Het koken van rijst

Wil je een stem hebben over iets, dat kan hier!
Plaats reactie

Rijst moet je wassen

Ja
2
12%
Nee
15
88%

Totaal aantal stemmen: 17

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Het koken van rijst

Bericht door Leo » 26 mar 2009, 09:05

Wassen jullie altijd je rijst voor het koken?
Koken van Rijst

Na het koken wordt de rijst werderom gewassen. Heeft het dan zit om het te wassen alvorens te koken?
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

Pinxo

Re: Het koken van rijst

Bericht door Pinxo » 26 mar 2009, 09:15

Ik heb dat vooraf wassen nooit zo begrepen.
als de gedachte is om alvast wat zetmeel er af te wassen dan helpt dat toch niet en als het om schoonwassen gaat denk ik, ja 20 minuten in kokend water is ook goed gewassen toch?

sjaak

Bericht door sjaak » 26 mar 2009, 17:16

dit licht volgens mij echt helemaal aan de rijst soort sommige soorten zoals jasmijn spoel ik.
de zet ik zo op.

cyrano
Contacteer:

Bericht door cyrano » 26 mar 2009, 22:34

Vroeger was spoelen min of meer nodig. Nu is het twijfelachtig dat het nog veel nut heeft. Rijst koken in ruim water leidt volgens mij tot smaakverlies.

Mijn methode is heel anders. Ik zet een kookpot op met een scheutje olie, rooster daarin heel even de rijst en voeg dan 2 tot 2,2 maal het volume aan water toe. Zo krijg ik perfect drooggekookte witte rijst met maximale smaak.

Ik heb deze methode in Azië opgepikt en daar kookt niemand rijst in ruim water. Volle rijst, wilde rijst etc. is weer een heel ander verhaal.

KNL

Bericht door KNL » 28 mar 2009, 16:18

doe ik normaal nooit, behalve als het voor sushi is..

barry willemse

Bericht door barry willemse » 20 jun 2009, 21:11

Sorry ik wil hier heel graag even op reageren. Het maakt me boos dat niemand weet hoe je rijst moet koken.
Heb zelf in de chineese keuken gewerkt en geloof me rijst koken hebben ze er wel in getrapt (figuurlijk gezien want chinezen zijn hele fijne mensen, maar verneuk de rijst niet). RIJST WASSEN? ja want rijst beschadigd door transport, de korrels schuren langs elkaar heen, dus krijgje poeder en dat was je er af. Dus niet de smaak, die komt pas tijdens het kookprosces. DUS; was de rijst tot het water helder is. Vul de pan met rijst met koud water tot een vingerkootje boven de rijst. Dek het af met een deksel. breng het aan de kook. Zodra het kookt zet je het op het laagste vuurtje of op de rand van de kachel. Laat het nog 15 tot 20 minuten staan. !!!!!!!!!!!!!!!!!!!! HEEL BELANGRIJK haal tijdens het kookproces nooit maar dan ook noooooooooit de deksel er af. Zet de pan op tafel, ga zitten, en trek die deksel los, echt de hele ruimte ruikt naar rijst. tip gebruik dan wel jasmijn, basmatie of pandan rijst. En als je echte rijst wil moet je naar een goede toko gaan en vragen naar thai rize met z'on roze draak op de verpakking. En ook nog belangrijk geen zout toevoegen want dat belemmerd de smaak van de rijst. Want rijst eet je bij kruidige en pittige gerechten en daar hoort zout niet in thuis.
Het is juist zo dat de rijst het gerecht in balans brengt en het juist verzacht. succes en ben nu niet meer boos oke.

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 20 jun 2009, 22:39

klinkt als een goede redenering.

hoe sta je tegenover het vacuum koken van rijst?
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

barry willemse

Bericht door barry willemse » 21 jun 2009, 13:50

Heb al heel veel sou-vide bereidingen gedaan maar rijst in koken nog niet. Ik denk dat rijst wel de ruimte nodig heeft om zich te wellen. Heb wel pandan rijst met rooibosthee en room laten trekken op 70 graden ongeveer 40 minuten sous-vide.
De room heb ik opgevangen en een mousse van gemaakt met langoustinecoulis. Heel bijzonder en een hele volle ronde smaak. Ben ook bezig met rijst koken in de drukpan maar is nog niet gelukt want het brand snel aan. Dus nog even oefenen.

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 21 jun 2009, 13:55

Ik heb het wel een gezien, zelf nog niet uitprobeerd. Maar het systeem werkt.
www.koksforum.nl

Plaats reactie