarop men kan zien wie kraanwater schenkt en wie niet en of het gratis of tegen betaling is. Zie http://www.wetapwater.com/index.php?/nl ... oreca.html en hebben een actie gestart op facebook http://www.facebook.com/10.000FansVanKr ... ecaGezocht om 'handtekeningen' te verzamelen voor kraanwater in de horeca. Er wordt dus elk jaar over gesproken, maar dit jaar gaan we er wat aan doen.

Tom namens WeTapWater

JeroenTrimbos
Contacteer:

Bericht door JeroenTrimbos » 03 okt 2010, 11:40

Als mensen kraanwater willen, dan krijgen ze dat ook van me, kostenloos.
Mensen die er naar vragen gaan er ook van uit dat het gratis is en waarderen het enorm,
als je er geld voor vraagt komen ze niet meer terug denk ik.
En idd zijn er zaken waar je 8-10 euro betaald voor een fles gefilterd kraanwater, maarja, dat zijn meestal ook topzaken en daar laat ik mijn middag/avond dus niet door verpesten, het zij zo. Trouwens wel cool wat de Librije doet. € 3,50 p.p. voor gefilterd water plat of bruis de hele avond.
Practice what you preach

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 03 okt 2010, 14:14

op linkedin was er ook een lange discussie over kraanwater....

Ik denk, dat het lastig blijft.

Hangt helemaal van je zaak af. Zitten er gasten op je terras de tafels bezet te houden met 2 glaasjes zoete witte wijn, met een karaaf water die steeds moet bij vullen... dan zou ik er ook voor willen rekenen.

maar, zitten ze lekker te eten en ze vragen kraanwater ...tja..dan vind ik dat je het niet kan/hoeft te rekenen..
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

tremolo

Bericht door tremolo » 04 okt 2010, 14:46

in Frankrijk zet men de facto een karaf water en meestal ook wel brood en wat olijven op tafel als de menukaarten gebracht worden ...
'k heb nog nooit gedacht : ha, gratis water, geen wijn voor mij;
integendeel, als je tussendoor water drinkt dan stijgt de wijn minder rap naar je hoofd, en zal je eerder een fles wijn bijbestellen. Overigens, als er geen water op tafel komt bestel ik wel een fles spuitwater; ik zal er niet armer van worden, en dàt verschil zal het niet maken op de rekening... maar toch, een welkomgeste zoals een karaf water en brood maakt dat de gast zich goed voelt, en dat kan zich slechts vertalen in een ruimere fooi.
Dat is tenminste mijn ervaring, als klant.
TT

Plaats reactie